Uhoh...voel ik daar een N+1 aankomen?
Is dit dan de nieuwe Trek Supercaliber?
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5650
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
- tiewrap
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3250
- Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
- Mijn mountainbike: Haibike Sleek
Ik heb mezelf een xc fully beloofd als ik weer serieus wedstrijden ga rijden
Lees net dat xt dan ook niet kan.....
Lees net dat xt dan ook niet kan.....
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Denk dat dit de discussie wel samenvat:
Je hebt feiten en je hebt meningen.
Ik probeer vooral feitelijk te blijven op het onderscheid tussen de fietsen. Ik denk dat ik daar aardig in slaag. En dan gaat het om geometrie, stuurgedrag, zithouding en veersysteem/vering en afstelling. De enige die daar verder uitspraken over doet is Aurelius, van anderen zie ik daar geen uitspraken over. En ik probeer te onderbouwen waarom Aurelius er naast zit met zijn uitspraken.
Dan is er het punt waarop ik zeg wat fabrikanten bedacht hebben. Daar hoef je eigenlijk alleen hun websites maar voor te bekijken om te zien dat ik het niet zelf verzin. En in markten als Frankrijk, Groot Brittannië, Duitsland, Oostenrijk etc. gaat dit ook daadwerkelijk op: alleen (vooral) competitief ingestelde rijders kopen daar een xc-bike. Er is geen fabrikant die denkt "oh, in Nederland verkopen we ook nog 17 xc-bikes, daar moeten we wel werk van maken". Dus ja, een fabrikant bedoelt die xc-bike vooral als zeer sportieve bike, met passende zithouding en stuurgedrag, voor de ervaren rijder. En die xc-bike komt in diverse uitvoeringen omdat niet iedereen geld heeft om het topmodel aan te schaffen. Daarnaast bieden ze ook sportieve trailbikes aan. En daar verkopen ze in alle landen met ruiger terrein stukken meer van dan van de xc-bikes.
En dan heb je nog Nederland. En dan verzand je in de meningen... . Puur gezien hoe de fietsen bedoelt zijn rijden 'we' hier dus op de 'verkeerde' fietsen. Ook omdat het kan.
Maar ik heb meer dan genoeg ervaring op zowel xc-bikes als op trailbikes, heb heel veel clinics gegeven aan (vooral) beginners en rijd met heel veel andere bikers van allerlei niveau's.
Ik ben niet tegen xc-bikes, absoluut niet. Voor heel wat mensen is het de ideale bike. Maar ik kan erg goed inschatten waar de grenzen liggen van zowel dat soort fietsen als van heel veel rijders. En daar zie ik het net iets te vaak mis gaan (zie ook eerdere voorbeelden).
En dat mis gaan komt ook omdat er vanwege misverstanden en vooroordelen over zowel xc-bikes en trailbikes. Misverstanden en vooroordelen die ook hier net te vaak op duiken. Door onkunde, gebrek aan ervaring, gebrek aan kennis. En waar ik dan inderdaad redelijk fel op reageer. Als het daar om een mening zou gaan vind ik het prima ("ik vind het lekker rijden"), maar het gaat vaak verder ("dus iedereen kan er lekker op rijden"). En op dat moment probeer ik de feiten maar weer een op rijtje te zetten.
En dan ben ik nog niet tegen dat een heel grote groep bewust kiest voor een xc-bike. Het is en blijft Nederland en daar is het mountainbiken nu net wat anders dan in het overgrote deel van de wereld. Alleen zou die keuze wel op de juiste feiten gebaseerd moeten zijn.
Ik probeer vooral feitelijk te blijven op het onderscheid tussen de fietsen. Ik denk dat ik daar aardig in slaag. En dan gaat het om geometrie, stuurgedrag, zithouding en veersysteem/vering en afstelling. De enige die daar verder uitspraken over doet is Aurelius, van anderen zie ik daar geen uitspraken over. En ik probeer te onderbouwen waarom Aurelius er naast zit met zijn uitspraken.
Dan is er het punt waarop ik zeg wat fabrikanten bedacht hebben. Daar hoef je eigenlijk alleen hun websites maar voor te bekijken om te zien dat ik het niet zelf verzin. En in markten als Frankrijk, Groot Brittannië, Duitsland, Oostenrijk etc. gaat dit ook daadwerkelijk op: alleen (vooral) competitief ingestelde rijders kopen daar een xc-bike. Er is geen fabrikant die denkt "oh, in Nederland verkopen we ook nog 17 xc-bikes, daar moeten we wel werk van maken". Dus ja, een fabrikant bedoelt die xc-bike vooral als zeer sportieve bike, met passende zithouding en stuurgedrag, voor de ervaren rijder. En die xc-bike komt in diverse uitvoeringen omdat niet iedereen geld heeft om het topmodel aan te schaffen. Daarnaast bieden ze ook sportieve trailbikes aan. En daar verkopen ze in alle landen met ruiger terrein stukken meer van dan van de xc-bikes.
En dan heb je nog Nederland. En dan verzand je in de meningen... . Puur gezien hoe de fietsen bedoelt zijn rijden 'we' hier dus op de 'verkeerde' fietsen. Ook omdat het kan.
Maar ik heb meer dan genoeg ervaring op zowel xc-bikes als op trailbikes, heb heel veel clinics gegeven aan (vooral) beginners en rijd met heel veel andere bikers van allerlei niveau's.
Ik ben niet tegen xc-bikes, absoluut niet. Voor heel wat mensen is het de ideale bike. Maar ik kan erg goed inschatten waar de grenzen liggen van zowel dat soort fietsen als van heel veel rijders. En daar zie ik het net iets te vaak mis gaan (zie ook eerdere voorbeelden).
En dat mis gaan komt ook omdat er vanwege misverstanden en vooroordelen over zowel xc-bikes en trailbikes. Misverstanden en vooroordelen die ook hier net te vaak op duiken. Door onkunde, gebrek aan ervaring, gebrek aan kennis. En waar ik dan inderdaad redelijk fel op reageer. Als het daar om een mening zou gaan vind ik het prima ("ik vind het lekker rijden"), maar het gaat vaak verder ("dus iedereen kan er lekker op rijden"). En op dat moment probeer ik de feiten maar weer een op rijtje te zetten.
En dan ben ik nog niet tegen dat een heel grote groep bewust kiest voor een xc-bike. Het is en blijft Nederland en daar is het mountainbiken nu net wat anders dan in het overgrote deel van de wereld. Alleen zou die keuze wel op de juiste feiten gebaseerd moeten zijn.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Ik snap wat je bedoelt Lars, en je geeft ook goed advies, maar veel bekijken het vanuit een ander perspectief dat ook een waarheid kan zijn.
Je slaat hiermee de spijker op zijn kop:
Je slaat hiermee de spijker op zijn kop:
De meeste rijders kopen de fiets niet vanuit het perspectief van de fabrikant (de cirkel in mijn plaatje) want die geldt in NL veel minder, maar vanuit het perspectief dat NL nu eenmaal erg plat is (het vierkant) en ze vinden dat een XC hardrail de ideale fiets is.Het is en blijft Nederland en daar is het mountainbiken nu net wat anders dan in het overgrote deel van de wereld.
Dit filmpje legt het allemaal goed uit denk ik zo wel redelijk algemeen.
https://www.youtube.com/watch?v=jCaDWd0Nqb0
https://www.youtube.com/watch?v=jCaDWd0Nqb0
Hear hear Als IK in bijvoorbeeld Zwitserland zou wonen zou ik vast en zeker niet op een Spark RC fietsen maar iets met meer vering. Als ik heel vaak in Zwitserland zou komen zou ik misschien wel zo'n 140 mm bike er bij hebben. Daarmee zeg ik niet dat je met een 100 mm niet in Zwitserland kunt fietsen of met een 140 mm in NL... Ik woon in NL, in Drenthe zelfs. De Daar fiets ik 90% van mijn tijd met mannen op hardtails en fietsen als Scalpels, Epics en Spark RC's. Die zijn vast niet allemaal gek... Ik denk zelfs dat die groep ook op dit forum misschien wel de meerderheid vormt omdat we voornamelijk met z'n allen in NL fietsen. En ja er fietsen er ook met met trailbikes mee omdat ze dit leuk vinden of handig als ze in het buitenland fietsen. En allemaal hebben we plezier en allemaal hebben we gelijk. Voor mijn vorm van MTB'en kan de Supercaliber wel eens heel interessant zijn (en dat is idd gewoon zo snel mogelijk over zandpaden en singletracks blazen met een brakke rug)Jamis Diablo schreef: ↑di 27 augustus 2019, 14:21 Ik snap wat je bedoelt Lars, en je geeft ook goed advies, maar veel bekijken het vanuit een ander perspectief dat ook een waarheid kan zijn.
Je slaat hiermee de spijker op zijn kop:De meeste rijders kopen de fiets niet vanuit het perspectief van de fabrikant (de cirkel in mijn plaatje) want die geldt in NL veel minder, maar vanuit het perspectief dat NL nu eenmaal erg plat is (het vierkant) en ze vinden dat een XC hardrail de ideale fiets is.Het is en blijft Nederland en daar is het mountainbiken nu net wat anders dan in het overgrote deel van de wereld.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
-
- All rounder
- Berichten: 71
- Lid geworden op: di 11 augustus 2015, 15:29
- Mijn mountainbike: Giant XTC ADVANCED 27.5 2 LTD
Ik vind dit een bijzonder interessante discussie en ook de reden dat ik op dit moment op dit forum aan het kijken ben. Ik ben nieuw hier en blaas op dit moment met veel plezier rond op mijn hardtail Giant XTC 27.5 2 LTD uit 2015. Met name over de paden van de loonse en drunense duinen. Ik ben daar zeker niet de snelste maar ook zeker niet langsaam. Ik doe er meestal rond 1 uur 15 over en dat is best aardig. Ik rijd zeker niet altijd de ideale lijn maar goed dat is een deel ervaring.Brambo67 schreef: ↑di 27 augustus 2019, 14:58Hear hear Als IK in bijvoorbeeld Zwitserland zou wonen zou ik vast en zeker niet op een Spark RC fietsen maar iets met meer vering. Als ik heel vaak in Zwitserland zou komen zou ik misschien wel zo'n 140 mm bike er bij hebben. Daarmee zeg ik niet dat je met een 100 mm niet in Zwitserland kunt fietsen of met een 140 mm in NL... Ik woon in NL, in Drenthe zelfs. De Daar fiets ik 90% van mijn tijd met mannen op hardtails en fietsen als Scalpels, Epics en Spark RC's. Die zijn vast niet allemaal gek... Ik denk zelfs dat die groep ook op dit forum misschien wel de meerderheid vormt omdat we voornamelijk met z'n allen in NL fietsen. En ja er fietsen er ook met met trailbikes mee omdat ze dit leuk vinden of handig als ze in het buitenland fietsen. En allemaal hebben we plezier en allemaal hebben we gelijk. Voor mijn vorm van MTB'en kan de Supercaliber wel eens heel interessant zijn (en dat is idd gewoon zo snel mogelijk over zandpaden en singletracks blazen met een brakke rug)Jamis Diablo schreef: ↑di 27 augustus 2019, 14:21 Ik snap wat je bedoelt Lars, en je geeft ook goed advies, maar veel bekijken het vanuit een ander perspectief dat ook een waarheid kan zijn.
Je slaat hiermee de spijker op zijn kop:
De meeste rijders kopen de fiets niet vanuit het perspectief van de fabrikant (de cirkel in mijn plaatje) want die geldt in NL veel minder, maar vanuit het perspectief dat NL nu eenmaal erg plat is (het vierkant) en ze vinden dat een XC hardrail de ideale fiets is.
Dit lijkt me een leuke fiets om mee verder te gaan. Hangt er ook vanaf wat hij gaat kosten en wat de specs ervan worden en of hij lekker fietst. Dus mijn locale trek dealer maar even lief aankijken of hij er een kan regelen die ik kan testen.
Misschien een idee om die discussie een eigen topic te geven?
als heb ik het vermoeden dat er daar al een paar van zzijn
Er zijn geloof ik al 3 pogingen gedaan om het topic weer naar het eigen onderwerp te krijgen.
Nog 1. Ik kon het niet meer vinden , maar volgende week wordt hij gepresenteerd toch?
Ben toch wel heel benieuwd wat de werkelijke winkelprijzen worden.
Want hoewel ik hem leuk vind, heb ik er dat geld echt niet voor over..
als heb ik het vermoeden dat er daar al een paar van zzijn
Er zijn geloof ik al 3 pogingen gedaan om het topic weer naar het eigen onderwerp te krijgen.
Nog 1. Ik kon het niet meer vinden , maar volgende week wordt hij gepresenteerd toch?
Ben toch wel heel benieuwd wat de werkelijke winkelprijzen worden.
Want hoewel ik hem leuk vind, heb ik er dat geld echt niet voor over..
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10371
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
5 september gaat de sok er formeel vanaf...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
De sok was er gisteren af!
https://www.youtube.com/watch?v=-cJkI0bCoGk
https://forums.mtbr.com/trek/supercalib ... 03589.html
Edit; Ik zie nu dat het filmpje niet meer werkt. Dat was de 9.9 versie
https://www.youtube.com/watch?v=-cJkI0bCoGk
https://forums.mtbr.com/trek/supercalib ... 03589.html
Edit; Ik zie nu dat het filmpje niet meer werkt. Dat was de 9.9 versie
To sock, or not to sock.
That's a question. I prefer two socks.
Dit is momenteel de enige foto die ik kan laten zien
Heb je ook geen bal aan ook niet he
That's a question. I prefer two socks.
Dit is momenteel de enige foto die ik kan laten zien
Heb je ook geen bal aan ook niet he
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
- Stuntman Mike
- Mountainbike Junk
- Berichten: 156
- Lid geworden op: zo 10 februari 2013, 20:44