Bredere velgen maar minder grip?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Beste allen, nadat ik imijn Ritchey Vantage achterwiel (19 mm intern) kapot heb gereden, heb ik een DT Swiss M1700 set gekocht. Ongeveer hetzelfde gewicht, iets steviger en dus met 25mm intern.

Alles over gezet Ray Ralph + latex banden en al het nodige aangepast op de fiets.

Vervolgens met dezelfde bandendruk een rondje gedaan bij ons op het gravel parcours, maar ik heb de hele tijd het gevoel dat voor gaat glijden.

Daarna begonnen met aanpassen; lagere druk nu 1.5 bar voor en 1.6 achter en ook iets minder druk in de vork. Dat gaf wel een veel beter gevoel, maar nog steeds in de bocht het gevoel dat voor elk moment kan wegslippen. Achter daarentegen heb ik het gevoel alsof er onnodig veel grip is opeens. Ik kom van 1.9 bar voor en 2.1 achter. Verder trapt het allemaal veel zwaarder dus ik ga er echt niet harder op.

Nu uit nood maar eens een Nobby NIC gemonteerd. Eens kijken wat er dan gaat gebeuren. Misschien dat ik met de Ray net op het omslagpunt rij. Zijn er mensen met dezelfde ervaring en misschien ook tips?
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1378
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Wat is de breedte van de band?
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Volgens mij worden de Ray en Ralph uitsluitend in 2.25 gemaakt.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1378
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Ad58 schreef: za 7 september 2019, 20:34 Volgens mij worden de Ray en Ralph uitsluitend in 2.25 gemaakt.
https://www.mantel.com/schwalbe-racing- ... SvEALw_wcB

Niet dus :wink:
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Heb je de voorband in de juiste looprichting gemonteerd?
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Misschien ga je wel harder en voel je dat niet zo... .


Te weinig info om betere uitspraken te doen, speelt te veel mee.

Hardere banden hebben minder rolweerstand, maar je stuitert ook veel meer wat ook nog eens extra snelheidssensatie geeft, maar wel minder grip. Misschien remde je daarom wel harder.

De vorm van de band is veranderd. Misschien moet je anders gaan sturen met deze band.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

TS : Ray en Ralph speed combo van 27.5 x 2.25. In de juiste looprichting ja.

Ja ik heb wat meer demping heb ik gemerkt. En ja met lagere druk ga ik nu ook wat harder over de ruwe bospaden met wortels heen.

Op het gravel deel echter durf ik gewoon niet harder door de bocht. Dat was in 17:05 gemiddeld en nu boven de 19:00 gemiddeld. Voornamelijk omdat ik veel meer rem voor de bochten. Ja de vorm is duidelijk verandert, kan het ook zien want met de oude wielen reed ik tussen de tweede en derde rij noppen. Nu alleen de eerste en tweede rij.

Misschien moet ik gewoon even wennen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

2 minuten langzamer door 6mm meer binnenbreedte? Klinkt als psychisch :wink:

Maar even serieus, ik rij persoonlijk met een heel scala aan banden en velgen en heb toevallig laatst een poosje met Ray/Ralph op een 25id velg gereden (DT XM421), een heel stabiele combi die uiterst voorspel rijdt, niet echt een kantel of uitbreek punt maar een geleidelijk verlies aan grip. Denk niet dat een NONi voor je op gravel gaat helpen als ik eerlijk ben.

Gewoon wennen en langzaam de snelheid opvoeren, en zorg er vooral voor dat het niet tussen je oren gaat zitten want dan ga je onbewust verkrampter rijden,
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Bonanza schreef: za 7 september 2019, 20:41
Ad58 schreef: za 7 september 2019, 20:34 Volgens mij worden de Ray en Ralph uitsluitend in 2.25 gemaakt.
https://www.mantel.com/schwalbe-racing- ... SvEALw_wcB

Niet dus :wink:
2.1 telt niet! :bier:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

TS: het kan best psychisch zijn, want ik ben al een paar keer flink weggeschoven met de Ray. Paar keer opgevangen een paar keer ook niet. Mijn neus gebroken met een van die acties🤕

De NIC ken ik als geen ander en heb veel langer op deze band gereden ivt de Ray. Daarnaast heb ik ook nog een Ron liggen dus opties genoeg ☺️

Rijdt nog niet tubeless totdat ik weet welke combo optimaal is. Ga maar gewoon weer eens een paar rondes testen met de druk en NIC-RON-RAY. Banden zijn zo gewisseld.

Punt was dat ik vroeg of mensen zelfde ervaringen hadden. Maar dat is dus blijkbaar niet het geval.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Bij een wissel van 2.1 naar 2.4 banden. Merk ik kleine verschil in hoe de bike aanvoelt en stuurt. Smal is wat speelser. Breed heeft iets meer inzet nodig en geeft meer stabiliteit in het stuur gedrag.

Het akkefietje waarbij je je neus stoote. Kan aardig in je systeem gaan zitten. Hierin weer langzaam vertrouwen opbouwen. Zo'n Noni helpt dan want die ken je. Vooral leuke routes rijden, om de ontspanning erin te houden.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bredere velgen laten banden met hoekig profiel nog wat hoekiger uitvallen. (Of smalle velgen laten elk profiel wat ronder vallen)
Dat voelt anders in de bocht, moet je ff aan wennen.
En natuurlijk niet achterlijk laag met de bandenspanning gaan omdat je nu een paar mm meer hebt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

TS: het is een track met een laag steen / puin / gravel en ook enkele grotere stukken steen ertussen. Pak je in de bocht zo’n groot stuk steen mee dan stuitert je band zijdelings en moet je dus flink je best doen (bidden) om grip te houden (Loose over hard). Een lage druk is nodig.

NIC zondag geprobeerd, maakt op deze track niet veel uit, zeker niet met 1.5 bar. Vandaag met de Ray er weer op met 1.4 bar (dat is iets overkill) al mijn moed bij elkaar gepakt en weer eens voluit over de track gegaan. PR gezet op Strava (16:12) met genoeg grip op het voorwiel en me geen seconde onveilig gevoelt. 👍🏻😊 de magische waarde ligt dus toch ergens bij 1.4-1.5 bar.
Dus vooral inderdaad ook wennen en weer mentaal omschakelen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Schiet mij ineens te binnen, ik heb eens een 2.35 NoNi gehad op een Arch mkIII, die heel naar deed op het voorwiel. Stuurde raar, alsof balhoofd niet goed was.
Andere gemonteerd, tot mijn verbazing was het opgelost. Deze NoNi heb ik verder versleten als achterband.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Mijn fiets werd heel nerveus toen ik een van mijn Conti Trail Kings verving door de nieuwe versie (TK II). Toen de nieuwe band achter zat was mijn fiets ineens heel nerveus. Maar echt onrustig, speed wobble nerveus. Ik heb ze omgedraaid en het probleem was weg. Ik denk aan de hand van die ervaring wel dat kleine verschillen soms veel effect op het stuurgedrag kunnen hebben. In jouw geval zou je wat kunnen variëren met de spanning van je achterband om te zien of dat verschil maakt. Je heb achter iets meer volume nu dus er zou wat minder druk in mogen. De druk in de voorband zou ik juist laten zoals die was en één ding per keer veranderen, anders weet je niet wat het effect van wat was.
Plaats reactie