Nieuwe fiets voor vriendin

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

Hallo Allemaal,

Mijn vriendin wil haar Trek inruilen voor een nieuwe fiets. Wij zijn zelf al aan het zoeken maar wellicht hebben jullie nog wat tips!

Mijn vriendin is 1.67 m en weegt 55 kg. Ze fietst per jaar 7500 km (gecombineerd MTB & racefiets). De meeste tochten zullen zo rond de 70 km zijn echter wil ze sneller gaan fietsen en heeft al een aantal extreem lange mtb ritten gemaakt (200km ritten) en daardoor is comfort natuurlijk ook erg belangrijk.

Het moet een HT bike worden onder de 10 kg en uiteraard van carbon. Het budget betreft rond de 3000 euro. Het moeilijkste onderdeel van het eisenpakket is: "Hij moet mooi zijn!" Nu vind ik "mooi" nogal een ruim begrip en het is mij nog altijd niet duidelijk geworden wat er bij haar verstaan wordt onder "mooi." Er moeten in ieder geval kleurtjes in zitten en de fiets mag opvallen.

Ik heb zelf uiteraard al wat research gedaan en heb van alles vergeleken. Maar ik ben geen kenner van de echte specs dus hopelijk kunnen jullie mij daarbij helpen.

Canyon Exceed CF SL 8.0 Pro race
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... /2041.html
2999 euro

Vraag: Iemand enig idee hoe de 2020 modellen eruit gaan zien?

Wij zijn in Koblenz geweest en hebben deze fiets bekeken en zij heeft erop gefietst. Mooi strakke en lichte fiets en er zit een nieuw schakelsysteem op. Een draaiknop zoals sommige fietsen vroeger hadden. Ben wel benieuwd wat de ervaringen van mensen met dit systeem zijn.
- Als je naar de specs kijkt wat valt je op en wat is echt niet goed eraan? Wat zou jij echt gaan vervangen als je de specs ziet en waarom.

Orbea Alma 29 M25
https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/mou ... lma-29-m25
2699 euro

Orbea Alma 29 M15
https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/mou ... lma-29-m15
3599 euro

Vraag: Ik zag dat het frame van de M25 hetzelfde frame is als alle goedkopere instap carbon fietsen van Orbea. Daarnaast zag ik dat de M15 een ander carbon frame heeft en dan vraag ik mij af wat het verschil precies is en of dit verschil de moeite is om hier meer geld aan te besteden?
Ik zag verder dat de M15 goedkoper kan worden als je een downgrade aan de voorvork doet. Is dit verstandig? Hoe is de vork die er standaard op zit en wat kan je zeggen over de goedkopere vork die er bij de downgrade op zou komen?

- Ook hier ben ik benieuwd naar de afmontage van beide fietsen en wat je ervan vind.

Ik heb naar Merida, Specialized, Cube, Cannondale, Ghost gekeken en zag daar geen fiets die interessant zou kunnen zijn. Daarnaast is de droomfiets van mijn vriendin een Scott scale. Maar die was 4500 euro en dus veel te duur.

Ik hoor graag van jullie wat je ervan vindt en waarom!

Dit waren de fietsen die ik qua afmontage interessant vond en die zij mooi vond. De blauwe versie van de Canyon en van Orbea het feit dat je de M15 zelf een kleurtje kan geven. Ik heb hier echter nog wel vragen over.
#Skraleanjers
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als je dat soort ritten gaat doen ontkom je niet aan een xc-fully!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

Lars TB schreef: di 3 september 2019, 10:59 Als je dat soort ritten gaat doen ontkom je niet aan een xc-fully!
Voorlopig is een Fully niet aan de orde. De lange ritten kan ze nog prima op een HT doen en wellicht gaat de focus ook volledig richting die lange ritten en dan wordt een fully misschien interessanter.

Voorlopig kijken we dus naar een HT en een extra fully past niet in de schuur haha. Want dan gaat ze haar huidige HT niet wegdoen :lol:
#Skraleanjers
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Mbt de Exceed: gripshift vind ik heerlijk schakelen, blitssnel, meerdere versnellingen tegelijk. Zie je nog steeds veel op snelle XC fietsen.

Er is nog een andere Exceed WMN uitvoering die iets goedkoper is, 10,1kg weegt, met dropper afgemonteerd, groot voordeel als het technischer en steiler wordt. Die ook overwogen? Enige is de 22,5mm velgbreedte vs 25mm breedte? Verder iets kleiner voorblad, 32T, fijn als je veel moet klimmen en niet zo krachtig bent? En Fox 32 Stepcast vs Sid? Mooi kleurtje?
https://www.canyon.com/nl-nl/women-bike ... /2080.html
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

aurelius schreef: di 3 september 2019, 18:47 Mbt de Exceed: gripshift vind ik heerlijk schakelen, blitssnel, meerdere versnellingen tegelijk. Zie je nog steeds veel op snelle XC fietsen.

Er is nog een andere Exceed WMN uitvoering die iets goedkoper is, 10,1kg weegt, met dropper afgemonteerd, groot voordeel als het technischer en steiler wordt. Die ook overwogen? Enige is de 22,5mm velgbreedte vs 25mm breedte? Verder iets kleiner voorblad, 32T, fijn als je veel moet klimmen en niet zo krachtig bent? En Fox 32 Stepcast vs Sid? Mooi kleurtje?
https://www.canyon.com/nl-nl/women-bike ... /2080.html
We hebben wel naar de WMN gekeken maar omdat zij precies tussen twee maten in viel was de "mannen" fiets beter voor haar. Het frame is verder precies hetzelfde alleen alle andere maten paste net wat beter.

Maar het bekijken waard idd.

Het verschil tussen die Fox en Sid. Kan je mij uitleggen of ik daar iets van moet vinden? Ik heb geen verstand van voorvorken ;)
#Skraleanjers
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Pro_Shifty schreef: di 3 september 2019, 09:03 Ik zag verder dat de M15 goedkoper kan worden als je een downgrade aan de voorvork doet. Is dit verstandig? Hoe is de vork die er standaard op zit en wat kan je zeggen over de goedkopere vork die er bij de downgrade op zou komen?
De enige 'downgrade' die ik op de site van Orbea zie, is de Fox vervangen door een vaste / starre vork en daarmee dus terug naar 0 veerweg. Lijkt me niet echt een goed idee bij tochten van 200km... De Fox in Factory uitvoering is 'top of the line' binnen Fox. De Fox 32 SC is dan weer de specifieke XC vork van Fox.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Pasvorm is belangrijkst, dus dan voor het mannenmodel Exceed evt gaan, simpel.
Fox staat bekend als iets fijngevoeliger, al zijn beiden, Fox en Rock Shox, gewoon top in deze prijsklasse. Stijf zat ook, bij haar 55kg.

Vork zou ik nooit downgraden: duurste en belangrijkste onderdeel, wil je ook niet hoeven upgraden, meteen goed kiezen!

Dingetje: ze is een echte lichtgewicht. Topvorken komen vaak met ‘tokens’, ‘volumespacers’. Die beschermen tegen bottoming out/doorslaan/te snel door je veerweg heen schieten, als je een zwaardere rijder bent. Stel, haar vork heeft die, dan zal zij met 55kg zonder kunnen verwacht ik (ik heb bv een Fox 34 110mm vork met 3 spacers bij 65-67kgkg, en om de 11cm geheel te kunnen benutten bleek ik ze alledrie te moeten verwijderen, wat overigens een fluitje van een cent is).

Wat voorblad betreft: ze is goed getraind, dus misschien dat zo’n ‘mannen’ 34T geen probleem is, zeker niet op vlakkere parcoursen. Maar ik heb een 34T vervangen door een 32T ovaal, juist om lange tochten met veel steile hm’s relaxed te kunnen rijden (thuisgebied Zuid L eo). En voor de bergen heb ik zelfs een 30T ovaal.
Laatst gewijzigd door aurelius op wo 4 september 2019, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De Orbea’s bekeken:
Ook zeer mooi en zeer goed afgemonteerd voor de prijs. De duurste zal een iets lichter carbon gebruiken, kan een tikkie comfortabeler zijn, maar of je dat verschil gaat merken?
Beiden voorvorken top, de duurste met Kashima. Zelfde... of je dat gaat merken?
Ik zou dan denk ik de goedkopere kiezen van deze 2 (en bv een upgrade doen als een 10cm dropper, echt een functionele verbetering op technische marathons en in steil gebied, plus... fun!!).

Enige minnetje van beide Orbea’s: de wat zwaardere aluminium wielset. Tov de Exceed, waar de wielset juist weer extra goed is, carbon, lichter, stijver.
Alu DT Swiss X-1900 spline a ongeveer 1760gr minimaal vs. mooie carbonnen Reynolds TR 249 set a ongeveer 1550gr. op de Exceed.
Licht en stijf is altijd lekker, al helemaal als je zelf klein en licht bent...
Maar: er is een wielupgrade mogelijk bij Orbea, bij de goedkoopste zou je dan een DT XR 1650 kunnen kiezen (speciaal fabrieksaf voor Orbea, want niet als los te koop?).

(De Exceed is nu overigens 2799,- ipv 2999,-).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

aurelius schreef: wo 4 september 2019, 15:15 De Orbea’s bekeken:
Ook zeer mooi en zeer goed afgemonteerd voor de prijs. De duurste zal een iets lichter carbon gebruiken, kan een tikkie comfortabeler zijn, maar of je dat verschil gaat merken?
Beiden voorvorken top, de duurste met Kashima. Zelfde... of je dat gaat merken?
Ik zou dan denk ik de goedkopere kiezen van deze 2 (en bv een upgrade doen als een 10cm dropper, echt een functionele verbetering op technische marathons en in steil gebied, plus... fun!!).

Enige minnetje van beide Orbea’s: de wat zwaardere aluminium wielset. Tov de Exceed, waar de wielset juist weer extra goed is, carbon, lichter, stijver.
Alu DT Swiss X-1900 spline a ongeveer 1760gr minimaal vs. mooie carbonnen Reynolds TR 249 set a ongeveer 1550gr. op de Exceed.
Licht en stijf is altijd lekker, al helemaal als je zelf klein en licht bent...
Maar: er is een wielupgrade mogelijk bij Orbea, bij de goedkoopste zou je dan een DT XR 1650 kunnen kiezen (speciaal fabrieksaf voor Orbea, want niet als los te koop?).

(De Exceed is nu overigens 2799,- ipv 2999,-).
Kijk hier kan ik wat mee! Bedankt voor je hulp.

Die upgrade van de wielset is dus wel de moeite? Daarnaast zal ik eens bespreken wat zij precies wil. De goedkopere zou je niet kunnen aanpassen qua kleur. Maar wellicht voldoen de kleuren al of maken ze een uitzondering.

In ieder geval top dat je gereageerd hebt.
#Skraleanjers
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

aurelius schreef: wo 4 september 2019, 14:55 Pasvorm is belangrijkst, dus dan voor het mannenmodel Exceed evt gaan, simpel.
Fox staat bekend als iets fijngevoeliger, al zijn beiden, Fox en Rock Shox, gewoon top in deze prijsklasse. Stijf zat ook, bij haar 55kg.

Vork zou ik nooit downgraden: duurste en belangrijkste onderdeel, wil je ook niet hoeven upgraden, meteen goed kiezen!

Dingetje: ze is een echte lichtgewicht. Topvorken komen vaak met ‘tokens’, ‘volumespacers’. Die beschermen tegen bottoming out/doorslaan/te snel door je veerweg heen schieten, als je een zwaardere rijder bent. Stel, haar vork heeft die, dan zal zij met 55kg zonder kunnen verwacht ik (ik heb bv een Fox 34 110mm vork met 3 spacers bij 65-67kgkg, en om de 11cm geheel te kunnen benutten bleek ik ze alledrie te moeten verwijderen, wat overigens een fluitje van een cent is).

Wat voorblad betreft: ze is goed getraind, dus misschien dat zo’n ‘mannen’ 34T geen probleem is, zeker niet op vlakkere parcoursen. Maar ik heb een 34T vervangen door een 32T ovaal, juist om lange tochten met veel steile hm’s relaxed te kunnen rijden (thuisgebied Zuid L eo). En voor de bergen heb ik zelfs een 30T ovaal.
Als je verder naar de specs van de Canyon Exceed 8 pro race kijkt. Wat valt je verder dan nog op? Zijn er onderdelen die misschien net onder de maat zijn of juist erg goed? Ik zie bijvoorbeeld de Sram TLM remmen, maakt het nog uit dat er een Sram XG cassette op ligt?
#Skraleanjers
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Verder dan wat ik al aangaf (tokens, kleiner voorblad ed) valt me niets op aan de afmontage. Beter ga je nieuw elders ook niet vinden voor de prijs denk ik, of je moet toevallig ergens tegen een korting aanlopen omdat een '19 model eruit gaat en een '20 model eraan komt. Maar er moet maar net een maatje S staan natuurlijk.
Die iets goedkopere uitvoering cassette ga je qua schakelkwaliteit niet merken. Is iets zwaarder misschien, maar de bike blijft zeer licht. Is ook een slijtage-onderdeel dat ik de volgende keer zo weer door GX zou vervangen (heb zelf die groep op mijn vorige model Lux, bevalt erg goed).
Remmen zijn ook goed, zeker met haar 55kg.
Samengevat: voor de prijs zijn bij de Exceed eigenlijk alle onderdelen 'boven de maat'!

Stel, ze gaat voor de Orbea, dan zou ik, omdat die goedkoper is dan de Exceed (omdat er wat onderdelen (relatief) 'onder de maat' zijn), en als je budgettair nog wat ruimte over hebt, zeker die wielsetupgrade overwegen. En dan blijft de carbonnen Reynolds set van de Exceed nog steeds wat mooier.

Een dropper kan ook altijd altijd nog, op beide fietsen, dat is functioneel een zeer goede upgrade (los van de extra fun).
Maar: de 30,9mm zadelpendiameter van de Exceed leent zich daar makkelijker voor. Er is veel meer keuze in droppers in 30,9mm, dan in het smallere maatje 27,2mm zadelpen van de Orbea's.

En stel, ze zou 'voor' te weinig (bochten-)grip ervaren met de Ikon's, beide fietsen zijn daarmee uitgerust, dan geldt voor zowel de Orbea's als de Canyon dat een voorbandje zo vervangen is door iets met meer grip. Sowieso tubeless gaan rijden, natuurlijk.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

aurelius schreef: do 5 september 2019, 17:37 Verder dan wat ik al aangaf (tokens, kleiner voorblad ed) valt me niets op aan de afmontage. Beter ga je nieuw elders ook niet vinden voor de prijs denk ik, of je moet toevallig ergens tegen een korting aanlopen omdat een '19 model eruit gaat en een '20 model eraan komt. Maar er moet maar net een maatje S staan natuurlijk.
Die iets goedkopere uitvoering cassette ga je qua schakelkwaliteit niet merken. Is iets zwaarder misschien, maar de bike blijft zeer licht. Is ook een slijtage-onderdeel dat ik de volgende keer zo weer door GX zou vervangen (heb zelf die groep op mijn vorige model Lux, bevalt erg goed).
Remmen zijn ook goed, zeker met haar 55kg.
Samengevat: voor de prijs zijn bij de Exceed eigenlijk alle onderdelen 'boven de maat'!

Stel, ze gaat voor de Orbea, dan zou ik, omdat die goedkoper is dan de Exceed (omdat er wat onderdelen (relatief) 'onder de maat' zijn), en als je budgettair nog wat ruimte over hebt, zeker die wielsetupgrade overwegen. En dan blijft de carbonnen Reynolds set van de Exceed nog steeds wat mooier.

Een dropper kan ook altijd altijd nog, op beide fietsen, dat is functioneel een zeer goede upgrade (los van de extra fun).
Maar: de 30,9mm zadelpendiameter van de Exceed leent zich daar makkelijker voor. Er is veel meer keuze in droppers in 30,9mm, dan in het smallere maatje 27,2mm zadelpen van de Orbea's.

En stel, ze zou 'voor' te weinig (bochten-)grip ervaren met de Ikon's, beide fietsen zijn daarmee uitgerust, dan geldt voor zowel de Orbea's als de Canyon dat een voorbandje zo vervangen is door iets met meer grip. Sowieso tubeless gaan rijden, natuurlijk.
Nou, geen vragen meer ;) Het is mij volledig duidelijk.

We rijden nu beide met Rocket Ron en Racing Ralph. Prima combinatie en als de banden die standaard geleverd worden niet voldoen dan pas ik dat zelf natuurlijk wel aan. Dat is geen probleem.

Tubeless rijden zijn wij eigenlijk niet zo'n fan van al hoor ik er veel goede verhalen over. Mijn vriendin had tubeless banden bij de racefiets maar dat was toch een partij irritant. Daarnaast heb ik geluk met lekke banden. Ik heb misschien 5 lekke banden gereden in 15.000 kilometers. Dus dat is nog altijd een prima gemiddelde haha.

Ik heb er zelf geen ervaring mee en weet niet of ze dat zou willen maar dat zien we nog wel.
#Skraleanjers
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Tubeless op de racefiets is lastig en werkt vaak nog niet goed vanwege de veel hogere druk.

Ik zou de goedkope Orbea nemen en een handgespaakt wielsetje op haar gewicht laten maken bij een goede wielbouwer. Een alu setje met dt naven voor iemand van 55kg kan heel licht zijn..
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie