Als je niet scherp kunt zien op de plek waar je moet kijken ( bijv 3a4m voor je, afstand neemt toe met de snelheid) dan kan je net zo goed je ogen dicht doen
Probeer contactlenzen in de goede sterkte en een gewone fietsbril.
Klinkt alsof je nu een leesbril hebt, die helpt je niet als het sneller gaat.
Verder kunnen er ook technische factoren meespelen.
Band toch iets te hard?
De NoNi is hoekig, dus veel grip maar waarschuwt laat en verliest dan ineens grip. Als je dat hebt meegemaakt ben je ff onzeker. Bijv een RocketRon is op Ned zand een betere voorband.
Voorvork verkeerd afgesteld. Teveel of te weinig demping zorgen ervoor dat je je lijn niet kunt houden.
Slappe voorvork (licht xc ding).
Slappe wielen, losse spaken.
Houding verkeerd.
Klein frame, lange zadelpen en stuurpen om het passend te maken. Je gewicht zit dan al snel niet optimaal verdeeld over de wielen.
Achter meer grip dan voor.
Kies een achterband met minder profiel dan voor. Rolt makkelijker en wegglijden achter is goed op te vangen.
Als je voor en achter dezelfde band hebt is het altijd de voorband die gaat schuiven. Daar kan je onzeker van worden.
Maar waarschijnlijk is het toch techniek.
Durf bochten niet op snelheid te nemen
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29966
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op wo 4 september 2019, 20:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5497
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Tsja, elke bocht is anders en iedere ondergrond ook....
Even heel kort door de bocht ( )
- Kombocht: hoog insturen en vroeg eruit dus echt gebruik maken vd "berm"
- Gladde bochten (off-camber, mul zand, ijs/sneeuw): fiets wat rechter op houden en sturen met lichaam
- Overige bochten: fiets plat drukken en lichaam rechtop houden
..... verder dus gewoon heel veel oefenen, goed door de bocht heen kijken en misschien eens iemand volgens die het je netjes voor kan doen.
Even heel kort door de bocht ( )
- Kombocht: hoog insturen en vroeg eruit dus echt gebruik maken vd "berm"
- Gladde bochten (off-camber, mul zand, ijs/sneeuw): fiets wat rechter op houden en sturen met lichaam
- Overige bochten: fiets plat drukken en lichaam rechtop houden
..... verder dus gewoon heel veel oefenen, goed door de bocht heen kijken en misschien eens iemand volgens die het je netjes voor kan doen.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
- The Grim Ripper
- Mountainbike Junk
- Berichten: 263
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
- Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail
Ik heb net een filmpje bekeken op aanraden van ander forumlid. Daaruit heb ik al heel wat kunnen halen. En moet vooral oefenenkan niet meer schreef: ↑wo 4 september 2019, 19:51 Voor de bocht kijk je al de bocht door en neem je de situatie in je op. Eenmaal in de bocht kijk je alleen nog maar naar de uitgang en verder. Dus altijd waar je naar toe moet en niet naar die boom kijken die halverwege de bocht staat of dat worteltje of dat spoortje want dat heb je al gedaan bij aanvang van de bocht ingaan.
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
- The Grim Ripper
- Mountainbike Junk
- Berichten: 263
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
- Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail
Ik heb lastige ogen met best wat afwijkingen en -5 sterkte. Lenzen zijn nauwelijks een optie. En geen leesbril hoor. De oorzaak is meer iets voor een brillenforumThaSingleTrackMastah schreef: ↑wo 4 september 2019, 20:02 Als je niet scherp kunt zien op de plek waar je moet kijken ( bijv 3a4m voor je, afstand neemt toe met de snelheid) dan kan je net zo goed je ogen dicht doen
Probeer contactlenzen in de goede sterkte en een gewone fietsbril.
Klinkt alsof je nu een leesbril hebt, die helpt je niet als het sneller gaat.
Verder kunnen er ook technische factoren meespelen.
Band toch iets te hard?
De NoNi is hoekig, dus veel grip maar waarschuwt laat en verliest dan ineens grip. Als je dat hebt meegemaakt ben je ff onzeker. Bijv een RocketRon is op Ned zand een betere voorband.
Voorvork verkeerd afgesteld. Teveel of te weinig demping zorgen ervoor dat je je lijn niet kunt houden.
Slappe voorvork (licht xc ding).
Slappe wielen, losse spaken.
Houding verkeerd.
Klein frame, lange zadelpen en stuurpen om het passend te maken. Je gewicht zit dan al snel niet optimaal verdeeld over de wielen.
Achter meer grip dan voor.
Kies een achterband met minder profiel dan voor. Rolt makkelijker en wegglijden achter is goed op te vangen.
Als je voor en achter dezelfde band hebt is het altijd de voorband die gaat schuiven. Daar kan je onzeker van worden.
Maar waarschijnlijk is het toch techniek.
Op aanraden van een ander forumlid een filmpje bekeken met duidelijke uitleg. De meeste technische dingen die je noemt zijn niet van toepassing. Wel ga ik overwegen om een met verschillende bandkarakteristiek v/a te gaan fietsen. En ook mijn techniek (ben beginneling ) en zelfvertrouwen zal moeten groeien
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
- The Grim Ripper
- Mountainbike Junk
- Berichten: 263
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
- Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail
Moet lukken. Heb nog een heel leven met toenemende vrije tijd voor me
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
- wpee
- Extreme Biker
- Berichten: 548
- Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
- Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico
Nobby nic is heel goed, 2 bar niet.
- Ga veel met minder druk in de voorband rijden 1.4 bar of zo voor en 1.5 bar achter. De druk mag zo laag zijn dat je met wortels ed NIET op de velgrand klapt, dan heb je kans op lekrijden, is een beetje afhankelijk van je gewicht natuurlijk maar van 2 bar -> 1.4 bar is een WERELD van verschil in de bocht. Achter moet de band zo zacht zijn dat je net niet het gevoel van "die is lek" hebt, in de regel is dat bij mij ongeveer 0.2 bar meer dan voor. Voordruk en achter druk is wat experimenteren wat je lekker vind. Digitaal drukmetertje kan je helpen, meters op de bandenpomp zijn in de regel veel onnauwkeuriger.
- verder al een paar keer gezegd, even de bocht inspecteren voor je erin rijd (dennen apples, los zand) daarna zover mogelijk de bocht door kijken, waar je naar toe kijkt GA je ook naartoe. NIET naar de boom kijken, dan ga je daar naartoe, NIET naar de buitenkant kijken dan ga je daar naartoe.....
- probeer zover mogelijk naar buiten de bocht aan te snijden en snij naar binnen, zo creëer je marge als je bocht net iets scherper is. Ster met bekende bochten (waar je dus vaker komt)
- ga niet knallen op de rechte stukken tussen de bochten, je remt dan toch alles kapot voor de bocht en uiteindelijk ben je eerder moe en ga je fouten maken. Neem een snelheid waarvan je denkt dat je meer een beetje hoeft te remmen.
- Ga niet meteen hard rijden, probeer de perfectie van je techniek te bereiken, optimaliseer, snelheid komt dan vanzelf.
- en belangrijkste, let niet alleen op je fouten, maar wat juist goed gaat, dat motiveert iets meer.
- Ga veel met minder druk in de voorband rijden 1.4 bar of zo voor en 1.5 bar achter. De druk mag zo laag zijn dat je met wortels ed NIET op de velgrand klapt, dan heb je kans op lekrijden, is een beetje afhankelijk van je gewicht natuurlijk maar van 2 bar -> 1.4 bar is een WERELD van verschil in de bocht. Achter moet de band zo zacht zijn dat je net niet het gevoel van "die is lek" hebt, in de regel is dat bij mij ongeveer 0.2 bar meer dan voor. Voordruk en achter druk is wat experimenteren wat je lekker vind. Digitaal drukmetertje kan je helpen, meters op de bandenpomp zijn in de regel veel onnauwkeuriger.
- verder al een paar keer gezegd, even de bocht inspecteren voor je erin rijd (dennen apples, los zand) daarna zover mogelijk de bocht door kijken, waar je naar toe kijkt GA je ook naartoe. NIET naar de boom kijken, dan ga je daar naartoe, NIET naar de buitenkant kijken dan ga je daar naartoe.....
- probeer zover mogelijk naar buiten de bocht aan te snijden en snij naar binnen, zo creëer je marge als je bocht net iets scherper is. Ster met bekende bochten (waar je dus vaker komt)
- ga niet knallen op de rechte stukken tussen de bochten, je remt dan toch alles kapot voor de bocht en uiteindelijk ben je eerder moe en ga je fouten maken. Neem een snelheid waarvan je denkt dat je meer een beetje hoeft te remmen.
- Ga niet meteen hard rijden, probeer de perfectie van je techniek te bereiken, optimaliseer, snelheid komt dan vanzelf.
- en belangrijkste, let niet alleen op je fouten, maar wat juist goed gaat, dat motiveert iets meer.
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
- The Grim Ripper
- Mountainbike Junk
- Berichten: 263
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
- Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail
Sloop ik niet de wangen vd band als de druk zo laag is? Ik heb niet de ambitie om de banden vaak te moeten vervangen. Ik vind je opmerking over verschil in druk interessant, want zo kan ik ook de karakteristiek v/a beinvloeden, terwijl ik met identieke banden rij. De digitale drukmeter had ik al besteld en is onderwegwpee schreef: ↑wo 4 september 2019, 21:04 Nobby nic is heel goed, 2 bar niet.
- Ga veel met minder druk in de voorband rijden 1.4 bar of zo voor en 1.5 bar achter. De druk mag zo laag zijn dat je met wortels ed NIET op de velgrand klapt, dan heb je kans op lekrijden, is een beetje afhankelijk van je gewicht natuurlijk maar van 2 bar -> 1.4 bar is een WERELD van verschil in de bocht. Achter moet de band zo zacht zijn dat je net niet het gevoel van "die is lek" hebt, in de regel is dat bij mij ongeveer 0.2 bar meer dan voor. Voordruk en achter druk is wat experimenteren wat je lekker vind. Digitaal drukmetertje kan je helpen, meters op de bandenpomp zijn in de regel veel onnauwkeuriger.
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
- Wiel-Maat
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1558
- Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
- Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"
Het filmpje van GMBN dat hier al gepost werd is sowieso goed...maar in aanvulling daarop kan ik je deze zeker nog aanraden, met nog wat uitleg over hoe je fiets zich gedraagt in n bocht in relatie tot je lichaamshouding bv.
Succes verder, gaat vast lukken!
Succes verder, gaat vast lukken!
- wpee
- Extreme Biker
- Berichten: 548
- Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
- Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico
Wangen slopen met lage druk, nooit van gehoord, heb ik ook niet bij mijn banden gemerkt. (Nobby Nic).
Als je in Z-Limburg gaat rijden en je hebt afdalingen met bv grotere stenen, dan is het wel aan te raden om hogere druk te rijden (2 bar bv) om je velg te beschermen, want je klapt daar natuurlijk eerder en meer op stenen.
Als je in Z-Limburg gaat rijden en je hebt afdalingen met bv grotere stenen, dan is het wel aan te raden om hogere druk te rijden (2 bar bv) om je velg te beschermen, want je klapt daar natuurlijk eerder en meer op stenen.
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
- The Grim Ripper
- Mountainbike Junk
- Berichten: 263
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
- Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail
Die wijsheid heb ik van een vriend, heb er zelf geen ervaring mee. Neem aan dat je op de weg met een (veel) hogere spanning rijdt?wpee schreef: ↑wo 4 september 2019, 21:44 Wangen slopen met lage druk, nooit van gehoord, heb ik ook niet bij mijn banden gemerkt. (Nobby Nic).
Als je in Z-Limburg gaat rijden en je hebt afdalingen met bv grotere stenen, dan is het wel aan te raden om hogere druk te rijden (2 bar bv) om je velg te beschermen, want je klapt daar natuurlijk eerder en meer op stenen.
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
- wpee
- Extreme Biker
- Berichten: 548
- Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
- Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico
Als je een MTB route hebt waar je veel bitumen hebt kun je meer druk gebruiken, fietst lichter. Op singletracks / vaste routes merk je de lagere druk niet in de weerstand, ligt een beetje an ondergrond maar soms rolt het zelfs beter met lagere druk.
Als je aan racefiets denkt (op de weg) , die rijden VEEL hoger in druk, Weet het niet zeker maar rond de 8 bar. Daar zijn MTB banden zeker niet geschikt voor!
Als je aan racefiets denkt (op de weg) , die rijden VEEL hoger in druk, Weet het niet zeker maar rond de 8 bar. Daar zijn MTB banden zeker niet geschikt voor!
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29966
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Niet op de weg rijden, daar worden andere fietsen voor gemaakt
Over die bandendruk.
Voorband zo hard oppompen dat deze net niet plooit als je vol op het stuur hangt. Voorrem inknijpen en de fiets een beetje schuin wegduwen met je gewicht. De band mag dan vervormen, maar niet vouwen.
Achterband ietsjes harder, max 0,5bar meer.
Met NoNi voor zou ik in NL aan RaRa achter denken (om maar bij Schwalbe te blijven).
Rolt ook een stuk lichter en meer grip heb je niet nodig.
Tenzij het sneeuwt ofzo.
Over die bandendruk.
Voorband zo hard oppompen dat deze net niet plooit als je vol op het stuur hangt. Voorrem inknijpen en de fiets een beetje schuin wegduwen met je gewicht. De band mag dan vervormen, maar niet vouwen.
Achterband ietsjes harder, max 0,5bar meer.
Met NoNi voor zou ik in NL aan RaRa achter denken (om maar bij Schwalbe te blijven).
Rolt ook een stuk lichter en meer grip heb je niet nodig.
Tenzij het sneeuwt ofzo.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op wo 4 september 2019, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- The Grim Ripper
- Mountainbike Junk
- Berichten: 263
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
- Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail
Bedankt! Duidelijk filmpje Ik weet al wat ik fout doe.... Ik leun met mijn lichaam naar binnen. Hij laat zien wat er dan fout gaat en legt dat ook uit. Top! Daar ga ik op oefenen (legt ie ook uit )Wiel-Maat schreef: ↑wo 4 september 2019, 21:35 Het filmpje van GMBN dat hier al gepost werd is sowieso goed...maar in aanvulling daarop kan ik je deze zeker nog aanraden, met nog wat uitleg over hoe je fiets zich gedraagt in n bocht in relatie tot je lichaamshouding bv.
Succes verder, gaat vast lukken!
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
- Jurf
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
- Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo
Wat ik een probleem vind met leren van Youtube filmpjes is dat je jezelf niet ziet fietsen dus ook niet goed ziet wat je fout doet en tot welk nivo je moet corrigeren.
Voorbeeldje:
Wij zijn in augustus in Canada wezen fietsen en mijn vriendin dacht dat ze niet harder de bocht door kon want gevoelsmatig legde ze haar fiets helemaal plat en zat ze hoog in de kom.
De realiteit:
Na een filmpje zag ze dat ze best veel ruimte over had en daarna ging het al beter. Een uurtje coaching later ging ze 2x zo hard! (daar helaas geen foto,s van).
Juist bij clinics en lessen word je daar veel beter in gecorrigeerd, leer je de juiste houding en kun je groei daarmee enorm boosten.
Ik ben ook redelijk voorzichtig aangelegd en les nu een kleine 2 jaar de meeste weekenden met een groepje.
Door de lessen zit ik veel zekerder op de fiets en doe ik nu dingen waarvan ik 2 jaar geleden zei dat ik dat nooit zou doen.
Bij mijn vriendin zie ik hetzelfde: uren maken is belangrijk, maar kwalitatieve uren, lessen/clinics nog meer en daardoor kunnen we meer rijden en hebben we meer lol.
Qua sjizle: ik ben 93kg en rij met 1.3 bar en dat is zat. bij harder merk ik dat Nobby nics veels te weinig grijpen.
Het is op zich een fijne allrounder maar wat TSM al schreef, ze kunnen soms wat onvoorspelbaar worden als je echt de grenzen op zoekt. Aan de andere kant betwijfel ik of je daar nu op zit.
Voorbeeldje:
Wij zijn in augustus in Canada wezen fietsen en mijn vriendin dacht dat ze niet harder de bocht door kon want gevoelsmatig legde ze haar fiets helemaal plat en zat ze hoog in de kom.
De realiteit:
Na een filmpje zag ze dat ze best veel ruimte over had en daarna ging het al beter. Een uurtje coaching later ging ze 2x zo hard! (daar helaas geen foto,s van).
Juist bij clinics en lessen word je daar veel beter in gecorrigeerd, leer je de juiste houding en kun je groei daarmee enorm boosten.
Ik ben ook redelijk voorzichtig aangelegd en les nu een kleine 2 jaar de meeste weekenden met een groepje.
Door de lessen zit ik veel zekerder op de fiets en doe ik nu dingen waarvan ik 2 jaar geleden zei dat ik dat nooit zou doen.
Bij mijn vriendin zie ik hetzelfde: uren maken is belangrijk, maar kwalitatieve uren, lessen/clinics nog meer en daardoor kunnen we meer rijden en hebben we meer lol.
Qua sjizle: ik ben 93kg en rij met 1.3 bar en dat is zat. bij harder merk ik dat Nobby nics veels te weinig grijpen.
Het is op zich een fijne allrounder maar wat TSM al schreef, ze kunnen soms wat onvoorspelbaar worden als je echt de grenzen op zoekt. Aan de andere kant betwijfel ik of je daar nu op zit.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
- The Grim Ripper
- Mountainbike Junk
- Berichten: 263
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
- Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail
Ik ontkom er niet aan op de weg te rijden. Sneeuw? Ik ben een mooi weer rijder Ik ga jouw optische beoordeling zeker proberen. InteressantThaSingleTrackMastah schreef: ↑wo 4 september 2019, 22:03 Niet op de weg rijden, daar worden andere fietsen voor gemaakt
Over die bandendruk.
Voorband zo hard oppompen dat deze net niet plooit als je vol op het stuur hangt. Voorrem inknijpen en de fiets een beetje schuin wegduwen met je gewicht. De band mag dan vervormen, maar niet vouwen.
Achterband ietsjes harder, max 0,5bar meer.
Met NoNi voor zou ik in NL aan RaRa achter denken (om maar bij Schwalbe te blijven).
Rolt ook een stuk lichter en meer grip heb je niet nodig.
Tenzij het sneeuwt ofzo.
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!