Elektrische mountainbikes

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Gesloten
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Ger964 schreef: wo 21 augustus 2019, 15:27
Op de mtb routes zullen we ook meer en meer e-mtb’s tegen gaan komen.
En zeg nou zelf, wat is er gaver dan met een aanzienlijk hogere gemiddelde snelheid door het bos te fietsen?
Want fietsen moet je nog steeds, in die zin is een e-mtb niet anders als een gewone mountainbike.

Mij lijkt het wel wat met een all mountain fully zonder snelheidsbegrenzing door het bos te knallen.
Zaken als afstelling van vering, remmen en bandenspanning gaan een grotere rol spelen dan nu het geval is met de gewone mountainbike. Eventueel een tweede accu in de rugzak voor de extra kilometers op snelheid.
Waarom draait het alleen maar om sneller gaan? Denk dat t allemaal al hard genoeg gaat voor alle mede bos gebruikers. Mijn menig is dat als je zo hard wilt gaan je je het beste op een (motor)crossbaan kunt gaan begeven.
Verder maakt het mij niet uit wie er om wat voor redenen op een e-mtb rijdt als het maar geen overlast veroorzaakt. Ik ben bang dat je met deze snelheden en instelling over de routes loopt te "knallen" al snel op weerstand van heel veel partijen kunt rekenen....
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Rilson schreef: do 22 augustus 2019, 13:25Mijn mening is dat als je zo hard wilt gaan je je het beste op een (motor)crossbaan kunt gaan begeven.
Ook niet dus:
https://www.pinkbike.com/news/video-the ... ssing.html

:lol:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik heb het al een paar keer voorspeld, maar je ziet het inmiddels gebeuren: nu vanmiddag op het nieuwe stukje Harry Slinger op Amerongen. Een on-Nederlands stukje, een micro bikepark stukje. En daar reed dus een jonge gozer. Op een dikke eMTB. Met heel dikke downhill-banden. Vanaf boven dook ik achter hem aan en hij reed dat ding als een downhill-bike. Zoals in de filmpjes: driften door de bochten. Hij trok een fantastisch (not...) spoor, ongeveer de hele weg naar beneden. En beneden draaide hij meteen naar links om weer omhoog te fietsen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Weet je zeker dat het onze Kermit niet was?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Lars TB schreef: do 22 augustus 2019, 21:37 Ik heb het al een paar keer voorspeld, maar je ziet het inmiddels gebeuren: nu vanmiddag op het nieuwe stukje Harry Slinger op Amerongen. Een on-Nederlands stukje, een micro bikepark stukje. En daar reed dus een jonge gozer. Op een dikke eMTB. Met heel dikke downhill-banden. Vanaf boven dook ik achter hem aan en hij reed dat ding als een downhill-bike. Zoals in de filmpjes: driften door de bochten. Hij trok een fantastisch (not...) spoor, ongeveer de hele weg naar beneden. En beneden draaide hij meteen naar links om weer omhoog te fietsen... .
Maar goed dat zegt meer over de biker dan over de bike denk ik, met een dikke enduro kan je ook de trail wel slopen met driften.
Maar ik ben het met je eens dat dit wel een trend gaat worden, zo kan je toch “downhill” rijden zonder echte afdalingen.
Ben net drie weken aan de Baskische kust geweest en daar zie je niet anders, elke serieuze mountainbiker rijd daar op een E-bike.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

funride schreef: do 22 augustus 2019, 22:07 Maar goed dat zegt meer over de biker dan over de bike denk ik, met een dikke enduro kan je ook de trail wel slopen met driften.
Ja, dat zegt ook meer over de rijder. Maar van dat soort rijders gaan we er steeds meer zien. Omdat het nu opeens makkelijk is om er te komen.

En nee, als ik een kwartier later weer op die plek ben, zie ik mijn eigen sporen niet. Maar goed, ik heb er ook geen mega-rubber op.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Het zou maar zo kunnen dat we over 5 jaar wereldwijd alleen nog maar met E-mtb over trails rijden .......en met (E-) gravel-bikes over alle andere offroad paden.........en dat de overgebleven niet-E-mtb's ipv onze oude 26" mtb's verloren in een hoekje van de schuur staan of worden afgereden als woonwerk/school fiets.
Leuk als we dan deze vermakelijke discussie nog eens zouden kunnen doorlezen :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ad58 schreef: do 22 augustus 2019, 21:52 Weet je zeker dat het onze Kermit niet was?
Hoho!
Trailrespect en slippen gaan niet samen, en ik ben van het trailrespect :-D

Moet je eens in de Alpen gaan kijken, daar zie je ook legio switchbacks die volledig "uitgegraven" zijn door rijders die daar slippend doorheen gaan. En dan heb ik het dus gewoon over wandelpaden, niet over aangelegde trails.
Dat is al jaren zo, voordat de e-bike hausse goed op gang kwam. Heeft denk ik meer te maken met al die Youtube filmpjes en de opkomst van "enduro", op die filmpjes zie je continu van die "stoere" acties. Waarmee je dus wel de trails sloopt.

Ik kom al vanaf 2006 bij dezelfde gids in de Franse Alpen, en die gaf ons de allereerste keer dat we daar kwamen al mee dat slippen not done is. En een teken van gebrekkige rijtechniek, als dat de enige manier is waarop je een switchback kunt nemen :-D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Lars TB schreef: do 22 augustus 2019, 21:32
Ook niet dus:
https://www.pinkbike.com/news/video-the ... ssing.html

:lol:
Nee dat is inderdaad ook een aanfluiting :winkie: Maar gasten met die instelling willen we toch ook niet in het bos loslaten??
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Lars TB schreef: do 22 augustus 2019, 21:37 Ik heb het al een paar keer voorspeld, maar je ziet het inmiddels gebeuren: nu vanmiddag op het nieuwe stukje Harry Slinger op Amerongen. Een on-Nederlands stukje, een micro bikepark stukje. En daar reed dus een jonge gozer. Op een dikke eMTB. Met heel dikke downhill-banden. Vanaf boven dook ik achter hem aan en hij reed dat ding als een downhill-bike. Zoals in de filmpjes: driften door de bochten. Hij trok een fantastisch (not...) spoor, ongeveer de hele weg naar beneden. En beneden draaide hij meteen naar links om weer omhoog te fietsen... .
En dus is t wachten op veel weerstand tegen dit soort gedrag en zullen er tzt weer beperkingen opgelegd worden....goede lijden onder de kwaden...zonder iedere e-mtb-er over 1 kam te scheren maar teksten als "nu kun je nog harder door de bossen knallen" daar wordt ik altijd een beetje flauw van...
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
biking1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: zo 21 augustus 2011, 20:36

Jammer dat het nu alleen nog maar gaat over de nadelen van emtb's en over de redenen waarom men zelf zo'n fiets niet zelf aanschaft.
There's old pilots and there's bold pilots. But there's no old bold pilots ;-)
biking1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: zo 21 augustus 2011, 20:36

marcelfacd schreef: di 20 augustus 2019, 15:11

Blevo heeft super meerwaarde, zie: https://youtu.be/WWDJzwaN7vw

Je kunt allerlei presets er in zetten, smart varianten (zelfs op hartslag), combinatie met navigatie, per tikje 1-5% -/+ etc etc
Ik heb het filmpje gekeken en idd heeft het een aantal gave features.
There's old pilots and there's bold pilots. But there's no old bold pilots ;-)
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

biking1 schreef: vr 23 augustus 2019, 11:19 Jammer dat het nu alleen nog maar gaat over de nadelen van emtb's en over de redenen waarom men zelf zo'n fiets niet zelf aanschaft.
Wellicht heeft het er mee te maken dat MTB, in al haar facetten, gezien wordt alszijnde een sport waarbij wij onszelf op sportief vlak willen voortbewegen op een mtb?
Ondersteuning door de fiets kan worden gezien als minder sportief waardoor het gevoel van sportief bezig zijn en misschien ook wel de eigenwaarde stukken lager uitvalt.

Indien je een beperking hebt kan zo'n apparaat een meerwaarde zijn om de sport te blijven beoefenen.
Ben je gezegend met een gezond lijf zie ik dan ook geen reden om op een fiets met ondersteuning te gaan trappen. Just my 2 cents.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Was een geintje hoor maar dat begrijp jij ook wel denk ik.....
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Als we slim zijn stappen we nu massaal over op de e-MTB, problem solved :winkie:
Gesloten