MTB in Heldense Bossen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Het mooie is dat je eigenlijk geen track nodig hebt, als je uit de bos komt draai je weer om! Je blijft zo tussen Kessel, Helden, Maasbree en Baarlo. Met een kaart op de gps, en track logging aan kun je paadjes gaan inkleuren. Openstreetmaps bevat bijna alle paadjesin dit gebied.
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
RalfHorst
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 11:13

marco-turn-me-on schreef:Vandaag maar eens een van het www geplukte gpx omgeving Helden gereden.
Deze begon uiterst saai richting Echelheide met eigenlijk alleen maar brede bos en veldwegen en ik moet zeggen dat ik na een kilometer of tien eigenlijk bijna terug wilde rijden richting auto.
Gelukkig niet gedaan.
Vanaf dat de doorgaande weg Helden Kessel werd overgestoken richting camping begon het al beter te worden.
Helaas inderdaad veel paadjes gesloopt door staatsbosterreur en hun bosbouw vriendjes.
Maar gaandeweg de route begon het steeds interessanter te worden.
Vanaf dat de middenpeelweg overgestoken werd ging het eindeloos op en neer over geweldige singletracks.
Ik was op den duur totaal de oriëntatie kwijt.
Een kilometers lange rollercoaster aan priegelige wortel paadjes ,op en neer, mulle zand, bosgrond en zelfs bouddha beelden?!
Een bidonnetje en een wafel waren toch wat aan de zuinige kant, helemaal gesloopt weer terug bij de auto maar snel de plaatselijke plus opgezocht en wat te eten en te drinken gescoord.
Inderdaad links en recht wat takken en bomen op de paden.
Los spul weggetrokken maar voor de diverse bomen moet toch echt zwaarder materiaal opgetrommeld worden.
Alhoewel bij sommige bomen al een by-pass is ontstaan die er voor zorgen dat er weer lekker extra stuurwerk in de route zit.
Alleen vroeg ik mij af waarom er vooral rondom de camping zoveel wortels van een likje verf zijn voorzien?
Iets van het lycra reetfiets gilde als waarschuwing? ( ook erg vreemd natuurlijk dat zo'n heel bos vol gevaarlijke obstakels ligt :winkie: :winkie: )
Hoe kan Staatsbosbeheer het ''gesloopt'' hebben als het niet eens van Staatsbosbeheer is?
marco-turn-me-on
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 4 januari 2011, 19:46
Mijn mountainbike: turner flux 2009 / cotic BFe 2011 / salsa el mariachi 2013
Contacteer:

RalfHorst schreef:
marco-turn-me-on schreef:Vandaag maar eens een van het www geplukte gpx omgeving Helden gereden.
Deze begon uiterst saai richting Echelheide met eigenlijk alleen maar brede bos en veldwegen en ik moet zeggen dat ik na een kilometer of tien eigenlijk bijna terug wilde rijden richting auto.
Gelukkig niet gedaan.
Vanaf dat de doorgaande weg Helden Kessel werd overgestoken richting camping begon het al beter te worden.
Helaas inderdaad veel paadjes gesloopt door staatsbosterreur en hun bosbouw vriendjes.
Maar gaandeweg de route begon het steeds interessanter te worden.
Vanaf dat de middenpeelweg overgestoken werd ging het eindeloos op en neer over geweldige singletracks.
Ik was op den duur totaal de oriëntatie kwijt.
Een kilometers lange rollercoaster aan priegelige wortel paadjes ,op en neer, mulle zand, bosgrond en zelfs bouddha beelden?!
Een bidonnetje en een wafel waren toch wat aan de zuinige kant, helemaal gesloopt weer terug bij de auto maar snel de plaatselijke plus opgezocht en wat te eten en te drinken gescoord.
Inderdaad links en recht wat takken en bomen op de paden.
Los spul weggetrokken maar voor de diverse bomen moet toch echt zwaarder materiaal opgetrommeld worden.
Alhoewel bij sommige bomen al een by-pass is ontstaan die er voor zorgen dat er weer lekker extra stuurwerk in de route zit.
Alleen vroeg ik mij af waarom er vooral rondom de camping zoveel wortels van een likje verf zijn voorzien?
Iets van het lycra reetfiets gilde als waarschuwing? ( ook erg vreemd natuurlijk dat zo'n heel bos vol gevaarlijke obstakels ligt :winkie: :winkie: )
Hoe kan Staatsbosbeheer het ''gesloopt'' hebben als het niet eens van Staatsbosbeheer is?
Ok, een iets te gemakkelijke veronderstelling.
Is dus blijkbaar van een andere eigenaar (en).
marco-turn-me-on
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 4 januari 2011, 19:46
Mijn mountainbike: turner flux 2009 / cotic BFe 2011 / salsa el mariachi 2013
Contacteer:

Rudy78 schreef:Waarschijnlijk heb je een route van mij van het net geplukt neem ik aan... ik begin meestal richting Egchelheide / Bovensbos. Dat is inderdaad niet het interessantste stukje bos. Maar wel fijn om de beginnen en even op te warmen. Zitten wil leuke paadjes daar.
En omdat ik in Egchel won kom ik om wel eens die kant het bos in... :D

Likje verf is volgens mij van de jaarlijkse carnicross. Rond de tijd dat die is kleuren de wortels ineens.


Van Roel van Kimmenade, die kwam ik als eerste tegen.
RalfHorst
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 11:13

Heldense Bossen zijn veelal particulieren bospercelen. Mogelijk dat vanuit deze club daar gezaagd is: http://www.bosbeheerpeelenmaas.nl/leden" onclick="window.open(this.href);return false;
Zie kaartje met leden/percelen.
Mogelijk dat je hun aan zou kunnen schrijven ook met oog op de toekomst.
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Inderdaad, de vereniging heeft een bosbouwen ind e hand genomen, dien onderhouden de bossen.
Opruimen van paadjes en toegankelijk houden zoals op hun website staat is er niet bij.
Daarom heb ik aan de Heldense kant nogal wat uren besteed aan bomen en takken aan de kant leggen (zo kun je het beste het werk omschrijven), incl zaagwerk van de liggende bomen (die toch al dood/omgevallen waren, geen levende planten!).
Ik heb met de vereniging gemaild destijds, eea is bevestigd dat het zo werkt.

Volgens mij zijn er nog een paar mensen geweest die wat geholpen hebben (eigen initiatief). De club van Helden heeft niets georganiseerd hiervoor. Wellicht ook om de reden dat de bossen niet van hun zijn en georganiseerd in andermans bossen takken aan de kant leggen klinkt niet juist.

Binnenkort gaat men aan de Baarlose kant beginnen verwacht ik (najaar). Daar fiets ik ook, maar niet met de zaag. Ik verwacht dan dat hopelijk een paar mensen van die kant wat bomen van de paadjes willen halen........
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Rudy78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: di 21 augustus 2012, 22:11
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 29 (2014)
Contacteer:

wpee schreef:Binnenkort gaat men aan de Baarlose kant beginnen verwacht ik (najaar). Daar fiets ik ook, maar niet met de zaag. Ik verwacht dan dat hopelijk een paar mensen van die kant wat bomen van de paadjes willen halen........
Gisteren toch weer eens op de MTB gestapt en de Heldense Bossen in gegaan. Gelukkig begint het mulle zand weer wat vaster te worden....
Maar het viel mij op aan de Baarlose kant dat er veel bomen gemarkeerd zijn. Vraag me af of het een teken van aankomende kapwerkzaamheden zijn.
Even een kijkje op de website van de beheerstichting gekeken... http://www.bosbeheerpeelenmaas.nl/per1520" onclick="window.open(this.href);return false;, 2018 is het de beurt aan het gebied van Baarlo (tussen de Middenpeelweg en Baarlo. Hopelijk blijven de paden wel redelijk gespaard... we zullen het komende winter gaan zien...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn fotografie website!!
Mijn strava account
Mijn bike in show your stuff
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Ja, is een teken van naderende bosbouw werkzaamheden, zelfde als begin 2018 aan de Heldense kant. GTel er maar op dat paadjes NIET gespaard worden. Daar kijken bosbouwers dus absoluut niet naar. De paadjes liggen vaak op de grenzen tussen twee percelen en zijn "ideaal om met de zaagmachines dieper het bos in te gaan". Na de stammen zagen blijven de takken liggen en die rijden ze nog even diep de grond in. Ja lekker...

Maar ook aan de Heldense kant zijn weer bomen gemarkeerd. Mijn zaag ligt klaar om paadjes wederom vrij te zagen van omgevallen bomen/takken als nodig.
Ik hoop dat aan de Baarlose kant ook wat MTB-ers bereid zijn paadjes vrij te krijgen. Het is tenslotte alleen maar omgevallen hout aan de kat leggen.
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Werd weer tijd...weer wat opgeruimd.
https://www.strava.com/activities/20401 ... 437abd2207

Eg liggen nog een paar dikke stammen plat, voor de liefhebbers. Mijn beugelzaag is wat klein.

gr Wim
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Weer wat opgeruimd aan liggende bomen.
Paadje zijn weer redelijk goed vrij, op een paar dikke bomen na.
https://www.strava.com/activities/2358150404
https://www.strava.com/activities/2354450035

Baarlose kant van MiddenPeelweg moet nog gebeuren, duss voor de noordelingen... ga je gang.

En je weet het, als iedereen bij elke rit die hij maakt 5 takken opruimd komt het snel weer goed.
Komende jaren zijn we van het snoeiwerk verlost. Enkel oude bomen en takken die altijd wel een keer opvallen.
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Rob21tq
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 25 juni 2016, 19:59

Vorige week. En vandaag ook de gpx heldense bossen 40km gefietst.

Mooie en leuke route met heel veel afwisseling. De meeste paden zijn nog goed begaanbaar al is men wel weer begonnen met bomen kappen her en der.

Het enige nadeel vond ik. Dat er vaak een hele wirwar van paden elkaar kruisen of vlak naast elkaar lopen. Dit maakte het navigeren met de garmin edge vaak heel lastig.
MTB: Trek hifi pro. 1x10 speed. Volledig Shimano slx afgemonteerd.

Cyclocross: Zannata Z46 disc. 1x11 speed. Volledig Sram cx force 1 afgemonteerd.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

De paadjes, zeker tpv de camping, liggen wel heel dicht parallel aan elkaar en kruisen elkaar ook nog heel regelmatig, maakt het er inderdaad niet gemakkelijker op.

Ik heb er vorige maand nog een klein rondje gedaan en bedacht me dat het hoog tijd wordt om weer eens vaker te komen rijden. :-q
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Rob21tq schreef: zo 1 september 2019, 22:08 De meeste paden zijn nog goed begaanbaar al is men wel weer begonnen met bomen kappen her en der.
Men is in maart/april gestopt....
Ik weet dat er nog bomen omliggen her en der. Ik moet er nog langs met de zaag om er een metertje uit te zagen (vrijwilligers mogen zelf ook rond gaan). Het is echter redelijk goed opgeruimd aan de Heldense (zuidelijke) kant van de N277, dat wil niet zeggen dat er aan de ander zijde niet te biken is.
In tegendeel, velen zeggen dat daar juist de paden uitdagender zijn zelfs.
Uiteraard liggen er ook bomen die vallen (en niet gekapt zijn). Dat is overal zo.

En navigeren is lastig, dat is ook de charme daar, als je singletrack ziet dan kun je er in, altijd leuk!
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Het is net of je je excuseert dat er nog een paar bomen op te ruimen zijn Wim.
Volgens mij heb je tot zover al een supergoede daad gedaan. :-q :-q :-q
Rudy78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: di 21 augustus 2012, 22:11
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 29 (2014)
Contacteer:

Ik ben een maand of 2 geleden nog een keer geweest op een natte zondag. Zit tegenwoordig meer op de weg in de zomer :o maar het was een keer regenachtig weer en toen toch maar op de MTB heet bos in gegaan. Vond het er goed bij liggen. Had verwacht dat er veel mul zand zou zijn, maar dat viel ook wel mee... Ik heb wel het idee dat de bosbouwers die dit jaar bezig zijn geweest het een beetje netjessier hebben gedaan dan 2 jaar geleden achter de camping. Want toen lag alles vol met boomtoppen en takken die ze niet nodig hadden...

Wat betreft het navigeren in het bos is dat inderdaad lastig omdat er veel paden parallel lopen en elkaar kruisen. Vaak is het gewoon ergens in fietsen en maar zien waar je uitkomt. Toch is het mij een tijdje geleden nog gelukt om te verdwalen terwijl ik er toch al een jaar of 7 regelmatig kom en toch bijna ieder paadje ken. Ik was toch even de weg kwijt :D Maar een geweldig gebied om te fietsen!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn fotografie website!!
Mijn strava account
Mijn bike in show your stuff
Plaats reactie