Route Posbank / Rheden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Rayb81 schreef: za 31 augustus 2019, 22:33 De route was toch aangelegd in samenspraak met mtb verenigingen?
Ik snap hem ook niet.
Er liggen genoeg bestaande paden die gebruikt hadden kunnen worden ipv nieuw te graven.
Maar blijkbaar hebben de voetgangers weer extra ruimte gekregen (die mochten toch al op mtb paden lopen) en wordt de MTBer weggedrukt.

Ik heb laatst de oude paden gereden en totaal geen last gehad met de voetgangers die er liepen.
Even inhouden, hallo zeggen en doorgaan.
Op paden van 6m breed lijkt me het ook totaal onnodig om stromen te gaan scheiden.

Ben benieuwd of de doodlopende rode stukken nog een lus gaan vormen in de toekomst.
Op zich vond ik juist de nieuwe paden wel (plaggeroute,granny en fortune coockie) leuk alleen onbegrijpelijk dat stukken in twee richtingen te rijden zijn.
Juist de bestaand paden vond ik weinig aan vooral omdat deze zich bevinden in het stuk met het meeste hoogte verschil.
Oude route ken ik niet heel goed maar als dat paden van 6m breed waren denk ik dat ik er weinig aan mis ;)

Op de site van de veluwe zoom staat dat er dit najaar nog rode trails bij gaan komen dus ik denk (of hoop) dat ze van de doodlopende stukken nog wel lussen gaan maken.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Tja daar vergis je je in.
De paden waren breed maar ruig.
Worteltapijten en diepe geulen.
De geulafdaling bijvoorbeeld lag er laatst zo bij dat het niet meer voor beginners was.
Je moest echt over de geulen en grote gaten heenhoppen om beneden te komen.

Wat ik op de oude route heb gereden ben ik op nog geen andere route tegengekomen, ook niet op de officiële Nijmegen rode route.
spitje
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 27 augustus 2010, 16:06

Ik heb gisteren een portemonnee gevonden op de mtb route met een zwart witte tijgerprint , hopelijk leest degene dit forum en kan zij of hij contact opnemen via deze link : https://ilost.co/nl/found/440007-portem ... -in-rheden.
MarianneW
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 11 april 2011, 11:48
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9.7 en Cannondale Flash C3

Giant-E schreef: za 31 augustus 2019, 21:54 Resumerend kunnen we nu wel stellen dat de meeste bikers het zware stuk Zuidlus erg missen, en niet begrijpen waarom er niet is gekozen voor veilige eenrichtingslussen aan de hoofdroute.
Ik blijf er toch op hameren, wie verzint zoiets? Is er dan helemaal geen overleg geweest met ervaringsdeskundigen? :~
Een pittig stukje van de zuidlus zit er nog wel in, heb ik zaterdag ontdekt :-q . Als je bij het bruggetje over de Holleweg de rode route oppakt kom je na een nieuw stukje leuke afdaling bij de paardenpoel terecht. Dáár kom je weer op de "oude Velplus", incl. de afdaling met de diepe geulen en de wortelklim. Deze rode lus eindigt bij de Schietbergseweg. Weer terug via dezelfde route geeft je toch een andere fietsbeleving en wat hms.
ducatif1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 20 november 2011, 12:42
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced Pro-2 29 model 2021
Contacteer:

Vrijdag de nieuwe route gereden ccw. Mixed feelings of ik moet er nog aan wennen. De ronde opgepakt vlak bij het Loenense Ereveld.
Begin natuurlijk saai.. ook richting de brandtoren grotendeels via het fietspad. Het brede onverharde pad ernaast was nog behoorlijk mul vrijdag.
Op de nieuwe singeltrack bij Het pavilioen de Posbank aan de Beekhuizenseweg last van wandelaars op de track. Ze gingen wel netjes aan de kant maar is gevaarlijker dan mountainbikende tegenliggers.
Halverwege de route via de rode pijlen naar het bezoekerscentrum van de Posbank gereden. Dit is gedeeltelijk het oude stuk met behoorlijke (ruwe) klimmen erin na de pauze. Als je dit stukje erbij pakt zit je wel goed met extra hoogtemeters.
Het lusje met de oa de pumptrack genomen en weer omhoog tussen de varens. Leuk voor de afwisseling.
Daarna weer brede paden en dan de Mayor Flowertrail leuk.. en weer door naar de natuurlijke singletrail. Nog steeds hobbelig en zal ook wel zo blijven vrees ik . De nieuwe trail mtb - Coldenhove-Imbosch als vervanging van het fietspad.. tja.. Liep niet echt bij me.
En weer door via de oude route naar het startpunt.
Blijft lastig want ik er van vind. Als echte boscrosser die vaak over niet aangelegde paden rijdt over de Veluwe is afwisseling altijd wel leuk. Mis eigenlijk wel het mooie uitzicht punt bij het Herikhuizerveld over de heidevelden. Nu heb ik af en toe het idee dat ik gewoon ergens in de omgeving van Apeldoorn rijdt ipv. over de Posbank.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Ik heb de nieuwe route gisteren (zoals altijd CCW) gereden en deel de mening van funride.

Oftewel in 1 zin:
Leuke nieuwe delen voor de trail liefhebbers op een fully, minder leuk voor de marathon rijder op een HT.

Als trail liefhebber heb ik me prima vermaakt. Normaal pakte ik de Posbank 1 of 2 x per jaar, ga er nu vaker naartoe. :-q

Eerlijk gezegd kwam ik in de zuid lus toch best veel van de oude route tegen, en na hier mee gelezen te hebben had ik veel minder van de oude paden verwacht.
Daarom maar eens de strava heatmap bekeken van de zuidlus.
De rode lijn is de oude route, de dunne blauwe het nieuwe deel (steepjes bij Terlet niet mee gerekent, dat is ooit es zo aangereden)
Voor mij komt het er op neer dat ik alleen het deel tussen de pijlen mis. Het westelijke deel daarboven was niet echt de moeite waard en mis ik niets aan. Die zuidpunt is idd jammer, daar zaten een paar leuke afdalingen en klimmen in.
Maar daarvoor terug is nu het nieuwe oostelijke deel en de granny trail, en dat vind ik een wel vooruitgang, de plaggenronde is ook erg leuk.

De noordlus heb ik vaak gereden en elke keer mezelf afgevraagd waarom. Vanaf nu pak ik de afkort route Imboschweg naar de Ark.

Afbeelding
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Komende zondag wil ik de vernieuwde route eindelijk eens gaan proberen.
En normaal start ik de route bij de Thermiekbel (want eenvoudig te bereiken vanuit Uden), maar overweeg eens een ander startpunt te kiezen. Is De Buitenplaats een goed bereikbare startplek, vanuit Brabant?

En in welke richting (CW of CCW) beleef ik de route het mooiste? Ben sowieso van plan alle rode lusje te rijden, op en neer en de plaggen-trail rijd ik helemaal rond en dus een stuk dubbel :-q

En we zitten nu een beetje ronde de tijd van bevrijding, Market Garden en dergelijk. Zijn er toevallig evenementen waar ik dit weekend rekening mee moet houden?
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Buitenplaats is ook goed bereikbaar, ik denk dezelfde reistijd/afstand als de Thermiekbel. Ipv omhoog de A50 op te gaan r. Apeldoorn ga je van de A12 af (afslag centrum) en over de Schelmseweg richting Rozendaal.

CCW is het meest populair, hoewel ik het tegenwoordig minder uit vindt maken. Je blijft met het hele lange stuk tussen Loenen / brandtoren zitten wat gewoon rechttoe rechtaan is, dit is niet anders dan eerst.

15 september is de Bridge to Bridge, grote hardloopwedstrijd in centrum Arnhem, dus ik zou er niet voor kiezen om via A15/N325 DOOR het centrum te rijden maar de 'gewone' route over de A50>A12 langs Arnhem te gaan. Maar dat was je vast al van plan.

Wat betreft de rode lusjes: vanaf buitenplaats moet je eerst even over het fietspad naar de eerste rode 'lus', die eigenlijk een lange aanrijd-trail is naar groen. Pas als je groen rond hebt gefietst ga je dat rode 'lusje' weer terug. De rode trail naar het BZC fiets je ook dubbel/heen en weer. Alleen de pumptrail is echt een rond lusje.
En als je een heel rondje groen doet EN je wil de hele plaggentrail doen, ontkom je volgens mij niet aan een stukje dubbel...maar je vindt actuele GPX-en hier: https://mtb-nationaalparkveluwezoom.nl/ ... es-en-gpx/
Groen + rood is 57 km, 900+ hm.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

@Bram: Dankjewel. Dan ga ik de Buitenplaats eens proberen. Scheelt een aanlooproute vanaf Terlet.

Ik wil toch alle trails volledig rijden, dus inderdaad plaggentrail een stuk dubbel.
In totaal kom ik dan op ruim 61km zegt Basecamp.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Ik heb de nieuwe route nu 3 keer gereden en gisteren voor het eerst compleet met alle rode stukken erbij. Wat mij betreft is de route een stuk leuker geworden dan de oude route. Ja er zijn een paar stukken verdwenen die ook mooi waren, maar naar mijn mening zijn daar meer mooie stukken voor terug gekomen. En als je van ruig houdt moet je gewoon de rode routes rijden.

Aan de ene kant is het raar dat je sommige stukken 2 kanten op mag rijden, maar aan de andere kant is het wel heel mooi dat je twee kanten op mag en dus 2 keer zoveel route hebt.
FerryW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 19:27
Mijn mountainbike: Kan sneller dan ik zelf

Cateye fietscomputer gevonden op de groene route
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Afgelopen zondag gestart bij de p-plaats van Buitenplaats. De groene route en alle rode lussen CCW gereden. En een afkortingsstuk (parallel aan Bloemersweg) 2x gereden. Zag het tekentje aan voor een "moeilijke optie" en dus automatisch die route ingereden. Aan het eind bleek ik dus een groot deel groen met 2 rode lussen afgesneden te hebben. Dan maar weer terug, wat geen straf was, want die afkorting was zeer de moeite waard. In totaal zo'n 62 km en 1000hm (voor wat dat waard is met een garmin gemeten).

Het beoogde dubbel-rijden van Plaggen-trail maar niet gedaan, omdat die route wel erg plaggerig en hobbelig is. Mijn rug en armen waren behoorlijk "ontdaan" na die lus :winkie:
En ik moet zeker weer terug. Ik wil die switchback aan het einde of begin van de rode lus toch een keer op snelheid kunnen rijden. En die hoge brug met de trappetjes wil ik in 1x kunnen rijden, maar dan moe tik ook hoogtevrees overwinnen :winkie:

Al met al vind ik de route er wel mooier op geworden. Alleen alle actie zit nu in het zuiden en zuidoosten gepropt en het noordelijke en westelijk deel is dan redelijk tam in verhouding.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Aardig eindje, netjes. Plaggenrondje kan best slopend zijn ja.
Hoe bedoel je de brug in een keer rijden? De trap op wippen? Dat is wel te doen, heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan..
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

@bram:Dat en vooral ook dat trapje af.😱 Heb de, voor MTB-en, onhandige aandoening "hoogtevrees" namelijk😁. En die brug is best hoog.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Net terug van een dagje Rheden i.p.v. een dagje werk. Gestart bij Woods, noordlus (om Loenermark heen) niet gedaan..

Positieve punten:
- De Granny trail omhoog was eigenlijk best leuk, ook technisch met die switchbacks. Stuk tot aan brandtoren was prima. Deze trail omlaag al helemaal gaaf met de jumps. Maar na 46km waren de benen de leeg om nog een keer omhoog te rijden...
- Singletrack van Paviljoen tot Holleweg ook leuk (omlaag!).
- Stuk richting Schietbergseweg was mooi, maar zeer pittig (al helemaal op en neer). Fijn qua afwisseling dat dit stuk ruw was met geulen en wortels.
- Fortune Cookie Trail gaaf begin met de pumptrack, daarna iets minder maar leuke toevoeging.
- Mayor Flowertrail was een erg leuke uitdagende trail. Stuk in Westelijke richting richting Beekhuizenseweg gereden, en vervolgens helemaal oostwaarts. Mooi stuk!!
- Nieuwe singletrack richting Plaggenmarsch mooi, op snelheid, lekkere flow.
- Plaggenmarsch, de oostelijke helft was an sich prima, maar best hobbelig. Viel met de Jeffsy mee, maar kan me voorstellen dat je met een HT hier liever niet rijdt.

Negatieve punten:
- Brede stukken ertussen, wat glooiend. Soms niet lekker lopend.

Kortom, zonder voorkennis van de oude route, kijk ik positief terug op deze route. Nieuwe tracks erg gaaf en soms uitdagend. En erg pittig door langere en best steile beklimmingen.
Plaats reactie