Shimano XT wielset, wel of niet doen?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
MKL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 11 mei 2019, 01:03

Ik heb een non-boost MTB met enigzins zware wielen. Qua specs komen de wielen bijna geheel overeen met deze Bike-discount advertentie: https://www.bike-discount.de/en/buy/shi ... set-635925 (Enig verschil is dat ik geen QR heb maar thru-axles.)

Nu heb ik me verdiept in handgespaakte wielsets maar een leuke set met betere naven, bredere velgen, geschikt voor mijn gewicht (95kg) en een totaal gewicht van 1750 gram, zo'n set kost al gauw €500 of meer. Dat is nog al een investering voor een non-boost wielset waarvan het zeker is dat ze niet bruikbaar zullen zijn in een volgende fiets.

Nu vroeg ik me af of de Shimano XT wh-m8020 wielset een interessante upgrade is, gegeven het feit dat ik die set voor minder dan €250 kan kopen. Specs hier: https://www.bike-discount.de/en/buy/shi ... set-449968

Ze schijnen toch wel erg stijf te zijn, hebben een binnenbreedte van 24mm (heb nu 19mm) en zijn bijna 10% lichter.

Wat denken jullie?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De enige winst die je gaat halen is dat de velgen 5 mm breder zijn. Die stap van 19 naar 24 mm is wel het grootste verschil wat je kunt maken (groter dan bijvoorbeeld van 24 naar 29 mm!).

Of je lichter moet willen als je 95 kg bent is de vraag... . Maar een setje XT is sowieso wel degelijk spul. De vraag is toch of je niet beter af kunt zijn voor nog iets meer geld en dan rond de 30 mm brede velgen met desnoods iets meer gewicht.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
MKL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 11 mei 2019, 01:03

Dank voor je reaktie Lars. Complimenten voor je aantal posts en hoe je altijd iedereen van advies voorziet!

Voor wat betreft je antwoorden:

Is een 30mm velg wel een goed idee op een non-boost hardtail XC fiets? Ik dacht dat de bovengrens rond de 26mm zou zijn voor dit type fietsen.

Kun je zo een voorbeeld bedenken van velg+naaf waarmee een wielset gemaakt kan worden die niet veel duurder is dan €300?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MKL schreef: di 3 september 2019, 19:14 Is een 30mm velg wel een goed idee op een non-boost hardtail XC fiets? Ik dacht dat de bovengrens rond de 26mm zou zijn voor dit type fietsen.
De meeste fabrikanten hebben hun karkas dusdanig aangepast dat inmiddels ook 2.25 goed valt op een 30 mm velg. En ook de xc-profs rijden inmiddels met velgen van 28-30 mm. Daarbij wordt de band wel iets breder, maar het gaat misschien om 1-2 mm. Als dat te veel is, dan is het met 26 mm en 2.25 ook al te krap.

Boost of niet heeft er in principe niets mee te maken.

Maar wat ik al zei: 24 is goed en een duidelijk merkbaar verschil. Maar iets breder is nog beter, zeker gezien jouw gewicht. De band wordt gewoon nog beter ondersteund en je kunt meer voordeel behalen (door nog 1-2 tiende van een bar minder druk te rijden).
MKL schreef: di 3 september 2019, 19:14 Kun je zo een voorbeeld bedenken van velg+naaf waarmee een wielset gemaakt kan worden die niet veel duurder is dan €300?
Nee :winkie:


Nu is €250,- ook wel erg weinig. De Shimano naven zijn gewoon erg basic, maar aan de andere kant (meestal) ook erg betrouwbaar als je ze braaf ieder jaar een servicebeurt geeft. Het gewicht van de naven is niet heel laag. De velg is gewoon sterk.

Inderdaad ben je voor een lichte kwaliteitsvelg normaal al €75,- kwijt en een setje naven (Novatec bijvoorbeeld) komt ook al op €125,-. Als je dan een forummer zo gek kan krijgen, dan blijf je nog in de buurt van €350,-. Heb je wel iets mooiers dan de XT's en daarom al de moeite waard!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

De duurte zit hem in het laten maken. Je zou met een setje Shimano XT naven prima uit de voeten kunnen. Dan nog een paar goede velgen, zoals bv iets van Ryde, Stan's, Spankoozy en niet te vergeten Rad15 natuurlijk. Die zitten allemaal rond de €100,- per stuk en allemaal leverbaar zo rond de 25 mm intern zeg maar.
Dan heb je nog 64 spaken en nippels nodig. Zeg €60,-
Bij elkaar opgeteld zit je dan al op €320,- en dan komt het arbeidsloon nog. En ventielen plus eventueel tubeless tape.

Oh, Lars was me te snel af zag ik net... :lol:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
A i r
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 7 april 2014, 21:41

Heb vorig jaar een setje laten maken en ben erg tevreden;
Hope pro4 naven
Spank oozy trial 295 velgen, 25mm intern.

Ben zelf ook een dikke 90kg en rijd op een Epic.

Voor de hope naven zijn busjes te krijgen om naar boost specs te gaan.
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Ik heb een set M8000, dus smaller, maar zelfde naaf en spaken. Daar ben ik erg tevreden mee. Ik kocht ze om stijver en lichter te hebben dan de budgetwielen die ik had, en dat zijn ze zeker.
Lagers zijn makkelijk te onderhouden, goede afdichting, door rechte spaken is een spaak makkelijk te vervangen.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
EmTeeBee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 8 april 2011, 13:58

Lars TB schreef: di 3 september 2019, 20:07
MKL schreef: di 3 september 2019, 19:14 Kun je zo een voorbeeld bedenken van velg+naaf waarmee een wielset gemaakt kan worden die niet veel duurder is dan €300?
Nee :winkie:

Nu is €250,- ook wel erg weinig. De Shimano naven zijn gewoon erg basic, maar aan de andere kant (meestal) ook erg betrouwbaar als je ze braaf ieder jaar een servicebeurt geeft. Het gewicht van de naven is niet heel laag. De velg is gewoon sterk.
Helemaal eens. Voor die € 250 ga je geen betere upgrade vinden. Mijn advies aan TS is daarom: DOEN! :-q
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

WelkomBuiten schreef: wo 4 september 2019, 09:19 door rechte spaken is een spaak makkelijk te vervangen.
Die ervaring heb ik niet. Heb je als eens wielen gebouwd met ronde straightpull spaken? Daarnaast is verkrijgbaarheid een issue. Als je op vakantie of onderweg een spaak eruit rijdt, zul je deze niet snel vinden bij een LBS. Deze hebben wel vrijwel altijd J-bend spaken liggen met een afmeting die in de buurt komt van wat je nodig hebt.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
MKL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 11 mei 2019, 01:03

Dank voor het advies allemaal! Ik heb ondertussen een nette XT wielset op Marktplaats gescoord. Voor geinteresseerden is er nog deze aanbieding: http://www.rczbikeshop.com/nl/shimano-w ... 44943.html
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Gefeliciteerd met je nieuwe set! Veel plezier ermee.
Jan the Man schreef: do 5 september 2019, 10:23
WelkomBuiten schreef: wo 4 september 2019, 09:19 door rechte spaken is een spaak makkelijk te vervangen.
Die ervaring heb ik niet. Heb je als eens wielen gebouwd met ronde straightpull spaken? Daarnaast is verkrijgbaarheid een issue. Als je op vakantie of onderweg een spaak eruit rijdt, zul je deze niet snel vinden bij een LBS. Deze hebben wel vrijwel altijd J-bend spaken liggen met een afmeting die in de buurt komt van wat je nodig hebt.

Ciao
Jan
Wielen ermee bouwen heb ik nooit gedaan. Wel spaken vervangen, en dat doe ik liever met een rechte spaak dan een j-spaak. Op vakantie zitten er natuurlijk wat reservespaken in de gereedschapskist.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

WelkomBuiten schreef: vr 6 september 2019, 07:55 op vakantie zitten er natuurlijk wat reservespaken in de gereedschapskist.
Dat is een goede oplossing. Nemen nauwelijks ruimte in en kunnen je wel uit de brand helpen. Voor sommige systeemwielen zijn ze lastig te vinden (Mavic, sommige DT's), maar deze XT's zijn gebouwd met ronde 2.0-1.8-2.0 spaken, en een paar DT Competition spaken in de goede lengte zijn overal op het interweb te vinden.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Plaats reactie