Opzoek naar de juiste fully (max 2300€)

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
rinke
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 25 juni 2012, 15:33

Jullie woorden overwegende heb ik ondertussen inderdaad ook zitten denken om een trailbike te kopen voor het fietsen op de Nederlandse tracks en daarnaast wellicht mijn huidige Sensa langzaam aan te transformeren in een RBR / triathlon fiets. In dat geval zou ik een 1x10 kunnen steken, starre / andere vork en lichtere tubeless wielen. In dat geval kan ik er het maximale uithalen in beide gevallen.... Dat betekend dat mijn zoekwerk zich meer zal richten op fietsen met meer veerweg. Ondertussen heb ik toch ook bedacht dat ik eens bij de Cubestore in Leersum ga kijken en wellicht eens een Cube ga testen. Ondertussen wacht ik eventuele aanbiedingen van Radon en Canyon af.
Tot zover weet ik denk ik wel voldoende.. Zo niet dan zal ik hier weer extra vragen stellen ;) Extra opmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom... To be continued...
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr

Puur kijkend naar de framemaat lijkt hij wat groot voor iemand met jouw lengte maar met je bbl zou het wel eens goed kunnen passen op deze fiets.

En anders is de Scalpel misschien wel wat voor je?
http://www.pietdewit.nl/inruilfietsen.htm

Of een Camber?
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr
Laatst gewijzigd door slapbandje op za 6 juli 2019, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

slapbandje schreef: za 6 juli 2019, 06:43 https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr

Puur kijkend naar de framemaat lijkt hij wat groot voor iemand met jouw lengte maar met je bbl zou het wel eens goed kunnen passen op deze fiets.

En anders is de Scalpel misschien wel wat voor je?
http://www.pietdewit.nl/inruilfietsen.htm
Als je wel de hoogte, maar niet de lengte van die Trek XL nodig hebt, dan kan je nog wat winnen door er een korte stuurpen op te zetten, er zit nu best een lange pen op.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
rinke
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 25 juni 2012, 15:33

Bedankt voor deze tips... hou idd MP ook goed in de gaten voor een buitenkansje dichtbij
rinke
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 25 juni 2012, 15:33

Al weer een tijdje stil van mijn kant maar ik lees nog steeds aandachtig allerlei topics mee. De zoektocht naar de juiste fiets is nog steeds gaande en gisteren heb ik bij Cubestore Leersum 2 fietsen getest / gehuurd, een Cube Stereo 120 TM 20" en een Cube Reaction C:62 Eagle 19". Dit om op Leersum te ontdekken wat ik nu werkelijk leuker vind voor mijn geld en niet een keuze te baseren op enkel fietsen van 4500€ zoals afgelopen voorjaar op Dorst. Een zwaardere (13.7kg) fully met een iets mindere afmontage of een hardtail racebak van amper 10 kg. Conclusie, beide waren een enorme verbetering om op te fietsen in vergelijking met mijn huidige Sensa.

Fully:
+ Comfort: de achtervering deed meer dan ik dacht, kwam ik pas achter toen ik op de hardtail reed
+ Vertrouwen in de bochten: de fiets gaf me veel vertrouwen en lag als een redelijk blok op de trail fijne ervaring!
+ Remmen: De XT remmen waren perfect. Waar ik nu echt moet knijpen om wat te vertragen sloeg ik bij de eerste afdaling volledig in de blokeerstand met de wielen. Moest even leren herdoseren.
+ Speelsheid: Veel lol ervaren doordat de vering veel klappen opving. Ook daardoor harder in afdaling durven gaan en over dropjes etc heen..
+ Dropper: langzaam aan leerde ik de voordelen van een dropper kennen, vooral in de afdalingen veel meer mogelijkheden om de snelheid erin te houden.
+ Looks: vind een Fully er nu eenmaal vetter uitzien dan een hardtail.

- Accelaratie bochten uit: je merkt dat je toch wat tractie mist door de achtervering. De hoeveel tractieverlies tov van mijn huidige fiets was amper voelbaar (maar de huidige is ook 1,5kg zwaarder).
- Grondspeling: waar ik bij mijn huidige fiets de benen op 14:45/9:15 hou op veel stukken gaf de 120TM me het vertrouwen om door te trappen, enkele malen met de pedalen tegen de grond. dit zal denk ik bij een andere fully ook kunnen zijn...
- Dropperhendel: De dropperhendel zat op de plek waar nu mijn schakelhendel zit op de Sensa met als gevolg dat ik in het begin meerdere keren naar beneden zakte toen ik heuvelop wilde terugschakelen. Gevolg, half stilvallen en schichtig achterom kijken of niemand het zag :lol: :D

Hardtail:
+ Acceleratievermogen: Bij elke klap voel je dat de fiets vooruit wil, wat een beest in vergelijking met mijn huidige Sensa en de TM. Voor mijn Run-Bike-Runs is dit wel helemaal te gek
+ Schakelen: X0 en GX 12 speed tov NX 12 speed op de 120TM de GX trigger schakkelde vele malen soepeler naar mijn beleving (maar dat is makkelijk aan te passen op een TM)
+ Gewicht: <10kg is echt top om even op te tillen :tong

- Carbon: Bij elke steen tegen de schuine buis schrok ik en maakte ik me ongerust, gaf geen vertrouwd gevoel (maar zou nog kunnen komen)
- Remmen: Ontzettend week in vergelijk met de XT's op de TM. Echter hier ook XT's... vet, niet goed ingeremd?
- Missen achtervering: vooral in afdalingen was het veel trillen en klappen. Echt werken (wat ook zeker leuk is) t.o.v. de TM.

Bovenstaande bekeken heb ik van beide fietsen genoten en hadden beide fietsen verschillende + en - punten. Conclusie voor mij is dat ik bij de aanschaf van een Fully blijf omdat ik het plezier in het rijden dat ik had op Leersum (en dan ook zeker op andere Nederlandse tracks) belangrijker vind dan het pijlsnel acceleren bij R-B-R's enzo. Ik zal nooit een topper worden dus die paar seconden of minuten in een wedstrijd wegen niet op tegen de lol van een Fully. Helaas wordt de Stereo 120TM niet meer geleverd en wordt deze vervangen door een carbon variant die 300 euro duurder wordt. 20" is helaas ook uitverkocht maar ik heb wel een uitstekende indruk opgedaan bij Cubestore Leersum en dit is een echte aanrader voor een ieder die dit vraagstuk ook heeft. Aardig personeel dat graag meedenkt en echt de tijd voor je neemt... :-q
Dan nu het grootste vraagstuk die ik ook nog zsm moet beantwoorden aan mijzelf. Ik zit te broeden op een 20" Radon Skeen Trail 9.0 die al het beste wat mij betreft bundelt in een Fully in mijn prijsklasse. Echter is de vraag de aanbieding 2019 kopen of de 2020 specs afwachten...???
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Goed dat je beide fietsen hebt vergeleken met elkaar. Voorkeur dus voor een fully.
Je zou eventueel ook nog een Cube AMS 100mm fully ter vergelijk kunnen proberen?
Dan zit je qua 'feeling' een beetje tussen een HT en een 120mm trailfully in? En eventueel ook nog geschikt voor een RBR?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
rinke
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 25 juni 2012, 15:33

Dan moet deze wel tweedehands zijn want nieuw is deze helaas te duur. Zelfde tip gaf 1 van de medewerkers van Cubestore ook overigens.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Tsja... uitproberen kan geen kwaad, nu je toch zo goed bezig bent...
(Een Lux is er vanaf 2600,-...
300,- boven budget, maar met even doorsparen?).
Het hoeft niet de betere keus te zijn, een Cube AMS-achtige categorie, maar stel, het is wel zo?
En als het niet lekkerder rijdt, ook prima. Het gaat er maar om dat je bij het type fiets uitkomt waar jij je uiteindelijk het best op thuisvoelt :-q .
Nu kun je nog uitproberen en vergelijken.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

rinke schreef: vr 23 augustus 2019, 16:15 ...
- Accelaratie bochten uit: je merkt dat je toch wat tractie mist door de achtervering. De hoeveel tractieverlies tov van mijn huidige fiets was amper voelbaar (maar de huidige is ook 1,5kg zwaarder).
...
Je drukt het verkeerd uit. Door de achtervering heb je absoluut meer tractie (grip), omdat je wiel beter aan de grond blijft. Maar accelereren met een fully voelt gewoon anders. Het lijkt of je een klein beetje in het niets trapt. Dit is echter vrijwel volledig gevoel, meetbaar langzamer ben je niet. Maar meer zittend rijden, gelijkmatig rijden, dat scheelt dan wel voor het gevoel. En theoretisch zou je ook harder door de bocht kunnen met een fully, waardoor je ook minder lomp hoeft te versnellen! Dat is ook het verschil met stugger afgestelde 100 mm wedstrijdbakken. Die missen dan weliswaar de optimale tractie, het voelt meer als als een hardtail. De snelheidssensatie is vooral belangrijk voor racers, niet of het daadwerkelijk beter is!

Na een paar ritten valt het nauwelijks meer op.
rinke schreef: vr 23 augustus 2019, 16:15 ...
- Grondspeling: waar ik bij mijn huidige fiets de benen op 14:45/9:15 hou op veel stukken gaf de 120TM me het vertrouwen om door te trappen, enkele malen met de pedalen tegen de grond. dit zal denk ik bij een andere fully ook kunnen zijn...
...
Als je door trapt in bochten, ga je inderdaad de grond raken. En soms wil een full suspension achter inderdaad ook nog wel eens iets extra inveren zodat je pedaal de grond raakt. Ook dit is iets aanpassen van je rijstijl en een kwestie van gewenning!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
rinke
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 25 juni 2012, 15:33

Bedankt voor de toelichting, inderdaad verkeerd verwoord.. :-?
rinke
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 25 juni 2012, 15:33

En toen zag ik dat de Rockrider XC 900 S ook in Nederland wordt uitgebracht..... twijfels twijfels... (tov de Radon)
rinke
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 25 juni 2012, 15:33

Vannacht de knoop doorgehakt en mijn eerste nieuwe MTB besteld 😃!!
Het is uiteindelijk een Radon Skeen Trail 9.0 geworden. Deze was nu nog verder in de aanbieding. Heb nog zitten twijfelen of ik ging wachten op de 2020 versie maar een ander type Radon had voor 2020 mindere onderdelen en was zwaarder tov 2019. Om dan de volle mep te betalen....
Iedereen heel erg bedankt voor alle goede adviezen, meedenken en commentaar! Kan niet wachten tot ik kan fietsen! :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Spannend!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kevinmaes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 29 juli 2014, 21:18

Hoe is het met de Skeen Trail?
rinke
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 25 juni 2012, 15:33

kevinmaes schreef: do 14 november 2019, 20:44 Hoe is het met de Skeen Trail?
Leuk dat je het vraagt! De Skeen Trail bevalt me geweldig! De afgelopen maanden de nodige km's gemaakt en erg aan het zoeken geweest naar de juiste demping en rebound instellingen. Deze lijk ik nu aardig gevonden te hebben... Volgende stap is het langzaam aanpassen van de luchtdruk in de banden. Heb ook tubeless vloeistof gekocht om in de winter eens mee aan de slag te gaan.
Fiets is dus super op 1 ding na.. de remmen...
Na ongeveer 150km zat ik met mijn hendels zo'n beetje tegen het stuur aan. Heb daarna de remmen ontlucht en dit leverde weer iets stevigere remmen op. Vind ze echter in vergelijking met mijn oude Sensa met Deore remmen echt sponsig. Hou van remmen die snel oppakken maar nog wel te doseren zijn. (dus niet direct maximaal maar nog wel druk kunnen opbouwen). Iemand nog tips hoe ik dit met de huidige Magura Trail set kan doen of tips voor andere remmen?
Plaats reactie