Scalpel Carbon Opbouw Projectje

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

Het was tijd voor een extra projectje in de avonduren, iets met 'Zen and the art of Mountainbike Mechanics.. ' Ik heb een Scalpel Alloy uit 2011 en die is goed onderhouden met veel nieuwe onderdelen in de loop der tijd.Maar ik heb een Scalpel Carbon frame gekocht en verder heb ik eigenlijk nog niets. Ik denk aan de volgende opbouw:

Scalpel Carbon 2016 (Check)
Reynolds Carbon Wielen met Hope naaf (Check)

Afbeelding

Moet ik alleen ff een 1.0 Lefty setje regelen voor oude fiets... maar dat lukt vast. En als ik tegen een megadeal loop voor een mooi setje, dan kan ik die oude wielen altijd laten zitten in het oude frame.

Misschien laat ik het frame overspuiten, maar de investering daarvoor is tussen 400 a 500 euro en de lak is prima, niet mijn smaak, maar hij is eigenlijk zonder beschadigingen.

Dan eerste keuze setup:

Lefty 2.0 XLR Zwart met remote
SRAM GX 1x12 (10-50)
Gripshift
34t met Sram crankstel (of 32t, ben geen prof)
XT Remmen,liefst 180mm schijven
Verder wat Raceface spul zoals stuur, zadelpen, gewoon ALU denk ik.
En wat klein spul, lagers, BB, lefty 1.0->2,0 hub converter etc
Er zit een wat oudere Float R demper van Fox in het Frame, maar heb ook een RS Monarch XX met lockout liggen die er eigenlijk op hoort

Tweede keuze zou zijn om Shimano 12 speed te doen omdat ik zelf meer liefhebber van Shimano ben, maar op een hope naaf past geen microspline en ik heb die naaf er net in laten zetten..


Tips zijn welkom.. !

En ja ik heb uiteraard het forum goed gelezen en een check gedaan op ritzelrechner.de en met 34t en 10-50 lijkt het redelijk te kloppen in vergelijk met 26-39 en 11-36 setup van huidige fiets.
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Wat de hope naven betrefd, als je de wielset wilt houden zou ik wachten. Er komt vast binnen een jaar ook bij hope de microspline en tot die tijd met een 9-spline variant van Sunrace rijden. Anders investeer je in wielbouw en navenset om uiteindelijk na een maandje rijden toch de eerste hope microspline op de markt te zien komen.
Nordin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 15:01
Mijn mountainbike: 29er only

Maiko schreef: zo 11 augustus 2019, 10:29 Tweede keuze zou zijn om Shimano 12 speed te doen omdat ik zelf meer liefhebber van Shimano ben, maar op een hope naaf past geen microspline en ik heb die naaf er net in laten zetten..


Tips zijn welkom.. !
Ik zou gewoon een Sram cassette (GX bijvoorbeeld) in combinatie met Shimano aandrijving kiezen, werkt prima.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

GX werkt alleen op een XD body, opties voor de 9-spline body zou NX zijn of dus Sunrace.
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

Ok, thanks. Ga voor SRAM GX met een NX cassette.

Ik heb een discussie met de leverancier dat er geen Lefty 2.0 XLR in zou kunnen, maar dat is dus het type waarmee hij geleverd is. Volgens hem kan er alleen eem 1.0 hybrid Carbon versie in. Leuk gesprek met Dr Cannondale in Duitsland.
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
Tukker 2019
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 16 april 2019, 17:53

De inbouwmaat van lefty 2.0 en 1.0 is verschillend. Dus dit kan inderdaad een probleem zijn. Daarnaast zal een wiel met lefty 1.0 naaf wel passen in 2.0(echter wiel staat dan niet in het midden tov het frame), maar andersom niet. Daarnaast zul je ook een adapterring voor je schijfrem moeten gebruiken. Maak je toevallig geen verwarring met het groene stickertje dat op de voorvork kan zitten ,indien deze terug is geweest voor een terugroep actie? Op de 2.0-vork staat 2.0 bovenop de vork.
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

Thanks, ben er inmiddels achter na contact met Dr Cannondale in duitsland.

Bij dit fame werd een 2.0 lefty geleverd, maar de nieuwste leftys 2.0 zijn geleverd met verschillende maten afhakelijk van je frame maat. De versie voor mijn frame is niet meer leverbaar door de maat wijzigingen. Hierdoor kun je in dit frame wel de 1.0 of hybrid gebruiken met vaste maat. Dus heb ik een carbon gevonden in hybrid uitvoering.

Ik heb ook een adapter voor een 1.0 wiel in een 2.0 vork, van 50 naar 60 uit de vs laten komen, maar die heb ik dus niet nodig.

Morgen komt de vork, dan wordt de combi een carbon frame vork en wielen samen gevoegd.. zodra de blessures het toelaten dan....
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

Inmiddels wat stapjes gemaakt, nog niet klaar maar vork zit er in, Lefty Carbon, Wielen erjn, Reynolds Carbon en GX groep! Dus langzaam wordt het een fiets!


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Twijfel wat over de decals op de wielen, beetje rommelig, maar verder wordt het wel wat!
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Daar heb je toch een leuk licht en rap fietsje in elkaar gezet.

Die blauwe stikkers vind ik persoonlijk niet echt mooi en ik zou ze eraf halen. Voor de rest ziet het er goed uit.
Plaats reactie