SPD inklikken gaat lastig

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Misschien hier iets afschuinen met een stanleymes?
Afbeelding
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Gaat het lastig in de zin van je vindt de ‘opening’ lastig of moet je heel hard duwen om te klikken?

Bij het eerste zou het aan je schoen kunnen liggen en zou je iets rubber kunnen wegsnijden aan weerszijden van je plaatje.

Bij het 2e is het kwestie van inslijten.

Zou ook nog kunnen dat je op je race je plaatjes iets verder naar voren of achter je voet hebt staan. Van ‘nature’ heb je die positie opgeslagen en zoek je automatisch op die plek. Ik heb het juist wel eens andersom nl. Iets lastiger vinden op de racer.

Overigens ben ik fervent voorstander van vastzitten. Ben eerder bang van mij pedaal af te schieten met flats dan te lang vast te blijven zitten.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Het eerste is het geval inderdaad, scherp! :-q
2e opmerking is ook slim!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ad58 schreef: zo 8 september 2019, 12:03 Ik heb natuurlijk volop ervaring met mijn SPD-SL pedalen van de racefiets. Daarom vind ik het zo vreemd dat inklikken hier zo lastig op gaat.
Misschien omdat het plaatje dus net op een andere plek zit. En je net op een iets andere manier in moet klikken.


Ik heb niet de ervaring dat je met jouw pedaal ook maar iets aan een schoen weg moet snijden. Met andere type pedalen dat in het verleden soms wel bij schoenen moeten doen. Je zou het kunnen proberen, maar ik betwijfel dus of dat de oplossing is.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Dat zal het toch wel moeten zijn dan denk ik. Zojuist even proef gereden. Rechts gaat eigenlijk best wel goed, links gaat herhaaldelijk mis. Maar als ik de pedaal in de hoogste stand heb en even kijk, gaat het al stukken beter.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ad58 schreef: zo 8 september 2019, 12:19 Het eerste is het geval inderdaad, scherp! :-q
2e opmerking is ook slim!
:-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Geef het even tijd. Ik ben ook net begonnen, zowel met mtb-en als met SPD. Inmiddels rijd ik er een maandje mee, zo'n 8 ritten, 250 km en het begint te wennen. Het lijkt wat in te slijten waardoor het inklikken makkelijker gaat, en ook hoef ik niet meer te kijken en nauwelijks meer te "zoeken", meestal gaat het in een keer goed. Wel heb ik de SPD veer maximaal uitgedraaid, zowel het in- als uitklikken kost dan minder moeite. Ik vind de controle over de fiets met SPD super en ook kun je makkelijker een hoog tempo trappen en beter kracht zetten bij zware stukken. Stug blijven oefenen!
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Valt me op dat je de plaatjes op 'meest-naar-voren-stand' hebt staan. Misschien helpt t als je ze wat meer naar achter plaatst, dus onder de bal van je voet, in plaats van vlak achter je tenen.
Just a tip. Geen idee of t helpt.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik lees dat je de pedalen in de 'lichtste' stand hebt staan, je bedoelt daarmee zo los mogelijk neem ik aan? Dat klikt wel makkelijk uit maar kan het inklikken bemoeilijken, je kunt dus proberen ze geleidelijk wat strakker af te stellen om te kijken of dat beter gaat.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

In het rookie draadje ook al gepost, maar als je de pedaal niet goed voelt door verminderde sensitiviteit zou je ook SPD trail pedalen kunnen proberen. Met zo, kooi er omheen voor wat meer steun bij het inklikken en staan gaat het mij in ieder geval een stuk makkelijker af.
Afbeelding
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ReinierT schreef: ma 9 september 2019, 08:32 Valt me op dat je de plaatjes op 'meest-naar-voren-stand' hebt staan. Misschien helpt t als je ze wat meer naar achter plaatst, dus onder de bal van je voet, in plaats van vlak achter je tenen.
Just a tip. Geen idee of t helpt.
Dat is eerder een persoonlijke voorkeur. En ook afhankelijk hoe je de plaatjes op de racefiets hebt staan. Bij mij staan ze ook ver naar voren, levert geen problemen op.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jurf schreef: ma 9 september 2019, 08:59 In het rookie draadje ook al gepost, maar als je de pedaal niet goed voelt door verminderde sensitiviteit zou je ook SPD trail pedalen kunnen proberen. Met zo, kooi er omheen voor wat meer steun bij het inklikken en staan gaat het mij in ieder geval een stuk makkelijker af.
Afbeelding
Deze gebruik ik ook al jaren, deze klikt veel makkelijker in dan de kleine xc versie.
En ook als je niet bent ingeklikt kun je toch fietsen, kan je een paar meter verder gewoon nog een poging doen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: ma 9 september 2019, 10:09
ReinierT schreef: ma 9 september 2019, 08:32 Valt me op dat je de plaatjes op 'meest-naar-voren-stand' hebt staan. Misschien helpt t als je ze wat meer naar achter plaatst, dus onder de bal van je voet, in plaats van vlak achter je tenen.
Just a tip. Geen idee of t helpt.
Dat is eerder een persoonlijke voorkeur. En ook afhankelijk hoe je de plaatjes op de racefiets hebt staan. Bij mij staan ze ook ver naar voren, levert geen problemen op.
Uiteraard, maar heeft Ad die positie ook al geprobeerd?
En Ad heeft ook klikpedalen op zn racefiets en het lijkt mij voor het gevoel het beste als de plaatjes op race en mtb op hetzelfde punt aangrijpen. Dus het haakje op dezelfde plek.
Dus wellicht toch de andere positie eens proberen. Kijken hoe dat uitpakt (inklikt).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 9 september 2019, 11:10
Lars TB schreef: ma 9 september 2019, 10:09

Dat is eerder een persoonlijke voorkeur. En ook afhankelijk hoe je de plaatjes op de racefiets hebt staan. Bij mij staan ze ook ver naar voren, levert geen problemen op.
Uiteraard, maar heeft Ad die positie ook al geprobeerd?
En Ad heeft ook klikpedalen op zn racefiets en het lijkt mij voor het gevoel het beste als de plaatjes op race en mtb op hetzelfde punt aangrijpen. Dus het haakje op dezelfde plek.
Dus wellicht toch de andere positie eens proberen. Kijken hoe dat uitpakt (inklikt).
Dat probeerde ik te impliceren met mijn antwoord en Ad is best slim! Slim genoeg om te bedenken: "O ja, laat ik dat nog even controleren!" :wink: :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Done that, bin there... :wink:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Plaats reactie