Het algemene Voorsteltopic voor (nieuwe) forumgebruikers

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Ikkes
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: za 3 augustus 2019, 23:02

Dan ook maar eens.
Ivo
40 jaar

Wonen en fietsen met name in parkstad regio.

Vaker op het forum gekeken.
Fietsen op de brunssummerheide al van jongs af aan op goedkope giant hardtail tot ze na een jaar ver op waren. Vroeger overal behalve op de uitgestippelde routes.
Daarna een aantal jaar met de hardtail vooral op asfalt :~
Op een gegeven moment bij gebrek aan fietsmaatjes en overschot aan feestmaatjes is het mtb-en op een laag pitje gegaan en zijn de nodige kilo's eraan gevlogen.

Sinds een jaar weer regelmatig aan het fietsen.
Mijn nieuwe fiets zou een e bike worden voor woonwerk en bosritjes.
Rustig aan conditie opbouwen.
Klimmen heb ik nooit echt leuk gevonden dus een cube reaction hybrid en jaar fietsplezier verder.
Zitten de kilo's er nog steeds maar de conditie is stuk beter en rijden gaat steeds sneller en agressiever. Bergop is de e bike nog steeds een genot maar op de rechte stukken remt het alleen maar en bergaf of bochtige stukjes merk je toch dat die 23kg aan fiets vooral rechtdoor wilt.
Dus nu toch al rond aan het kijken voor een fully voor comfort en spelen.

Een reden om me pas later aan te melden hier is toch vooral omdat ik eenlezer ben ipv reageerder.
Ook stiekem wel een beetje vanwege redelijk wat vooringenomen meningen over e bikes.
Iets wat ik op de trails ook wel merk.. Ook een reden om weer een fiets zonder ondersteuning erbij te nemen.
Het gebeurd met enig regelmaat dat ik mensen voorbij ga op de trails en dan boze blikken krijg... In veel gevallen zet ik de ondersteuning uit als ik achter iemand hang vooral als ik merk dat diegene veel fitter is en me dan vlak daarna toch weer inhaalt, maar ook slakken ga ik voorbij zonder ondersteuning.
Zijn meestal wel die laatste categorie die nog even na willen roepen 'ja met een e bike kan ik het ook', zonder door te hebben dat die dikke op die veel te zware inefficiënte fiets ze zonder motor inhaalt :D


Maar ja
Hoop een beetje fully advies te krijgen hier
neluz
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: di 6 augustus 2019, 08:09

En dan kan ik niet achterblijven...

Niels, 31 Noord Holland.
Inmiddels fiets ik al wel een aantal jaren. Ik ben begonnen met twee keer een Intersens XC760 MTB die ik overnam van mn pa en broer. Een ervan heb ik nog steeds hangen als kroegfiets, de andere werd vorig jaar gestolen dus moest ik noodgewongen wat anders kopen...

Dat werd een Cube Attention SL 2018, en daar rijd ik nu aardig mee in de rondte.
Tegenwoordig ben ik veel te vinden op Geestmerambacht, maar ook op Schoorl kom ik regelmatig.
randyeichhorn
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 9 augustus 2019, 20:57

In aansluiting op de 85 pagina's voor nieuwe gebruikers hiervoor, ook een bericht van mij.

In de jaren '90 gestart met mountainbiken op met name Amerikaanse fietsen, een Wheeler 6600 en later een Klein Attitude. Vooral in de regio Den Haag veel gereden en nam de fiets vaak in trein en auto mee naar leuke plekken om te rijden.

Na een aantal jaar niet op een fiets gezeten te hebben, heb ik in de zomervakantie in Zweden weer eens op een MTB gezeten. Dus toch maar weer de oude hobby opgepakt. En sinds 2 weken de trotse eigenaar van een Trek Procalibre 6. Voor het eerst een 29" fiets, dus erg aan het wennen. En hier vooral nog aan het lezen.

Tot op heden alleen in Flevoland gereden, maar hoop komende weken toch ook de routes in de regio Utrecht eens te gaan verkennen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Welkom aan alle newbies :-q
Bart-Bike
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 4 augustus 2019, 02:52

Ik zal me ook eens voorstellen.

Ik ben Bart en ik ben 49 jaar oud.

In de vakantie onlangs samen met een vriend een mountainbike ritje in Italië gedaan. Hij op zijn eigen en ik op een huur fietsje.
Dat beviel wel. Dat wil zeggen het mountainbiken, de fiets was brak (Decahtlon, jaren oud en geen onderhoud).

Dus op MP gekeken naar een leuk fietsje om mee te beginnen. Tot ik bedacht dat ik ook een fiets via mijn werk zou kunnen kopen. Dat kost me dan enkele dagen verlof, maar daar zwem ik in.

Nu heb ik een Cube Attention SL 2019. Een 29er hardtail dus.
Deze heeft een XT achterderailleurtje en de rest is deore. 2 x 10 versnellingen. En RockShox Recon Silver TK SoloAir voorvering.

Fietst lekker, al heb ik alleen nog maar over de weg gefietst. Ben nog wat spulletjes aan het verzamelen en dan zal ik me eens het bos in wagen.

MIsschien komen we elkaar eens.
Gebruikersavatar
Mr. Goodkat
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 28 augustus 2019, 09:59
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 2019

Na een tijdje hier al meegelezen en heel wat tips hier vandaan gehaald te hebben besloten om mij aan te melden.

Robert
35 jaar
Woonachtig in Eindhoven.

Zeer actief crossfitter, maar mis daarbij toch wel dat ik niet in de natuur ben. Daarom heb ik een paar maanden geleden besloten om ook te gaan mountainbiken. En ja dan begint het; Inlezen op alles, voor jezelf bepalen wat je precies wilt gaan doen en daar een geschikte fiets bij uitzoeken. Daarbij viel mijn oog op een Trek Fuel EX 8 2019; eigenlijk boven budget, maar ben toch proef gaan rijden. De fiets beviel goed en in de kleurstelling van mijn ziel (black on black), maar de prijs toch niet zo. Gelukkig er toen voor gekozen om hem niet te kopen want een week erna zag ik er een op MP staan in mijn maat.

Tot op heden geen moment spijt, want de fiets bezorgt iedere rit weer een smile van oor tot oor. Heb nog een hoop aan mijn techniek te werken, maar dat gaat zeker goed komen. Al staan er toch wel een paar (kleine) aanpassingen op het programma:
- Dropperpost (Deze komt er weer op, de originele eigenaar had deze er af gehaald om wat gewicht te besparen. Gelukkig zat deze er wel gewoon bij)
- Zadel (Zo na een paar rondjes is mij wel duidelijk dat dit zadel het toch niet helemaal voor mij is. Heb nu een van Ergon besteld)
- Kettingen (hopelijk ben ik nog op tijd om met meerdere kettingen te gaan rijden, dat ga ik deze week eens opmeten. Bedank voor de tip hier!)
- Tubeless gaan

Afbeelding
Trek Fuel EX8 2019
Trek Checkpoint SL5 2020

-Ride long and prosper 🖖-
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Zal ook weer eens verwelkomen... welkom aan de nieuwe leden!

Altijd leuk om te lezen wat mensen ertoe bracht om te gaan MTB'en - en dit forum te gaan bezoeken; je kan je hier laven aan een groot kennisnetwerk, altijd nuttig en ook leuk.

Veel lees- en vooral bikeplezier! :-q
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Hallo allemaal,

Ik kijk al weer een tijdje mee op dit leuke en informatieve forum en wil me hierbij toch even voorstellen.

Mijn naam is Walter en ik woon in Deventer. Ik ben 52 jaar en bevind me net als zo vele anderen in een midlife crisis die ik graag op een sportieve manier te lijf ga. Ik heb nooit eerder serieus gefietst en heb dus veel te leren en veel conditie op te bouwen. Wel heb ik in het verleden op de motor trial en off-road gereden en voel me dus prima op mijn gemak op onverharde paden en heuvels.

Ik heb een tweedehands Cannondale Trail 1 uit 2014 gekocht in absolute nieuwstaat. De eerste eigenaar was een pietje precies die er weinig op heeft gefietst en al helemaal niet onverhard. Het is een maatje XL want ik ben 1.95 en 97 kg. Aangezien ik geen fietservaring heb, heb ik de fiets volgens de algemene regels afgesteld wat voorlopig goed lijkt te werken. Wel heb ik de voorbouw wat verkort van 10 naar 8 cm en een breder stuur gemonteerd van 74 ipv 64 cm. Mogelijk gaat daar nog wat vanaf als het niet goed voelt of als ik met de breedte in de problemen kom, maar eerst maar eens kijken het gaat.

Ik heb inmiddels, deels samen met een vriend, in 5 weken tijd zo’n 10 ritten van ca 30 km er op zitten en moet zeggen dat het prima bevalt. Voor het opdoen van wat meer ervaring en voor de gezelligheid ga ik me inschrijven voor een start2bike MTB cursus. Waarschijnlijk wordt het de locatie bij MTB club Epe.

Met sportieve groet, Walter
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Lonelybiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: di 10 september 2019, 19:10

Ik ben een 38-jarige biker uit Antwerpen (België).

Vroeger nog veel gebiket (vooral in de Lage Landen), na een lange afwezigheid van sport (oa door werk en andere zorgen) terug beginnen lopen, fietsen en uiteindelijk ook terug MTB'en.

Meestal bike ik op singletracks die op en neer gaan door de Kempische naaldbossen.
Herentals is mijn vaste trainingsparcours. Verder probeer ik af en toe uitstappen te maken naar Vlaams-Brabant en de Ardennen.
Ik ben zekere geen supertechnische of buitengewone biker, gewone toertochten en vaste routes bieden voor mij meestal al wel de nodige uitdaging.

Ik hoop op dit forum vooral te leren van de adviezen van meer ervaren medebikers.
En ik hoop ook langs mijn kant iets bij te dragen voor andere medebikers, als ik hen op mijn beurt kan helpen of met iets kan adviseren.
Of al was het maar om een simpele ervaring uit te wisselen.

Sportieve groeten en tot hoors
Peter
Streamz
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 22 september 2019, 20:15
Mijn mountainbike: Cube Reaction SL 2019

Soort herintreder hier. Erwin, 44, wonend in omgeving Soest.

Sinds 2005 op de MTB, laatste 5 jaar niet meer vanwege verbouwing. Vandaag weer op de fiets gestapt en dat viel niet mee zeg. Anyway, weer elke week doen en dan zal het weer een stuk beter gaan.
PocoGaucha
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: do 26 september 2019, 12:25

Lars TB schreef: za 13 april 2019, 18:29
...

We komen er net achter dat we ongeveer allemaal rond die leeftijd zitten. Dus nu zoeken we 25 jarige dames voor het forum om de boel in balans te brengen :bier:

.....
Euh nou daar ben ik dan 8). Ik ben 27 kom uit de buurt van Nijmegen.

Ik heb wat overgewicht verzameld, sportschool motiveert mij gewoon echt niet. Ik fietste altijd 20 km per dag naar school, maar zit al een tijdje niet meer op school en de kilo's vlogen er aan. Afgelopen jaren een enkele keer een mtb gehuurd bij de Loonse en Drunense Duinen, vond het erg leuk, maar toen geen tijd en geld om echt een fiets(en alle bijbehorende kleding en spullen) aan te schaffen.

Begin dit jaar heb ik een hele goedkope decathlon fiets gekocht. Heb daarmee vooral veel asfalt en zandpaden gefietst, maar geen echte mountainbike routes. Daar was die fiets ook niet goed voor, maar dat wilde en durfde ik toen ook nog niet. Dat is uiteindelijk gaan vervelen, en die fiets ook.

En nu heb ik sinds ongeveer een maand een Trek x-caliber 8, nu fiets ik hier als nog veel asfalt mee. En de groene route bij Groesbeek als ik daar genoeg tijd voor heb.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

PocoGaucha schreef: do 26 september 2019, 17:23
Lars TB schreef: za 13 april 2019, 18:29
...

We komen er net achter dat we ongeveer allemaal rond die leeftijd zitten. Dus nu zoeken we 25 jarige dames voor het forum om de boel in balans te brengen :bier:

.....
Euh nou daar ben ik dan 8). Ik ben 27 kom uit de buurt van Nijmegen.

Ik heb wat overgewicht verzameld, sportschool motiveert mij gewoon echt niet. Ik fietste altijd 20 km per dag naar school, maar zit al een tijdje niet meer op school en de kilo's vlogen er aan. Afgelopen jaren een enkele keer een mtb gehuurd bij de Loonse en Drunense Duinen, vond het erg leuk, maar toen geen tijd en geld om echt een fiets(en alle bijbehorende kleding en spullen) aan te schaffen.

Begin dit jaar heb ik een hele goedkope decathlon fiets gekocht. Heb daarmee vooral veel asfalt en zandpaden gefietst, maar geen echte mountainbike routes. Daar was die fiets ook niet goed voor, maar dat wilde en durfde ik toen ook nog niet. Dat is uiteindelijk gaan vervelen, en die fiets ook.

En nu heb ik sinds ongeveer een maand een Trek x-caliber 8, nu fiets ik hier als nog veel asfalt mee. En de groene route bij Groesbeek als ik daar genoeg tijd voor heb.
Welkom dan hier! We zullen eens gaan rekenen hoe ver de gemiddelde leeftijd nu gedaald is 8)


Goed bezig, mooie fiets gekocht! Veel plezier.

En een clinic is een goede aanrader om ook de moeilijkere routes aan te kunnen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Lars TB schreef: do 26 september 2019, 20:34
PocoGaucha schreef: do 26 september 2019, 17:23

Euh nou daar ben ik dan 8). Ik ben 27 kom uit de buurt van Nijmegen.

Ik heb wat overgewicht verzameld, sportschool motiveert mij gewoon echt niet. Ik fietste altijd 20 km per dag naar school, maar zit al een tijdje niet meer op school en de kilo's vlogen er aan. Afgelopen jaren een enkele keer een mtb gehuurd bij de Loonse en Drunense Duinen, vond het erg leuk, maar toen geen tijd en geld om echt een fiets(en alle bijbehorende kleding en spullen) aan te schaffen.

Begin dit jaar heb ik een hele goedkope decathlon fiets gekocht. Heb daarmee vooral veel asfalt en zandpaden gefietst, maar geen echte mountainbike routes. Daar was die fiets ook niet goed voor, maar dat wilde en durfde ik toen ook nog niet. Dat is uiteindelijk gaan vervelen, en die fiets ook.

En nu heb ik sinds ongeveer een maand een Trek x-caliber 8, nu fiets ik hier als nog veel asfalt mee. En de groene route bij Groesbeek als ik daar genoeg tijd voor heb.
Welkom dan hier! We zullen eens gaan rekenen hoe ver de gemiddelde leeftijd nu gedaald is 8)


Goed bezig, mooie fiets gekocht! Veel plezier.

En een clinic is een goede aanrader om ook de moeilijkere routes aan te kunnen.
0,0001 jaar , ongeveer dan he...😂

Ook welkom nog een X-Caliber 8 hier, nieuwste model?
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Aan de afgelopen 10 pagina's, welkom op dit forum!
PocoGaucha
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: do 26 september 2019, 12:25

Ik heb het 2019 model gekocht, ik heb speciaal een beetje op de uitverkoop gewacht :D .
Plaats reactie