Nieuwe beginners MTB of upgraden?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

TenZNL schreef: za 7 september 2019, 12:50 Hier wat leesvoer (engels): https://www.singletracks.com/blog/begin ... ext-frame/
Beetje oppassen met dat artikel. Is wel zeer Enduro gericht!
De genoemde hoeken en maten zijn niet representatief voor de hierboven genoemde XC hardtails, en niet representatief voor onze Nl’se parcoursen.
De theorie zelf en de uitleg over hoe bepaalde hoeken en maten stuurgedrag beinvloeden zijn natuurlijk wel erg leerzaam.
Maar die theorie vertaalt zich dus naar andere hoeken en maten voor de categorie hardtails waarbinnen de TS op zoek is.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ja, je hebt gelijk. Dat had ik mss wel even kunnen nuanceren maar de uitleg mbt maten en hoeken is wel erg helder beschreven.
Kitser
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 10 september 2012, 21:10

Zojuist bij fietsenwinkel.nl in Rotterdam geweest.
De verkoper heeft adh zijn voorraad 2 fietsen aanbevolen.

Sensa Merano Comp
https://www.fietsenwinkel.nl/sensa-merano-comp-29-2019
En een Sensa Merano Pro
https://www.fietsenwinkel.nl/sensa-merano-pro-29-2019

Ik had nog nooit van het merk gehoord. Schijnt Nederlands te zijn.
De Comp is SLX afgemonteerd. Alleen de achter derailleur was XT.
De Pro was helemaal XT afgemonteerd.
Beide vond ik prettig fietsen. Schakelen vond ik op beide erg fijn. Veel beter dan op m'n huidige fiets. Ik merkte tussen SLX en XT geen verschil.
Wel voelde ik het verschil tussen de XT en SLX remmen. XT remde veel directer. En kon met 1 vinger. Dat vond ik prettig.
Ook vond ik het bredere stuur van beide erg fijn.

Ik heb daar nog nagevraagd wat hij kon vertellen of aanbevelen vwb de geometrie. Maar hij zei dat dat in in deze prijsklasse eigenlijk voor elke fiets hetzelfde was.
Dat vond ik zelf als "erg kort door de bocht" klinken.

Wat hij ook vertelde dat "beginners" zoals ik er verstandig aan doen om 2x11 of 2x12 ipv 1x12. Omdat je dan altijd een geschikte versnelling kan vinden.
Klinkt op zich wel geloofwaardig. Alleen gebruik ik nu op de track van Vlaardingen alleen het 2e voorblad. En heb ik er dus "maar" 8 achter. En zelfs daarvan gebruik ik nog niet eens alles.
Dus hoeveel waarde ik aan dat advies moet hechten weet ik niet.

Ik ga het eerder genoemde artikel even doorlezen. Ook al was is dat meer Enduro gericht.

Waarschijnlijk ben ik al snel tevreden omdat ik echt van een instap model kom.
En fietsen in deze prijsklasse al snel een stap vooruit zijn.
Maar ik wil wel graag een goede keuze maken. Dus ik ga nog wel een paar keer proefrijden op verschillende merken.
Vergelijken met enkele dagen tussentijd zal wellicht wel moeilijk worden. Daarom zou het mooi zijn een winkel te vinden waar ze echt veel verschillende merken in de winkel hebben. Dat viel in deze winkel wel tegen.
12gobiking.nl ziet eruit als een grote winkel met een groot assortiment. Dus daar ga ik zeker nog een keer langs.
En nog een keer naar Cube om buiten even op de Cube Reaction Race te rijden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kitser schreef: za 7 september 2019, 15:39 Zojuist bij fietsenwinkel.nl in Rotterdam geweest.
De verkoper heeft adh zijn voorraad 2 fietsen aanbevolen.

Sensa Merano Comp
https://www.fietsenwinkel.nl/sensa-merano-comp-29-2019
En een Sensa Merano Pro
https://www.fietsenwinkel.nl/sensa-merano-pro-29-2019

Ik had nog nooit van het merk gehoord. Schijnt Nederlands te zijn.
Ik ken het merk ook niet goed, alleen van naam. In mijn gedachten is het een soort Cube.

De Comp is SLX afgemonteerd. Alleen de achter derailleur was XT.
De Pro was helemaal XT afgemonteerd.
Beide vond ik prettig fietsen. Schakelen vond ik op beide erg fijn. Veel beter dan op m'n huidige fiets. Ik merkte tussen SLX en XT geen verschil.
Wel voelde ik het verschil tussen de XT en SLX remmen. XT remde veel directer. En kon met 1 vinger. Dat vond ik prettig.
SLX en XT zouden exact gelijk moeten remmen. Heb ze zelf beide. Wellicht waren de remmen vd Comp geen SLX, of er zaten mindere blokjes in, niet ingeremd enz. De Comp heeft op de foto mindere remschijven(Shimano budget model)

Ook vond ik het bredere stuur van beide erg fijn.

Ik heb daar nog nagevraagd wat hij kon vertellen of aanbevelen vwb de geometrie. Maar hij zei dat dat in in deze prijsklasse eigenlijk voor elke fiets hetzelfde was.
Dat vond ik zelf als "erg kort door de bocht" klinken.
Ik ook.

Wat hij ook vertelde dat "beginners" zoals ik er verstandig aan doen om 2x11 of 2x12 ipv 1x12. Omdat je dan altijd een geschikte versnelling kan vinden.
Klinkt op zich wel geloofwaardig.
Daar heeft hij in het algemeen wel een punt. Da's ook de reden dat 2x11 af fabriek gemonteerd wordt. Weet je eenmaal welke verzetten je gebruikt, dan kan je kiezen voor 1x11 of 12, maar een fabrikant heeft natuurlijk geen idee waar en bij wie zijn fiets terecht komt.
Alleen gebruik ik nu op de track van Vlaardingen alleen het 2e voorblad. En heb ik er dus "maar" 8 achter. En zelfs daarvan gebruik ik nog niet eens alles.
Dus hoeveel waarde ik aan dat advies moet hechten weet ik niet.

Ik ga het eerder genoemde artikel even doorlezen. Ook al was is dat meer Enduro gericht.

Waarschijnlijk ben ik al snel tevreden omdat ik echt van een instap model kom.
En fietsen in deze prijsklasse al snel een stap vooruit zijn.
Maar ik wil wel graag een goede keuze maken. Dus ik ga nog wel een paar keer proefrijden op verschillende merken.
Vergelijken met enkele dagen tussentijd zal wellicht wel moeilijk worden. Daarom zou het mooi zijn een winkel te vinden waar ze echt veel verschillende merken in de winkel hebben. Dat viel in deze winkel wel tegen.
12gobiking.nl ziet eruit als een grote winkel met een groot assortiment. Dus daar ga ik zeker nog een keer langs.
En nog een keer naar Cube om buiten even op de Cube Reaction Race te rijden.
Mijn voorkeur bij deze twee zou uitgaan naar de Pro, want een betere vork, de Reba heeft 32 mm vorkpoten ipv 30mm bij de Comp. Ook meer XT is wel iets extra waard.
Maar de prijs is niet uitzonderlijk laag, vind ik.
Oook niet slecht maar toch.
Gewoon nog ff goed rondkijken.
Met ieder bezoek en met iedere post wordt je wijzer.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Kitser schreef: za 7 september 2019, 15:39 Ik heb daar nog nagevraagd wat hij kon vertellen of aanbevelen vwb de geometrie. Maar hij zei dat dat in in deze prijsklasse eigenlijk voor elke fiets hetzelfde was.
Dat vond ik zelfs al "erg kort door de bocht" klinken.
Komt het toch wel op neer. De verschillen zijn zo klein dat het eerder een kwestie van wennen is hoe de fiets rijdt, dan dat de ene of de andere je een daadwerkelijk voordeel of nadeel geeft.

De maatvoering is belangrijk en verder kun je de zithouding altijd wat aanpassen. Hooguit heeft ook de zithouding weer invloed op het rijgedrag, maar ook dat is weer wennen. Maar als je enige ervaring op hebt gedaan, dan zou je daar zelfs mee kunnen spelen: kijken wat bijvoorbeeld meer druk op het voorwiel doet voor het sturen. En zo nog wel een lijst experimenten... .


En ja, er is hier en daar wel iets afwijkends te vinden wat geometrie betreft, maar niet echt bij de mainstream merken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

En zoals volgens mij eerder is gezegd, kijk goed naar de maat fiets die ze je willen verkopen. Als dat nu bv een 18" is vanwege je lengte, dan is dat met een overjarig model ook 18". En niet toevallig dat 21" overjarige model die ze met een aantrekkelijke korting ook nog hebben staan. "Die past precies bij jou", "Zit als gegoten". Dat zeggen ze dan waarschijnlijk. :bier:
Maar niet elke LBS is zo natuurlijk.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Sensa is behoorlijk conservatief qua geometrie, de hoeken zijn niet veel verandert sinds mijn Fiori (2014) en redelijk oldschool XC (70gr bhh en 73,5 zbh)
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Mike123 schreef: za 7 september 2019, 23:46 En zoals volgens mij eerder is gezegd, kijk goed naar de maat fiets die ze je willen verkopen. Als dat nu bv een 18" is vanwege je lengte, dan is dat met een overjarig model ook 18". En niet toevallig dat 21" overjarige model die ze met een aantrekkelijke korting ook nog hebben staan. "Die past precies bij jou", "Zit als gegoten". Dat zeggen ze dan waarschijnlijk. :bier:
Maar niet elke LBS is zo natuurlijk.
Zo ging het bij mijn eerste fiets inderdaad! Goed opletten dus.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Als je dichtbij de Cube store in vlaardingen woont zou ik daar zeker de voorkeur aan geven. Cube biedt veel voor 1000 euro, alleen Duitse internetaanbieders kunnen daaraan tippen maar dan krijg je geen persoonlijke service.

Wel zou ik heel goed nadenken over de maat, de wat conservatieve fietsenmaker zet mensen nog weleens op een te kleine fiets.

En die fiets die je nu hebt niks in steken, ik zou er nu geen waarde van meer dan 50 euro aan durven te hangen.
Waar woke is, is vuur
Kitser
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 10 september 2012, 21:10

Mijn huidige frame is van onderkant trapas tot bovenbuis 43 cm = 17"
Afbeelding

Dus dat moet m'n nieuwe fiets ook weer worden.

Ik ben online nog een beetje specificaties aan het vergelijken van bv de Cube Reaction Race , Trek X-Caliber 9 2020 en de Grand Canyon AL SL 7.0 met de Sensa Merano Pro 29 2019.
Dan valt op dat de Sensa Merano Pro 29 2019 als enige volledig XT afgemonteerd is.

Afbeelding

Hoe verhoudt XT zich met Sram GX Eagle? Is dat vergelijkbaar? Of is Sram GX Eagle eerder vergelijkbaar met SLX?
Verder zitten er op de Trek X-Caliber 9, Cube Reaction Race en Grand Canyon AL SL 7.0 relatief mindere remmen.
Op de X-Caliber en Canyon zitten MT400 remmen. Op https://bike.shimano.com/nl-NL/product/ ... MT400.html staat dat dit in de ACERA serie zit. Dus die zijn niet echt best.

Remmen vind ik wel belangrijk. Ik zou graag met 1 vinger willen kunnen remmen. Zodat ik 3 vingers aan het stuur kan blijven houden.
Uiteraard kan je dat wel weer upgraden. Maar het liefst begin in gewoon gelijk goed.

Dus die Sensa Merano Pro is qua afmontage goed uitgerust. Allleen zit het merk me niet echt lekker.
Uiteindelijk zal ook deze weer een keer vervangen gaan worden. En dan wil je hem wel weer kunnen verkopen. Dan heb ik het idee dat je een Trek of Cube eerder weer kwijt raakt.
Ik krijg daar zelf iig een warmer gevoel van ;-) Maar dat is natuurlijk alleen een gevoel.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

En als die andere MTB nou een meer aflopend frame heeft? Ik zou niet zo naar die maat kijken. Kijk beter naar ETT en Reach.
Waar woke is, is vuur
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je moet meten tot de bovenkant van de zitbuis (vanuit het hart van de trapas). Je hebt dus een 18". Maar let bij Cube even op, daar is de maatvoering wat gewijzigd en dan kun je veel beter op de bovenbuislengte en reach letten, zoals Makkelijk zegt.

GX is aardig gelijk aan XT. Staar je niet helemaal blind op die onderdelen. Zolang het nieuw is voel je weinig verschil tussen duur en goedkoop spul. En het slijt ongeveer even hard. Alleen bij echt zware belasting van de schakeldelen merk je een onderscheid. Het verschil is dus vooral gewicht en prijs.
NX is dan weer SLX niveau.

Ook met iets langere remgrepen (SRAM ten opzichte van Shimano) kun je prima met 1 vinger remmen. Je moet hooguit de grepen iets naar binnen zetten en de hendel zelf iets dichter bij zetten (iets wat 90% van de fietsenmakers vergeet/niet weet... :roll: ).

Sensa is een degelijk merk, doet weinig spannends, maar loopt wat geometrie betreft inderdaad wat achter, zoals TenZNL zegt. Wat ze besparen op marketing en ontwikkeling krijg je dus wel terug in mooiere onderdelen. Maar er zijn wat rijeigenschappen geschiktere fietsen te vinden tegenwoordig.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Frame, vork en wielen zijn lastig/duur te upgraden, dus die moeten meteen zo goed mogelijk zijn.
De overige componenten kan je vervangen door duurder/beter/lichter als het versleten is, tegen relatief lage kosten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik vind de Cube erg netjes afgemonteerd. Een goeie vork en wielset is inderdaad belangrijker dan iets wat zo vervangen is als een remsetje. Het enige wat ik zou veranderen of mee-onderhandelen aan de Cube is een fatsoenlijk setje bande. Cube is altijd erg goed in het afleveren van goeie fietsen op slechte banden.

SLX en XT remmen hebben vrijwel exact dezelfde calipers en hendels. Als je eerder merkte dat het niet met 1 vinger kon dan had je of een SLX caliper met een cheape hendel, of uberhaubt geen SLX, of een fiets waar wat mis mee was. Als ik naar de plaatjes kijk denk ik dat er een MT400 setje o.i.d. op zit en geen SLX.
Waar woke is, is vuur
evdbos_mtbnl
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 4 februari 2015, 10:50

Ik kan wat betreft de remmen wel bevestigen dat het verschil tussen SLX en XT marginaal is. Ik had kort geleden een fiets met SLX remmen en die voldeden uitstekend. Ik heb in Mei een nieuwe fiets gekocht die standaard met XT remmen is uitgerust en eerlijk, ik merk het verschil niet (het remt nog steeds uitstekend) :-D . En het beetje verschil in gewicht maak ik me als niet-wedstrijd rijder echt niet druk om.
Plaats reactie