Keuze adjustable seatpost.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Ertje schreef: zo 1 september 2019, 21:37 Tegenwoordig op een XC bike ook 8)

Ik gebruik m'n dropper ok in NL steeds meer en meer (trailbike), ook met kort bochtenwerk is een dropper fijn, ff paar cm laten zakken en je hebt veel meer bewegingsvrijheid om je fiets om te gooien van bocht naar bocht.
Zit te denken er ook eentje in de Unit (meer XC) te plaatsen, ik wacht alleen nog op de ideale 27.2mm dropper.
Denk dat de highline 3 je beste optie is, maar die is nog niet leverbaar, waarschijnlijk december
Gebruikersavatar
Mr. Goodkat
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 28 augustus 2019, 09:59
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 2019

Ik sta op het punt een dropper op mijn Fuel EX 8 te plaatsen aangezien de vorige eigenaar deze er af gehaald heeft.
Nu heb ik al een paar pogingen gedaan de bekabeling door het frame te krijgen zonder geluk, de BB moeter dus uit.
Nu vraag ik mij af of het zin heeft om ipv demeegeleverde Bontrager Line Dropper 125mm een Oneup 150mm te plaatsen, als ik toch wat rigoureuzer aan de slag moet . Deze is lichter en compacter dus ik zou er 25mm in drop mee winnen.

Zou dat de moeite/kosten waard zijn?
Trek Fuel EX8 2019
Trek Checkpoint SL5 2020

-Ride long and prosper 🖖-
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Hangt er vanaf waar je fietst.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Mr. Goodkat
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 28 augustus 2019, 09:59
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 2019

Nu nog voornamelijk in NL, maar mijn plan is wel om met de fiets vaker naar het buitenland te gaan en wat meer afdalingen te gaan pakken
Trek Fuel EX8 2019
Trek Checkpoint SL5 2020

-Ride long and prosper 🖖-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

maar mijn plan is wel om met de fiets vaker naar het buitenland te gaan en wat meer afdalingen te gaan pakken
Dat plan heeft iedereen.
Sommigen fietsen bijna ieder weekend in de Ardennen.
Vorig weekend bijna, weekend daarvoor bijna, vorige maand nog bijna...
Als er advies gevraagd wordt voor de aanschaf van een nieuwe fiets, dan wordt er haast standaard vermeld dat er ook een bezoekje aan een bikepark in de planning zit.
Kies iets voor de omstandigheden waarin je normaal gesproken rijdt.
Tot zover de relativering.

Ja, en meer drop is beter, maar houd wel een paar zaken in de gaten.
1) Meetrappen bij meer dan 125mm drop wordt steeds lastiger, je zit met je knieën in je nek.
Meetrappen, je gaat toch naar beneden?
Ja, in principe wel, maar veel trails in de lage landen gaan constant op en neer. Je kiest dan een positie halverwege, of je zit de hele tijd op neer op neer op neer op neer enz.
Bij een drop van 210mm ploppen je knieschijven achter je oren.

2) De extra mm's moeten ook passen. Meer drop betekent dat er meer ruimte moet zijn boven je frame en in je frame (al die extra mm's moeten ook ergens blijven als je het zadel dropt).
Sommige merken hebben veel drop bij een korte totale lengte. Deze pennen hebben maar weinig overlap, de bushings zullen hard slijten in de hoogste stand (normaal fietsen)

3) Kleine rijders kunnen uit de voeten met een kleinere drop, grote rijders hebben relatief meer drop nodig om hetzelfde te bereiken.

Dus kies verstandig, je zult de eerste niet zijn die z'n lange dropper moet inruilen tegen een korter exemplaar.

De site van de fabrikant bevat vaak een tabel met maten.
Met behulp van zo'n tabel en meten aan je huidige zadelpen moet het lukken om iets te vinden.
Hier bijvoorbeeld op de site van Oneup
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik heb nu pas een dropper van 150mm en kan bovenstaand verhaal helemaal beamen! Hele waardevolle tips!
Qua het constante op en neer : van de week fietste ik Dorst voor het eerst en ook voor het eerst met mijn nieuwe dropper. Ik had amper tijd hem te gebruiken! Ik geloof maar twee keer ofzo. :lol: Maar ik moet er ook nog handigheid in krijgen natuurlijk.
En inderdaad, 170 mm had er bij mij niet in gepast. Je moet ook heel goed letten op de maatvoering van de diverse fabrikanten. Wordt de kraag meegerekend? De zadelklem? Anders kan er zomaar 60 mm bijkomen.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Vorige week LDD gereden, sommige stukken zijn leuker met de dropper, maar of je er sneller mee bent.. zal niet veel uitmaken. De week ervoor UHR, daar heb je toch net wat langere stukken naar beneden en maakt een dropper het zeker leuker en sneller. Gisteren weer Dorst gereden en daar gebruik ik en voor de vorm bij de "drop". Op Cadettenkamp om te testen bij de pump heuveltjes.. maar al met al zou ik em op mijn lokale tracks niet missen.

Ardennen ander verhaal, daar heeft het echt een toegevoegde waarde. Maar omdat sommige stukken gewoon leuker worden is een dropper eigenlijk altijd de moeite waard.

@goodkat, gewoon eerst die 125 monteren en kijken hoe het bevalt. Als ie versleten is of een beurt nodig hebt kan je verder kijken.

@TSTM mooie relativering :lol: :-q

@Ad met die dropper wordt het tijd om rondjes verderop te zoeken, dan vergeet je die dropper niet
Gebruikersavatar
Mr. Goodkat
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 28 augustus 2019, 09:59
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 2019

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 4 september 2019, 19:31
maar mijn plan is wel om met de fiets vaker naar het buitenland te gaan en wat meer afdalingen te gaan pakken
Dat plan heeft iedereen.
Sommigen fietsen bijna ieder weekend in de Ardennen.
Vorig weekend bijna, weekend daarvoor bijna, vorige maand nog bijna...
Als er advies gevraagd wordt voor de aanschaf van een nieuwe fiets, dan wordt er haast standaard vermeld dat er ook een bezoekje aan een bikepark in de planning zit.
Kies iets voor de omstandigheden waarin je normaal gesproken rijdt.
Tot zover de relativering.

Ja, en meer drop is beter, maar houd wel een paar zaken in de gaten.
1) Meetrappen bij meer dan 125mm drop wordt steeds lastiger, je zit met je knieën in je nek.
Meetrappen, je gaat toch naar beneden?
Ja, in principe wel, maar veel trails in de lage landen gaan constant op en neer. Je kiest dan een positie halverwege, of je zit de hele tijd op neer op neer op neer op neer enz.
Bij een drop van 210mm ploppen je knieschijven achter je oren.

2) De extra mm's moeten ook passen. Meer drop betekent dat er meer ruimte moet zijn boven je frame en in je frame (al die extra mm's moeten ook ergens blijven als je het zadel dropt).
Sommige merken hebben veel drop bij een korte totale lengte. Deze pennen hebben maar weinig overlap, de bushings zullen hard slijten in de hoogste stand (normaal fietsen)

3) Kleine rijders kunnen uit de voeten met een kleinere drop, grote rijders hebben relatief meer drop nodig om hetzelfde te bereiken.

Dus kies verstandig, je zult de eerste niet zijn die z'n lange dropper moet inruilen tegen een korter exemplaar.

De site van de fabrikant bevat vaak een tabel met maten.
Met behulp van zo'n tabel en meten aan je huidige zadelpen moet het lukken om iets te vinden.
Hier bijvoorbeeld op de site van Oneup
Dank je wel voor de feedback. Qua lengte had ik al gekeken; alleen een Oneup met 150mm zou in mijn frame passen icm mijn beenlengte.
Als ik dit zo lees ga ik gewoon met de 125mm aan de slag en zie ik wel of het ooit nodig is om te gaan voor die 25mm extra
Trek Fuel EX8 2019
Trek Checkpoint SL5 2020

-Ride long and prosper 🖖-
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

150 kopen en terugshimmen is ook een optie. Mocht je ooit meer drop nodig hebben of met een andere fiets anders uitkomen hoef je geen andere te kopen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

waarom zou je een 150 kopen en shimmen als je een 125 hebt liggen?
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Als je 'm hebt liggen natuurlijk niet maar wel als je er nog eentje moet kopen :bier:
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

Prulleman schreef: vr 30 augustus 2019, 13:22
maar net even met Ad zitten rekenen, zitbuis tot zadelrails is nu 22-23 cm en de Brand X XL 170 heeft minimaal 26 cm nodig.

brand x:
Afbeelding

L-A+33.5 = 498-269+33,5=262.5

zo kloppen de berekeningen toch?
Waarom tel je die 33,5 er weer bij op :~

L - A = toch de Stack hoogte 498-269= 229mm

L = de totale lengte van de dropper.
A = de lengte die maximaal in je frame kan.

Dus die 229 is wat hij minimaal uit je frame steekt.

Hou je een minimum insert van 100mm aan dan zou hij dus 498 - 100 = 398 uitsteken.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

de hollander schreef: zo 6 oktober 2019, 12:44Hou je een minimum insert van 100mm aan dan zou hij dus 498 - 100 = 398 uitsteken.
Ongeacht eventuele streepjes op de pen, ik zou never nooit niet willen rijden met een zadelpen die 10cm in het frame steekt en 40cm uitsteekt.

Volgens mij geeft dat een hefboom die voor geen enkel frame goed gaat zijn.
In dat geval wordt het tijd voor een frame met wat langere zitbuis, dan maar wat minder drop :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een dropper met MEER drop, want die steekt ook verder in je frame :wink:
(ik ga er van uit dat er in je frame meer ruimte is dan 10cm)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

kermit schreef: zo 6 oktober 2019, 17:31
de hollander schreef: zo 6 oktober 2019, 12:44Hou je een minimum insert van 100mm aan dan zou hij dus 498 - 100 = 398 uitsteken.
Ongeacht eventuele streepjes op de pen, ik zou never nooit niet willen rijden met een zadelpen die 10cm in het frame steekt en 40cm uitsteekt.

Volgens mij geeft dat een hefboom die voor geen enkel frame goed gaat zijn.
In dat geval wordt het tijd voor een frame met wat langere zitbuis, dan maar wat minder drop :)
Zo zou ik ook niet gaan rijden :winkie:

Was meer naar die 229mm van die Brand-X aan het kijken, hou ik 11mm speling over en gaat er 258mm mn frame in.
Eerst mn frame maar eens in handen hebben en na meten. Dure gok als het niet past :roll:
Plaats reactie