Commencal Meta V4 (remmen gefixt! P3)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Ik vind het ook een keurige oplossing, goed gevonden! Ketting is er nog niet afgelopen, ging allemaal prima. Bij jou ging dat minder zo te horen?
Stennis
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: za 20 oktober 2007, 22:26

Ik heb op mijn vorige v3 wel last gehad ja , bij deze heb ik geen risico genomen en meteen een chainguide erop gezet.
Ook een bashguard erop, de bb zit best laag .
Ullrich
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 21:31
Mijn mountainbike: Giant Terrago 2

Nice! Zie dit topic nu pas, maar fiets al in het echt kunnen bewonderen :)
Mooie foto bij de UHR..

Idee van gele stickers op voorvork vind ik een goede, zou idd ff kijken, desnoods zelf plotten uit vinyl? Dat moet zeker lukken!
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Zo, dit topic weer even onder het stof vandaan halen. Hoewel de fiets al een tijdje in mijn bezit is heb ik helaas nog maar weinig tijd gehad om te fietsen. Echter, er is wel het een en ander gebeurd de laatste tijd. Het bottom bracket is vervangen, de oude achterrem is eindelijk vervangen door mijn eigen Guide (wat een verademing!) en er zit een nieuwe dropper in! Ik kreeg een berichtje van MacReal met 'hé is dit niet wat voor jou?' en een tijdje later was de KS LEV Integra in mijn bezit. Aangezien ik tot nu toe enkel zeer goede ervaringen heb met KS wilde ik eigenlijk graag weer een KS, maar de nieuwprijs lag me toch wat te hoog. Door deze optie was het in een keer wel mogelijk en nu rijd ik dus naar volle tevredenheid met deze droppert rond.

Nog even twee snelle telefoon-foto's, de eerste na een zeer kort rondje Nieuwegein, de schapen hadden de berg weer eens veroverd dus was er niet zo heel veel te doen....
Afbeelding

En de tweede na een impulsief rondje UHR. Eigenlijk stond het helemaal niet meer in de planning maar nadat de grootste bui vanmiddag was overgetrokken toch nog last-minute afgereisd naar de Bergweg om nog even snel een rondje mee te pakken:
Afbeelding

Ik heb ontzettend veel plezier van de fiets, echt een genot om rondjes op te draaien! Klimmen gaat ook nog best oké, valt heel niet tegen. Al met al dus dik tevreden. Het doorvoeren van de remleiding en de kabel van de dropper was even een heel geklooi, maar nu het er eenmaal in zit ziet het er ook wel weer strak uit.

Voor de oplettende kijker: er zitten inderdaad weer flats op. Na de vakantie's in Oostenrijk en Frankrijk toch besloten er in ieder geval een setje flats met FiveTen's naast te houden voor in het buitenland, als test ook hier nu maar een paar rondjes mee draaien. Ik moet zeggen: wat een verschil met 'gewone' schoenen, die FiveTen's zitten goed vast!
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Blijft een dikke bak om te zien :-q
De dropper staat hem goed!
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Thanks Marcel! Door mijn mega lange stelten steekt 'ie nog steeds een heel stukje uit, maar ik vind het toch wel een fijne gedachte dat de minimum-insert streep nu gewoon lekker in het frame verdwijnt in plaats van er een heel stuk bovenuit te komen... :roll:
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Laatste bericht in dit draadje: 13 november 2017! Hoog tijd om het stof er weer eens af te blazen, letterlijk!

Doordat ik enorm druk was met andere dingen was er al een tijdje niet zoveel meer gereden, maar nu dat achter de rug is werd het hoog tijd om weer eens het bos in te duiken! De Meta doet het nog steeds super goed, ik ben er nog steeds ontzettend tevreden mee. Sinds de vorige post is er eigenlijk niets aan veranderd, de fiets doet het gewoon goed. Uiteraard ben ik wel aan het rondkijken naar wat upgrades, maar niets dat echt haast heeft eigenlijk.

Afgelopen donderdag was het eindelijk weer tijd om te fietsen, we zijn naar de Heuvelrug gereden en hebben daar Hoge Vuursche en Lage Vuursche gereden, heerlijk! Dat beviel zo goed dat we gisteren terug zijn gegaan met het plan om Amerongen en Hoge Ginkel te rijden. Helaas liep dat wat anders, want na kilometer 10 merkte ik dat de fiets steeds minder soepel ging rollen: de voorrem bleef vastzitten.

Na terugdrukken van de pads liep de rotor weer vrij, maar zodra ik één keer aan de lever trok stond de boel weer vast. Ik had hier al wel eens iets over gelezen, de piston in de lever zou dan uitzetten waardoor alles vast zit, iets wat je niet even in het bos oplost. Daarom de lever maar in het midden van het stuur gezet zodat ik die niet meer per ongeluk kon gebruiken en met alleen de achterrem de tweede helft uitgereden, redelijk sketchy maar op zich nog goed te doen.

Na kilometer 13 vervolgens ook nog eens de voorband lekgereden, gelukkig had ik alles bij me en kon ik er snel een ander binnenbandje ingooien. Al met al dus nog nooit zo lang over een rondje Amerongen gedaan maar nog steeds prima schik gehad, uiteindelijk maar een beetje gecompenseerd met een extra biertje op het terras :D

Tijdelijke oplossing: de remhendel in het midden van het stuur zodat ik er niet meer bij kon en met alleen de achterrem naar beneden.
Afbeelding

En ook het binnenbandje nog even wisselen: zo heb je nooit problemen, zo heb je het twee keer in een paar kilometer...
Afbeelding

Bij thuiskomst maar eens wat zitten Googlen over dit probleem en de fora staan vol met vastzittende pistons in Guide levers. Blijkbaar is het een issue van de eerste paar series, SRAM weet ervan maar heeft het nooit echt toegegeven of een terugroepactie gedaan. Uiteraard gaat iedereen nu direct roepen dat ik Shimano's moet gaan kopen ( :tong ) maar eigenlijk bevallen de Guides me erg goed. Daarom toch nog maar even zitten zoeken naar andere oplossingen. Naast het kopen van Shimano's heb ik volgens mij vier opties:

1) De complete lever vervangen - De nieuwe Guides hebben een andere piston, daarmee zou het probleem opgelost moeten zijn. Een complete nieuwe lever kopen zou het probleem oplossen, maar ik kan ze los al niet zo snel vinden en dit is waarschijnlijk een betrekkelijk dure oplossing.

2) De piston vervangen met een rebuild kit - Volgens mij is dit de meest degelijke en economische optie, een rebuild kitje kost ongeveer 15 euro. De nieuwe piston heeft een kleinere diameter, waardoor het knellen opgelost zou moeten zijn:
Afbeelding

3) Een aluminium piston uit China kopen - Kan wel, kost maximaal een tientje, maar ik ben niet zo happig op AliExpress onderdelen op zo'n kritische plek...

4) De huidige pistons schuren tot ze weer lekker passen - Deze beunfix is te vinden op YouTube en dergelijke, maar ik ben wederom een beetje terughoudend om dit te doen met toch wel redelijk kritische onderdelen (rond 04:15 in dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=eStqmCu7NOI)

Ik neig ernaar om via BikeComponents of een dergelijke website gewoon een officiële, nieuwe piston te kopen en de lever te herbouwen, wat denken jullie?
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Als je zelf wat hobbyen niet erg vindt, zou ik de rebuild kit uit Duitsland laten komen.
Wil je liever fietsen dan sleutelen, dan een setje nieuwe hendels.
Blijkt dat rond de 200 euro te gaan kosten, gewoon een setje codes kopen :winkie:

Edit: wat je ook doet, doe wel allebei de remmen :roll:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Mijn remhendels zijn destijds zonder gezeur onder garantie vervangen wegens dit euvel. Moet je nog wel garantie hebben natuurlijk en gezien de laag stof lijkt me dat wellicht lastig..
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Kartoffel schreef: zo 25 augustus 2019, 14:45 Uiteraard gaat iedereen nu direct roepen dat ik Shimano's moet gaan kopen ( :tong )
Absoluut niet. Hope is wat je nodig hebt
:winkie:
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Ik heb die van mij bijgeschuurd. Doen het al weer een jaar of twee prima (voor Guides dan). Alleen die clip verwijderen is een rotklusje.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zou voor de goedkope fix gaan (opschuren of Ali) en het geld in mn zak houden voor een setje Shimanos :winkie:
Als je serieuze bikeplannen hebt zou ik meteen voor de Shimano optie gaan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Even tussendoor, hoe heb je die etrex vastgemaakt op je bovenbuis?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

hitchhikerzguide schreef: ma 9 september 2019, 22:24 Even tussendoor, hoe heb je die etrex vastgemaakt op je bovenbuis?
Zo te zien met de originele Garmin bikemount:

Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Na wederom een periode van stilte dan toch ook weer eens een update: de remmen doen het weer! Terugkomend op wat berichtjes:
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 30 augustus 2019, 11:01 Als je serieuze bikeplannen hebt zou ik meteen voor de Shimano optie gaan.
Verklaar je nader TSTM? Ik heb de Guides nu al een heel tijdje en ze bevallen me eigenlijk meer dan prima, ook in het buitenland tot nu toe nooit problemen gehad, dit is de eerste keer dat ze haperen.
ThaSingleTrackMastah schreef: di 10 september 2019, 00:17
hitchhikerzguide schreef: ma 9 september 2019, 22:24 Even tussendoor, hoe heb je die etrex vastgemaakt op je bovenbuis?
Zo te zien met de originele Garmin bikemount:
Bijna correct, het is inderdaad het originele ontwerp voor de mount, maar ik heb er destijds twee uit China in laten vliegen aangezien die aanzienlijk goedkoper waren. Voor de zekerheid wel altijd nog even een lusje om de bovenbuis heen mocht de mount het ooit voor gezien houden.

______________________________________________________________

Zoals boven al gemeld doen de remmen het weer! De dag voor kerst even een extra dagje vrij genomen, de fiets stond al weer een tijd stil door het remmen-euvel dus dat wilde ik graag oplossen. Met een doosje onderdelen, wat remvloeistof en een kop koffie de schuur ingetrokken om de boel aan te pakken. Ik heb geprobeerd wat foto's te maken van het proces, wie weet heeft iemand anders er ooit nog iets aan.

De benodigdheden:
-Uiteraard een nieuwe piston voor in de remhendel (zakjes bovenaan)
-Setje inbussleutels
-Torxsleutel (kwam bij mij met de ontluchtingskit mee)
-Steeksleutel 8 (staat niet op de foto)
-Borgring-tang
-DOT5.1 remvloeistof
-DOT-compatible vet
-Een bleeding-kit om de boel na afloop weer netjes te ontluchten
-Verder nog wat andere zaken zoals keukenpapier, een bakje voor oude vloeistof en remreiniger
Afbeelding

Stap 1
Het loshalen van de remhendel. Hiervoor is sleutel 8 nodig en de torx-sleutel. De olie kan gewoon in de klauw en de leiding blijven zitten, scheelt zo weer met ontluchten. Zoals je al aan de stand van de lever kan zien komt deze niet lekker meer terug.
Afbeelding

Stap 2
Er zit een klein rubberen dopje verstopt onder de lever, deze kan je er met een priem o.i.d. uitlepelen om bij de torx-schroef te komen die de as van de lever op z'n plek houdt (excuses voor de wazige foto).
Afbeelding

Stap 3
Na het loshalen van het rubberen dopje kan je de torx schroef een stukje loshalen (hoeft er niet volledig uit), waarna de as die de lever op z'n plek houdt los komt te zitten, deze kan je er vervolgens uitduwen (pro-tip: wees aardig voor jezelf en pak een bakje om al deze kleine onderdeeltjes in te bewaren, scheelt straks weer kruipen over de vloer om dat rubberen dopje te vinden...).
Afbeelding

Stap 4
Na het verwijderen van de lever volgt er een rot-werkje: het verwijderen van de borgring in de behuizing. Hoewel ik netjes aan tang had klaargelegd was deze te groot voor het werkje, dus uiteindelijk hebben we met twee man een soort operatie uitgevoerd met een priem, een aangepaste spaak en een kleine schroevendraaier, niet ideaal.
Afbeelding

Stap 5
De zuiger kan nu verwijder worden. Pak een kleine inbussleutel of iets dergelijks en steek deze door de opening waar eerst de remleiding bevestigd zat. De piston kan nu uit de behuizing gedrukt worden:
Afbeelding

En zie daar de boosdoener: de piston. Het is duidelijk te zien dat deze aanliep in de behuizing:
Afbeelding

Stap 6
Vervolgens kan je het kapje van het reservoir verwijderen en alles goed schoonmaken. Aangezien ik toch bezig was heb ik ieder onderdeel even lekker gepoetst zodat al het vuil weer weg is en de boel weer helemaal schoon in elkaar kan:
Afbeelding

Stap 7
De rebuild-kit levert ook een nieuwe seal voor het reservoir en nieuwe bleedport-schroeven, die dus ook maar gelijk even vervangen:
Afbeelding

Stap 8
Nu kan de nieuwe piston geïnstalleerd worden in de behuizing. Gebruik wat DOT-vet zodat de zuiger lekker soepel kan bewegen.
Afbeelding

Stap 9
Na het installeren van de zuiger kan de nieuwe borgring geïnstalleerd worden. Nog steeds een rotwerkje, maar aanzienlijk eenvoudiger dan deze verwijderen. Ik gebruikte de tang om 'm een klein beetje samen te knijpen waarna de ring in het gat bleef zitten. Vervolgens kan je met schroevendraaiers de ring gelijkmatig naar beneden duwen totdat deze zich vastklemt in de groef.
Afbeelding

Stap 10
De volgende stap is om de complete lever-assembly weer te installeren
Afbeelding

Vergeet niet om de torx-schroef weer vast te draaien, deze houdt per slot van rekening het geheel op z'n plaats (zou toch lullig zijn als je halverwege een afdaling je lever kwijt bent...)
Afbeelding

Stap 11
Tot slot het rubberen dopje weer netjes terug in de torx-schroef duwen en de lever is weer compleet. Als het goed is beweegt alles nu weer lekker soepel.
Afbeelding

Vervolgens het geheel weer installeren op de fiets, de remleiding weer aansluiten en de boel eventjes ontluchten. Na het oplossen van het euvel in de voorrem heb ik ook gelijk de achterrem aangepakt. De piston toonde ook hier al duidelijke sporen van slijtage, dus ik was er net op tijd bij. Hopelijk kunnen ze nu weer een poosje mee!

______________________________________________________________

Totaal niet gerelateerd, maar aangezien ik toch bezig was: een tijdje terug had ik bij een stand van Ergon mijn zitbotjes eens op laten meten. Aan de hand daarvan bleek dat ik een te smal zadel zou hebben. Aangezien ik inderdaad best wel eens last had van het zadel na een dagje fietsen besloten om de gok maar eens te wagen en een groter zadel aan te schaffen, de Ergon SM Men:
Afbeelding

Het eerste wat opviel is dat de vorm anders is, de achterkant komt wat meer omhoog en de groef in het midden is dieper. Daarnaast is het zadel zo'n 2 cm (!!!) breder dan z'n voorganger:
Afbeelding

Een rondje in de straat voelde prima, hopelijk binnenkort weer eens het bos in om te kijken of het een verschil maakt.

Al met al dus een lekker klusdagje gehad, de fiets is weer klaar voor een rondje trappen!
Plaats reactie