Miskoop gekocht?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

bedenk ook dat de hefboom op de zadelbuis/bovenbuis(driehoek) behoorlijk wat groter wordt al je een buiten proporties zadelpen gebruikt (ook al steekt ie diep genoeg in je frame). Wellicht kan het frame het hebben, want achtervering, carbon en een driehoek design. Maar mijn F-Si alu hardtail is op de las van de zadelbuis en bovenbuis gescheurd, een veel voorkomende plek waar frames kapot gaan. Nu heb ik met 1.87 een L en is de maat verder prima, steekt de standaard zadelpen niet boven de max, maar heeft het toch zoveel stress op de las gezet dat ie daar stuk gaat. Ik weet vrij zeker als ik een maat kleiner had gehad met een zadelpen die bv 4 cm verder uit zou steken, dat het frame na 1 jaar al stuk was, ipv na 2 jaar.

Elke keer als je door een kuil rijdt met je kont nog op het zadel, zet je druk op de verbinding zadelbuis/bovenbuis. Met een langere pen als waar je maat M op is berekend, kan dit echt teveel zijn voor je frame.
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Prulleman schreef: ma 2 september 2019, 13:40 bedenk ook dat de hefboom op de zadelbuis/bovenbuis(driehoek) behoorlijk wat groter wordt al je een buiten proporties zadelpen gebruikt (ook al steekt ie diep genoeg in je frame). Wellicht kan het frame het hebben, want achtervering, carbon en een driehoek design. Maar mijn F-Si alu hardtail is op de las van de zadelbuis en bovenbuis gescheurd, een veel voorkomende plek waar frames kapot gaan. Nu heb ik met 1.87 een L en is de maat verder prima, steekt de standaard zadelpen niet boven de max, maar heeft het toch zoveel stress op de las gezet dat ie daar stuk gaat. Ik weet vrij zeker als ik een maat kleiner had gehad met een zadelpen die bv 4 cm verder uit zou steken, dat het frame na 1 jaar al stuk was, ipv na 2 jaar.

Elke keer als je door een kuil rijdt met je kont nog op het zadel, zet je druk op de verbinding zadelbuis/bovenbuis. Met een langere pen als waar je maat M op is berekend, kan dit echt teveel zijn voor je frame.
Ik begrijp je redenatie en hoop alleen maar dat ie het houdt. Anders word mijn goedkoop toch een miskoop :-{
Er is nu een 40cm vaste pen ingestoken met 26cm boven de strop, dus 14cm in het frame. Hoop dat dit voldoende is.
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

26 cm zal nog wel gaan denk ik.. maar als je je zadel ook nog met een flinke setback hebt staan helpt dat natuurlijk ook niet mee aan de hefboom..
Al met al niet ideaal, maar dat blijkt ook wel uit de andere reacties.
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Prulleman schreef: ma 2 september 2019, 14:47 26 cm zal nog wel gaan denk ik.. maar als je je zadel ook nog met een flinke setback hebt staan helpt dat natuurlijk ook niet mee aan de hefboom..
Al met al niet ideaal, maar dat blijkt ook wel uit de andere reacties.
Daarom zit ik ook steeds op het puntje van mijn zadel :lol:
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Prulleman schreef: ma 2 september 2019, 14:47 26 cm zal nog wel gaan denk ik.. maar als je je zadel ook nog met een flinke setback hebt staan helpt dat natuurlijk ook niet mee aan de hefboom..
Ik mag hopen dat ze daar rekening mee houden... Anders moeten ze voor gaan schrijven bij welke hellingsgraad van een klim je niet meer op je zadel mag blijven zitten... .

Kortom, deze cijfers vallen geheel binnen de marges! Geen zorgen maken over dat aspect :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Lars TB schreef: ma 2 september 2019, 16:42
Prulleman schreef: ma 2 september 2019, 14:47 26 cm zal nog wel gaan denk ik.. maar als je je zadel ook nog met een flinke setback hebt staan helpt dat natuurlijk ook niet mee aan de hefboom..
Ik mag hopen dat ze daar rekening mee houden... Anders moeten ze voor gaan schrijven bij welke hellingsgraad van een klim je niet meer op je zadel mag blijven zitten... .

Kortom, deze cijfers vallen geheel binnen de marges! Geen zorgen maken over dat aspect :wink:
....en met mijn 86kg zonder schuddende bierbuik maak ik me ook niet echt veel zorgen. Maar ja, als "MTB anfänger" in de seniorenklasse zie ik mezelf ook niet de capriolen uithalen waarvoor deze fiets gemaakt is.
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

The Grim Ripper schreef: ma 2 september 2019, 17:13 Maar ja, als "MTB anfänger" in de seniorenklasse zie ik mezelf ook niet de capriolen uithalen waarvoor deze fiets gemaakt is.
Soms is dat een nog zwaardere belasting :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Lars TB schreef: ma 2 september 2019, 17:18
The Grim Ripper schreef: ma 2 september 2019, 17:13 Maar ja, als "MTB anfänger" in de seniorenklasse zie ik mezelf ook niet de capriolen uithalen waarvoor deze fiets gemaakt is.
Soms is dat een nog zwaardere belasting :wink:
Doel je nu op mijn backpack met lichtgewicht rollator? :((
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

The Grim Ripper schreef: ma 2 september 2019, 18:43
Lars TB schreef: ma 2 september 2019, 17:18

Soms is dat een nog zwaardere belasting :wink:
Doel je nu op mijn backpack met lichtgewicht rollator? :((
Nee, vooral het 'beginners' predicaat weegt ook letterlijk zwaar!

Het is dat een ervaren rijder de fiets vaak ontlast als hij/zij door een kuil/over een obstakel rijdt. Als je dan als een beginner blijft zitten, dan krijgt vooral het zadel/de zadelpen een enorme optater. En zo zijn er nog wel wat situaties te verzinnen waarin een beginner de fiets juist meer belast dan een ervaren rijder die extreme dingen aan het doen is!


Daar kun je dus niet heel veel aan doen (goed, geheel niet beginnen dan), behalve nu heel veel gaan oefenen!! :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Lars TB schreef: ma 2 september 2019, 19:00
The Grim Ripper schreef: ma 2 september 2019, 18:43

Doel je nu op mijn backpack met lichtgewicht rollator? :((
Nee, vooral het 'beginners' predicaat weegt ook letterlijk zwaar!

Het is dat een ervaren rijder de fiets vaak ontlast als hij/zij door een kuil/over een obstakel rijdt. Als je dan als een beginner blijft zitten, dan krijgt vooral het zadel/de zadelpen een enorme optater. En zo zijn er nog wel wat situaties te verzinnen waarin een beginner de fiets juist meer belast dan een ervaren rijder die extreme dingen aan het doen is!


Daar kun je dus niet heel veel aan doen (goed, geheel niet beginnen dan), behalve nu heel veel gaan oefenen!! :-q
Ik voel me nog een beginner. Rij nu 2 jaar en het afgelopen halfjaar ook intensiever (2 tot 3 keer per week), maar blijf nu niet meer onder alle omstandigheden zitten. Dat deed ik in het begin wel :roll: . Het lukt me nu beter te anticiperen op de (voor mij) wat grotere obstakels, maar ik weet dat ik daarin nog veel heb te leren. Wil vooral lol hebben in het fietsen en heb denk ik niet het lef om echt hele spannende dingen te doen (dat is subjectief, maar toch).
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

The Grim Ripper schreef: ma 2 september 2019, 19:12 Ik voel me nog een beginner. Rij nu 2 jaar en het afgelopen halfjaar ook intensiever (2 tot 3 keer per week), maar blijf nu niet meer onder alle omstandigheden zitten. Dat deed ik in het begin wel :roll: . Het lukt me nu beter te anticiperen op de (voor mij) wat grotere obstakels, maar ik weet dat ik daarin nog veel heb te leren. Wil vooral lol hebben in het fietsen en heb denk ik niet het lef om echt hele spannende dingen te doen (dat is subjectief, maar toch).
Ik denk dat het dan helemaal goed gaat komen! :-q



(maar ben ik toch benieuwd naar een foto van jou op je nieuwe fiets...)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Lars TB schreef: ma 2 september 2019, 19:18
(maar ben ik toch benieuwd naar een foto van jou op je nieuwe fiets...)
Morgen maak ik met een maat een tochtje Bussum - Hoge Vuursche. Probeer er aan te denken :winkie:
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Plaats reactie