Eerste mountainbike

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Erik1970
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: do 23 augustus 2018, 10:16

Hoi allemaal, ik ben Erik inmiddels 49 jaar jong en wil binnenkort mijn eerste mountainbike kopen. Ik heb niet veel ervaring. Op een oude mtb van een vriend een aantal ritten gemaakt alsook op vakantie.

Ik wil graag meteen een relatief 'goede' mtb kopen zodat ik er lang mee door kan en niet na een aantal jaar weer een nieuwe hoef te kopen. Dat lijkt me financieel minder aantrekkelijk.

Ik gebruik de fiets voornamelijk voor fietstochten op de weg, tochten door het bos/veelal vlakke zandpaden. En het is de bedoeling om de mtb twee keer per jaar mee te nemen naar het buitenland om bergtochten mee te maken.

Nu heb ik een beetje rond gekeken en ben ik tot de volgende modellen gekomen die mij aanspreken qua model en specificaties. Het moet natuurlijk ook nog goed zitten :-) Kunnen jullie mij vertellen welke keuze het beste bij mij zou passen?

Cube Reaction C:62 Race
Cube Reaction C:62 SL
Merida Big Nine XT

Ik hoop op jullie reacties.

Groet,
Erik
Cube Reaction C:62 Race Strava
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Ben je, gezien het gebruik het overgrote deel van de tijd, niet veel beter af met een hybride fiets of misschien wel een gravelracer (racefiets met profielbanden, kort gezegd)?

De enkele keer dat je daadwerkelijk een mtb nodig hebt lijkt me huren een betere optie dan hier in Nederland continu concessies doen tijdens het gebruik.

Of....... Je kiest een van de fietsen die je op het oog hebt (welke bij je past kun je alleen maar zelf bepalen na bijvoorbeeld een testrit) en zoekt er een tweede wielset bij.
Zo heb je een wielset die hier gebruikt, met minder profiel op je banden, en de wielset die in de fiets zit die je in het buitenland gebruikt.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Erik1970
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: do 23 augustus 2018, 10:16

Bedankt voor je reactie! Ik heb idd naar een gravelbike gekeken en kies toch voor een mtb. Hybride heb ik nu ook maar zoek toch iets lichtere om ook zo af en toe mee te 'crossen' over de zandpaden, het gras enz. De combi van het eea is waar het gebruik nl uit zal bestaan.

De SL en Merida kosten 2200,00 en de Race 1750,00. Vraag me af of dat het prijsverschil waard is en of er wellicht ook andere opties zijn.
Cube Reaction C:62 Race Strava
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Erik1970 schreef: vr 23 augustus 2019, 12:10 Ik wil graag meteen een relatief 'goede' mtb kopen zodat ik er lang mee door kan en niet na een aantal jaar weer een nieuwe hoef te kopen. Dat lijkt me financieel minder aantrekkelijk.
Ik vraag me echt af of het financieel iets uitmaakt. Je ziet veel oudere, ooit dure, fietsen aangeboden waar mensen veel te veel geld voor vragen wat ze er zeker niet voor gaan krijgen. Toen was het misschien een goede fiets maar intussen is er zoveel veranderd. Ik zou voor precies genoeg fiets gaan en er rekening mee houden dat je over een paar jaar – zolang het nog een gangbare fiets is in goede conditie – een nieuwe uitkiest die past bij wat je tegen die tijd van een fiets verwacht.

Voor bergtochten zou ik sowieso deze fietsen niet kiezen. Eigenlijk is de geometrie van beiden wat achterhaald met die lange stuurpennen. Een fiets die meer neigt naar Trail (flauwe balhoofdhoek en korte stuurpen) en minder XC lijkt me meer geschikt.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wat is je lengte, gewicht?

Voor dit gebruik zal iedere hardtail prima voldoen. En 2/jaar bergen gaat natuurlijk ook goed, mits het gewoon XC betreft. Evt dropper erop, banden met wat meer grip, et voila.
Stel je gaat daar echt eens zwaardere trails rijden, dan huur je er desnoods voor een paar dagen een trailbike. Voor de rest van wat je beschrijft; een ‘gewone’ hardtail is juist prima!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Erik1970
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: do 23 augustus 2018, 10:16

Ik vind de Merida ook een mooie fiets. Je zegt ' waarom geen alu fiets. Hebben alu fietsen vaak betere wielen dan? Of bedoel je dat alu goedkoper is en voor het verschil betere wielen kopen? Waar moet een wiel berg op/af aan voldoen dan? Ik ben 1.94 bij 100 kg. Nee ik maak het niet ingewikkeld in het buitenlands hoor. Beetje berg(je) op, meer niet.
Cube Reaction C:62 Race Strava
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

1,94m en 100kg.

Waar je op moet letten is dat je fiets 'ook' groot/'lang' genoeg is, qua bovenbuislengte en reach. Maar dat gaat wel lukken met nieuwe fietsen met moderne geometrie, tegenwoordig zit dat standaard ingebakken, wat meer lengte. Van Cube is/was bekend dat ze bv relatief 'kort' uitvielen, sowieso dus proefzitten, idealiter proefrijden.

En met 100kg moet je wegblijven van te licht materiaal.
Wielen moeten stevig/stijf genoeg zijn. Voorvork idem. Eventueel wat volumineuzere banden kiezen, bv 2,35" ipv gangbare 2,2-2,25" op een XC hardtail. Geeft wat meer comfort, en je kunt je banden dan toch op wat lagere druk rijden, wat in het terrein minder kans op stootlek geeft, en grip en rolweerstand verbeteren.
Qua veerweg is alles van 'racy' 100mm tot 'tour' 120mm prima.

Het scheelt dat je je bike relatief wat 'lichter' gebruikt, voor op de weg, eenvoudigere trails en routes, dus een XC hardtail kan prima.
Als je linkjes plaatst naar de door jou genoemde fietsen is het voor ons makkelijker snel even door te klikken en te kijken naar afmontage en geometrie, dus makkelijker om je wat meer advies te geven.
Budget is dus 2000,- +/- 250,-.

Moet het een LBS merk zijn, heb je ook goede internetmerken overwogen? Qua prijs-afmontage zijn die zeer interessant. Proefrijden is dan vaak lastig.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Erik1970
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: do 23 augustus 2018, 10:16

Geometrie moet dus geen probleem opleveren...hoop ik. En wat is licht he? :-) Voor de zekerheid dan toch op termijn stevigere wielen of volstaan bandjes ook. Wil ook regelmatig op de weg rijden. Zou dat werken met 2.35 banden?

Internetaanbieders heb ik bekeken. Kan vaak niets meer aan de specificaties worden aangepast en dat is wel jammer. En passen en meten vind ik ook wel prettig.

De fietsen die ik op het ook heb:

https://www.12gobiking.nl/merida-big-nine-xt-2019

https://www.12gobiking.nl/cube-reaction ... 2019-88810

https://www.12gobiking.nl/cube-reaction-c-62-race-2019

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen.

Groet,
Erik
Cube Reaction C:62 Race Strava
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Alle 3 prima fietsen. Niet allemaal meer in je maat te krijgen daar?

Maar de Cube 'SL' heeft de beste voorvork, en is ook nog het lichtst, maar da's niet het belangrijkste. Met die 2,25" bandjes kun je in Nl goed uit de voeten op lichte parcoursen, en juist ook nog op de weg.
Voor de vakanties naar de bergen kun je dan bv 2,35" Nobby Nicks van Schwalbe rijden. In de winter in de modder kun je die evt ook als voor (en evt achter-) band rijden, mocht je meer grip wensen.

Voordeel van de Merida is het nog iets kleinere (berg-)verzetje, verder geheel XT, keurige Reba, ook niets mis mee. Ook de Ikon's zijn prima voor op de weg. Die zou je in de bergen kunnen vervangen door een 2,35" Maxxis Forekaster voor en achter, ook geschikt voor de modder.

De 'Race' spreekt me vd 3 het minste aan, al is de vork zeker gelijkwaardig aan de Reba van de Merida.
De Cube SL of de Merida dus, met de Cube SL net op 1, obv looks en afmontage vooral.

Maar: ik zie geen maattabellen met geometriegegevens. De vraag is ook welke van de 2 voor jou het prettigst zit natuurlijk. Bovenbuislengte, reach, stuurbreedte en stuurpenlengte... fiets moet groot/lang genoeg zijn, lekker zitten/passen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Erik1970
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: do 23 augustus 2018, 10:16

Ok de SL of de Merida dus. Moet zeggen dat die ook in mijn top twee staan. Bergverzetje....ik gelezen dat de mogelijkheid bestaat om er tijdens bijv een vakantie er een ander (berg) verzet op te zetten. Tja ik moet er idd nog op fietsen. Bedankt ook voor het bandenadvies!

Hieronder de geo van de 2020 uitvoering. Ik ga er gemakshalve vanuit dat deze hetzelfde is als voor 2019. Zegt dit jou iets?
https://www.cube.eu/nl/2019/bikes/mount ... lack-2019/
Groet,
Erik
Cube Reaction C:62 Race Strava
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

De meest eenvoudige oplossing qua 'bergverzetje' is om voor een kleiner tandblad te monteren. Waar je hier in NL met een 34, 36 of 38 rijdt zou je daar een 30 of 32 kunnen monteren.

Dat scheelt al een flinke slok op een borrel en kun je prima zelf doen, met wat gereedschap.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Erik1970
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: do 23 augustus 2018, 10:16

slapbandje schreef: za 24 augustus 2019, 19:24 De meest eenvoudige oplossing qua 'bergverzetje' is om voor een kleiner tandblad te monteren. Waar je hier in NL met een 34, 36 of 38 rijdt zou je daar een 30 of 32 kunnen monteren.

Dat scheelt al een flinke slok op een borrel en kun je prima zelf doen, met wat gereedschap.
Heeft dat met de crank te maken? Die staat op 36 x 26 zie ik staan. En ik zie ook nog de cassette van 11 - 42 T staan. Is dat wat je bedoelt, is het handig om een van die twee aan te passen als ik bergop ga?

Groet,
Erik
Cube Reaction C:62 Race Strava
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Met je cranks inderdaad. Die 36 x 26 zijn de tanden van de bladen die aan je cranks zitten.
Je kunt natuurlijk de eerste keer gewoon de fiets met de standaard gemonteerde bladen meenemen op vakantie. Wanneer je in heuvelachtig terrein rijdt is dat vaak afdoende.
Mocht nu blijken dat het terrein waar je rijdt niet te doen is met die bladen koop je een setje bladen die wat kleiner zijn, bijvoorbeeld 34 en 24, of 32 en 24.

Eventueel een extra ketting er bij die je op de juiste lengte brengt wanneer je de kleinere bladen plaatst. Anders heb je kans dat de ketting net te lang is omdat je met kleinere bladen gaat rijden. De totale omvang van de 'lus' wordt dan kleiner.
Laatst gewijzigd door slapbandje op za 24 augustus 2019, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Erik1970 schreef: za 24 augustus 2019, 20:47 Heeft dat met de crank te maken? Die staat op 36 x 26 zie ik staan. En ik zie ook nog de cassette van 11 - 42 T staan. Is dat wat je bedoelt, is het handig om een van die twee aan te passen als ik bergop ga?

Groet,
Erik
Dat slaat op de voorste tandbladen, die fiets heeft een 2x drivetrain (een grote 36 en een kleinere 26 icm een voorderailleur) dus de post van Slapbandje is pas van toepassing als het een 1x drivetrain betreft (dus zonder voorderrie)
Erik1970
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: do 23 augustus 2018, 10:16

slapbandje schreef: za 24 augustus 2019, 21:11 Met je cranks inderdaad. Die 36 x 26 zijn de tanden van de bladen die aan je cranks zitten.
Je kunt natuurlijk de eerste keer gewoon de fiets met de standaard gemonteerde bladen meenemen op vakantie. Wanneer je in heuvelachtig terrein rijdt is dat vaak afdoende.
Mocht nu blijken dat het terrein waar je rijdt niet te doen is met die bladen koop je een setje bladen die wat kleiner zijn, bijvoorbeeld 34 en 24, of 32 en 24.

Eventueel een extra ketting er bij die je op de juiste lengte brengt wanneer je de kleinere bladen plaatst. Anders heb je kans dat de ketting net te lang is omdat je met kleinere bladen gaat rijden. De totale omvang van de 'lus' wordt dan kleiner.
Ok volgens mij duidelijk. Bergop indien nodig kan ik dus een 34/24 monteren. Het gaat dus om het laagste getal (de 24). Kost toch weer 179,00 zie ik bij Mantel. Je moet er dus wat voor over hebben :-) En even checken of de ketting van de juiste lengte is. Hartelijk dank voor de info!
Cube Reaction C:62 Race Strava
Plaats reactie