Sunrace vs Sram cassette.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Maar is de sunrace cassette niet shimanopassing en de gx cassette xd driver??

Desalniettemin rijdt ik zelf weer met een sunrace cassette na een slx cassette gehad te hebben en dat bevalt mij prima, de stappen zitten voor mij veel beter verdeelt. :winkie:
Just do Ti, or did i die?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Van 28 naar 34 is ruim 20% zwaarder, dus dat scheelt ongeveer (bijna) 2 versnellingen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Big Deef schreef: do 5 september 2019, 18:23 Maar is de sunrace cassette niet shimanopassing en de gx cassette xd driver??

Desalniettemin rijdt ik zelf weer met een sunrace cassette na een slx cassette gehad te hebben en dat bevalt mij prima, de stappen zitten voor mij veel beter verdeelt. :winkie:
De 11-speed 11-46 van Shimano is eigenlijk een 10-speed met een bergversnelling.
Dezelfde van Sunrace gaat veel geleidelijker en heeft dus 11 elkaar netjes opvolgende versnellingen.
Als je in de bergen rijdt is de Shimano fijner (vind ik), in NL ben je denk ik beter geholpen met de stapjes vd Sunrace.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Big Deef schreef: do 5 september 2019, 18:23 Maar is de sunrace cassette niet shimanopassing en de gx cassette xd driver??

Desalniettemin rijdt ik zelf weer met een sunrace cassette na een slx cassette gehad te hebben en dat bevalt mij prima, de stappen zitten voor mij veel beter verdeelt. :winkie:
Er zijn ook sunrace cassettes voor XD drivers. Ik hoor dat vaker met die stappen. Van 37-46 met Shimano is natuurlijk gewoon een opoe verzet. Vind ik met eagle 42-50 trouwens ook. Daarom lijkt 40-46 me een mooie tussenstap.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat ik al schreef. Als je flink aan het klimmen bent, dan is zo'n grote stap helemaal niet zo groot, maar precies goed.
Maar in NL is het teveel vh goede.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ja precies. Ik ga het eens nader bekijken. Bedankt :-q
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

Iemand hier nu al ervaring met de sunrace CSMX9X cassette (10-46 voor een XD body)
zoek een betaalbare upgrade op mijn enduro fiets (nu nog downhill cassette).

Werkt deze met een sram nx 11x derrie?
CS645
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: zo 16 oktober 2011, 19:57
Mijn mountainbike: Giant Trance Advanced

Ik heb de Sunrace 10-46t cassette: https://www.bike-discount.de/en/buy/sun ... -46-886416

Deze zal prima werken met Shimano of SRAM 11-speed derailleurs (mijne met een SLX 11-speed). Ze gebruiken idd een sleeve over de XD driver om hun cassette systeem toe te passen. Het grootste blad is alu de rest is staal.

Ik vind de stappen in de cassette prettig gekozen. Een XC racer zou liever kleinere stappen willen, maar van mij zouden ze zelfs iets groter nog mogen zijn. Onnodig veel heen en weer geschakel op een trail word ik niet blijer van.

Cassette is makkelijker af te stellen dan 12 speed, maar zal niet zo goed schakelen dat de nieuwste Shimano 12-speed. Voor mij voldoet het meer dan prima. Over slijtage kan ik nog weinig zeggen, daar voor zit het te kort op de fiets (3 maanden). In het begin kan het zijn dat hij lichtjes langs het grootste blad schuurt in het een na grootste, maar dat verdwijnt snel.


Ik zou hem in ieder geval zo weer kopen.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Thanks! Leuk dat er nog reacties komen. Ik heb inmiddels een 10-42 van sram opnieuw gemonteerd, maar de 10-46 van sunrace is ook zeker nog een optie!

Zou je iets willen laten weten als je hem vervangt? Hoe veel km en kettingen je ermee weggedraaid hebt?

Groetjes :-D
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

CS645 schreef: zo 3 november 2019, 10:27 Ik heb de Sunrace 10-46t cassette: https://www.bike-discount.de/en/buy/sun ... -46-886416

Deze zal prima werken met Shimano of SRAM 11-speed derailleurs (mijne met een SLX 11-speed). Ze gebruiken idd een sleeve over de XD driver om hun cassette systeem toe te passen. Het grootste blad is alu de rest is staal.

Ik vind de stappen in de cassette prettig gekozen. Een XC racer zou liever kleinere stappen willen, maar van mij zouden ze zelfs iets groter nog mogen zijn. Onnodig veel heen en weer geschakel op een trail word ik niet blijer van.

Cassette is makkelijker af te stellen dan 12 speed, maar zal niet zo goed schakelen dat de nieuwste Shimano 12-speed. Voor mij voldoet het meer dan prima. Over slijtage kan ik nog weinig zeggen, daar voor zit het te kort op de fiets (3 maanden). In het begin kan het zijn dat hij lichtjes langs het grootste blad schuurt in het een na grootste, maar dat verdwijnt snel.


Ik zou hem in ieder geval zo weer kopen.
Ah kijk, wel tevreden over dus.
Ik zit zelf nog te twijfelen tussen

- GX 11x derrie en shifter (tweedehands,nieuwstaat) + Sunrace MX9X 10-46t cassette

- of compleet nieuwe Sram GX 12x (derrie, shifter en 10-50 cassette).
dit zou zo'n 75 euro duurder uit komen.

hmm keuzes
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

borre mtb schreef: ma 4 november 2019, 13:08
CS645 schreef: zo 3 november 2019, 10:27 Ik heb de Sunrace 10-46t cassette: https://www.bike-discount.de/en/buy/sun ... -46-886416

Deze zal prima werken met Shimano of SRAM 11-speed derailleurs (mijne met een SLX 11-speed). Ze gebruiken idd een sleeve over de XD driver om hun cassette systeem toe te passen. Het grootste blad is alu de rest is staal.

Ik vind de stappen in de cassette prettig gekozen. Een XC racer zou liever kleinere stappen willen, maar van mij zouden ze zelfs iets groter nog mogen zijn. Onnodig veel heen en weer geschakel op een trail word ik niet blijer van.

Cassette is makkelijker af te stellen dan 12 speed, maar zal niet zo goed schakelen dat de nieuwste Shimano 12-speed. Voor mij voldoet het meer dan prima. Over slijtage kan ik nog weinig zeggen, daar voor zit het te kort op de fiets (3 maanden). In het begin kan het zijn dat hij lichtjes langs het grootste blad schuurt in het een na grootste, maar dat verdwijnt snel.


Ik zou hem in ieder geval zo weer kopen.
Ah kijk, wel tevreden over dus.
Ik zit zelf nog te twijfelen tussen

- GX 11x derrie en shifter (tweedehands,nieuwstaat) + Sunrace MX9X 10-46t cassette

- of compleet nieuwe Sram GX 12x (derrie, shifter en 10-50 cassette).
dit zou zo'n 75 euro duurder uit komen.

hmm keuzes
Ik heb hier niet voor gekozen omdat de 12 speed cassettes nogal duur zijn om te vervangen. Ook zijn de kransen van de cassette dunner omdat er 12 kransen op een 11 speed body moeten passen. Daardoor ook minder duurzaam. Ik ken XC rijders die niet heel veel van hun fiets vragen en met een 12 speed cassette maar 1500 km wegtrappen. Nu weet ik niet hoe zij smeren en met hun onderhoud om gaan maar 1500km vind ik vrij weinig voor een cassette van 120,-

Zojuist nieuwe gx derrie en gx cassette gemonteerd en met mijn X1 shifter schakelt dat echt legendarisch. Mijn 3,5 jaar oude GX derrie schakelde goed, maar een nieuwe GX derrie schakelt echt fantastisch.
Omdraaien kan altijd nog!
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

Ik heb een gx 12speed cassette en ik heb er al 4500 km erop zitten dan wel met 2 kettingen gx .
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

dat is gewoon hartstikke goed.
Omdraaien kan altijd nog!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

CS645 schreef: zo 3 november 2019, 10:27 Ik heb de Sunrace 10-46t cassette: https://www.bike-discount.de/en/buy/sun ... -46-886416

Deze zal prima werken met Shimano of SRAM 11-speed derailleurs (mijne met een SLX 11-speed). Ze gebruiken idd een sleeve over de XD driver om hun cassette systeem toe te passen. Het grootste blad is alu de rest is staal.

Ik vind de stappen in de cassette prettig gekozen. Een XC racer zou liever kleinere stappen willen, maar van mij zouden ze zelfs iets groter nog mogen zijn. Onnodig veel heen en weer geschakel op een trail word ik niet blijer van.

Cassette is makkelijker af te stellen dan 12 speed, maar zal niet zo goed schakelen dat de nieuwste Shimano 12-speed. Voor mij voldoet het meer dan prima. Over slijtage kan ik nog weinig zeggen, daar voor zit het te kort op de fiets (3 maanden). In het begin kan het zijn dat hij lichtjes langs het grootste blad schuurt in het een na grootste, maar dat verdwijnt snel.


Ik zou hem in ieder geval zo weer kopen.
Hoi!

Ik zit dit forum nog eens door te lezen. Kan je al iets vertellen over duurzaamheid? Ik zie net op de site van SunRace dat er een adapter bij zit om hem op de XD driver te krijgen. Is dat een beetje degelijk?
Omdraaien kan altijd nog!
CS645
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: zo 16 oktober 2011, 19:57
Mijn mountainbike: Giant Trance Advanced

Ik kan niks negatiefs over de adapter zeggen. Doet gewoon waar het voor gemaakt is.

Wat betreft slijtage. Ik heb er net weer een nieuwe ketting op gelegd. Trapte met de nieuwe ketting op volle kracht af en toe door, maar lijkt nu weer op elkaar in te slijten. Dus nu 7 maanden in gebruik en zal misschien nog 6 maanden meegaan. Dus dik een jaar meegegaan tegen die tijd. Ik kan geen kilometers zeggen want dat houd ik niet bij, maar ga uit van twee keer per week fietsen.

Ik ga deze dus weer gewoon vervangen door dezelfde. Ik vind echt ideaal, niet zo gevoelig als 12x, iets meer bereik dan SRAM, prima prijs en gaat wat mij betreft lang genoeg mee.

Ik zou een variant met de 2 grootse in alu ook wel zou aandurven. Ik denk dat de stalen 10t de zwakste schakel is.
Plaats reactie