Malmedy

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Plaats reactie
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

janvangastel schreef: wo 21 augustus 2019, 12:55 Ik heb inderdaad geen ervaring met de Ardennen. Ik kan niet beoordelen of het een goed idee is om overal MTB-en op alle wandelpaden toe te staan. In Het Gooi waar ik woon is dat zo en op zich is dat handig. Maar het voordeel van goed aangelegde MTB-routes is wel, dat je dan technische zaken erin kunt bouwen die je in de natuur niet gemakkelijk vindt. Ik heb in Zuid-Frankrijk enkele routes gereden. Op zich leuk, maar heel veel zijn bijvoorbeeld 12 km bergop en dan weer 12 km bergaf. Waar ik was, was het ook niet toegestaan van de paden af te wijken. Eerst alleen klimmen en daarna alleen dalen is toch wat saai. Wat zijn volgens jou echte MTB-landen? Misschien hebben ze daar een veel lagere bevolkingsdichtheid en veel meer natuurlijke terreinen dan hier en in Belgie.
In Frankrijk is het bijna overal onbeperkt toegelaten.
En als je denkt dat er in de Ardennen niet genoeg natuurlijke technische spullen liggen, nou, kom dan maar eens mee :-D .
De Ardennen zijn bovendien uitgestrekt genoeg om het daar (bijna) overal toe te laten (ook het oosten van Vlaanderen bvb).
En ik sta er zeker ook achter dat er in Vlaanderen meer routes zouden komen zoals dat bij jullie zo mooi kan
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Ik ken natuurlijk niet heel Frankrijk, maar er is daar toch nogal veel wast verpacht is voor 'la chasse'. En gewoonlijk is dat verbonden toegang. Maar goed, mijn ervaring daar beperkt zich tot het centraal plateau en daarvan maar een deel. Er zullen zeker ook hele gebieden zijn waar je vrijelijk kunt rijden.
En als je denkt dat er in de Ardennen niet genoeg natuurlijke technische spullen liggen...
Ik geloof je gelijk. Maar als je er niet woont of heel vaak komt zijn die toch lastig te vinden. Ik ga over twee weken een paar dagen biken in Houffalize. Route 6 schijnt wel leuk te zijn. Als ik eerst wat aardigs moet zoeken waar je vrij kunt rijden, is mijn tijd daar alweer voorbij. En ik vind het ook onprettig als ik steeds moet stoppen om te kijken waar ik ben en hoe ik verder moet.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

janvangastel schreef: wo 21 augustus 2019, 12:55 Wat zijn volgens jou echte MTB-landen? Misschien hebben ze daar een veel lagere bevolkingsdichtheid en veel meer natuurlijke terreinen dan hier en in Belgie.
Het schijnt dat het best aardig biken is in Kroatie . Maar da's niet effe te doen op-en-neer op 1 dag.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

zonoskar schreef: wo 21 augustus 2019, 16:41
janvangastel schreef: wo 21 augustus 2019, 12:55 Wat zijn volgens jou echte MTB-landen? Misschien hebben ze daar een veel lagere bevolkingsdichtheid en veel meer natuurlijke terreinen dan hier en in Belgie.
Het schijnt dat het best aardig biken is in Kroatie . Maar da's niet effe te doen op-en-neer op 1 dag.
Idem voor Czechië.
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

Ik heb bijna alle vaste mtb routes wel gehad in de Ardennen. ik kom er ook al ongeveer 30jaar. maar zoals Lowie al zegt er zijn te weinig goede routes. La Gleize en Theux rood zijn wel aardig en dan heb je bij Bouillon aardige stukken en dan houd het wel beetje op. dat is wel jammer. Maar er zijn geregeld leuke toertochten op de Hoge Venen. 29 september is er weer een in Esneux.
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

wibas schreef: wo 21 augustus 2019, 17:37 Ik heb bijna alle vaste mtb routes wel gehad in de Ardennen. ik kom er ook al ongeveer 30jaar. maar zoals Lowie al zegt er zijn te weinig goede routes. La Gleize en Theux rood zijn wel aardig en dan heb je bij Bouillon aardige stukken en dan houd het wel beetje op. dat is wel jammer. Maar er zijn geregeld leuke toertochten op de Hoge Venen.
Als je zelf niet op ontdekking welt gaan of mooie gps-routes rijden, dan ga je zeker aan je trekken komen op vele toertochten die daar georganiseerd worden.
Als je weet wat voor fraais er allemaal te beleven valt omgeving Malmedy, dan ga je daar de vaste routes zeker links laten liggen.
... en zo zitten we weer naadloos "on topic" :-D (mijn excuses om mee af te dwalen)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Veel vaste routes in de Ardennen zijn als de blauwe skipistes.
Beter (of anders) dan wat we in de lage landen hebben, maar het is niet het spannendste dat er in die omgeving te beleven valt.
Maar rode en zwarte "pistes" hebben ze er voor de mtb'ers niet. Wel voor wandelaars, maar helaas heeft België besloten dat mtb'ers op brede paden moeten fietsen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

wibas schreef: wo 21 augustus 2019, 10:16
Niek-XRAIL schreef: di 20 augustus 2019, 21:50
Er zijn in de buurt van Malmedy een paar nieuwe fanatieke jonge boswachter aangenomen. Ze weten dat mtb buiten de mtb paden verboden is. Ik zal maar uitkijken. Ik heb een 2 weken geleden daar gewandeld en werd al gewaarschuwd door een gids van kasteel Reinhardstein . Goed gesprek mee gehad. Ze schijnen direct te bekeuren.

Oeps geluk gehad dus deze zomer .. mooie tocht gefietst daar rond kasteel Reinhardstein
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die gids van Rheinhardstein is er natuurlijk bij gebaat dat wij allemaal bang worden en daar wegblijven.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
liquid
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1333
Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 00:46
Mijn mountainbike: Spectral CF

Rode route van Ondenval is toch de moeite vind ik in die omgeving. Wellicht wat kort.
HAVE you gazed on naked grandeur where there's nothing else to gaze on,
Big mountains heaved to heaven, which the blinding sunsets blazon,
Black canyons where the rapids rip and roar?
And the wild is calling, calling . . . . let us go.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Gewoon het bikepark dan maar pakken. Geen kans op boetes. Wel op botbreuken. :bier:
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

liquid schreef: wo 16 oktober 2019, 22:25 Rode route van Ondenval is toch de moeite vind ik in die omgeving. Wellicht wat kort.
Dat is zeker een hele mooie route :bier: :bier:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Even een vraagje, in de kerstvakantie ga ik een week naar de Ardennen. Tussen Malmedy en houffalize in. Naast sociaal familie kerstgedoe wil ik ook veel gaan rijden op de MTB. Qua locatie moet dat prima lukken lijkt me.

Normaal fiets ik op de UHR. Veel zand, mijn banden zijn daar prima. Zaterdag had ik weinig tijd en daarom vanaf huis naar Nieuwegein gefietst en dat rondje gedaan (in het donker). In ieder geval even buiten geweest. Maar dat is allemaal klei. Mijn achterband vond dat niet zo leuk. Dat is een Maxxis Crossmark II. Ik heb wel een keer eerder in de Ardennen gefietst, maar dat was in de zomer. Mijn herinnering geeft aan dat daar ook veel klei achtige ondergrond is. Klopt dat? Want dan kan ik daar beter mijn banden vooraf op aanpassen.

Voor heb ik nu de MINION DHR II. Die zou misschien naar achter kunnen en voor dan de MINION DHF op het voorwiel leggen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ja, in deze tijd kan het flink blubberig zijn. Malmedy is ook bezaaid met flinke worteltapijten.
Die DHF heb je al of moet je die nog kopen? Anders kan je ook nog naar de Assegai kijken.
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

TenZNL schreef: ma 9 december 2019, 13:38 Ja, in deze tijd kan het flink blubberig zijn. Malmedy is ook bezaaid met flinke worteltapijten.
Die DHF heb je al of moet je die nog kopen? Anders kan je ook nog naar de Assegai kijken.
Moet ik nog kopen. Is de Assegai niet teveel van het goede op mijn tallboy?
Plaats reactie