krijg mijn achteras niet los...

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
rinke
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 25 juni 2012, 15:33

:o :o :o wederom een vraag mbt de nieuwe Radon (lang leve een fiets kopen op internet). Ik kreeg de achter as niet los en vraag me af of ik het goed doe.. Het is een steekas waarvan de hendel een halve centimeter naar buiten kan worden getrokken en dan in klikjes rondgedraaid kan worden. Dit is in mijn ogen enkel om de hendel op een goede positie te borgen zodra de as vast zit. Echter als ik met wat kracht probeer de as los te draaien (hendeltje weer ingedrukt), linksom, lukt me dit niet. Dit type as is nieuw voor mij en wil niks forceren en kapot maken... Dien ik meer kracht te zetten en heeft de leverancier de as gewoon te strak vast gezet? (kan ik er zachtjes met een rubberhamer tegen aantikken bijvoorbeeld?).
Dan direct de vraag over beide assen, hoe strak moet een steekas worden vastgezet? Bij een quickrelease was dit na 15 jaar geen vraag meer maar bij deze assen weet ik het niet. De vooras zit namelijk ook zeer zwaar vast op de hendel..
Alvast bedankt voor de input! :-q :-D
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Foto?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
rinke
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 25 juni 2012, 15:33

Zal ik vanavond even moeten maken...
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

rinke schreef: do 5 september 2019, 09:41 :o :o :o wederom een vraag mbt de nieuwe Radon (lang leve een fiets kopen op internet).
Dat is nu gelijk een goede reden op de LBS eens wat te gunnen , kan je altijd alles navragen en zijn voor OH of reparatie ....
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zaten er geen papieren bij de fiets?
Heb je gegoogeld?
Een fietsenmaker is ook niet altijd zaligmakend, net zoals een internet shop niet altijd ruk is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

ThaSingleTrackMastah schreef: do 5 september 2019, 15:17
Een fietsenmaker is ook niet altijd zaligmakend, net zoals een internet shop niet altijd ruk is.

De ene is niet de andere , true , maar als de TS niet zijn achterwiel eruit kan halen omdat zijn steekas vast zit , kan dit op een fabricage fout duiden of onkunde , beide gevallen is de LBS een oplossing.
En dan is er natuurlijk nog genoeg kennis op het forum , maar even langs de LBS gaan of bellen kan ook goed werken .....(vraag me af hoe het verder gaat met O.H en reparatie , als het geen fabricage fout is , referend aan de vraag over de dropper). :bier:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar die internetshop (die trouwens ook een grote fysieke winkel heeft in Duitsland) heeft ook telefoon en email.
Als er twijfel is aan de deugdelijkveid vh achterwiel, dan lijkt mij een telefoontje, of mailtje naar de (web) shop de eerste keuze.
En die willen misschien ook een fotootje.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

ThaSingleTrackMastah schreef: do 5 september 2019, 18:36 Maar die internetshop (die trouwens ook een grote fysieke winkel heeft in Duitsland) heeft ook telefoon en email.
Als er twijfel is aan de deugdelijkveid vh achterwiel, dan lijkt mij een telefoontje, of mailtje naar de (web) shop de eerste keuze.
En die willen misschien ook een fotootje.
cekers , maar vaak is bij weinig kennis , makkelijker om bij iemand langs te gaan ...

:-? Maar zal nog wel veel vaker gebeuren in de toekomst ; internet verkoop is stijgende , en de fysieke winkels die het niet redden ook .. :((
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als ik vanuit mijn eigen ervaring spreek, dan hebben die fysieke winkels dat helemaal aan zichzelf te danken.
Ik heb het zo vaak geprobeerd.
Want ik koop ook liever op de hoek dan in het buitenland.
Maar koffie heb ik zelf
Bestellen kan ik zelf
De boel verprutsen kan ik zelf (maar vreemd genoeg doe ik dat niet, in tegenstelling tot...)
En geld kan ik ook maar 1x uitgeven, dus ik ben aan mezelf verplicht dat zo verantwoord mogelijk te doen.
Ik krijg ook geen korting bij AH als ik lokaal (en duur) koop.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Misschien handig om dit niet in de zoveelste internetshop vs LBS discussie uit te laten lopen. Aan TS gewoon iets harder los draaien, zou niet met een hamer aan de gang gaan. Los is tegen de klok in als je aan de kant van de hendel er tegenaan kijkt. Verder moet je niet iets indrukken of wat dan ook, dat is idd om het hendeltje in de juiste stand te zetten. Ik vermoed dat bij fabricage dat ding ook gewoon door iemand in elkaar is geschroefd, onwaarschijnlijk dat dit volledig machinaal gegaan is. Eventueel aan de andere kant in heel klein beetje wd40 rondom je schroefdraad met je vinger distribueren. Niet daar spuiten want dan komt het hoogstwaarschijnlijk op je remschijf en klauw.
Laatst gewijzigd door Jouke74 op do 5 september 2019, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

En op de vork zal wel iets Quick releas- achtigs zitten als het een Fox is. Maar idd even de boekjes erbij of googlen.
"This species has amused itself to death"
hotdog
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 15:42
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 29 8.9 2016 Stealth + Canyon Lux CF World Cup 7 Xcobalt 2023

Het klopt dat bij nieuwe leveringen de achterste steekas net wat strakker zit dan handvast.
Ik heb het met een verlengbuisje opgelost, toen was het simpel los te draaien..

Code: Selecteer alles

climb    →   enjoy view
  ↑            ↓ 
rest     ←   descend
rinke
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 25 juni 2012, 15:33

hotdog schreef: vr 6 september 2019, 07:37 Het klopt dat bij nieuwe leveringen de achterste steekas net wat strakker zit dan handvast.
Ik heb het met een verlengbuisje opgelost, toen was het simpel los te draaien..
Hij zat inderdaad zeeeeer strak vast kwam ik gisteren achter en heb 'm nu handvast vastgedraaid.. thanks voor alle reacties. Ik durfde gewoon niet teveel kracht te zetten vanwege het nieuwe principe dat ik nog niet kende..
Om terug te komen waarom ik niet bij mijn LBS koop, omdat ik in het verleden zeer schofterig ben behandeld. kon mijn bottom bracket lager niet loskrijgen en vroeg tegen vergoeding aan de LBS of hij dit voor mij wilde doen. Hij weigerde dit omdat het frame (dat ik zelf helemaal opgebouwd had) niet bij hem had gekocht... Sindsdien weiger ik nog om ook maar iets bij hem te kopen.. Als een bedrijf tegen vergoeding weigert een werkzaamheid te verrichten waarvoor deze in eerste instantie er voor zou moeten zijn dan houdt het op...
Goh, wordt er na 7 jaar nog steeds pissig van :oops: :lol:
Reden dat ik niet naar Bike-Discount mail is het feit dat ik vanuit dit forum waardevollere en snellere input verwacht dan via de webwinkel :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Helaas herkenbaar
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Als ik zo was behandeld ging ik er zelfs 10 jaar later ook niet meer heen. :D
Onze lokale LBS ben ik gewoon welkom met mijn internet mtb. Het is werk en ik verdien er aan, dus waarom niet zegt hij.
Beetje OT. Ooit een keer bij een fotograaf geweest voor een tasje voor een compact camera. Zijn eerste reactie was "met zo'n ding kan je geen foto's maken". Heb hem netjes verteld dat hij een l*l was en ben ergens anders gaan shoppen. Word er ook nog pissig van.
Plaats reactie