Ikon - Forekaster combi voldoende grip (en stevigheid)? Tips?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Gewoon de skinwalls nemen, die hebben zwarte letters!

(maar die optie negeert TSTM maar even :~ )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nog een stukje uit een test (van een Canyon Neuron) op Pinkbike.
Technical Report

Maxxis Forekaster Tires: The Maxxis Forekaster tire is great out back but leaves some to be desired when on the front of a bike. It's a little lighter than a more aggressive option, but that weight is an easy sacrifice to make when it comes to confidence in riding.

Maar ja, voor Aurelius te laat :-{

(Maar misschien wil hij de Neuron nog wel kopen :-D )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29961
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: ma 15 juli 2019, 19:27 Gewoon de skinwalls nemen, die hebben zwarte letters!

(maar die optie negeert TSTM maar even :~ )
Ja, en dan de hele skinwall zwart maken :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Pinkbike spreekt zichzelf dan wel tegen...:https://www.pinkbike.com/news/maxxis-fo ... eview.html
Maar goed, ik neem aan dat Aurelius de meeste reviews van de band wel heeft gelezen en daar z`n keuze op heeft gebaseerd.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Geen Skinwall Forekasters helaas, mijn maat heeft Skinwall Ikons. Ik vind ze zeer fraai.
Maxxis geel vind ik foeilelijk, kwestie van ‘geen smaak’. Maar ja, smaak is... juist ja.
En die Pinkbike review van de Forekaster had ik gelezen, inderdaad. Grip zat voor mijn Lux, en nog lekker licht en stevig genoeg. Ook de goede review van de Neuron van vandaag op Pinkbike gelezen. Mooie bike, maar niet voor mij... De Lux bevalt me zeer goed!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
hans33sw
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: do 3 januari 2013, 02:29
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega

Misschien toch ook maar eens gaan kijken naar die forekaster. Heb nu Ikon achter welke top is, en ardent voor als XC set maar de ardent's zijn wat snappy op de grens. Het kan ook zijn dat ik moet wennen omdat ik de hele vakantie op minions heb gefietst. En het knetterdroog is. Nog geen tijd voor een eindoordeel dus maar de forekasters zijn wel een interessante optie :-q
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

hans33sw schreef: wo 17 juli 2019, 11:52 Misschien toch ook maar eens gaan kijken naar die forekaster. Heb nu Ikon achter welke top is, en ardent voor als XC set maar de ardent's zijn wat snappy op de grens. Het kan ook zijn dat ik moet wennen omdat ik de hele vakantie op minions heb gefietst. En het knetterdroog is. Nog geen tijd voor een eindoordeel dus maar de forekasters zijn wel een interessante optie :-q
Je zou het niet denken maar ik had in NL met de 27.5x2.6 Rekon voorop meer/langer grip dan met de Forekaster..
Daarom dus nu op de 29er gekozen voor de combi 2.4 Rekon Dual achter en de Rekon maxxterra voorop.

En misschien is achter een Ikon en voorop de Rekon wel een betere NL combi(bedenk ik me nu hardop :) en zo experimenteren we wat aan
'BUILT not Bought '
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Zojuist de Forekaster 29" 2,35" erop gelegd. Maxxisbanden zijn erg simpel tubeless te maken, makkelijker dan Schwalbes, vind ik.
Eerste wat opvalt (behalve het lelijke geel :tong ...) is dat 'ie inderdaad smal valt, net zo breed als een NoNi 2,25" (NoNi is qua wangen misschien een mm breder, maar de Forekaster heeft een zijnop die 1mm verder uitsteekt, dus ongeveer even breed al met al). De Ikon 2,25" is iets breder en iets volumineuzer dan de Forekaster 2,35".
Zondag volgt de representatieve testrit.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De Forekaster getest op een 95km 1970hm ride in de driehoek Eijsden, Chaudfontaine Trooz Banneux. De langste klimmen en afdalingen erin, steen, geulen, meest technische XC-rit die we konden bedenken. Dag ervoor geregend, parcours overwegend droog.
Forekaster blijft er voor op. Supergrip in de bochten voor dit werk, en ook op de asfaltstukjes goed rollend.
De Ikon had het wat zwaarder, 2 stootleks op een afdaling op volle snelheid van een paar km die met stenen bezaaid was. Te weinig druk gereden.
Prima snelle zekere XC combi die ook zwaardere trails aankan, zeker in de zomer.
Nu wachten op de de bergen... en daarna de herfst :winkie: .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Die testrit was geen half werk 👍
Mooi dat ie bevalt.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

FK 2,35"- Ikon 2,2" combi getest in Dolomieten (oa Sellaronda) en Kleinwalsertal:
De FK voldoet overal.
De Ikon uphill is prima qua klimgrip, zelfs in schotter. Maar bergaf op schotter... dan merk je de mindere rem- en bochtengrip van de Ikon wel. Op aangelegde trails doet ‘ie het wel goed... kombochten waar je toch niet uit kunt glijden... maar gewone schotterpaden met serpentines... gaat goed mits je je snelheid aanpast.
Maar de FK... prima allround voorband! De Ikon is prima voor Zuid L eo in de droge seizoenen.

Voor de komende Garda Ronda in sept. leg ik er of 2 NoNi’s 2,25” op die ik nog klaar had liggen (laat ik er dan ook op liggen voor de herfst/winter); of ik schaf nog een Forekaster aan als achterband, ipv de Ikon.

Direkt Forekaster2 -Noni2 vergelijk heb ik nog niet, met 2 NoNi’s was nooit wat mis tijdens XC transalps of in Zuid L eo. Ik verwacht dat 2 FK’s het ook wel goed doen rond Garda.
Laatst gewijzigd door aurelius op wo 28 augustus 2019, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Lars TB schreef: ma 15 juli 2019, 19:32 Nog een stukje uit een test (van een Canyon Neuron) op Pinkbike.
Technical Report

Maxxis Forekaster Tires: The Maxxis Forekaster tire is great out back but leaves some to be desired when on the front of a bike. It's a little lighter than a more aggressive option, but that weight is an easy sacrifice to make when it comes to confidence in riding.
Ben gelukkig niet de enige met de FK achter. Dacht ff dat ik er niks van snapte, een FK achter, al het bovenstaande lezend.
Ik heb dus de 2.2 FK achter, met die mooie gele letters (die heel goed bij mijn frame passen ;)) en een 2.35 NoNi voor.
Voor Nederland beetje overkill denk ik, maar de grip ben ik zeer tevreden over. Waarschijnlijk lever ik daarmee iets in op snelheid, maar ik kan leven met een gemiddelde ergens in de 'top 20%' op technische segmenten op Strava ;)

Ook in de Oostenrijkse- en Spaanse bergen is de combi, maar zeker ook de FK achter, goed bevallen.
Klimmen op schrotter gaat goed, afdalen op rotsen ook. Alleen boomwortels in de regen op een lange, steile, ingewikkelde afdaling was een hel.... maar ja, welke zijn daar wel top?
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

aurelius schreef: zo 11 augustus 2019, 17:51 FK 2,35"- Ikon 2,2" combi getest in Dolomieten (oa Sellaronda) en Kleinwalsertal:
De FK voldoet overal.
De Ikon uphill is prima qua klimgrip, zelfs in schotter. Maar bergaf op schotter... dan merk je de mindere rem- en bochtengrip van de Ikon wel. Op aangelegde trails doet ‘ie het wel goed... kombochten waar je toch niet uit kunt glijden... maar gewone schotterpaden met serpentines... gaat goed mits je je snelheid aanpast.
Maar de FK... prima allround voorband! De Ikon is prima voor Zuid L eo in de droge seizoenen.

Voor de komende Garda Ronda in sept. leg ik er of 2 NoNi’s 2,25” op die ik nog klaar had liggen (laat ik er dan ook op liggen voor de herfst/winter); of ik schaf nog een Forekaster aan als achterband, ipv de Ikon.

Direkt Forekaster2 -Noni2 vergelijk heb ik nog niet, met 2 NoNi’s was nooit wat mis tijdens XC transalps of in Zuid L eo. Ik verwacht dat 2 FK’s het ook wel goed doen rond Garda.
Tussenstap uitgeprobeerd:
De 2,35" FK ligt er nog steeds op aan de voorkant.
De 2,2" Ikon achter vervangen door een 2,35", en dat is toch een heel verschil, 'hier'. De 2,35" is natuurlijk volumineuzer, maar de noppen zijn ook iets groter dan die op de 2,2" en... bovendien steken ze iets meer naar opzij uit dan bij de 2,2". De grip met remmen en de bochtengrip zijn daarmee veel fijner met de 2,35", bij nog steeds een lage rolweerstand en een keurig gewicht (ik rijd met 25mm interne DT Swiss 1250 wielen, druk rond de 1.3-1,5 bar oha).
Deze combi laat ik nu even zitten en gaat mee naar het Gardameer, voor het stevigere XC werk (Garda ronda transalp). Ik neem sowieso altijd een reserveband mee. Dat wordt dan een FK. Kan ik altijd nog die Ikon wisselen als die bergaf, of als het nat wordt, daar niet zou bevallen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

aurelius schreef: wo 28 augustus 2019, 15:29
aurelius schreef: zo 11 augustus 2019, 17:51 FK 2,35"- Ikon 2,2" combi getest in Dolomieten (oa Sellaronda) en Kleinwalsertal:
De FK voldoet overal.
De Ikon uphill is prima qua klimgrip, zelfs in schotter. Maar bergaf op schotter... dan merk je de mindere rem- en bochtengrip van de Ikon wel. Op aangelegde trails doet ‘ie het wel goed... kombochten waar je toch niet uit kunt glijden... maar gewone schotterpaden met serpentines... gaat goed mits je je snelheid aanpast.
Maar de FK... prima allround voorband! De Ikon is prima voor Zuid L eo in de droge seizoenen.

Voor de komende Garda Ronda in sept. leg ik er of 2 NoNi’s 2,25” op die ik nog klaar had liggen (laat ik er dan ook op liggen voor de herfst/winter); of ik schaf nog een Forekaster aan als achterband, ipv de Ikon.

Direkt Forekaster2 -Noni2 vergelijk heb ik nog niet, met 2 NoNi’s was nooit wat mis tijdens XC transalps of in Zuid L eo. Ik verwacht dat 2 FK’s het ook wel goed doen rond Garda.
Tussenstap uitgeprobeerd:
De 2,35" FK ligt er nog steeds op aan de voorkant.
De 2,2" Ikon achter vervangen door een 2,35", en dat is toch een heel verschil, 'hier'. De 2,35" is natuurlijk volumineuzer, maar de noppen zijn ook iets groter dan die op de 2,2" en... bovendien steken ze iets meer naar opzij uit dan bij de 2,2". De grip met remmen en de bochtengrip zijn daarmee veel fijner met de 2,35", bij nog steeds een lage rolweerstand en een keurig gewicht (ik rijd met 25mm interne DT Swiss 1250 wielen, druk rond de 1.3-1,5 bar oha).
Deze combi laat ik nu even zitten en gaat mee naar het Gardameer, voor het stevigere XC werk (Garda ronda transalp). Ik neem sowieso altijd een reserveband mee. Dat wordt dan een FK. Kan ik altijd nog die Ikon wisselen als die bergaf, of als het nat wordt, daar niet zou bevallen.
Ik twijfel nog om mee te doen met Iris (lekker lompe banden) dus 2.5 Maxxis Assegai en 2.5 Aggressor op 38mm binnenbreedte velgen of lichtgewicht 2.2 Kenda Booster op de plastic wieltjes......
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Je zou ook een Ardent Race kunnen proberen. Op de Pivot zit een 2.2 Ardent Race achterop, die heeft meer grip dan de 2.2 Ikon achterop de Propain. Met een 2.35 AR kan je dan alle kanten op :wink:
Plaats reactie