GARBARUK voortandwiel ervaring.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Wie rijden er met een GARBARUK voorblad? Ik zag dat prulleman,tenZNL,blondie er mee rijden. En wat zijn jullie ervaringen ?
who dares wins
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

So far, so good. Ik heb `m er wel "bij", dwz het is een 30 tands voor in de bergen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Het is de samenvoeging van Garbage en Ruk, dus weet niet wat je daarvan moet verwachten...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

:winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6111
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Top tandwielen. Erg goede ervaringen.

Ik heb er nu 2 tandwielen versleten op mijn Ripley. Gaan net zo lang als mijn cassette / ketting combi's mee. Dus zo'n 10.000km. Ze lijken daarna nog steeds in orde (want het zijn echt langere tanden dan van andere tandwielen die in ik gewend was van RaceFace en AbsoluteBlack), maar krijgen dan neiging tot chainsuck. Maar goed dat is na heel veel kilometers plezier
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

:winkie:
Jamis Diablo schreef: za 7 september 2019, 17:47 Het is de samenvoeging van Garbage en Ruk, dus weet niet wat je daarvan moet verwachten...
who dares wins
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Had/Heb 1 42 hands in gebruik.
Ervaringen zijn goed.
Speciaal ook vanwege de langere tanden, de kortere van absolute black gaven problemen.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik zag wel dat elke ander aantal tanden een andere offset heeft, die begreep ik even niet goed.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6111
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Cube-Elite schreef: zo 8 september 2019, 17:56 Ik zag wel dat elke ander aantal tanden een andere offset heeft, die begreep ik even niet goed.
Volgens mij heeft elk merk dat. Bij meer tanden is de diameter groter. Om te voorkomen dat die grotere bladen tegen je chainstay aankomen gebruiken ze een grotere offset.

Of bedoel je wat anders? Hier in ieder geval hun uitleg over hun ontwerp. https://www.garbaruk.com/blog/narrow-wide-chainrings
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik bedoel exact wat je zegt!
Het stond bij deze bladen zo duidelijk in de foto,s bij R2 en bij andere bladen zag ik het niet vandaar.

Aan de ene kant klinkt het ook vreemd omdat je daarmee je kettinglijn gaat veranderen
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6111
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Cube-Elite schreef: zo 8 september 2019, 20:07 Ik bedoel exact wat je zegt!
Het stond bij deze bladen zo duidelijk in de foto,s bij R2 en bij andere bladen zag ik het niet vandaar.

Aan de ene kant klinkt het ook vreemd omdat je daarmee je kettinglijn gaat veranderen
Ik denk dat dat de reden is. Weet het niet zeker. Inderdaad wordt je kettinglijn ook anders
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Ze hebben erg lange tanden en daardoor een betere chain retentie (minder chain drops als je over stenen of remkuilen stuitert op een hardtail). Met het orginele blad had ik dit wel, nu door een frame garantie ben ik over gestapt op een Abslute Black oval en hier 1 chain drop mee gehad (400km ofzo), met de garbaruk (2000-2500 km 0 chain drops).

Ze gebruiken wel een variabele chain line, dus hoe meer tanden hoe verder naar buiten, op mijn non ai cannondale frame was dit vrij ver naar buiten (zowel de stock 32 als een 30 en 34T garbaruk oval), ik had wel minder clearance willen hebben (en een betere kettinglijn, en dus minder backpedal issues) maar op mijn vervangende (ai offset) frame is het een stukje krapper en zit de 34T AB oval maar 1mm van de chainstay.

Als je weinig ruimte hebt, kan het daarintegen goed zijn dat een 34T rond nog past, maar een oval niet (van een willekeurig merk). Een garbaruk zou dan wel moeten passen in 34 of 36 oval. (met een iets minder ketting lijn)

(samengevat, de reden van de variabele chain line is om een groter blad kwijt te kunnen, meer tanden is net iets meer naar buiten)

Als ik het me goed herinner is de VCL alleen van toepassing op direct mount tandwielen, de BCD versies moet je maar met spacers oplossen ofzo?
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Prulleman schreef: di 10 september 2019, 10:41 Ze hebben erg lange tanden en daardoor een betere chain retentie (minder chain drops als je over stenen of remkuilen stuitert op een hardtail). Met het orginele blad had ik dit wel, nu door een frame garantie ben ik over gestapt op een Abslute Black oval en hier 1 chain drop mee gehad (400km ofzo), met de garbaruk (2000-2500 km 0 chain drops).

Ze gebruiken wel een variabele chain line, dus hoe meer tanden hoe verder naar buiten, op mijn non ai cannondale frame was dit vrij ver naar buiten (zowel de stock 32 als een 30 en 34T garbaruk oval), ik had wel minder clearance willen hebben (en een betere kettinglijn, en dus minder backpedal issues) maar op mijn vervangende (ai offset) frame is het een stukje krapper en zit de 34T AB oval maar 1mm van de chainstay.

Als je weinig ruimte hebt, kan het daarintegen goed zijn dat een 34T rond nog past, maar een oval niet (van een willekeurig merk). Een garbaruk zou dan wel moeten passen in 34 of 36 oval. (met een iets minder ketting lijn)

(samengevat, de reden van de variabele chain line is om een groter blad kwijt te kunnen, meer tanden is net iets meer naar buiten)

Als ik het me goed herinner is de VCL alleen van toepassing op direct mount tandwielen, de BCD versies moet je maar met spacers oplossen ofzo?
Ik kan op hun site niks vinden over de offset.behalve dat vclt verhaal. Ik zou graag een 32T ovale voor op een xt m8100 crank willen. Met een offset van 6 mm ofzo. Op sommige sites zie ik bij de ronde chainrings wel een offset maar bij de ovalen weer niet :~
who dares wins
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Dan moet je even contact opnemen hoe het specifiek met deze zit.. vermoedelijk heeft de 32T dezelfde (of in ieder geval behoorlijk vergelijkbare) Chainline als orginele tandwielen aangezien een 32T altijd goed moet passen
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

trek-y schreef: za 7 september 2019, 17:18 Wie rijden er met een GARBARUK voorblad? Ik zag dat prulleman,tenZNL,blondie er mee rijden. En wat zijn jullie ervaringen ?
Gaat het hier mss over deze meneer.... :-? :roll:
Afbeelding
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie