Bottom Bracket kraakt

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Heb ik dus net een nieuwe fiets gekocht met pressfit (jaja ik weet het prutsfit)
Kraakt mijn Bottom Bracket.
Het is een Cube Ams (carbon) met een E13 crank.
Op mijn Cube Stereo heb ik het ook vaak. (Carbon)
Deze heeft Sram GXP. Nieuwe lagers, andere crank lost weinig op.
Mijn vorige Cube Stereo had ik het ook, ook met Sram Gxp (ook een carbon frame)
De fiets hiervoor ook een Cube had het niet. (Ook carbon)

Nu begreep ik dat het door minimaal bewegen tussen frame en lagers kan komen.
Iemand ervaringen in het oplossen hiervan?
Montage pasta tussen Lager en frame bv?
Het gekraak komt voor bij kracht aan de rechterkant.

Even terug gaan naar de fietsen winkel waar ik hem gekocht heb is niet echt een optie.(125km rijden, enkele reis)
Bovendien wil ik het bij de Stereo ook graag oplossen
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Een bracket monteren die een geschroefde bus heeft. Is wel pf maar dan met verbindingsbus.

Deze bv maar weet niet welke maat je nodig hebt.
https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... ger-843129
Of deze;
https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... oad-731202
Denk dat er wel meer merken zijn die het hebben maar dat is even zoeken.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Die was ik ook aan het zoeken, zag er 1 van wheels manufactering maar die is gelijk €90,-
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ja maar dat is toch van de zotte dat ie nu al kraakt? Net nieuw! Ik zeg teruggaan daarmee. Ok dat is niet naast de deur maar dat mag toch niet dit? Dus kan je hem niet onder garantie terug sturen (op kosten van cube)?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je hebt het wel voorgelegd aan waar je hem gekocht hebt? Want wie weet regelen zij wel iets met Cube en kun je bijvoorbeeld in Leersum terecht... .


En anders inderdaad zo een schroefding... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

kan niet meer schreef: wo 21 augustus 2019, 21:05 Een bracket monteren die een geschroefde bus heeft. Is wel pf maar dan met verbindingsbus.

Deze bv maar weet niet welke maat je nodig hebt.
https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... ger-843129
Of deze;
https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... oad-731202
Denk dat er wel meer merken zijn die het hebben maar dat is even zoeken.
Kijk daar kan ik wel wat mee.
Wiel-Maat schreef: wo 21 augustus 2019, 21:22 Ja maar dat is toch van de zotte dat ie nu al kraakt? Net nieuw! Ik zeg teruggaan daarmee. Ok dat is niet naast de deur maar dat mag toch niet dit? Dus kan je hem niet onder garantie terug sturen (op kosten van cube)?
Je hebt gelijk. Ik zal eerst eens een mail sturen naar de winkel, of ze bellen. :-q
Hij was ook niet gratis zeg maar.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Lars TB schreef: wo 21 augustus 2019, 21:25 Je hebt het wel voorgelegd aan waar je hem gekocht hebt? Want wie weet regelen zij wel iets met Cube en kun je bijvoorbeeld in Leersum terecht... .


En anders inderdaad zo een schroefding... .
Klopt, maar kwam er net achter tijdens een uitgebreider ritje.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

At1 schreef: wo 21 augustus 2019, 21:27
Wiel-Maat schreef: wo 21 augustus 2019, 21:22 Ja maar dat is toch van de zotte dat ie nu al kraakt? Net nieuw! Ik zeg teruggaan daarmee. Ok dat is niet naast de deur maar dat mag toch niet dit? Dus kan je hem niet onder garantie terug sturen (op kosten van cube)?
Je hebt gelijk. Ik zal eerst eens een mail sturen naar de winkel, of ze bellen. :-q
Hij was ook niet gratis zeg maar.
Nou precies, dat laatste dus. Carbon fietsje. Moet toch niet meteen gaan kraken.

Suc6 met oplossen iig! :-q
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

100% zeker dat het het bb is? Ik heb het ook regelmatig gehad, alles vervangen (Hope schroef pressfit) en uiteindelijk er achter gekomen dat het het achterpadje was. De oplossing: achterwiel eruit achterpadje eruit schroeven en monteren met vloeibare pakking of siliconen kit. pasvlakken van frame en naaf eventueel insmeren met goed dik vet. Bij mij weer heerlijk stil. Succes!
Put something exciting between your legs!
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

kan niet meer schreef: wo 21 augustus 2019, 21:05 Een bracket monteren die een geschroefde bus heeft. Is wel pf maar dan met verbindingsbus.

Deze bv maar weet niet welke maat je nodig hebt.
https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... ger-843129
Of deze;
https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... oad-731202
Denk dat er wel meer merken zijn die het hebben maar dat is even zoeken.
E13 heeft die ook eentje, past perfect bij je crank. Ik heb er 3 gemonteerd: Eentje in de Onza payoff van m'n dochter, eentje in mijn Niner Air 9 en eentje in de Air9 carbon RDO van m'n broer. Die van m'n broer zit er nu bijna 3 jaar in en is nog steeds kraakvrij. Hij fietst enorm veel (inmiddels 2 x aandrijflijn vervangen). Ook in mijn fietsen nog geen kraakje. "mijn' frames hebben een BB30 pressfit. Voordeel van de E13 is dat ze eenvoudig te onderhouden zijn (wordt ook aangeraden, tegenstelling tot Shimano) waardoor ze erg lang meegaan. Voor monteren/demonteren is er een tooltje nodig (wordt meestal meegeleverd) monteren/demonteren is veel eenvoudiger dan pressfit.

https://www.chainreactioncycles.com/nl/ ... prod127635

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

RsAp schreef: wo 21 augustus 2019, 21:36 100% zeker dat het het bb is? Ik heb het ook regelmatig gehad, alles vervangen (Hope schroef pressfit) en uiteindelijk er achter gekomen dat het het achterpadje was. De oplossing: achterwiel eruit achterpadje eruit schroeven en monteren met vloeibare pakking of siliconen kit. pasvlakken van frame en naaf eventueel insmeren met goed dik vet. Bij mij weer heerlijk stil. Succes!
Zou het geval kunnen zijn natuurlijk. Maar deze diagnose en evt. handelwijze zou ik als ik de TS was dus lekker aan de dealer cq cube overlaten. Bike is immers net nieuw.... 8)
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

RsAp schreef: wo 21 augustus 2019, 21:36 100% zeker dat het het bb is? Ik heb het ook regelmatig gehad, alles vervangen (Hope schroef pressfit) en uiteindelijk er achter gekomen dat het het achterpadje was. De oplossing: achterwiel eruit achterpadje eruit schroeven en monteren met vloeibare pakking of siliconen kit. pasvlakken van frame en naaf eventueel insmeren met goed dik vet. Bij mij weer heerlijk stil. Succes!
Daar zou het inderdaad ook nog vandaan kunnen komen. Bij de Stereo verdween het laatst toen ik de spanner iets strakker zette.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ik heb al zeker 5 x gedacht dat het echt mijn BB (BB30, losse lagers, los in de bracket geperst) was die kraakte, maar achteraf was het elke keer toch wat anders... van een direct mount kettingblad, snelspanner, padje, trapper, etc.

Inmiddels weet ik beter en kijjk ik eerst naar andere zaken..paar weken terug mijn replacement frame opgehaald, hier waren gelijk nieuwe BB lagers in gezet en bij de eerste rit kraakte het bij hard aanzetten... Ik los liever dingen zelf op dan dat ik 2x 20 minuten heen en 2x20 minuten terug in de auto zit, met een week ertussen, die tijd spendeer ik liever aan fietsen en klus ik zelf wel in de avond uren. Maar bij een nieuwe fiets, linkerhanden en/of een dealer op de hoek is dat wellicht anders (maw het is heel persoonlijk hoe je hier mee omgaat).

Anyway de laatste kraak zat ergens in het achterwiel, body, cassette of snelspanner, aangezien dat zo 1 op 1 was over gezet van het oude naar het nieuwe frame, terwijl alles aan de voorkant (BB + nieuwe kettingblad) door ervaren deskundigen zijn gemonteerd, ben ik eerst zelf daar gaan zoeken en inderdaad alles weer helemaal kraakvrij, zonder de press BB30 lagers of crankset aan te raken..

Dus persoonlijk zou ik eerst even een paar standaard dingen uitsluiten voor je terug naar de winkel gaat. een steekas even verwijderen, schoonmaken en invetten kost minder moeite dan je fiets naar de winkel slepen.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Van de fietsenwinkel mocht ik naar de Cube Store Leersum gaan, maar zodra het geld ging kosten moest ik naar hen toekomen.
Dus zelf maar eerst de achterkant goed bekeken.

Oké het zou me niks verbazen als het gekraak inderdaad van de achterkant vandaan komt. Beide frames hebben eenzelfde systeem van derraileur en as bevestiging.
Ik zal het even proberen uit te leggen. Aan de buitenkant van de aandrijfzijde valt er een druppelvormig metalen plaatje in het frame.
Door dit plaatje gaat een schroefje en aan de andere kant van het frame (binnenkant aandrijfzijde) komt de derraileurhanger daar aan vast te zitten.
Dit is uiteraard niet stevig, maar dat hoeft ook niet want de snelspanner gaat door het geheel heen.
Ik heb alles met montage pasta ingesmeerd. Het lijkt weg.
Op vakantie maar eens goed testen.

Ik kwam er trouwens achter dat er 2 bouten van de achter vering niet vast zaten. Ik voelde al erg veel speling. :o
Slechte zaak van de fietsenmaker!
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Dat is wel een beetje overdreven reactie. Overal waar mensen werken worden fouten gemaakt.
Dat de ts zijn fiets 125 km verderop haalt kun je de lbs niet verwijten.
Plaats reactie