Herstart met mountainbiken

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Sailor78
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 9 september 2019, 20:07

Beste forumleden,

Afgelopen week heb ik sinds lange tijd het parcours in Schoorl gereden op mijn Puch mountainbike. Ik wil het weer serieuzer gaan oppakken een daar is de Puch niet goed genoeg voor. Na enig onderzoek lijkt mij een MTB met Deore groep voldoende kwaliteit hebben voor mij nadat ik eerst de Rockrider 540 op het oog had.

Iets hoger in prijs dus en dan kom ik op onderstaande fietsen: Wat zou jullie keuze zijn in deze prijsklasse?

Groet, Hans
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

Mijn advies zou zijn om naar een (meerdere!) fietsenzaak te gaan en je daar laten adviseren en test te rijden.
Bikes op het web kopen valt m.i. niet aan te raden, tenzij je opzoek bent naar een specifieke bike die je LBS niet heeft.
RuudM
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: do 11 mei 2017, 10:27
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CS

aanvullend op voorgaand bericht aangezien je in Schoorl hebt gereden, kijk is bij Busker in Bergen (kun je ook test rijden) of Beukers in Petten.
Ik heb bij beide goede ervaringen :-q
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Die Canyon is een leuke fiets waar je prima op Schoorl en andere routes in NL uit de voeten kunt. De andere twee zou ik met een grote boog omheen lopen.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Sailor78 schreef: ma 9 september 2019, 20:16 Beste forumleden,

Afgelopen week heb ik sinds lange tijd het parcours in Schoorl gereden op mijn Puch mountainbike. Ik wil het weer serieuzer gaan oppakken een daar is de Puch niet goed genoeg voor. Na enig onderzoek lijkt mij een MTB met Deore groep voldoende kwaliteit hebben voor mij nadat ik eerst de Rockrider 540 op het oog had.

Iets hoger in prijs dus en dan kom ik op onderstaande fietsen: Wat zou jullie keuze zijn in deze prijsklasse?

Groet, Hans
Je maakt de klassieke 'fout' door alleen het verhaal te lezen en niet de precieze omschrijving in de afmontage te bekijken. Dat zijn lokkertjes/trucjes die veel fabrikanten gebruiken.
De fiets heeft een XT achterderailleur. Al het overige is Alivio of nog minder en daarmee kun je op zich natuurlijk wel je lokale rondje fietsen maar indien je het echt leuk gaat vinden en meer van je fiets gaat vragen cq de fiets meer en intensiever gaat belasten zijn dat juist de onderdelen die je daarin gaan beperken.

Daarnaast is niet alleen de groep van belang maar ook de wielen en de vork. Natuurlijk kun je niet het beste materiaal verwachten in deze prijsklasse maar ook dat is, mede gezien het feit dat je in Schoorl fietst, toch een beperkende factor.

Heb je al gekeken of er hier op het forum niet een fiets aangeboden wordt die om en nabij die prijs zit? Dan heb je meer kans op een beter afgemonteerde fiets waar je meer plezier van kan heben.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Alles van Matra GELIJK ontwijken!!!!
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

MVMVML schreef: di 10 september 2019, 13:01 Alles van Matra GELIJK ontwijken!!!!
Ik ben het helemaal met je eens en ik ben zeker geen Matra fan! Maar 1 anecdote moet mij toch van het hart...
Een maat van mij die omstreeks de 100 kg weegt, heeft een jaar of 5 geleden ook een Matra MTB gekocht. Dat ding is ontzettend af geragd, flinke afdalingen, blubber, over boomwortels knotsen, noem het maar. Onderhoud bestond uit afspuiten met de hogedrukreiniger in een auto wasserette en af en toe eens wat olie op de ketting.
Hij heeft in 5 jaar tijd 1 maal de remkabels moeten vervangen en That was all.
Daar sta je dan met je goed gedrag.... :lol:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Sailor78
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 9 september 2019, 20:07

Bedankt voor alle tips! Goede input om verder te zoeken.
Sailor78
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 9 september 2019, 20:07

Beste forumleden,

Zou dit een goed instapmodel zijn voor€225?

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... =mympBuyer
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als de maat inderdaad goed is en de staat van de schakelonderdelen redelijk, dan is het een aardige aankoop. Verwacht er geen wonderen van en reserveer nog eens €100,- om eventueel nog wat door de dealer te laten doen.

Controleer naar het schakelen vooral de voorvork even, of die redelijk veert en er daarna geen olie uit loopt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

€ 400,-- voor een 2e hands 26" met v-brakes ??? Vind ik toch wel wat overdreven, tenzij je ruim 2 meter lang bent en die framehoogte echt nodig hebt.
Is ook niet een instapmodel
maar een inklimmodel...65 cm 😯

Ik zie net dat jij het over € 225,-- hebt ?
Incl de extra banden is de prijs redelijk maar niet het koopje vd week...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

gijsje schreef: do 28 november 2019, 20:08 Ik zie net dat jij het over € 225,-- hebt ?
Incl de extra banden is de prijs redelijk maar niet het koopje vd week...
Voor minder is het meestal echt troep.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Sailor78
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 9 september 2019, 20:07

Bedankt weer! Inklimmodel :) , ik ben 195cm lang.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Hmmm...dan heb je weinig aanbod in het gebruikte segment alhoewel 65 cm wel heel erg hoog is voor een mtb 😱.
Beenlengte is daarentegen minstens zo belangrijk...lange benen, korte romp of juist andersom is bepalend.
Maar het oog wil ook wat....dus als je budget toereikend is...ga voor een 29-er 😉 en kijk of je met een 23" ( 54 cm ) uit de voeten kunt.
Laatst gewijzigd door gijsje op do 28 november 2019, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Lars TB schreef: do 28 november 2019, 20:27
gijsje schreef: do 28 november 2019, 20:08 Ik zie net dat jij het over € 225,-- hebt ?
Incl de extra banden is de prijs redelijk maar niet het koopje vd week...
Voor minder is het meestal echt troep.
Hoeft niet perse maar de kans is idd groter.
Plaats reactie