Oversized Rookie MTB'er challenge: Duchenne Heroes 2020

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
SnowStorm Danny
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 25 augustus 2019, 15:05
Mijn mountainbike: Kona Four Supreme

Hallo allemaal, mijn naam is Danny ben 36 jaar uit en woon sinds ruim 2 jaar in de omgeving van de prachtige Montferlandse bossen.
Elke zomer zie ik ontzettend veel mtb'ers in de omgeving fietsen waardoor het bij mij ook is gaan leven.
Ik heb een oude tweedehands mtb gekocht, een Kona Four Supreme uit 2008?) en ben sinds een tijdje korte rondjes aan het fietsen.

Het fietsen doe ik met 2 redenen, ten eerste om een gezondere leefstijl te creëren, in combinatie met gezondere keuzes qua voeding en beweging moet dat goed komen, gewichtsverlies komt dan denk ik van zelf wel. Momenteel weeg ik 118kg. Ik heb een zoontje van 1,5jaar oud en er is een tweede kindje onderweg, en ik zou heel graag willen zien hoe zij opgroeien en niet met hart en vaatziekten al vroegtijdig het leven verlaten.

Ten tweede, omdat ik zelf denk dat sporten met een doel de motivatie vergroot, zou ik heel erg graag de Duchenne Heroes in 2020 willen fietsen. Het lijkt mij verschrikkelijk om mee te maken als mijn kind(-eren) deze ziekte zouden krijgen en daarom vind ik dat ik daar aan moet doen wat ik kan om deze ziekte de wereld uit te krijgen. Lijkt mij een geweldige combinatie.

Alleen nu heb ik een paar vragen en ik dacht, waar kan ik die beter stellen dan op het mountainbikeforum.
- is mijn fiets geschikt voor zulke lange tochten? (ik heb eigenlijk geen budget voor een andere maar wellicht wat aanpassingen in zithouding of
iets dergelijks)
- hoe train je effectief voor zoiets als Duchenne Heroes
- is het alleen trainen op de fiets of komt er ook krachttraining bij kijken of iets dergelijks, en zo ja wat?
- waar moet ik rekening mee houden qua voeding en vochtinname?
- is er een soort basisuitrusting voor langere tochten? (tassen, camelbak, reserveonderdelen etc?)

Alle tips zijn welkom. Ik zou het zeer op prijs stellen als ik met behulp van de leden van het forum mijn doel kan bereiken.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mooie doelen :-q


Om te beginnen met je fiets: dat soort tochten zijn op grotere wrakken gereden. Als je fiets technisch in orde, is het een prima fiets om mee te nemen. Er is veel te zeggen voor een modernere fiets, maar als de Kona nu bevalt, dan staat er niet veel in de weg deze te gebruiken.

Bedenkt dat de vering wel onderhoud nodig heeft. De demper en de vork een grote beurt, de draaipunten misschien allemaal vervangen. De aandrijflijn kan op de schop, misschien zelfs moderniseren (naar bijvoorbeeld zelfs 1x12).

Heel veel meer zou ik er niet aan doen, dan kun je beter voor een modernere 2e hands gaan of een geheel nieuwe.


Wat trainen betreft: veel fietsen voldoet al om de rit gewoon lekker uit te rijden. Maar met trainen kun je het zo gek maken als je zelf wilt. Genoeg anderen die je gek kunnen maken :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Wat je qua voeding en vocht meeneemt onderweg is moeilijk in te schatten voor een ander. Beter mee verlegen dan om verlegen zeg ik altijd.
Neem dingen mee die licht zijn, qua gewicht en qua verteerbaarheid, en zorg voor voldoende water.
Toevoegingen aan het water is ook des persoons. Sommigen zweren bij poedertjes van Isostar etc terwijl anderen het bij gewoon water houden. Ik gooi er altijd een beetje aanmaaksiroop bij, dan krijg je toch weer wat suikers binnen en ik vind het makkelijker wegdrinken, met een klein smaakje.

Of je bidons gebruikt en een zadeltasje om wat gereedschap in te doen of je doet alles in een Camelbak. Het komt op hetzelfde neer. Voordeel van een Camelbak is dat je je watervoorraad niet kwijt kunt raken onderweg. Bidons willen nog wel eens de route van heel dichtbij verkennen en meestal kom je daar te laat achter.

Wat mee te nemen aan gereedschap?
Ik heb altijd een paar torx- en imbussleutels bij me. Daarnaast een Zwitsers zakmes, een pompje, een paar bandenlichters en een extra binnenband.
Er zijn ook combitools verkrijgbaar in de handel. Daarin zitten de meeste voorkomende dingen die je nodig kunt hebben in geval van pech.
Een meter of wat schijtlint is ook altijd handig om bij je te hebben tijdens langere tochten. Gras gaat gigantisch schuren en om dan nog tig km te moeten trappen is verre van ideaal.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Alleen water is sterk af te raden.
Beter sportvoeding, of op z'n minst proberen koolhydraten en mineralen aan te vullen.

Om nu alles neer te zetten is wat veel.

Om te trainen zul je veel moeten fietsen, in dat proces leer je de rest vanzelf.(of komen gerichte vragen vanzelf)
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Hoeveel, hoe ver en met welke inspanningen sport je op dit moment?
tiny
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 695
Lid geworden op: ma 3 september 2007, 18:41
Mijn mountainbike: een fiets

mooie uitdaging

heb enige ervaring heb hem zelf 5 keer uit gefietst .tip 1 niet te vroeg beginnen met trainen.
goede fiets is nood zaak en maand van te voren goede beurt geven aan je fiets.
heb je daarna ff de tijd nog om alles in te fietsen en te testen.

ik weet niet welke afstand je gaat fietsen, maar als je de 100 km fiets zeker een paar keer 100 + ritjes rijden.

kwa voeding is persoonlijk maar idd veel meenemen je verbrand veel. Bij mij werkt energie repen en gelletjes maar dat is persoonlijk.
je heb ook 2 controle posten waar je ook kan eten.

een paar goede fietsbroeken, er is geen was service meer je moet het zelf wassen of voldoende mee nemen.
hou rekening met alle weersomstandigheden, dus ook zeker voldoende kleding mee.

voldoende reserve onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn.
er is een repartie service maar is meestal overbezet :(( dus hou rekening dat je dingen zelf kan repareren

goede slaap plek hou rekening dat het s ’nachts koud kan worden(nacht vorst heb ik gehad)

vooral niet te vergeten om ook te genieten ondanks alle pijntjes die je krijg. :-q
heb je meer vragen pb kan altijd
blijf je zelf er zijn al anderen genoeg :-D
SnowStorm Danny
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 25 augustus 2019, 15:05
Mijn mountainbike: Kona Four Supreme

Dice Oldskool schreef: di 27 augustus 2019, 04:55 Hoeveel, hoe ver en met welke inspanningen sport je op dit moment?
Ben net terug van vakantie, maar daarvoor sportte ik om de dag en fietste ik zo'n 10 km per keer. Ik heb Strava, mijn gebruikersnaam daar is Danny Prenen, als je wil mag je mij opzoeken dan kun je wat meer details krijgen.
SnowStorm Danny
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 25 augustus 2019, 15:05
Mijn mountainbike: Kona Four Supreme

tiny schreef: di 27 augustus 2019, 08:06 mooie uitdaging

heb enige ervaring heb hem zelf 5 keer uit gefietst .tip 1 niet te vroeg beginnen met trainen.
goede fiets is nood zaak en maand van te voren goede beurt geven aan je fiets.
heb je daarna ff de tijd nog om alles in te fietsen en te testen.

ik weet niet welke afstand je gaat fietsen, maar als je de 100 km fiets zeker een paar keer 100 + ritjes rijden.

kwa voeding is persoonlijk maar idd veel meenemen je verbrand veel. Bij mij werkt energie repen en gelletjes maar dat is persoonlijk.
je heb ook 2 controle posten waar je ook kan eten.

een paar goede fietsbroeken, er is geen was service meer je moet het zelf wassen of voldoende mee nemen.
hou rekening met alle weersomstandigheden, dus ook zeker voldoende kleding mee.

voldoende reserve onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn.
er is een repartie service maar is meestal overbezet :(( dus hou rekening dat je dingen zelf kan repareren

goede slaap plek hou rekening dat het s ’nachts koud kan worden(nacht vorst heb ik gehad)

vooral niet te vergeten om ook te genieten ondanks alle pijntjes die je krijg. :-q
heb je meer vragen pb kan altijd
Oh heel erg fijn zo'n ervaren forumgebruiker die hulp bied! Dank je wel. Is mijn fiets goed genoeg om deze tocht te kunnen doen? Ik had zelf ergens eens gelezen dat voor langere tochten de zithouding meer rechtop moet zijn maar ik weet niet hoe ik dat moet doen?
Ik ben echt compleet onervaren.
SnowStorm Danny
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 25 augustus 2019, 15:05
Mijn mountainbike: Kona Four Supreme

Lars TB schreef: ma 26 augustus 2019, 16:19 Mooie doelen :-q


Om te beginnen met je fiets: dat soort tochten zijn op grotere wrakken gereden. Als je fiets technisch in orde, is het een prima fiets om mee te nemen. Er is veel te zeggen voor een modernere fiets, maar als de Kona nu bevalt, dan staat er niet veel in de weg deze te gebruiken.

Bedenkt dat de vering wel onderhoud nodig heeft. De demper en de vork een grote beurt, de draaipunten misschien allemaal vervangen. De aandrijflijn kan op de schop, misschien zelfs moderniseren (naar bijvoorbeeld zelfs 1x12).

Heel veel meer zou ik er niet aan doen, dan kun je beter voor een modernere 2e hands gaan of een geheel nieuwe.


Wat trainen betreft: veel fietsen voldoet al om de rit gewoon lekker uit te rijden. Maar met trainen kun je het zo gek maken als je zelf wilt. Genoeg anderen die je gek kunnen maken :winkie:
Bedoel je dat mijn fiets een "wrak" is? Ik dacht juist dat ik best een goede fiets had uitgezocht namelijk....
Wat bedoel je met de draaipunten vervangen?
Is trainen met een hartslagband om conditie te verbeteren noodzakelijk? Ik heb een fitbit maar ik weet niet of die heel nauwkeurig is.
SnowStorm Danny
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 25 augustus 2019, 15:05
Mijn mountainbike: Kona Four Supreme

slapbandje schreef: ma 26 augustus 2019, 17:09 Wat je qua voeding en vocht meeneemt onderweg is moeilijk in te schatten voor een ander. Beter mee verlegen dan om verlegen zeg ik altijd.
Neem dingen mee die licht zijn, qua gewicht en qua verteerbaarheid, en zorg voor voldoende water.
Toevoegingen aan het water is ook des persoons. Sommigen zweren bij poedertjes van Isostar etc terwijl anderen het bij gewoon water houden. Ik gooi er altijd een beetje aanmaaksiroop bij, dan krijg je toch weer wat suikers binnen en ik vind het makkelijker wegdrinken, met een klein smaakje.

Of je bidons gebruikt en een zadeltasje om wat gereedschap in te doen of je doet alles in een Camelbak. Het komt op hetzelfde neer. Voordeel van een Camelbak is dat je je watervoorraad niet kwijt kunt raken onderweg. Bidons willen nog wel eens de route van heel dichtbij verkennen en meestal kom je daar te laat achter.

Wat mee te nemen aan gereedschap?
Ik heb altijd een paar torx- en imbussleutels bij me. Daarnaast een Zwitsers zakmes, een pompje, een paar bandenlichters en een extra binnenband.
Er zijn ook combitools verkrijgbaar in de handel. Daarin zitten de meeste voorkomende dingen die je nodig kunt hebben in geval van pech.
Een meter of wat schijtlint is ook altijd handig om bij je te hebben tijdens langere tochten. Gras gaat gigantisch schuren en om dan nog tig km te moeten trappen is verre van ideaal.
Dank je wel, hele goede tips!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

SnowStorm Danny schreef: di 27 augustus 2019, 13:59 Bedoel je dat mijn fiets een "wrak" is? Ik dacht juist dat ik best een goede fiets had uitgezocht namelijk....
Wat bedoel je met de draaipunten vervangen?
Is trainen met een hartslagband om conditie te verbeteren noodzakelijk? Ik heb een fitbit maar ik weet niet of die heel nauwkeurig is.
Hmmm, nee, ik bedoel niet dat die van jou een wrak is, sorry. Alleen dat je ook met een wrak zo een tocht zou kunnen overleven. En dat het feitelijk niet uit maakt wat je pakt.

Jouw fiets is een oud beestje en de laatste 10 jaar is heel veel veranderd, meer dan in de 20 jaar er voor. Je maakt het je hooguit makkelijker op een moderne fiets. Maar je kunt het stukken slechter treffen dan jouw fiets.


Die draaipunten zijn lagers die slijten. Het kan zijn dat de achterkant speling vertoont of er tegenaan zit. Laat dat dus na kijken, want als er eenmaal speling op zit, kan het snel gaan. Tot en met dat de boel los gaat komen en je fiets dus letterlijk uit elkaar valt.



Hartslagmeter en vermogensmeter zijn goede hulpjes bij het trainen. Nodig is het niet, het ligt er aan hoe gericht je wilt trainen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
tiny
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 695
Lid geworden op: ma 3 september 2007, 18:41
Mijn mountainbike: een fiets

of je fiets goed genoeg weet ik niet is zeer sterk afhankelijk hoe goed je hem onderhoud.
en net wat Lars zegt techniek is wel verder gegaan, maar ik zeg zeker niet dat je het niet gaat halen met deze fiets.
De eerste keer dat ik heb gefietst was ook in 2008 met een canyon nerve met 26 inch wielen. En heb hem ook uit gefietst.
Dus echt wel mogelijk.
En houding is gewoon veel fietsen. En vooral lange tochten kom je er achter of deze houding goed bij je past.
blijf je zelf er zijn al anderen genoeg :-D
SnowStorm Danny
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 25 augustus 2019, 15:05
Mijn mountainbike: Kona Four Supreme

Dank jullie wel allemaal voor de tips. Ik ga beginnen met oefenen, als ik vragen heb, die niet al ergens anders op het forum beantwoord zijn, zal ik die zeker stellen.
SpeedyZ
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1897
Lid geworden op: zo 17 oktober 2004, 20:20
Mijn mountainbike: Geen meer :-(
Contacteer:

Ga eerst aan je duurconditie werken. Kwestie van rustig opbouwen en uren in het zadel maken. De organisatie kan je een soort van trainingsschema sturen (3 blokken van 6-9 weken).

Vergeet daarna vooral niet om ook aandacht te besteden aan je techniek. Rijden in de Ardennen is niet te vergelijken met NL. Een clinic kan dan bijvoorbeeld heel nuttig zijn.

Zorg dat je plezier in het fietsen houdt. Ik ken verschillende mensen die training als "moeten" gingen ervaren waardoor het plezier snel weg was.

Duchenne Heroes is een fantastisch evenement en een fantastisch doel. De editie 2019 start aanstaande zondag. Probeer die week een keer te gaan kijken (eventueel bij de finish). Sfeer proeven helpt voor de motivatie!

O ja...ik heb hem 4x uitgereden en de eerste keer was op een vergelijkbare fiets als jij nu hebt. Dus dat kan prima. Op een modernere fiets zal het allemaal iets makkelijker gaan, maar uiteindelijk moet je toch zelf trappen ;-)
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

mooie doelstelling, lijkt me ook wel wat!

Ik heb vroeger veel gefietst, ook met vrienden met bepakking naar de Ardennen en Frankrijk, maar dan heb ik het over 25 jaar terug :D. Sinds een jaar of 3 weer redelijk fanatiek aan het fietsen en vorig jaar als doel gesteld de RdhF (65 km zware Ardennen marathon) te rijden.
In NL eigenlijk nooit moeite met ritten van ~2 uur. In de Ardennen ook genoeg gereden, maar dan was het meestal max 30-40 km. De RdhF viel uiteindelijk nog best tegen (maar ergens hoort dat ook wel een beetje zo natuurlijk). Het zat met name in de totaal afstand icm met het klimmen. De eerste 30-40 km klimmen ging zonder problemen, maar als de energie daarna een beetje op begint te raken is vlak peddelen nog wel te doen, maar een steile technische klim wordt dan echt slopend.. (en dat dan nog 20 km lang)

Wellicht kan je 1 van de vele marathons als voorbereiding meepakken, dan weet je een beetje wat je te wachten staat en kan je ook leren hoeveel je onderweg moet eten, hoe langzaam je van start moet gaan om het vol te houden + wat extra duur conditie opbouwen. Je hoeft echt niet continu ritten van 80+ km te maken om je hierop voor te bereiden, maar enige ervaring met lange ritten met veel (in ieder geval meer dan in NL) hoogte meters is wel aan te raden. En wat ik bij een aantal fietsmaten merk is dat gewicht killing is voor je klim prestaties, dat geldt hier in NL op op de UHR, maar is nog extra merkbaar bij langere klimmen in de Ardennen. Als je die 118 KG flink naar beneden weet te krijgen voor die tijd gaat dat echt HEEL veel schelen
Plaats reactie