tips/truuks voor een Bikepark Rookie ....

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Dice Oldskool schreef: ma 9 september 2019, 09:15
MVMVML schreef: ma 9 september 2019, 09:03 Zeker ook handschoenen want je handen kunnen lelijk open liggen na een schuiver.

Afbeelding

:roll: :winkie:
Klopt. Ik was ze vergeten aan te doen toen. Stom want het was lekker qua steentjes en zo daar :-{ :lol:
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

En even voortbordurend op bescherming...gebruiken jullie ook borst/rug/schouder protectie? En zo ja, wat en welk type (hard- of softshell?)
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

TenZNL schreef: ma 9 september 2019, 09:41 En even voortbordurend op bescherming...gebruiken jullie ook borst/rug protectie? En zo ja, wat en welk type (hard- of softshell?)
Ik draag nu een fantastisch 16 dollar pak van Ali :o :winkie:

Afbeelding
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

TenZNL schreef: ma 9 september 2019, 09:41 En even voortbordurend op bescherming...gebruiken jullie ook borst/rug/schouder protectie? En zo ja, wat en welk type (hard- of softshell?)
Voor downhill: hard!

Schouder en rug absoluut (naast knie en elleboog) en de heup is toch ook een plek waar je meteen op valt. Dan kun je net zo goed dat laatste beetje borst ook nog bedekken... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

MVMVML schreef: ma 9 september 2019, 09:43
Ik draag nu een fantastisch 16 dollar pak van Ali :o :winkie:

Afbeelding
Dat is na mijn helm wel het laatste waar ik op zou bezuinigen....
Zou het risico niet willen nemen dat dat ding scheurt bij een val of zo'n plaat door midden breekt.

Behalve handschoenen is een lang shirt ook aan te raden.
Ben in WB onderuit toegeschoven in een kombocht en die schotter die daar ligt werkt als een rasp op je onderarmen.
Op mijn onderbeen trouwens ook, dus iets bescherming daar zou ook welkom zijn.
Weet alleen niet wat. Een lange broek zit niet lekker met kniebeschermers.
Hoge sokken zou kunnen maar lijkt me bloedheet.
Niet onderuit gaan zou ook een optie kunnen zijn. :-)
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Kortom, voor downhill dingen ga je dus volledig geharnast als een soort moderne ridder naar beneden. Eigenlijk alleen de lans ontbreekt nog. :wink:
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Jamis Diablo schreef: ma 9 september 2019, 10:14
MVMVML schreef: ma 9 september 2019, 09:43
Ik draag nu een fantastisch 16 dollar pak van Ali :o :winkie:

Afbeelding
Dat is na mijn helm wel het laatste waar ik op zou bezuinigen....
Zou het risico niet willen nemen dat dat ding scheurt bij een val of zo'n plaat door midden breekt.

Behalve handschoenen is een lang shirt ook aan te raden.
Ben in WB onderuit toegeschoven in een kombocht en die schotter die daar ligt werkt als een rasp op je onderarmen.
Op mijn onderbeen trouwens ook, dus iets bescherming daar zou ook welkom zijn.
Weet alleen niet wat. Een lange broek zit niet lekker met kniebeschermers.
Hoge sokken zou kunnen maar lijkt me bloedheet.
Niet onderuit gaan zou ook een optie kunnen zijn. :-)
Tja. Het is beter dan niets dragen lijkt mij. M'n helm heb ik uiteraard wel gewoon in NL bij een officieel verkooppunt gekocht. Verder kniebeschermers met scheenbeschermers en dan dit pakje. Kijk ik doe geen bizarre stunts of zo en dit beschermt zeker wel tegen lagere impacts en al helemaal tegen inderdaad dat grove graffel wat vaak in het buitenland als ondergrond geldt dus voor schaven is het sowieso perfect want beschermt helemaal tot aan m'n onderarm aan toe.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ligt er natuurlijk maar net aan welk park je bezoekt en welke trails je naar beneden gaat. Ik heb nog weinig ervaring met bikepark bezoekjes maar mijn talent staat mij in de weg om echt te gaan downhillen inclusief 3 meter drops en roadgaps. Ik heb dus genoeg aan helm, handschoenen, lange mouwen, kniebeschermers en een rugzak inclusief rugprotectie. Zo ga ik ook gekleed tijdens vankantieritjes
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dice Oldskool schreef: ma 9 september 2019, 10:57 Ligt er natuurlijk maar net aan welk park je bezoekt en welke trails je naar beneden gaat. Ik heb nog weinig ervaring met bikepark bezoekjes maar mijn talent staat mij in de weg om echt te gaan downhillen inclusief 3 meter drops en roadgaps. Ik heb dus genoeg aan helm, handschoenen, lange mouwen, kniebeschermers en een rugzak inclusief rugprotectie. Zo ga ik ook gekleed tijdens vankantieritjes
Is het niet andersom? Dat je dan juist volledig ingepakt moet zijn?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Voor de beeldvorming..
Er zit best een groot gat tussen een eerste bezoek aan een bikepark en roadgaps/drops van 3m :lol:
Ook zit er veel verschil in de skills van de verschillende rijders, wat advies hier lastig maakt vind ik.
Rijd je normaal enkel Nederlandse parcoursen, of ben je elk weekend in de Ardennen te vinden? Best een verschil..

Ik heb niet bijster veel bikeparkervaring en heb tot nu toe gewoon gereden in dezelfde outfit als ik gebruik voor enduro ritten, aangevuld met een fullface helm (die ik af en toe ook voor enduro ritten gebruik). Bestaat uit stevige kniebeschermers (niet van die veredelde beenwarmers), elleboogbeschermers en een Evoc tas met backprotector.
Natuurlijk is meer bescherming aan te raden wanneer je de smaak te pakken hebt en vaker bikeparks gaat opzoeken. De eerste ervaring opdoen kan IMO best zonder zo'n heel pak aan.
cheeta schreef: zo 8 september 2019, 21:00 Verkennen!

Voor een groene flowtrail zal doorgaans gewoon met gematigd tempo naar beneden rijden zodat je alles op je gemak een keer kan bekijken volstaan, maar op het moment dat tracks moeilijker worden en je ook gap, drops, rockgardens, etc... als obstakel gaat tegenkomen (of je ze nu wilt nemen of vooral wilt ontwijken) dan kom je op het punt dat het rustig rijdende niet meer te bevatten is of je gewoon van boven niet kunt zien wat je te wachten staat. Fiets naast het parcours parkeren en kijken hoe anderen het nemen (de beste doen het) of langs een sectie naar beneden lopen om de lijn te bepalen (Cathro's trackwalk masterclass).

Achter anderen aanrijden werkt alleen wanneer je a) de persoon voor je kent en blind kan vertrouwen dat de lijn die hij/zij rijdt binnen jouw capaciteiten ligt of b) wanneer je zelf weet wat er komen gaat en dus ook weet wanneer je kunt volgen en wanneer je moet afhaken...
Verder helemaal eens met bovenstaande. De obstakels die je niet kent eerst bekijken is slim. Dit geldt natuurlijk minstens net zoveel in natuurlijk terrein, waar de obstakels vaak een stuk minder ''ideaal'' gevormd zijn.
Achter iemand aanrijden heeft mijn ogen wel geopend! Eyeopener om de juiste snelheid voor obstakels in te schatten. Thanks Cheeta! :wink:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MVMVML schreef: ma 9 september 2019, 10:45 Tja. Het is beter dan niets dragen lijkt mij. M'n helm heb ik uiteraard wel gewoon in NL bij een officieel verkooppunt gekocht. Verder kniebeschermers met scheenbeschermers en dan dit pakje. Kijk ik doe geen bizarre stunts of zo en dit beschermt zeker wel tegen lagere impacts en al helemaal tegen inderdaad dat grove graffel wat vaak in het buitenland als ondergrond geldt dus voor schaven is het sowieso perfect want beschermt helemaal tot aan m'n onderarm aan toe.
Nu zal dat Chinese ding het best wel goed doen. Waarschijnlijk gewoon een Dainese versie uit Italië gehaald en een soort van gekopieerd. Je kan pech hebben en merken dat het bij een crash net niet die ultieme bescherming geeft, maar als je nog iets harder zou vallen met zo een Dainese, dan helpt ook dat pak niet meer... .

Het is meer dat ik zo langzamerhand liever wat meer uit geef om het gewoon uit Europa te halen. Uit principe. Zoals ik ook probeer het voedsel wat meer lokaal te scoren. Eigen economie eerst!


Wat mij verbaast is dat zoveel profs dus met zo weinig bescherming rijden. Een beetje crash en je verdienmodel is om zeep... :-{
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Lars TB schreef: ma 9 september 2019, 11:55
MVMVML schreef: ma 9 september 2019, 10:45 Tja. Het is beter dan niets dragen lijkt mij. M'n helm heb ik uiteraard wel gewoon in NL bij een officieel verkooppunt gekocht. Verder kniebeschermers met scheenbeschermers en dan dit pakje. Kijk ik doe geen bizarre stunts of zo en dit beschermt zeker wel tegen lagere impacts en al helemaal tegen inderdaad dat grove graffel wat vaak in het buitenland als ondergrond geldt dus voor schaven is het sowieso perfect want beschermt helemaal tot aan m'n onderarm aan toe.
Nu zal dat Chinese ding het best wel goed doen. Waarschijnlijk gewoon een Dainese versie uit Italië gehaald en een soort van gekopieerd. Je kan pech hebben en merken dat het bij een crash net niet die ultieme bescherming geeft, maar als je nog iets harder zou vallen met zo een Dainese, dan helpt ook dat pak niet meer... .

Het is meer dat ik zo langzamerhand liever wat meer uit geef om het gewoon uit Europa te halen. Uit principe. Zoals ik ook probeer het voedsel wat meer lokaal te scoren. Eigen economie eerst!


Wat mij verbaast is dat zoveel profs dus met zo weinig bescherming rijden. Een beetje crash en je verdienmodel is om zeep... :-{
Het is echt een 1 op 1 kloon van een Fox-racing titan: https://www.amazon.com/Fox-Racing-Titan ... B0033PRRCS

En ik ben het wel met je eens hoor, al die goedkope Chineze zooi sloopt onze eigen economie, maar ja, dit ding was 10 x goedkoper.... das wel HEEL groot verschil.

Als deze het begeeft en ik ga vaker en verder naar bikeparks, dan koop ik uiteindelijk wel een 'serieuze' :winkie:
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Snelle Buffer schreef: zo 8 september 2019, 09:05 ja een clinic MTB mee pakken voor de techniek , maar ik ben zelf wat eigenwijs aangelegd en denk dat met zo'n 20 jaar MTB ik wel een beetje weet hoe of wat .
Dat hangt er heel erg vanaf wat je jezelf de afgelopen 20 jaar heb geleerd, ik ken heel ervaren "mountainbikers" die al 30 jaar hetzelfde rondje door het bos stoempen ;) .... en ik ken ook 16-jarige jochies die 4 jaar biken en vrolijk de moeilijkste lijnen in een Bikepark naar beneden knallen.
Snelle Buffer schreef: zo 8 september 2019, 09:05 Fiets : welke banden zijn geschikt en is het zinvol tubeless of met tubes te gaan rijden?
Welke druk is gangbaar ?, evt. nog een ander stuur ? ect ect .
Stevige banden (DH casing), goede remmen en iets meer druk dan in NL (maar ook niet overdrijven, de DH banden kunnen sowieso meer hebben)


Verder een goede mindset , langzaam snelheid opvoeren maar blijven focussen op juiste lijnen en zoveel mogelijk ontspanning
Have fun :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

TS komt op een Maxxis EXO achtig bandje ook wel weg hoor.
Bikepark rookie, Trailbike... DH banden?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Lars TB schreef: ma 9 september 2019, 11:51
Dice Oldskool schreef: ma 9 september 2019, 10:57 Ligt er natuurlijk maar net aan welk park je bezoekt en welke trails je naar beneden gaat. Ik heb nog weinig ervaring met bikepark bezoekjes maar mijn talent staat mij in de weg om echt te gaan downhillen inclusief 3 meter drops en roadgaps. Ik heb dus genoeg aan helm, handschoenen, lange mouwen, kniebeschermers en een rugzak inclusief rugprotectie. Zo ga ik ook gekleed tijdens vankantieritjes
Is het niet andersom? Dat je dan juist volledig ingepakt moet zijn?
Zoals een fietsende Robocop? Neuh, ik red mij prima zo.
Plaats reactie