van 18 km/h a 19 km/h naar 20 +km gemiddelde snelheid wedstrijd plannen!!

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Als beginnend MTB-er vind ik het ook wel lekker om na een uurtje even af te stappen op een mooi plekje even een reep naar binnen en een paar slokken isostar. Na 5-10 minuten weer verder. We zijn tenslotte wel recreanten, maar natuurlijk de Polar app wel even pauzeren :-D
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

zolang je er geen wedstrijden mee moet winnen zou ik me er niet te druk om maken.. al je honger hebt prop je wat naar binnen, zo niet lekker niet. Op de fiets eten vind ik best lastig.. op een single track lukt me dit niet eens, en stoppen heb ik meestal geen zin in of behoefte aan.

enige keer dat ik (ondanks goede plannen en voorbereiding) toch te weinig heb gegeten was tijdens 4,5 uur marathon rit, toen was de accu echt leeg na 3 uur, denk dat ik met meer geld e.d. verder was gekomen. Oja en 1 keer woon werk (50 km) heen weg zonder problemen, terug weg 50 km met wind tegen.. of ik probeerde een snelheid te rijden die met die wind niet haalbaar was, maar dit was ook deels te weinig energie.

de bekende MTB rondjes in de buurt lukken zonder problemen zonder extra fuel
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dat verschilt ook wel per persoon, zelf heb ik om de 2u al honger ongeacht of ik fiets of niet. Voor de lokale rondjes prop ik meestal in de auto nog ff 1 a 2 mueslibollen naar binnen. Voor mij werkt dat maar dat zal ieder voor zich moeten uitvinden.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ja dat was mijn gedachte eigenlijk ook nog idd; het zal voor iedereen verschillen hoe het zit met hongerprikkel en eetbehoefte cq -gewoonte... maar het is op zich wel bekend dat bij voldoende voedsel inname vooraf je lichaam op zich niet echt iets 'nodig' zou hebben na 1 uur inspanning. Nou scheelt het ook wel weer wat voor inspanning dat dan is... een vlakke rit zonder al teveel klimwerk en dergelijke zal minder energie van je lichaam vergen dan een pittige trail met veel felle klimmetjes en flinke hoogteverschillen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

kortom, een beetje experimenteren kan geen kwaad, vandaar mijn vraag, "merk je verschil als je het niet doet" (elk uur een reep).

Want het is te kort door de bocht om te zeggen dat het niet nodig is, net zo goed dat het te kort door de bocht is om gewoon elke uur een reep weg te kanen
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Prulleman schreef: ma 9 september 2019, 15:55 kortom, een beetje experimenteren kan geen kwaad, vandaar mijn vraag, "merk je verschil als je het niet doet" (elk uur een reep).

Want het is te kort door de bocht om te zeggen dat het niet nodig is, net zo goed dat het te kort door de bocht is om gewoon elke uur een reep weg te kanen
Inderdaad....en waar je bij het woord kanen al bijna aan vraatzucht begint te denken, wat natuurlijk ondanks die nijvere inspanning ook niet bijdragend is. :winkie:
PaganiProductions

Prulleman schreef: ma 9 september 2019, 13:42 merk je verschil als je dit niet doet? Uiteraard is eten heel persoonlijk, maar voor mezelf merk ik dat ik pas na 2,5 uur fietsen hongerklop krijg, om dat te voorkomen moet uiteraard niet pas na 2.5 uur wat gaan eten, maar inderdaad na 1 uur is dan goed.
Maar als ik < 2,5 uur (ook echt hard) ga fietsen, dan heb ik alleen water.
Tot ritten van een uur eet ik niet tijdens de rit als ik langer ga eet ik wel dat is ongeveer wat aanhoud.
PaganiProductions

Prulleman schreef: ma 9 september 2019, 14:43 zolang je er geen wedstrijden mee moet winnen zou ik me er niet te druk om maken.. al je honger hebt prop je wat naar binnen, zo niet lekker niet. Op de fiets eten vind ik best lastig.. op een single track lukt me dit niet eens, en stoppen heb ik meestal geen zin in of behoefte aan.

enige keer dat ik (ondanks goede plannen en voorbereiding) toch te weinig heb gegeten was tijdens 4,5 uur marathon rit, toen was de accu echt leeg na 3 uur, denk dat ik met meer geld e.d. verder was gekomen. Oja en 1 keer woon werk (50 km) heen weg zonder problemen, terug weg 50 km met wind tegen.. of ik probeerde een snelheid te rijden die met die wind niet haalbaar was, maar dit was ook deels te weinig energie.

de bekende MTB rondjes in de buurt lukken zonder problemen zonder extra fuel
Ik kan niet eten op de fiets omdat eigenlijk een altijd een rugzak omheb.
Een ding heb ik wel geleerd met bikepacken weet nu waarvoor die zakken in fiets jasje zijn om eten in te duwen.
ik heb ergens gelezen dat je iets van 90 cal per uur moet eten als je fiets.
Top 5 Ways To Avoid Bonking On A Mountain Bike Ride
Hier komt het ook eet verhaal ook in voor.
https://www.youtube.com/watch?v=7G0f9Wxlnd8
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Maar je eet elk uur om een tekort wat na 2 uur opkomt voor te zijn... Dus als je niet langer dan 2 uur tijd is het (voor de meeste mensen) niet nodig. Vandaar dat ik zeg wat gebeurt er als je het niet doet?

Beetje experimenteren kan ook geen kwaad. Aan de andere kant elke uur eten ook niet, maar qua training kan je wellicht beter gewoon 2 uur blijven fietsen zonder pauze.
PaganiProductions

Prulleman schreef: ma 9 september 2019, 19:47 Maar je eet elk uur om een tekort wat na 2 uur opkomt voor te zijn... Dus als je niet langer dan 2 uur tijd is het (voor de meeste mensen) niet nodig. Vandaar dat ik zeg wat gebeurt er als je het niet doet?

Beetje experimenteren kan ook geen kwaad. Aan de andere kant elke uur eten ook niet, maar qua training kan je wellicht beter gewoon 2 uur blijven fietsen zonder pauze.
Goed dan ik dit weekend eens 2 uur fietsen zonder pauze te maken.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

En als het niet bevalt is dat ook prima, maar dan weet je het in ieder geval uit eigen ervaring ipv wat voor iemand anders werkt
PaganiProductions

Prulleman schreef: ma 9 september 2019, 21:21 En als het niet bevalt is dat ook prima, maar dan weet je het in ieder geval uit eigen ervaring ipv wat voor iemand anders werkt
Ja soms moet je weleens wat veranderen.
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

Prulleman schreef: ma 9 september 2019, 21:21 En als het niet bevalt is dat ook prima, maar dan weet je het in ieder geval uit eigen ervaring ipv wat voor iemand anders werkt
Ik at vroeger best vaak op de fiets, maar ik heb een tijd lang geoefend om de "honger" uit te stellen. Dit heeft wel enkele ritten gekost om dat hongergevoel mentaal "uit" te zetten. Wellicht goed om een paar ritten lang, je eten steeds iets langer uit te stellen
PaganiProductions

StefvanH schreef: ma 9 september 2019, 21:55
Prulleman schreef: ma 9 september 2019, 21:21 En als het niet bevalt is dat ook prima, maar dan weet je het in ieder geval uit eigen ervaring ipv wat voor iemand anders werkt
Ik at vroeger best vaak op de fiets, maar ik heb een tijd lang geoefend om de "honger" uit te stellen. Dit heeft wel enkele ritten gekost om dat hongergevoel mentaal "uit" te zetten. Wellicht goed om een paar ritten lang, je eten steeds iets langer uit te stellen
Wel mij toch redelijk aan mijn schema houden 1 keer per uur dus eten maar ga wel proberen nonestop 2 uur te rijden.
PaganiProductions

Ben inmiddels waar berhoorlijk aan het trainen
Mijn doelen voor 2020 zijn totaal 5500 km en minimaal 4000 km aan offroad ritten en wil 30000 hm halen dit jaar
En meerdere ritten van 100+km in een dag en proberen nog sneller te rijden.
Wil ook van helemaal Noord Limburg naar Zuid Limburg fietsen met zoveel mogelijk offroad.
Plaats reactie