Adventures of an old rookie .....

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gesloten
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Likewise Michiel! Ik had me voor die eerste keer geen beter fietsmaatje kunnen wensen. Jammer dat er geen tijd meer was voor een biertje... :bier: :wink:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Toppertje AD! :-q

Mooi om te lezen dat je uiteindelijk gewoon nog een trail heb gepakt ,toen je "leeg" was :-q :-q
Kunnen velen een voorbeeld aan nemen , incl mezelf !!

:bier:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Haha, ik verbaasde mezelf ook! :lol:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

goed bezig! volgende keer gaat het vast een stuk soepeler (minder spanning). En die "drop", gewoon dropper naar beneden en op een normaal tempo afrollen.
Vanavond een rondje proberen? (of nog niet voldoende hersteld?)

Morgen begint het slechte weer.. :(
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Dat gaat hem niet worden vandaag. Ik moet echt herstellen eerst. Het heeft er tóch flink in gehakt merk ik. Een ander keertje heel graag. Maar ik zal wel een aantal keren nodig hebben voor een beetje snelheid hoor!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Da's geen probleem :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi Ad :-q
Volgende keer Malmedy met Michiel, om de dropper te testen :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Strak plan! :-q
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Gisteren weer eens gereden met Anton, mijn regelmatig onregelmatige fietsmaatje. Hij heeft Dorst ook nog nooit gereden. Maar hij heeft ruime MTB ervaring en is bovendien 1.95 bij 100 kg. aan één bonk spieren door de vele uren die hij doorbrengt in de sportschool. En 20 jaar jonger. Op de race-fiets kan hij mij niet bijhouden, maar op de MTB is het andersom.
We verheugen ons op de komende rit. Hij rijdt een 2e hands Cube stereo, waarvan ik eerst de aan gort gereden achteras moet vervangen voor we vertrekken; de nieuwe ligt al klaar. Omdat zijn velgen ook brak waren, heb ik voor hem door BikeWheels een nieuwe set laten bouwen, bestaande uit Spank Oozy Trails 345 en Hope Pro naven. Uiteraard tubeless en ik heb ze voorzien van de Racing Ralph/Ray combi. Aan het materiaal zal het niet liggen! (Ik doe als vriendendienst eenvoudig onderhoud aan zijn fiets. Anton is niet een van de handigste en heeft er bovendien totaal geen zin/interesse in)

En we zijn onderweg! Het gaat al wat beter dan de 1e keer. Maar ik ga nog steeds als een oud wijf over Dorst. Maakt niet uit, gaat wel goed komen.

De meeste klimmetjes haal ik wel. De drop slaan we, na eerbiedige inspectie, over.

Bij een venijnig klimmetje glijdt mijn voorwiel van de stalen mat en boort zich in het mulle zand. Ik val en wordt beloond met de afdruk van de stalen mat in mijn knie. Het bloed loopt er uit. Niet op letten verder en doorfietsen!

Bij een ander klimmetje valt Anton stil. Dat overkomt hem normaliter nooit. Ik kom achter hem aan, en kan al klimmende nét tussen Anton en een boom door piepen. Oei, dat zal hem pijn doen! :winkie:

Na een rustpauze bij het bankje verdwalen we hopeloos! Na lang zoeken blijkt dat we meteen na het bankje rechtsaf hadden moeten slaan. Ok, dat vergeet ik ook niet meer nu.

Na een tijdje zit ik achter een jonge Mtb-er en ik rijd duidelijk sneller. Hij gaat braaf aan de kant en ik kan hem voorbij zowaar. Nou, dan ben ik vandaag in ieder geval niet de langzaamste hier! :winkie:

We ronden zonder al te veel problemen Dorst af. Het laatste stuk wil Anton graag voorop. Ik leg nog uit hoe hij moet rijden, want Anton is begaafd in verdwalen. En ja hoor, hij mist de groene afslag naar het CK, en een paar kilometer verder staat hij te wachten.

Ik leg hem uit wat er gebeurd is. Terugkeren kan niet natuurlijk. Een tweede keer Dorst heb ik geen zin in, want ik wil eigenlijk mijn energie sparen voor een drieluik.

We fietsen door in de hoop een shortcut te vinden naar het CK. In de verte zien we een asfaltweggetje. We rijden het op, en het voert ons naar Oosterhout. Na enig zoekwerk zitten we op de Bredaseweg, en kunnen we via de Vrachelse baan Vrachelen op. We hebben wél heel wat kilometers omgereden op deze manier.

En na Dorst lijkt Vrachelen opeens o zo makkelijk! En kort bovendien! Ook het dropje lijkt super simpel opeens.

Maar opeens glijdt in een simpel bochtje mijn voorwiel even weg over een paar dennenappels. Hij krijgt weer wél grip, maar ik kan ternauwernood een boom ontwijken. Altijd goed voor je hartslag dit soort grappen! Pffff! We rijden verder zonder enig probleem en zijn alweer snel onderweg naar het laatste stuk CK.
Ook dat gaat super, maar die laatste klim blijft toch een bitch vind ik. Ik haal hem wederom niet. :(

Dan de laatste paar kilometers naar huis en mijn eerste drieluik is een feit.

Thuisgekomen vertelt Strava mij dat we 40,4 kilometer hebben afgelegd en dat ik op Dorst alleen maar PR's heb gereden. Nou kon dat moeilijk anders ook, want de vorige keer ben ik er werkelijk overheen gekropen zeg maar. :lol: Maar in ieder geval zit er vooruitgang in.

Dit is echt voor herhaling vatbaar! :bier:

Ik heb trouwens erg veel moeite met inklikken op mijn SPD's. Uitklikken gaat probleemloos, maar inklikken duurt vaak erg lang voor ik eindelijk vastzit.

De dropperpost denk ik veel te weinig aan, teveel bezig met fietsen. Ook daar moet ik duidelijk nog aan wennen. Maar goed, op Vrachelen en CK heb je die ook niet echt nodig, bij Dorst hier en daar misschien.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Weer een echt "adventure", maar een rookie ben je niet meer als je het onderhoud voor je maat doet en de weg op het drieluik beter kent. :-q :bier:
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Thanks! :-q Op het drieluik verdwaal ik niet meer nu en het onderhoud is maar simpel hoor. Ik ben echt geen expert. :wink: Zodra ik voor het drieluik boven de 20 gemiddeld kom, mag het "rookie" er af! 8)
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Drieluik met 20 gemiddeld??? Cadettenkamp en Vrachelen deed ik na onze rit 20.3 gemiddeld en Dorst 19.3 volgens Strava. En dan is mijn conditie welliswaar niet op zijn best nu, maar ik heb er toen wel aardig doorgeknald.
Misschien dat het Rookie er af kan als je elders een route hebt gereden? Hoge Ginkel of Amerongen? :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ik haal ook geen 20km/h op ‘t Drieluik, Ad. En waarom ook eigenlijk? Alleen wielrenners kijken naar gemiddelde snelheid, toch?
Meestal rijden wij Vrachelen en CK op 80% warm, waarna (1of 2x) Dorst écht volle bak knallen wordt. Daarna cooling-down terug naar het Houtse Meer waar de auto staat.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Zeg, neem me niet zo serieus a.u.b.! :lol: Ik ben gisteren alleen maar met lekker rijden bezig geweest en geen moment aan snelheid gedacht. Volop genoten ook! :roll:
En Strava gebruik ik alleen maar als een soort dagboekje om snel terug te kunnen kijken hoeveel, waar en wanneer ik gereden heb en om eventuele vorderingen te kunnen zien.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja Ad, nog een paar keer Dorst en dan wordt het tijd je horizon te verbreden. :-q
Fietsendrager achterop de auto, je ontkomt er niet aan :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gesloten