Miskoop gekocht?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

paulus1981 schreef: do 29 augustus 2019, 18:42 Met een langere zadelpen komt het wel goed, maar wat voor stuurpen moet je nu monteren voor een goede zit?
Ik heb gekozen voor een 100mm 12 graden pen. Ik had hoogte nodig en wat extra lengte. Hoop dat de hoek de lengte afdoende compenseert. Als het stuurgedrag te slecht wordt moet ik naar een andere oplossing kijken.
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Langere zadelpen nodig.
Langere 12 graden stuurpen nodig, voor de hoogte.

Klinkt voor mij duidelijk als een te kleine fiets.

Sorry.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

paulus1981 schreef: do 29 augustus 2019, 18:42 Met een langere zadelpen komt het wel goed, maar wat voor stuurpen moet je nu monteren voor een goede zit?
De bikefit geeft dmv allerlei data aan hoe de fiets moet worden afgesteld om de beste (trail) houding te krijgen. In mijn geval was het hoogteverschil stuur-zadel te groot, op te lossen met spacers of stuurpen met steilere hoek. Aangezien max 20mm spacer mogelijk was, maar 33mm nodig, gekozen voor een steilere hoek. Daarbij was er tussen zadel-stuur iets meer lengte nodig. Ik heb gisteren met alle aanpassingen gereden en dat voelde niet verkeerd. De echte ritten moeten laten blijken dat het echt ok is.
Laatst gewijzigd door The Grim Ripper op za 31 augustus 2019, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Lars TB schreef: do 29 augustus 2019, 20:29 In het verleden heb ik ook wel last gehad van fabrikanten die te korte zadelpennen in de voor mij juiste maat fietsen monteerden. Dus dat kan een oorzaak zijn. Tenzij de pen er van strop tot kop meer dan 30 cm uit moet, dan is de maat inderdaad niet helemaal juist of jij hebt extreem lange benen in verhouding.


Bike-fitting is zelden aan te raden :roll:
Zit nu met nieuwe vaste pen op 26cm. Wat me wel is opgevallen dat bij deze Felt fiets de minimale insteekdiepte ruim 2cm meer is dan de minimum insteek die op de pen staat aangegeven. Omdat het een carbon fiets is?
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Pollekes schreef: vr 30 augustus 2019, 09:49 Langere zadelpen nodig.
Langere 12 graden stuurpen nodig, voor de hoogte.

Klinkt voor mij duidelijk als een te kleine fiets.

Sorry.
Bijna.... grensgevalletje :wink:
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Eventueel kan je nog een riserbar monteren.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

The Grim Ripper schreef: za 31 augustus 2019, 19:18
Lars TB schreef: do 29 augustus 2019, 20:29 In het verleden heb ik ook wel last gehad van fabrikanten die te korte zadelpennen in de voor mij juiste maat fietsen monteerden. Dus dat kan een oorzaak zijn. Tenzij de pen er van strop tot kop meer dan 30 cm uit moet, dan is de maat inderdaad niet helemaal juist of jij hebt extreem lange benen in verhouding.


Bike-fitting is zelden aan te raden :roll:
Zit nu met nieuwe vaste pen op 26cm. Wat me wel is opgevallen dat bij deze Felt fiets de minimale insteekdiepte ruim 2cm meer is dan de minimum insteek die op de pen staat aangegeven. Omdat het een carbon fiets is?
Die felt heeft een bijzondere zitbuis/zadelbuis driehoek. De minimum insteek die op een zadelpen staat is voor de sterkte van het frame onzinnig, de maker van de zadelpen heeft geen idee hoe jouw frame er uit ziet.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Als je nu is wat maten....niet je vrienden hè....hier op het forum gooit, dat zou het een stuk makkelijker maken.... :-q
Ik wil natuurlijk niet voor mijn beurt praten.....anders krijg ik Lars op m'n dak....vanaf nu zou ik het niet meer doen....beloofd
http://www.vitalmtb.com/product/guide/B ... ee-3,20101
En wat ik dacht bij het lezen.....een korte dropper = klein frame (af fabriek) en blijkt ook zo te zijn :-q
Nu wil je hoger zitten, met een frame geo. die nogal een lage stack height (57,6cm) heeft en zo te zien ook niet hoger dan 60 cm te maken is, zoals op de foto uit 2017.
En als je eigenlijk goed naar alle geo. maten kijkt is het een zeer compacte bike met een lage stand over, korte top tube length, korte reach met 73' seat tube angle, lage stack, korte wheelbase voor mij is dit de ideale maat voering :D , maar ik ben 162cm lang :lol:
Nu is de bike in dit geval 2e hands, dus het kan allemaal anders zijn :roll: :wink:
Maar hier geldt ook....Nice Bike :-D :-q
Laatst gewijzigd door Mario070 op ma 2 september 2019, 00:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Mario070 schreef: zo 1 september 2019, 02:55 Als je nu is wat maten....niet je vrienden hè....hier op het forum gooit, dat zou het een stuk makkelijker maken.... :-q
Ik wil natuurlijk niet voor mijn beurt praten.....anders krijg ik Lars op m'n dak....vanaf nu zou ik het niet meer doen....beloofd
http://www.vitalmtb.com/product/guide/B ... ee-3,20101
En wat ik dacht bij het lezen.....een korte dropper = klein frame (af fabriek) en blijkt ook zo te zijn :-q
Nu wil je hoger zitten, met een frame geo. die nogal een lage stack height (57,6cm) heeft en zo te zien ook niet hoger dan 60 cm te maken is, zoals op de foto uit 2017.
En als je eigenlijk goed naar alle geo. maten kijkt is het een zeer compacte bike met een lage stand over, korte top tube length, korte reach met 73' seat tube angle, lage stack, korte wheelbase voor mij is dit de ideale maat voering :D , maar ik ben 162cm lang :lol:
Nu is de bike in dit geval 2e hands, dus het kan allemaal anders zijn :roll: :wink:
Maar hier geldt ook....Nice Bike Mister :-D :-q
Mijn maten wilden niet meewerken aan je verzoek :tong

Afijn, 181cm lang, binnenbeen 87cm gemeten door bikefitter. Fiets is 18" (maatje M). Advies bikefitter was de Felt 20" L.
Maar de fiets die 150km verderop GLOEDNIEUW op mij stond te wachten was een M. Dus de bikefitter gevraagd wat er zoal nodig was om de fiets toereikend te maken. Dat bleek wel mogelijk, maar werd dus een grens geval. Ok, ietsjes eroverheen :lol: Ik ben gewend om met een compacte fiets te rijden, dus wilde de gok wagen. Verblind door de mega goede prijs en de nieuwe glimmende fiets heb ik het toch maar gedaan. Dat achteraf de dropper absoluut niet de lengte kon leveren was ff een teleurstelling (goedkoop toch duurkoop?). Nu met een vaste zadelpen van 40cm (26cm boven strop) en geklooi met een andere stuurpen ben ik eruit. Alles past nu en die ene cm hier en daar neem ik op de koop toe. Dat die dropper eraf is is jammer, maar meer een hebbedingetje dan noodzaak. Dus voor mij is de miskoop van de baan :D :D :D
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ja.... Overduidelijk een behoorlijk te kleine bike gekocht... Moet voor jou met een lengte van 181 bijna een bmx zijn :-{
Je gaf eerder op 100mm dropper veerweg. .. Heb je de link en ook de geo. geopend de 100mm dropper zit alleen in de Small wat bij Felt 16 inch is... :( helaas hoe mooi de bike ook is, zit je er behoorlijk naast qua maatvoering :(
Zoals ik je eerder meldde.... Het is voor mij de perfecte bike maat alleen ik lange na geen 181 :D :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Mario070 schreef: zo 1 september 2019, 10:56 Ja.... Overduidelijk een behoorlijk te kleine bike gekocht... Moet voor jou met een lengte van 181 bijna een bmx zijn :-{
Je gaf eerder op 100mm dropper veerweg. .. Heb je de link en ook de geo. geopend de 100mm dropper zit alleen in de Small wat bij Felt 16 inch is... :( helaas hoe mooi de bike ook is, zit je er behoorlijk naast qua maatvoering :(
Zoals ik je eerder meldde.... Het is voor mij de perfecte bike maat alleen ik lange na geen 181 :D :wink:
BMX? Valt best mee! Maar op het frame staat toch echt 18", dus het verschil is minder groot... Check https://cdn.shopify.com/s/files/1/0021/ ... 7344467882 en blader naar blz 93.... S en M hebben zelfde droppermaat
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Doorbladeren is niet nodig :D ... Staat gelijk op de voor pagina.... Maar 18 inch is ook niet erg groot... Ik rij zelf een 17 inch Cannondale fsi HT en dat is natuurijk geen FS trail bike.... maar de geo. maten komen behoorlijk overeen... Het zou bij mij een net wel of een net niet verhaal worden denk ik :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Fijn dat je er blij mee bent :-q

Les voor anderen: Bikefitters kunnen fantastisch zijn, maar ze hebben vaak geen kaas gegeten van geometrieen van mountainbikes, zoals ook hier blijkt. Zadel moet zo hoog dat je veel te ver naar achteren zit (door de behoorlijk schuine zitbuis) en een 100mm stuurpen is iets voor XC fietsen, niet voor trail/enduro fietsen.
Maar je hebt wel een mooie prijs, dus wellicht compenseert dat genoeg. ;-)
Laatst gewijzigd door suravida op zo 1 september 2019, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:lol: Sorry....staat gewoon leuk geschreven... :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Klitse schreef: do 29 augustus 2019, 13:41
The Grim Ripper schreef: do 29 augustus 2019, 13:09 Dat is zeker een optie.... Als freshman op het forum mag ik 'm hier nog niet te koop zetten.
Klopt, maar wellicht is marktplaats of facebook een optie?
Daar staat ie dus nog :roll:.... En is er ook niet vanaf geweest :lol: :lol:
Maar voor wie op zoek is naar vette bike trail bike wel met naar mijn idee, iets te smalle velgen en zelf niet al te lang is +/_ 170 is deze bijna gevonden :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie