SRAM XX1 / X01 EAGLE 12spd ervaringen/vragen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Erik89 schreef: do 15 november 2018, 10:07
Klitse schreef: do 15 november 2018, 08:34

Hoe krijg je dat voor elkaar? Dat is inderdaad wel pech zeg.
Was wel tijdens de laatste 250 meter van een wedstrijd dus onder stress :winkie: vind het gewoon doodzonde van het geld.
Ja dat is het zeker. Maar ook onder stress vind ik het knap dat je een ketting van het onderste derailleurwieltje af krijgt, ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar wel heel knap.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Erik89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 31 maart 2011, 09:30
Mijn mountainbike: Top Fuel
Contacteer:

Klitse schreef: do 15 november 2018, 10:15
Erik89 schreef: do 15 november 2018, 10:07

Was wel tijdens de laatste 250 meter van een wedstrijd dus onder stress :winkie: vind het gewoon doodzonde van het geld.
Ja dat is het zeker. Maar ook onder stress vind ik het knap dat je een ketting van het onderste derailleurwieltje af krijgt, ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar wel heel knap.
Lucky me. Ik snap de twijfel wel, zullen ze bij Mantel ook wel gedacht hebben. Toch is het een waargebeurd verhaal :-q
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

't Is mij ook een keer gebeurd. Mogelijk tegen een tak gebeukt of zoiets, in ieder geval zat de ketting klem tussen derailleurwiel en kooi. Gevolg: kooi een beetje gebogen (helaas het deel dat vast zit aan de rest van het derailleur en dus niet los te bestellen is). Ik heb de kooi nooit meer helemaal recht kunnen krijgen, waardoor het derailleur niet meer lekker schakelde en heb uiteindelijk maar een nieuw derailleur besteld. Het komt nogal precies bij 12 spd blijkbaar..
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

dorretje schreef: zo 11 november 2018, 10:59 Wellicht al in dit topic behandelt, maar wilde niet het hele topic doorlezen :-{

Kan een 11sp powerlink gebruikt worden voor een 12 sp (GX)?
Voor nood zeker, ik heb bij mijn kettingbreuk zelfs een 10 speed gemonteerd. Werkte vlekkeloos, en zonder extra geluid. Thuis uiteraard weer een 12 speed gemonteerd.
Sneeuwmonster
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

Die kmc ketting 12 speed gaan die nou langer mee ? Als die sram gx eagle
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

shit schreef: za 17 augustus 2019, 14:38Die kmc ketting 12 speed gaan die nou langer mee ? Als die sram gx eagle
Geen idee eerlijk gezegd. Weet niet wat het prijsverschil is tov een SRAM 12 speed ketting?
Zoals ik er nu tegen aan kijk zal bij een vervanging het toch weer SRAM only zijn, want zit nu op 9.100 km met eerste set (vanaf aankoop Scale) en ziet er nog prima uit. Deze week moest achterpad iets bijgesteld worden bij mijn LBS en geloofden niet dat ik er zoveel km's op had zitten. Rij wel met 2 kettingen die ik trouw elke 500 wissel.
Dus misschien de vraag: Waarom wil je naar KMC?
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

Om nog meer km te rijden op de cassette. Rij ook met twee kettingen. Voor blad 32 wil de volgende keer naar 34 gaan .bedankt voor je reactie.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Kmc leek altijd langer mee te gaan omdat een Shimano en sram ketting uit de doos als op 0.25 zaten en kmc op 0,0
Nu met 12sp zit sram op uit de doos ook op 0,0

Dus als een kmc nu langer mee zou gaan zou de ketting echt beter zijn. Dat waren ze namelijk niet het leek alleen zo.
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

Mijn ervaring. Ben een fanatieke wedstrijd fietser. Door mijn grote lengte en dus ook bovengemiddelde gewicht trap ik hoge vermogens. Krijgt het spul dus ook veel te verduren.

Voortandwiel 36T XO1, achter XO1 cassette Eagle. Fiets heb ik nu 2 jaar, hou mijn kettingen goed in de gaten. Na +/- 1 jaar en 1800 km was mijn ketting bijna zover dat ik de ketting checker er doorheen kon duwen op de minste slijtage meting. Nieuwe ketting erop => doorslaan op de kleine tandjes. Daar was ik niet echt happy mee, maar mijn techneuten oog vond dat de ketting weinig tandjes meepakt als je hem op de SRAM manier afsteld (B-schroef). Ik heb dit naar eigen inzien gecorrigeerd en toen was het euvel over. Lomp schakelen doe ik niet aan, en op de 50T ondervind ik geen enkel issue met een verder ingedraaide B-schroef

Nu, op 3500 km zou ik wederom de ketting kunnen proberen te vervangen, maar een nieuwe cassette zou ook wel mogen na 2 jaar intensief (maar toch niet veel km's) gebruik.

Nog bijna nooit in mijn fietsleven een ketting gebroken of iets anders gehad aan de schakel onderdelen. SRAM 12 speed vind ik topspul, afstelling ook niet echt een issue. Gisteren liep de ketting wel ineens van het onderste derailleurwieltje af.... ?? incident ga ik vanuit
MTBArnhem
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Je hebt de b schroef uitgedraaid waarschijnlijk, want dan staat de derrie dichter tegen de cassette en raakt die meer tanden, dat zullen er niet meer dan 1 a 2 zijn.

Ik zou dit niet doen. Ten eerste heeft de ketting daar helemaal gaan krachtig raakvlak met de cassette, alleen als ie versleten is wellicht
Ten tweede bij een keer flink modder hangt je derrie een keer in je wiel, want zoveel marge zit er niet op de sram instelling.

Wat wel helpt, ga met drie kettingen rijden in een set en wissel elke 250km oid. Dan doe je zomaar 10k op een set.
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

Nou ja, ik heb empirisch vastgesteld dat de B-schroef afstelling enorm veel invloed heeft op het overslaan. Een mm verschil kan al veel uitmaken. Ik heb er een avondje mee lopen experimenteren.

Evt risico's heb ik voor lief genomen, een cassette verslijten van 230 euro op 1800 km vind ik ook best gortig, zeg maar niet acceptabel.
Bovendien, als de ketting dan significant gerekt is zou het nog logisch zijn, maar niets van dat alles. Wat ik wel als risico las, is dat er een hogere kans is dat je het grootste tandwiel beschadigd, als je "lomp" naar het kleinste verzet schakelt...

Als het dit jaar niet meer werkt met een nieuwe ketting, ga ik overigens zeker de 3 kettingen toepassen, fluitje van een cent met die power links.
MTBArnhem
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

B schroef is inderdaad een belangrijke afstelling.
Ik durf wel te stellen dat 50% niet met de juiste afstelling rijd en daardoor minder goed schakelt.

Bij de racert zijn mensen helemaal lost, want de ene cassette stel je af op het grootste kransje en met de andere op de kleine, dat weet vrijwel niemand.

Ik vraag me bij jouw wel af of de kettinglengte juist is want de standaard sram afstelling met het rode transparante tooltje is echt wel goed.

Als je zo relatief snel je set slijt rijd je dan niet met een te klein voorblad waardoor je veel te veel op je kleine kransjes rijd.
Nu ben ik best voor mtb begrippen een koffiemolentje. Amerongen Leersum rijd ik met een gemiddelde cadans van 85 en ik rijd met een 36 voor, maar ga een 38 monteren.

In die korte klimmetjes in NL voel ik weinig verschil tussen de 50t en 45t
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

Ik rij met 36T. Dit is voor mij perfect. In NL heb ik zeker (steile klimmetjes rond Doorwerth) de 50T wel eens nodig. 38T zou wellicht ook nog net kunnen.

Als ik naar de alpen zou gaan, zou ik het zelfs niet aandurven met een 36T.

Mijn Eagle set schakelt gewoon perfect, geen issues mee, super eenvoudig af te stellen. Soms corrigeer ik tijdens het rijden op het stuur, en soms even in de garage controleren of de tandjes van de Derrie en die van de cassette netjes in lijn staan.

Tijden is er natuurlijk geen concurrentie geweest voor een dergelijke single set-up met groot bereik, nu kijk ik ook met een schuin ook naar de nieuwe Shimano groep, wellicht een optie voor de toekomst
MTBArnhem
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

Een 12speed binnen kooij kun je die ook los kopen en waar
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

shit schreef: zo 15 september 2019, 14:37 Een 12speed binnen kooij kun je die ook los kopen en waar
Bedoel je dit
https://www.mantel.com/sram-xx1-eagle-d ... urwieltjes
Plaats reactie