tips/truuks voor een Bikepark Rookie ....

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Kabookie schreef: ma 9 september 2019, 12:26 TS komt op een Maxxis EXO achtig bandje ook wel weg hoor.
Bikepark rookie, Trailbike... DH banden?
Geen idee van zijn gewicht en rijstijl .. better be safe than sorry .... ik ben een redelijk zware maar subtiele rijder maar die 120TPI Exo bandjes hielden het niet lang bij mij helaas
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ik rij nog gewoon EXO, in het bikepark (Lac Blanc, Chatel, Winterberg, Hurtgenwald etc.) doen die het echt goed. Voor DHF, achter Aggressor.
Alleen in Finale Ligure 2x lek gereden, maar wat wil je met al die stenen! :winkie:
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Weer wat nuttige tips gezien ! :-q dank tot dusver .


Mbt de ervaring : ja ik rij voor 75% de trails van UHR , ook de trail in Limburg St-Pietersberg-Observant rij ik regelmatig (afhankelijk van het werk : 2-5x per maand), daarbij al een paar keer in Rochefort en Houffalize geweest (2-3 dagen intensief ) en daarbij verschillende trails in NL .
NU is dat nog geen bikepark of downhill, en de ene heeft daarbij techniek geleerd en durft hard te gaan wat voor de ander niet te doen is .

Voorzichtig ben ik wel , maar ken mezelf als er vaart en lol bij komt kijken ,dat de voorzichtigheid het verliest van de overmoed 8) , denk kwestie van een keer onderuit gaan en je wordt weer met de neus op de feiten gedrukt .Maar is dat niet met alles zo ?.

In eerste instantie vinden we het trailpark Willingen(https://www.mtbzone-bikepark.com/willingen/)het aantrekkelijkst , en zullen ons daarop concentreren.Natuurlijk beginnen met de FLOW COUNTRY TRAIL of de FLOW TRAIL . En als we daarbij zijn uitgekeken zullen we verder gaan , maar dat zal na gelang of we nog enthousiast zijn volgen na een paar keer een weekendje Flow Trails .

Het idee om eerst langs de trail te gaan kijken lijkt me ook een goede optie , zeker om te kijken en wel en niet te doen , maar uiteindelijk zal ik toch zelf naar beneden moeten en kijken of ik een beetje er "doorheen" kan komen .

De banden zal ik eens rustig voor gaan kijken ,eigelijk de gehele setup Bike , er zitten al Shimano ZEE remmen op beide fietsen .


:-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Zeker nuttige info én invalshoeken.
Kabookie schreef: ma 9 september 2019, 11:53 Voor de beeldvorming..
Er zit best een groot gat tussen een eerste bezoek aan een bikepark en roadgaps/drops van 3m :lol:
Ook zit er veel verschil in de skills van de verschillende rijders, wat advies hier lastig maakt vind ik.
Rijd je normaal enkel Nederlandse parcoursen, of ben je elk weekend in de Ardennen te vinden? Best een verschil..
Klopt maar ook op de flowtrails kan je je aardig zeer doen als je met 30+ gemiddeld naar beneden vliegt, een trailhelm en kneepads gaan je dan ook niet helpen. Ik heb een paar runs gehad waarbij ik dacht "Nu geen stuurfoutjes maken, auwe..." :oops:

Vandaar de vraag, ik rij met zo`n soft modelletje (IXS Carve EVO+) maar die gaan in een BP wss niet zo lang mee?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Willingen gewoon vlot opbouwen naar de DH, hij is nogal leuk en je kunt het gewoon heel rustig opbouwen / overal omheen rijden in eerste instantie.

DH van willingen is wel absoluut Fullface, kneepads en liefst ook chest/schouder terrein gezien de stenen. Een bodyprotector hoeft niet nodig te zijn.

Ik rij met een Leatt 3DF airfit. Soft dus, maar wel vrij heftig in dat segment... ding weegt een paar kg.
Waar woke is, is vuur
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1277
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

rustig beginnen met de groene pistes/trails en langzaam opbouwen naar de blauwe en de rode. Er kan nogal een verschil zijn tussen de verschillende bike parken. Een blauwe bij de ene, is een rode bij de andere en omgekeerd.
Het is vooral even wennen om die kombochten goed te kunnen nemen en vooral daarbij niet teveel snelheid bij te verliezen, maar dat is het mooie bij een bikepark, je neemt gewoon weer de skilift naar boven om het opnieuw te proberen.
Qua bescherming heb ik een full face helm, knie- en elleboogbeschermers, en een rugzak, maar ik neem geen grote road gaps of zo, ik doe niet de zwarte pistes, alhoewel ik denk dat de "nuts" in Lac Blanc goed te doen is voor mij zonder die enorme jump, maar die kan je ook gewoon ontwijken.
Wat de fiets betreft, persoonlijk zou ik de fuel Ex lekker thuis laten en alleen de Jeffsy gebruiken, lijkt mij een betere fiets om mee te gaan raggen in een bikepark, maar ik weet niet zo goed of die nou echt meer veerweg heeft dan de fuel EX. Persoonlijk lijkt mij 120mm wat aan de korte kant in veerweg, het is niet zo dat het niet te doen is, maar 150mm is toch echt wel een stuk comfortabeler.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

La Nuts is met droog weer wel te doen met veel ervaring. In de regen echt strakke kost hoor. Filmpjes laten niet zien hoe moeilijk het is.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

julie schreef: ma 9 september 2019, 20:18
Wat de fiets betreft, persoonlijk zou ik de fuel Ex lekker thuis laten en alleen de Jeffsy gebruiken, lijkt mij een betere fiets om mee te gaan raggen in een bikepark, maar ik weet niet zo goed of die nou echt meer veerweg heeft dan de fuel EX. Persoonlijk lijkt mij 120mm wat aan de korte kant in veerweg, het is niet zo dat het niet te doen is, maar 150mm is toch echt wel een stuk comfortabeler.

De YT zal meer “downhill” zijn gezien de geo en de veerweg , maar tussen de Trek en YT scheelt het niet zo veel in de veerwegen , 130mm vs140mm, maar Trek zal meer XC zijn qwa zit/geometrie .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Dennisvdb schreef: di 10 september 2019, 14:34 La Nuts is met droog weer wel te doen met veel ervaring. In de regen echt strakke kost hoor. Filmpjes laten niet zien hoe moeilijk het is.
Eerste deel reed een klas (30x) 12~14 jarigen met een XC hardtail naar beneden. Maar ja, dat waren Fransen...
Deel vanaf de wegkruising onder de lift, meet de 2x low speed drops op stenen en gap jump hebben ze niet gedaan.

Dat is overigens wel een track waar je echt baat hebt bij verkennen (evenals de DH in Willingen) en dat verkennen zonder eigenlijk niet te doen is zonder op een paar plaatsen te stoppen en te kijken (zolang je normale sterveling bent en niet suicidaal):
1) omdat je gewoon blind over stenen een ~90deg bocht in moet droppen met geen noemenswaardige remzone of
2) het an sich is te rijden is op de manier dat je dat zou doen wanneer je natuurlijke trails rijdt maar je dan wel geheid de ideale lijn mist omdat je die pas kan zien wanneer je er voorbij bent c.q. als je vanaf obstakel / bocht terugwerkt.


Flowtrails zijn wat dat betreft echt een stuk makkelijker: eerste keer echt rustig rijden om alles in je op te nemen en daarna gewoon snelheid opbouwen. Veel flowtracks kennen nauwelijks meer dan een lijn en die is zo overduidelijk dat Stevie Wonder hem nog ziet... Of je daarvoor (~ geegaliseerde tracks) volledige body protectie moet aantrekken? Moet iedereen uiteindelijk zelf weten maar als je eraf duikt om je sleutelbeen te breken dan breek je die ook met een body protector aan...

Shirt met lange mouw helpt overigens ook maar zeer beperkt; als je er met een flinke snelheid afduikt dan heb je een shirt met gaten en nog steeds je arm open... En een deel van de mensen die op het eerste zicht zonder veel protectie lijken te rijden hebben wanneer je goed kijkt nog wel bescherming voor knie en borst/rug (bijv. minder opvallende viscoelastische protectoren) maar niet altijd schouder of elleboog.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1277
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

Dennisvdb schreef: di 10 september 2019, 14:34 La Nuts is met droog weer wel te doen met veel ervaring. In de regen echt strakke kost hoor. Filmpjes laten niet zien hoe moeilijk het is.
La Nuts lijkt toch erg op wat ik gewoon al in de Vogezen rijd, dus wanneer ik via de wandelpaden naar beneden daal (zoals Sentier Maurice of de EHV Lac Blanchemer, beiden bij La Bresse), maar het is natuurlijk duidelijk dat er een groot verschil is tussen droge en natte omstandigheden.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

De FF helmen zijn vandaag binnen gekomen , dat is alleen stapje , gelukkig na goed meten de juiste maat gekozen , dus geen retouren .

Stap 2 is dat we ook maar goggles hebben besteld , en is de zoektocht naar een "harnas" voor de bovenzijde lichaam ... 8)
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Snelle Buffer schreef: do 12 september 2019, 20:52 De FF helmen zijn vandaag binnen gekomen , dat is alleen stapje , gelukkig na goed meten de juiste maat gekozen , dus geen retouren .
Mooi, dan kun je vanaf nu alle voorzichtigheid over boord gooien! :D
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Lars TB schreef: do 12 september 2019, 21:20
Snelle Buffer schreef: do 12 september 2019, 20:52 De FF helmen zijn vandaag binnen gekomen , dat is alleen stapje , gelukkig na goed meten de juiste maat gekozen , dus geen retouren .
Mooi, dan kun je vanaf nu alle voorzichtigheid over boord gooien! :D

Cekers :P

Verbaasd me wel dat er toch heel veel filmpjes op jijbuis staan van “ helden” zonder helm die gewoon naar benee gaan :o
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ik ben aan het kijken voor de knie beschermers , ik zie ze ook met een rits , dat vermakkelijkt wel aan het trekken , maar lijkt me bij een evt. val meer kans op letsel door de rits , iemand nog wat tips voor merk en type ?.


En zijn de knie met scheenbeschermers ook makkelijk qwa comfort .

Zelf is het natuurlijk ; better safe than sorry , voor de scheenbeschermers , maar zou het voor een beginneling en daarbij de horende routes een must ?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Alle flow tracks in Willingen zijn niet gekker dan de snakerun op Amerongen, waar een ieder zonder protectie naar beneden knalt,dus om daarvoor nou een harnas aan te schaffen.... Zwaardere banden is dan ook al overdreven, spanning wat hoger is wel een goede tip. Technische trails buiten het bikepark vragen IMO meer protectie dan deze flow trails in Willingen.

Ik rijd in t buitenland eigenlijk altijd met knie, elleboog bescherming (lichte van IXS op non shuttle / lift dagen, dikkere van ION als ik niet zelf omhoog hoef) lichte full face en een protector rugzak. Doe daarmee de downhill in Willingen en winterberg op enig tempo. Banden; achterband is een Maxxis doubledown DHR2, vorig weekend voor het eerst mee lekgereden, sprong slordig op achterwiel geland, en precies op een puntige steen op de downhill van Willingen, latex 2m hoog tegen de bomen, een scheur van 2 cm en een deuk in de velg..

Oja, ik zie de lol niet in van heeeeel hard gaan op relatief eenvoudige tracks, dat beïnvloedt bovenstaande dus.

Tot slot als ik een setje fijne schouderprotectie zou kunnen vinden zou ik die ook gaan dragen.
Plaats reactie