Oud en nieuw

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

In mijn zoektocht naar een goedkoop frame, kreeg ik de fiets van mijn veel te jong overleden zwager aangeboden.
Mijn zus heeft hem deze voor zijn verjaardag gegeven, uiteindelijk heeft hij er maar een paar keer op kunnen fietsen.

De laatste tijd heeft de fiets buiten gestaan, wat uiteraard geen goed doet. Omdat hij eigenlijk zo goed als nieuw is, vind ik het wel waard om de fiets op te knappen, en te gaan gebruiken waar hij voor bedoeld is.

Ik weet dat veel reacties gaan zijn "geen geld in steken, is het niet waard", ik ga dit heel eigenwijs negeren en deze fiets als leerproject beschouwen in het repareren, upgraden en onderhouden van een mountainbike, zonder dat het me de wereld kost.

Het is geen heel bijzondere fiets, maar hij heeft een heel wat groter frame dan ik nu heb.
De specs zijn niet bijzonder, allemaal instapwerk (altus en dat soort werk), daar, zal ik jullie niet mee vervelen.
En dan nu een stukje vloeken in de kerk: Het betreft een Rockrider 5.1

Morgen ga ik beginnen met de fiets geheel demonteren (voor zover dat lukt met het gereedschap dat ik heb), alles schoonmaken en wat niet schoon te krijgen is of extreem verroest is uitwisselen met de Gazelle, totdat ik heb besloten waarmee ik het vervang.

Sowieso vervangen gaan worden:
Zadel (net een nieuwe aangeschaft)
Stuur (zit 58cm op, ik heb op de Gazelle een 68 gezet)

Ik zal hier de vorderingen plaatsen, ook als naslag voor mezelf omdat ik dat leuk vind.

Foto van zoals de fiets er nu bijstaat
Afbeelding
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

En waarom zou het het niet waard zijn? Lijkt me juist een prima idee om een fiets waarvan het niet erg is als er wat mis gaat, te gebruiken om jezelf sleutelskills aan te leren. En zo te zien valt er een hoop eer te behalen :-q
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

"geen geld in steken, is het niet waard"


Zo, hebben we ook weer gehad omdat jij het wilt.... :roll:


Maar dit is een leuk projectje op die manier. En dan kun je misschien maar beter sleutelen aan iets goedkoops. Met het merk zelf is niet heel veel mis, ze maken ook best hoogwaardige bikes.

Of je hiermee moet gaan mountainbiken is natuurlijk een ander verhaal... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Lars TB schreef: vr 23 augustus 2019, 09:32 "geen geld in steken, is het niet waard"


Zo, hebben we ook weer gehad omdat jij het wilt.... :roll:


Maar dit is een leuk projectje op die manier. En dan kun je misschien maar beter sleutelen aan iets goedkoops. Met het merk zelf is niet heel veel mis, ze maken ook best hoogwaardige bikes.

Of je hiermee moet gaan mountainbiken is natuurlijk een ander verhaal... .
De single-tracks hier in de buurt kun je zonder problemen met een crosser pakken, die kan ik hiermee wel aan.
Op hoge snelheid zware afdalingen of klimmen lijkt me niet verstandig inderdaad, maar voor mij is hij prima voorde komende tijd :)
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

De operatie is begonnen... Gisteravond vast wat olie op alle verroeste bouten gespoten, zodat ze wat losser kwamen.
Zadelpen eruit halen kostte me een uur en heel wat olie, die zat muur en muurvast. Daarna ging alles vrij vlot, behalve de ketting. Die was dermate verroest dat ik heb doorgeslepen, dus moet sowieso vervangen worden. Ook alle kabels (binnen en buiten) mogen vervangen worden, maar dat lijkt me vrij standaard.

Ik twijfel aan de schakelgroep, de achterderrie lijkt niet erg soepel meer te zijn, voor zit heel veel roest op.
Misschien moet ik de groep van de Gazelle maar overzetten, die in betere staat is. Moet ik wel shifters en remgrepen beiden vervangen, want op de Rockrider is dit 1 unit. Ook de cassette moet dan over en daar loop ik tegen een dingetje aan, ik heb geen tools om dit te vervangen en loop natuurlijk de kans dat dit niet 1 op 1 past.
Zorg voor later, eerst vanmiddag de vork uit elkaar, die heeft flink aandacht nodig. Ik hoop hem te kunnen herstellen, anders zal hij vervangen moeten worden.
Vanmiddag wat foto's van het proces, eerst lunchtijd.
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Op het crankstel na is de hele fiets uit elkaar.
Dingen die vervangen gaan (moeten) worden:
Voorvork wissel ik voorlopig met de vork van de Gazelle, de Suntour vork in de Rockrider stond vol met water :o
Kreeg hem ook niet volledig uit elkaar maar met zoveel roest heeft het denk ik ook niet veel nut om er teveel tijd in te stoppen.
Afbeelding
Afbeelding

Schakelgroep: De voorderrie heeft flinke roest, achter zou eventueel nog kunnen. Op de Gazelle heb ik 8 speed, deze is 7 dus wissel ik om. Heb er ook net nieuwe shifter opgezet, dus dat kan mooi mee.
Ketting zal ik wel vervangen, cassette misschien ook.. Even bekijken. Zijn opzich nog niet zo oud, dus moet nog wel over gezet kunnen worden.
Moet wel een kettingzweep en afnemer gaan aanschaffen, dus het moet helaas even tot volgende week wachten

Remmen: ik vind ze er nogal dunnetjes uitzien, dus ook deze zet ik over. Ik heb op de Gazelle Tektro zitten, al is het oud werkt het prima. Ook net nieuwe blokken, dus waarom niet?

Zadelpen zat gigantisch vast, dus ook die gaat over (lijkt dezelfde maat te zijn, dus even passen vandeweek.
Afbeelding
Afbeelding

Stuur en zadel dus ook. Stuurpen van de rockrider is wel iets langer, maar het stuur zit daarop maar mettwee bouten vast. De Gazelle heeft een verstelbare, maar wel 4 bouten. Voor nu overzetten en op de boodschappenlijst voor vervanging.

Volgende week dus afbouwen en dan testen!

Voor de toekomst zou ik graag de volgende dingen aanpassen:
Nieuwe stuurpen
Nieuwe pedalen (flats)
Andere groep (2x10, 1x11, die richting)
Andere remmen (beide vorken kunnen een schijfrem hebben, maar haal ik echt voordeel als ik achter wel velgremmen heb? Zou er ook een ander wiel bij moeten hebben, dan word het al een duur geintje.)
Andere vork (kijken of ik tegen een leuke tweedehands aanloop, of een nieuwe van de originele kopen, is niet heel duur.)

Redelijk productieve dag, wel jammer van de vork.
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Als ik lees wat er allemaal vervangen moet worden dan is zo'n project alleen interessant als je de onderdelen voor heel weinig (of liever nog gratis) kunt krijgen. Anders worden het alsnog heel veel tientjes die je er aan gaat spenderen...
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Wat een werk, maar dan is het straks bijna een nieuwe fiets. :-q ik zou er lekker op gaan rijden en dan na een tijdje kijken of je de fiets fijn vind rijden voordat je er van alles aan gaat upgraden. Voor een schijfrem en achter niet kan prima. Heb ik ook vroeger een tijdje gereden en geeft je voor extra remkracht, waar je het op een hardtail nodig hebt. Als je nu losse schakel units en gegrepen hebt kun je ook kiezen voor Magura hydraulische velgremmen, die geven je ook extra remkracht zonder dat je het wiel hoeft te vervangen. Goed 2e hands te vinden op MP en weer een leuk project om te leren.
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

nielsvo schreef: vr 23 augustus 2019, 21:14 Als ik lees wat er allemaal vervangen moet worden dan is zo'n project alleen interessant als je de onderdelen voor heel weinig (of liever nog gratis) kunt krijgen. Anders worden het alsnog heel veel tientjes die je er aan gaat spenderen...
Het is ook zeker de bedoeling dingen te vervangen voor 2e hands, het moet geen enorm bedrag gaan worden.
Veel dingen moeten niet vervangen worden, maar het is beter ven wel.
Met flink wat liefde kunnen de derailleurs best weer bruikbaar zijn, maar kan net zo goed de set van mijn Gazelle gebruiken die veel beter onderhouden is.
bartsince1975 schreef: za 24 augustus 2019, 09:13 Wat een werk, maar dan is het straks bijna een nieuwe fiets. :-q ik zou er lekker op gaan rijden en dan na een tijdje kijken of je de fiets fijn vind rijden voordat je er van alles aan gaat upgraden. Voor een schijfrem en achter niet kan prima. Heb ik ook vroeger een tijdje gereden en geeft je voor extra remkracht, waar je het op een hardtail nodig hebt. Als je nu losse schakel units en gegrepen hebt kun je ook kiezen voor Magura hydraulische velgremmen, die geven je ook extra remkracht zonder dat je het wiel hoeft te vervangen. Goed 2e hands te vinden op MP en weer een leuk project om te leren.
Dat is wel het idee, ja. Nu zorgen dat hij werkt en goed is, dan verder zien.
Magura setjes heb ik naar gekeken, 2e hands nog niet gezien en nieuw best aan de prijs! Misschien als ik er tegen aan loop, maar voor nu even verder met het Tektro setje. Misschien zet ik er eens een Shimano set op ofzo, voor nu is dat geen prioriteit.
Ik ga vandeweek even spullen halen om de cassette te wissen en nieuwe kabels, dan kan de vork en groepset omgezet en is hij klaar voor actie.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Als je de zadelpen er heel uit gekregen hebt, zat ie zeker niet muurvast :D De meesten moeten de pen uit het frame zagen in zo’n geval. Leuk project, KUTGW!
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

zonoskar schreef: za 24 augustus 2019, 10:52 Als je de zadelpen er heel uit gekregen hebt, zat ie zeker niet muurvast :D De meesten moeten de pen uit het frame zagen in zo’n geval. Leuk project, KUTGW!
Of ik ben gewoon heel sterk :lol: :lol:
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

De Rockrider zit weer grotendeels in elkaar. Vork van de Gazelle gaat niet over, de buis is te kort, dus kon er geen stuur meer op.
Voorlopig moet ik dus even door met een vork die niet 100% is, voorzichtig rijden dus! Hij is wel stevig maar het veren gaat niet erg soepel.
Het enige dat ik nog moet is nieuwe kabels halen en even een breekpennetje of quicklink voor de ketting halen, die had ik natuurlijk niet liggen.
Er moet wel een andere vork komen, kan ik op korte termijn geen leuke 2e hands vinden bestel ik de originele bij Decathlon, die is nog geen €100 dus wel te doen.

Alles wel direct op hoogte gezet, het verschil qua houding is gigantisch! Nog even doorbijten dus!
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Die B-twin flats zijn :-q ze zijn van plastic :roll: maar ik doe het er nu een maand of 10 mee....en de pins kun je bijna niet meer vinden :D maar dat is een bijzaak :lol: :wink:
Ook nog een fotootje wanneer je klaar bent natuurlijk :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Mario070 schreef: zo 25 augustus 2019, 19:33 Die B-twin flats zijn :-q ze zijn van plastic :roll: maar ik doe het er nu een maand of 10 mee....en de pins kun je bijna niet meer vinden :D maar dat is een bijzaak :lol: :wink:
Ook nog een fotootje wanneer je klaar bent natuurlijk :-q
Ik heb er nu de standaard pedaaltjes opzitten, had ik op de Gazelle ook, zijn prima. Maar wil graag wat meer vlees onder de voeten ;) waarschijnlijk inderdaad van Decathlon, mooi goedkoop en hoor goede verhalen ;)

Komen zeker foto's wanneer het klaar is, zodra hij weer bereidbaar is!
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Zo, alles zit in elkaar, remmen en schakelen werkt top!
Nu het balhoofd nog goed krijgen. Of ik heb speling, of een stroef stuur. Ben bang dat ik een nieuw setje moet hebben...
Plaats reactie