Welke MTB helm gebruik jij en waarom ????

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Snelle Buffer schreef: za 7 september 2019, 17:52 Toch maar een FF besteld .
Na uitvoerig mn hoofd gemeten te hebben , een maat besteld , denk dat het retourneren niet zn probleem is , gewoon netjes schoonmaken . :wink:


:-{ Hoe ga je anders een helm passen ?, met een haar netje of mutsje op ?, lijkt me ook niet de juiste pasvorm te geven.
Hoeveel staan er niet in een winkel schoenen , helmen en kleding te passen zonder extra bescherming ? 8)
Ja daar dacht ik uiteindelijk ook aan idd. Je moet toch kunnen passen.

En hopelijk past ie gewoon straks! :-q
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Voor mensen die nog twijfelen over een FF. Zo ziet een bell solar eruit als je op het laatste vlakke stuk bij hot shots fired by gopro op je snuit gaat. (ja je moet daar niet met zo'n helm fietsen dat weten wij nu ook :-{ )Afbeelding
who dares wins
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

trek-y schreef: za 7 september 2019, 18:55 Voor mensen die nog twijfelen over een FF. Zo ziet een bell solar eruit als je op het laatste vlakke stuk bij hot shots fired by gopro op je snuit gaat. (ja je moet daar niet met zo'n helm fietsen dat weten wij nu ook :-{ )Afbeelding
Heftig! Had je zelf geen verwondingen
/ hersenschudding?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

yo-eddy schreef: za 7 september 2019, 10:24 en begin steeds meer te twijfelen over het nut van die dingen.
OTB op alpine/rotsachtige ondergrond is mogelijk gezichtsletsel, heeft mn vriendin gedaan. Puntfractuur onder haar oog op wang. Gevolg: permanent verminderd zicht en een paar maanden thuis. Een full face beschermt niet alleen je kin maar ook je neus en de botten rond je oogkas en jukbeenderen.

Then again met jouw skills zal vallen ook veel gecontroleerder gaan. Als ik ga dan heb ik vaak geen tijd om de val te controleren.
Waar woke is, is vuur
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Wiel-Maat schreef: za 7 september 2019, 18:39

En hopelijk past ie gewoon straks! :-q
Omdat ik niet 100% overtuigd ben , heb ik twee maten besteld, de "correcte" maat voor mezelf en een maat kleiner voor de Misses, want zij wil ook graag mee :D .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Makkelijk schreef: za 7 september 2019, 23:35
yo-eddy schreef: za 7 september 2019, 10:24 en begin steeds meer te twijfelen over het nut van die dingen.
OTB op alpine/rotsachtige ondergrond is mogelijk gezichtsletsel, heeft mn vriendin gedaan. Puntfractuur onder haar oog op wang. Gevolg: permanent verminderd zicht en een paar maanden thuis. Een full face beschermt niet alleen je kin maar ook je neus en de botten rond je oogkas en jukbeenderen.

Then again met jouw skills zal vallen ook veel gecontroleerder gaan. Als ik ga dan heb ik vaak geen tijd om de val te controleren.
Skills helpen, maar bieden geen 100% garantie, ook ik maak foutjes + materiaal kan kapot gaan. Vroeger altijd vol gas zonder enige protectie behalve een helmpje. Voelde me 3 jaar terug bij mijn eerste bike park bezoek behoorlijk under dressed zeg maar :winkie:
Uiteindelijk is veel bike park werk simpeler dan de Enduro achtige trails die ik daarvoor altijd reed alleen ga je door meerdere runs op dezelfde trail toch steeds de snelheid verhogen/risico's nemen en heb je door de lift omhoog ipv zelf klimmen meer ruimte om extra protectie te dragen.
Tegenwoordig dus al elleboog en knie beschermers plus een body protector voor in het bike park. Eigenlijk ontbreekt alleen nog de Full Face en die gaat er vast wel komen op korte termijn (voor volgende Bike Park bezoek). Maar als ik er geen vind die echt fijn zit dan blijft het bij mijn POC Tectal omdat ik geen zin heb om me onderweg te ergeren aan een helm die niet fijn zit.

Dit "mag" dus officieel niet ....... hoewel de Italianen het gelukkig niet zo nauw nemen met regeltjes. Je mag trouwens wel in vol ornaat zonder enige skills hiervan af ....... iets met passieve en actieve veiligheid :wink:

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

yo-eddy schreef: zo 8 september 2019, 10:14 Skills helpen, maar bieden geen 100% garantie, ook ik maak foutjes + materiaal kan kapot gaan. Vroeger altijd vol gas zonder enige protectie behalve een helmpje.
https://youtu.be/oa5zZFzzNiI?t=214 maar als je ziet hoe hij wegloopt.. die kan nog een hoop beslissingen maken als hij crashed. De laatste grootste crash die ik maakte verloor ik voeten van pedalen bij een rock-drop in Willingen en ging ik keihard naar de grond, alle bescherming inclusief full-face stuk. Pro's zie ik dit gebeuren en die rennen letterlijk door met hun fiets tussen hun benen. Mijn vriendin is nog een slag erger want die kan dus bij een eenvoudige OTB niet even haar polsen of sleutelbenen opofferen om haar gezicht te sparen. Een vriend van me heeft al sinds jonge leeftijd veel gewintersport, maakt minstens even erge crashes als ik en loopt er tot nu toe eigenlijk altijd van weg zonder schade.

MAW: Ik heb een full-face nodig in veel omstandigheden, maar daarmee ga ik niet zeggen dat dat voor iedereen geldt. Als ik zie hoe de meeste mensen in een bikepark rijden ('natuurlijk' genieten, niet voor de jumps, drops, race en flow) dan denk ik dat je best kunt zeggen dat die niet per se een full face nodig hebben. Je ziet overigens in elk bikepark best wat mensen zonder full-face. Vergeet niet dat er ook genoeg mensen zijn die enduro/trail-ritten rijden en daarbij 1 of 2 bikepark trails op een dag hebben. Ik heb dat zelf vorig jaar gedaan in Verbier.
Waar woke is, is vuur
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Net 2 nwe bbb helmen gekocht.
Waarom? Omdat de plaayselyke zaak dat merk had liggen, ze er redelyk uitzoen en goed zaten. Had hiervoor agu en mets. Mets zie je byna nerges meer. Is wel mooier kwa vormgeving vind ik. Agu hadden ze daar niet
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Snelle Buffer schreef: zo 8 september 2019, 08:50
Wiel-Maat schreef: za 7 september 2019, 18:39

En hopelijk past ie gewoon straks! :-q
Omdat ik niet 100% overtuigd ben , heb ik twee maten besteld, de "correcte" maat voor mezelf en een maat kleiner voor de Misses, want zij wil ook graag mee :D .
Das op zich slim. Hopelijk passen ze bij jullie allebei dan. ;)
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Jamis Diablo schreef: za 7 september 2019, 22:43
trek-y schreef: za 7 september 2019, 18:55 Voor mensen die nog twijfelen over een FF. Zo ziet een bell solar eruit als je op het laatste vlakke stuk bij hot shots fired by gopro op je snuit gaat. (ja je moet daar niet met zo'n helm fietsen dat weten wij nu ook :-{ )Afbeelding
Heftig! Had je zelf geen verwondingen
/ hersenschudding?
Was de helm van mijn vrouw. Hechtingen boven het oog. Heel haar gezicht onder de schrammen en mega dikke kaak. ( en arm gebroken ) was tijdje buitenwesten. Met heli ziekenhuis,en nachtje daar blijven.Maar gelukkig vind ze mtben nog steeds leuk. Alleen niet meer dat soort afdalingen.
who dares wins
Dennis1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32

.
Laatst gewijzigd door Dennis1987 op za 7 maart 2020, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
ThijsvdWoude
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 26 november 2018, 13:45
Mijn mountainbike: Canyon Spectral AL 6.0

Wiel-Maat schreef: za 7 september 2019, 17:35
Ja kan me helemaal voorstellen dat je nu een FF koopt. Maar t lijkt me toch tricky om deze via internet te bestellen, want je moet hier n maat kiezen zag ik...en wat als die toch niet goed is, mag je dan retour zenden bij helmen die je op hebt gehad? Ik denk ff aan haren en huidschilfers die je er haast onvermijdelijk in achterlaat...ik zou in dit geval toch willen passen in de winkel.

Ik kocht overigens zelf ook pas n helm via internet maar dat is n one size fits all van giro die op maat te stellen is en dat werkt goed; ik had al eerder n giro waarbij dat ook zo was.
Ik snap je gedachte over het passen, maar aangezien ik als 15-jarige niet even de auto in stap om een winkel te zoeken waar ze (ruim) keuze hebben uit verschillende helmen leek bestelen mij de beste en snelste optie. Om de goeie maat te bepalen heb ik dan wel mijn hoofd grondig opgemeten en gekeken naar reviews e.d. qua maat. Ook heb ik een ander model van O'neal, de backflip, deze vakantie nog voor een dag bikepark gehuurd. Dit waren voor mij genoeg redenen om deze helm te bestellen... En mocht hij toch niet bevallen dan moet het naar mijn mening geen probleem zijn hem te retourneren (mits ik er niet met een bezweet/modderig hoofd in ben gegaan).
"If you don't push the boundaries and fail at the limit of your capacities, you're not learning." :lol:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wiel-Maat schreef: za 7 september 2019, 17:35 Ik kocht overigens zelf ook pas n helm via internet maar dat is n one size fits all van giro die op maat te stellen is en dat werkt goed; ik had al eerder n giro waarbij dat ook zo was.
Je weet wel dat one-size-fits-all nu niet de meest optimale bescherming biedt? Als de schaal werkelijk te ruim is, dan tikt eerst de schaal tegen de grond en daarna jouw hoofd heel hard tegen de schaal. Het scheelt schrammen, maar geen hersenschudding of zelfs schedelbreuk... . Net zo iets als autogordels van rekbare stof... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Lars TB schreef: ma 9 september 2019, 21:18
Wiel-Maat schreef: za 7 september 2019, 17:35 Ik kocht overigens zelf ook pas n helm via internet maar dat is n one size fits all van giro die op maat te stellen is en dat werkt goed; ik had al eerder n giro waarbij dat ook zo was.
Je weet wel dat one-size-fits-all nu niet de meest optimale bescherming biedt? Als de schaal werkelijk te ruim is, dan tikt eerst de schaal tegen de grond en daarna jouw hoofd heel hard tegen de schaal. Het scheelt schrammen, maar geen hersenschudding of zelfs schedelbreuk... . Net zo iets als autogordels van rekbare stof... .
OK, in alle eerlijkheid: daar was ik me niet volledig van bewust nee. Op zich dan wel een aparte situatie vind ik, als merk weten dat het niet optimaal beschermt en toch gewoon dat soort helmen fabriceren en verkopen. Dus is de bescherming dan echt onvoldoende? Ik bedoel, die dingen zijn toch gewoon volgens de geldende norm gekeurd neem ik aan? En ook: als in mijn geval de schaal nu niet te ruim is, is de bescherming dan wel gewoon goed genoeg?

En ik snap ook iets niet in je zinsconstructie...scheelt het nu alleen schrammen en geen herschudding, maar het kan wel een schedelbreuk tot gevolg hebben? Dat wordt mij uit die zinsopbouw niet echt duidelijk.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wiel-Maat schreef: ma 9 september 2019, 22:07
Lars TB schreef: ma 9 september 2019, 21:18

Je weet wel dat one-size-fits-all nu niet de meest optimale bescherming biedt? Als de schaal werkelijk te ruim is, dan tikt eerst de schaal tegen de grond en daarna jouw hoofd heel hard tegen de schaal. Het scheelt schrammen, maar geen hersenschudding of zelfs schedelbreuk... . Net zo iets als autogordels van rekbare stof... .
OK, in alle eerlijkheid: daar was ik me niet volledig van bewust nee. Op zich dan wel een aparte situatie vind ik, als merk weten dat het niet optimaal beschermt en toch gewoon dat soort helmen fabriceren en verkopen. Dus is de bescherming dan echt onvoldoende? Ik bedoel, die dingen zijn toch gewoon volgens de geldende norm gekeurd neem ik aan? En ook: als in mijn geval de schaal nu niet te ruim is, is de bescherming dan wel gewoon goed genoeg?

En ik snap ook iets niet in je zinsconstructie...scheelt het nu alleen schrammen en geen hersenchudding, maar het kan wel een schedelbreuk tot gevolg hebben? Dat wordt mij uit die zinsopbouw niet echt duidelijk.
Als je hoofd te ruim in de schaal zit, dan is de bescherming minder. Ik weet niet hoe de normen voor de keuring zijn, het kan best dat ze daarvoor het best passende 'hoofd' pakken en zo een goed resultaat. En dan heb je een goedgekeurde helm.

Dus als jouw hoofd redelijk strak in de schaal zit, dan is de helm veilig.

Als je hoofd niet strak zit dan komt eerst je helm op de grond en knalt je hoofd alsnog hard in de schaal. In dat geval dus niet tegen de grond omdat de schaal er tussen zit en loop je dus geen schrammen op, zoals je wel op loopt als je geen helm draagt. Maar omdat je hoofd alsnog hard tegen de schaal knalt, loop je wel het risico op een hersenschudding en als je heel hard gaat zelfs een schedelbreuk. Dat bedoelde ik met de laatste zin.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie