Routes Rijk van Nijmegen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Corpii
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 4 augustus 2014, 11:43
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6

Leuke is dat je precies omschrijft waarom er een nieuwe route komt. De onofficiële stukken zijn vaak fantastisch en vrijwel iedere local kent ze maar de officiële route is erg matig. Is ook grappig op strava, de officiële routes kennen een hele kleine top terwijl deelsegmenten er veel meer hebben. Zeker als ik naar mijn top qua mensen die ik volg kijk: 3 mensen die de officiële route hebben maar deelsegmenten stuk of 20 (en stukken volledig off route idem).

Ik geloof dat de droom om reichswald te betrekken aanwezig is maar dat dit qua verbinding en vergunningen een niet te onderschatten uitdaging is.

Tevens, verzoek vanuit de bouwers; de nieuwe paden zijn nog niet klaar en moeten nog afgewerkt worden. Dus er nog níet over rijden.
shamensink
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 236
Lid geworden op: vr 21 november 2008, 08:50
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPC SLT 2020

Corpii schreef: za 31 augustus 2019, 10:21 Tevens, verzoek vanuit de bouwers; de nieuwe paden zijn nog niet klaar en moeten nog afgewerkt worden. Dus er nog níet over rijden.
En zelfs als ze al afgewerkt zijn, de paden nog niet gebruiken. Eerst een goede regenbui eroverheen, zodat de losse grond verdicht is. Anders is ons werk voor niets geweest
Laatst gewijzigd door shamensink op za 31 augustus 2019, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Wordt er publiekelijk bijgehouden welke nieuwe paden al geopend zijn?
Corpii
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 4 augustus 2014, 11:43
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6

T.z.t. wel. Vooralsnog: alle nieuwe paden gesloten.
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Joppnl schreef: vr 30 augustus 2019, 21:36
(ik volg meestal 'braaf' de route, behalve bij groen dat laatste stuk ri zweefvliegveld: de auto-weg oversteken en dan niet meteen na het hek rechtdoor maar na het heek net iets naar links + rechts en dan verder wel parallel aan die recht-door-afdaling maar er iets links van dus: volgens mij is dat laatste stuk dan het traumapad (??)
Traumapad heb je gevonden, en die omweg bij de klim op de heide is ook fijn inderdaad (zand sla ik daar altijd over, die klim ernaast vind ik leuker).
De 2 andere stukken liggen parallel aan de fietspad afdaling (de Maldensebaan die je 2x tegenkomt in rood); van bovenaf gezien een meter of 5 rechts naast het fietspad.
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Rayb81 schreef: vr 30 augustus 2019, 23:16 Mmh jammer, ik heb jouw gpx gebruikt, maar wellicht toch niet goed genoeg gevolgd.

De bebording begon goed, maar dieper in de bossen werd de bewegwijzering slechter.
Als die stukken asfalt onverhard kunnen heb je best een aardige route.
Buiten het feit dat daar veel meer mogelijk is.

Met een onverharde verbinding richting Reichswald en een klein lusje daar zou het voor mij wel de moeite zijn om weer heen te rijden, maar alleen deze 2 routes nee..
Die heuvels in de verte waren erg aanlokkelijk.
Die onverharde verbinding ligt er dus al, en met wat moeite is er in het Reichswald best wat leuks te fietsen (in de Duitsland hoek staat een Reichswald topic met een route van Koenuuh die de moeite waard is), een beetje in lijn met je bij Nijmegen kan vinden met iets meer hoogte hier en daar.
Dus qua kilometers kan je zeker aan je trekken komen. Maar heel veel meer moet je dan misschien niet verwachten.
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Misschien moet ik dan eens een keer wat beter voorbereid op pad.
Reichswald hoeft voor mij niet spannend te zijn, gewoon lekker trappen in een dicht bos is voor mij al prima.

Die zandklim langs de heide was gisteren prima te doen.
Als je er in de buurt woont zijn het prima routes.
Hoogtepunt vond ik eigenlijk het pad over de Kiekseberg, heerlijk rustig, wat grazende koeien en een geweldig uitzicht :)
Joppnl
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 18 september 2006, 08:04

Johnny Hoogmoed schreef: za 31 augustus 2019, 15:15
Traumapad heb je gevonden, en die omweg bij de klim op de heide is ook fijn inderdaad (zand sla ik daar altijd over, die klim ernaast vind ik leuker).
De 2 andere stukken liggen parallel aan de fietspad afdaling (de Maldensebaan die je 2x tegenkomt in rood); van bovenaf gezien een meter of 5 rechts naast het fietspad.
Dank je.....die parallelle afdalingsstukjes ook gevonden :-q


Vandaag dus eens rood gereden en....de kritiek van hierboven is wellicht terecht maar....het is ook wel een enorm afwisselende route...van een dikke laag zoab (die weg met vele wortel-breuken naar het Jachtslot is nu (dik) geasfalteerd) tot single tracks, van lekker hard omlaag tot kruipend omhoog (zal zeker ook met m'n conditie te maken hebben :o ) , wortelstukken, zandstukken....

Vorige week de Amerongen route eens gereden, natuurlijk...fantastisch en een pluim voor de bouwers, geweldige flow en heel lekker sturen...maar...."onze" rode route heeft toch echt meer afwisseling..... (en hier en daar een missend bordje.... :D )

Wacht maar.....over een paar jaar zeggen we tegen elkaar...weet je nog...die rode route :D :D :D
Mijn fiets is zo snel dat ik alleen nog maar hoef te trappen....
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Rayb81 schreef: za 31 augustus 2019, 19:10 Hoogtepunt vond ik eigenlijk het pad over de Kiekseberg, heerlijk rustig, wat grazende koeien en een geweldig uitzicht :)
Eens; die hoek geeft mij ook altijd het meest 'on-Nederlandse' vakantie gevoel. Hopelijk blijft die vibe een beetje behouden straks.
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Afbeelding
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Dat stukje inderdaad :) Niet het meest spannende stuk met de lap asfalt hieraan voorafgaand, maar wel een uniek stukje route. De naam Kiekseberg zegt me trouwens niks, staat dat op een bordje?
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Johnny Hoogmoed schreef: zo 1 september 2019, 07:53 Dat stukje inderdaad :) Niet het meest spannende stuk met de lap asfalt hieraan voorafgaand, maar wel een uniek stukje route. De naam Kiekseberg zegt me trouwens niks, staat dat op een bordje?
Niet dat het wat uit maakt maar Kiekberg ligt idd 500 meter verder

Het is een verbinding weggetje tussen klein Amerika en zevendalsebaan

Ff een mooi en relax stukje er tussen (vind ik niet erg) hoefd van mij niet van a tot z trapperstampen te zijn 😉
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Kiekbergsepad staat op het bordje langs dit pad, zie de foto op de vorige pagina.

Ben niet erg bekend hier, maar het is wel weer een totaal andere omgeving zo. Jaloers op de mensen die hier hun thuis rondjes kunnen fietsen.
e.l.vis
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: di 22 februari 2011, 14:11
Mijn mountainbike: Merida 96 9000e

Ben niet het hele draadje aan het volgen maar achter canadees kerkhof kun je ook supermooi fietsen! Holderun naar beneden ( weg langs Tivoli) en dan halverwege tegenover parkeerplaats rechts bos in! En fietsen maar! Veel hoogtemeters te maken. In de Hel zit dit ook voor een gedeelte.
Daarna kun je 7heuvelen oversteken ( dan langs golfbaan) en je pakt groene route weer op welke na de afdeling weer overgaat in rood!
JohanGTT
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 226
Lid geworden op: zo 25 december 2005, 17:36
Mijn mountainbike: Zo een met 2 wielen

e.l.vis schreef: di 10 september 2019, 18:50 Ben niet het hele draadje aan het volgen maar achter canadees kerkhof kun je ook supermooi fietsen! Holderun naar beneden ( weg langs Tivoli) en dan halverwege tegenover parkeerplaats rechts bos in! En fietsen maar! Veel hoogtemeters te maken. In de Hel zit dit ook voor een gedeelte.
Daarna kun je 7heuvelen oversteken ( dan langs golfbaan) en je pakt groene route weer op welke na de afdeling weer overgaat in rood!
ik rijd daar ook wel eens. Erg geschikt als XC wedstrijd parkours. Als je van de golfbaan komt begin ik vaak met het romeinse pad aan de zuidzijde. En als je dan naar het noorden rijdt komt je mooie wortel klimmen/afdalingen tegen. Dan bij de ondiepe poel wat stijle stukken omhoog/omlaag en verder naar het noorden wat 'langere' klimmen met wat bredere paden. Ik hoop dat vrij rijden hier blijft toegestaan nu de nieuwe route komt.
Plaats reactie