Durf bochten niet op snelheid te nemen

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Inleiding: 2 jaar geleden met mtb’n begonnen op een inmiddels 8 jaar oude 26er fully. Het mtb’n met een vriendin geleerd in het duingebied rond Castricum-Bakkum. Bospaadjes, single tracks, mul zand, bergje op en af, kuilen, boomwortels, een enkele boomstam en gewoon op de weg. Het plezier groeide met de dag, vooral met de meer technische stukken. Ook nog een keer met een clubje een mini clinic gedaan (krappe bochtjes, blijven trappen, druk houden etc). Sinds dit jaar fiets ik in mijn uppie elke week 2 tot 3 rondjes van ca 20-30km op de hei/bos bij Bussum eo. Daarnaast ook met een vriend vaak wat langere tochtjes. Hij is een goede fietspartner en past zich aan mijn kunnen aan. Elke keer dat ik met hem fiets steeds met wat meer uitdaging en snelheid. Tot ik laatst bij het parcours van de Hooge Vuursche kwam. Voor mij daar de 1e keer….

On topic: In algemene zin vind ik het lastig om bochten op snelheid te nemen. Ik probeer de snelheid te houden, maar laat de fiets vaak naar buiten lopen, omdat er voor mijn gevoel onvoldoende grip is. Ik ben geen held en niet bereid om te kijken wanneer ik echt onderuit ga, de grens opzoeken vind ik erg lastig (chicken :~ ). Ik heb onvoldoende vertrouwen in de mechanische grip en kan de werkelijke grip niet goed inschatten. Op vlakke stukken, ook op de weg, als in kombochten heb ik hier vaak last van. Dus toen ik aan het Hooge Vuursche parcours begon heb ik de nodige ‘momenten’ gehad. Ik had slechte balans tussen de snelheid die ik fietste en het nemen van een aantal kombochten. Te vaak naar buiten gegaan, te vaak remmen. Omdat ik met iemand mee fietste, nam ik niet de tijd om te kijken wat ik anders moest doen.

Facts: Man 59 jr/86kg/181cm/2jr MTB ervaring, vanaf 18jr tot start mtb nooit meer gefietst/bike Felt Decree 3 27,5 (in gebruik sinds 1-9-2019)

Uiteraard kan ik aan clinics deelnemen, maar ik hoop vooral dat er bikers zijn die dit fenomeen gekend hebben en weten hoe ze er ‘overheen’ gegroeid zijn en mij dat kunnen uitleggen. Ik ga mijn fietsmaat echt wel vragen wat ik kan veranderen en of hij mij daarmee kan helpen, maar er is ook nog dit forum :-D
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

En welke banden, welke breedte, op welke druk rijd je? Tubeless?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

aurelius schreef: wo 4 september 2019, 18:30 En welke banden, welke breedte, op welke druk rijd je? Tubeless?
Ik denk niet dat het aan de banden ligt. Had het probleem op de oude fiets en nu ook op de nieuwe. Het is denk ik meer een tussen de oren kwestie. Maar wellicht dat iemand daar qua aanpak wat op weet.

Huidige fiets heeft Schwalbe noby nic 2.25 - niet tubeless. Gereden met iets minder dan 2 bar.
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

27,5” trailfully met NoNi’s, die niet al te hard zijn opgepompt.
Okay, inderdaad een techniek en/of tussen de oren dingetje...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Je kan ook op YouTube kijken hoe je het beste bochten kan nemen op de mtb zoals deze
https://youtu.be/Te9OKLIhWZo
Hun hebben heel veel duidelijke filmpjes met handige tips!

En dan zelf blijven oefenen en proberen.. banden en spanning klinken wel oke in iedergeval!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Zou zomaar de maat van de fiets kunnen waardoor je niet genoeg op je gemak zit om harder bochten te nemen....
Al zijn NoNis ook niet mijn favoriete band voor HV en andere heuvelrug routes. Lastig aan te voelen wanneer je op hun limiet zit daar.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Niet te druk om maken. Het gaat er om of jij plezier hebt in je tochtjes en niet boven je kunnen gaat fietsen omdat anderen sneller zijn.
Je zult echter merken dat je langzamerhand steeds sneller gaat.
Ik heb van de week met een forumlid van hier voor het eerst Dorst gedaan. En daarbij ging ik werkelijk als een oud wijf over het parcours. Maar dat interesseerde me niets. Volgende keer zal het wel sneller gaan. Of anders maar niet.
Cadettenkamp heb ik al heel vaak gereden. Ook Ik ben een regelrechte angsthaas in de bochten. Maar de laatste keer betrapte ik mezelf erop dat ik een paar bochten driftend door ging. Dat had ik nooit durven dromen. Ook daar reed ik vroeger heel langzaam. Nu iets sneller dus.
Gaat vast goed komen, wees tevreden met wat je nu kunt en heb vertrouwen dat het vanzelf wel beter gaat. En dat genieten belangrijker is dan de perfecte techniek of snelheid.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

suravida schreef: wo 4 september 2019, 19:06 Zou zomaar de maat van de fiets kunnen waardoor je niet genoeg op je gemak zit om harder bochten te nemen....
Al zijn NoNis ook niet mijn favoriete band voor HV en andere heuvelrug routes. Lastig aan te voelen wanneer je op hun limiet zit daar.
Ik weet dat ik met de maat van deze fiets op de grens zit. Fiets is compact, maar afstelling zadel, afstand tot stuur en hoogteverschil stuur-zadel zijn ok. Deze fiets geeft me best veel vertrouwen, maar ik had er ook last van met mijn eerdere fiets.
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Ad58 schreef: wo 4 september 2019, 19:17 Niet te druk om maken. Het gaat er om of jij plezier hebt in je tochtjes en niet boven je kunnen gaat fietsen omdat anderen sneller zijn.
Je zult echter merken dat je langzamerhand steeds sneller gaat.
Ik heb van de week met een forumlid van hier voor het eerst Dorst gedaan. En daarbij ging ik werkelijk als een oud wijf over het parcours. Maar dat interesseerde me niets. Volgende keer zal het wel sneller gaan. Of anders maar niet.
Cadettenkamp heb ik al heel vaak gereden. Ook Ik ben een regelrechte angsthaas in de bochten. Maar de laatste keer betrapte ik mezelf erop dat ik een paar bochten driftend door ging. Dat had ik nooit durven dromen. Ook daar reed ik vroeger heel langzaam. Nu iets sneller dus.
Gaat vast goed komen, wees tevreden met wat je nu kunt en heb vertrouwen dat het vanzelf wel beter gaat. En dat genieten belangrijker is dan de perfecte techniek of snelheid.
Thanks! Misschien wil ik idd te veel en meet ik mijn kunnen ook teveel af aan anderen. Vind het wel frustrerend 8)
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ongeacht hoe goed je bent, het kan altijd beter, en er is altijd iemand sneller (Op 1 na)

Zoals gezegd, plezier moet voorop staan.
Het wil ook wel helpen minder te pushen.
Gewoon wat langzamer rijden en goed op je techniek letten.

Hoeveel grip je hebt, hangt ook veel van je techniek af, je kunt dus ook niet zomaar klakkeloos achter iemand aan gaan.

Denk dat je probleem zoiezo normaal en herkenbaar is.
Doordat je er bewust van bent, zou je al vooruitgang moeten boeken .
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

GeertMTB schreef: wo 4 september 2019, 19:13 Herkenbaar

Ik remde teveel af voor bochten, hier gevraagd voor tips op bochtentechniek.

buitenbocht kant elleboog omhoog, binnenbocht kant elleboog omlaag, desnoods uit het zadel komen en je lijf loodrecht op de wielen houden.

en dan niet trappen in de bochten, mooi rollen zonder te remmen.

en vooral, het belangrijkste: kijken waar je heenwil.

scheelde me de 1e keer, ondanks een valpartij, gelijk 5 minuten op een ronde.

vallen hoort erbij, soms, gewoon laten gebeuren, werkt beter dan angstig blijven.
Daar ga ik op letten. Tot voor kort keek ik idd bijna op mijn voorwiel, waardoor ik erg onrustig reed. Nu kijk ik al een stuk verder weg. Helaas is mijn gezichtsscherpte niet optimaal, waardoor het soms lastig is stronken en uitsteeksels te zien (compromis van een sportbril op sterkte).
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

mauke schreef: wo 4 september 2019, 18:57 Je kan ook op YouTube kijken hoe je het beste bochten kan nemen op de mtb zoals deze
https://youtu.be/Te9OKLIhWZo
Hun hebben heel veel duidelijke filmpjes met handige tips!

En dan zelf blijven oefenen en proberen.. banden en spanning klinken wel oke in iedergeval!
Idd een heel informatief filmpje. Goede tips :-q :-q
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik heb ook last van slecht zicht (oogaandoening door MS) en dat is inderdaad wel een handicap. Vooruitkijken is ook iets waar ik mezelf toe moet dwingen, is nog steeds geen automatisme helaas.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Ad58 schreef: wo 4 september 2019, 19:45 Ik heb ook last van slecht zicht (oogaandoening door MS) en dat is inderdaad wel een handicap. Vooruitkijken is ook iets waar ik mezelf toe moet dwingen, is nog steeds geen automatisme helaas.
Ik heb geen oogaandoening, maar ben wel gevoelig voor de juiste plaats van het glas voor mijn ogen. Als ik met mijn gewone bril rij heb ik veel minder last, maar met sportbril is het een stuk minder nauwkeurig met vertekening en onscherpte tot gevolg.
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Voor de bocht kijk je al de bocht door en neem je de situatie in je op. Eenmaal in de bocht kijk je alleen nog maar naar de uitgang en verder. Dus altijd waar je naar toe moet en niet naar die boom kijken die halverwege de bocht staat of dat worteltje of dat spoortje want dat heb je al gedaan bij aanvang van de bocht ingaan.
"This species has amused itself to death"
Plaats reactie