Geometrie beetje radicaal aanpassen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Afbeelding

Ik wil de geometrie van mijn Axevo FX27 (gemaakt door Bematrix, ook verkocht als Nakita Engine C) aanpassen maar ik loop tegen de beperkingen van mijn frame aan. Letterlijk. Er zit een verbinding tussen de staande achtervork die net tegen mijn zitbuis komt als hij helemaal ingeveerd is. Als ik een offset-bushing eruit haal is het probleem opgelost en daarmee zou de kous af kunnen zijn. Maar... ik wil lager en slacker. Helaas heb ik een geïntegreerd balhoofd en is een angle set dus geen optie. De balhoofdhoek is nu ongeveer 67,5°, bracket zit op 36 cm. Op mijn zwaar aangepaste Prophet had ik 64,5° en zat het bracket op 35,5 cm. Dat was al wat beter maar nog steeds aan de hoge kant.

Verder lezen is vanaf hier voor eigen risico...

Ik ben me aan het afvragen of de verbinding tussen de staande achtervork misschien aan te passen is. Of misschien helemaal weg zou kunnen, zonder de rijeigenschappen nadelig te beïnvloeden. Er zit tamelijk veel ruimte tussen de band en dat bruggetje. Meer dan nodig volgens mij. Ruimte die ik tekort kom om lager en slacker te kunnen gaan. Natuurlijk is er nog meer nodig om de geometrie radicaal aan te kunnen passen. In feite moet de achterkant wat 'inzakken'. Ik heb nagedacht over de volgende opties om dat te bereiken:

• Staande achtervork aan laten passen zodat de draaipunten dichter bij elkaar komen
• Flip-chip-achtige aanpassing aan de staande achtervork om draaipunten dichter bij elkaar te brengen, het bovenste draaipunt zou de beste kandidaat zijn daarvoor.
• Aangepaste hefboom ontwerpen, prototypen en industrieel laten 3D-printen uit een geschikt materiaal. Biedt extra voordeel dat er nog meer te customizen valt.
• E̶e̶n̶ ̶a̶n̶d̶e̶r̶ ̶f̶r̶a̶m̶e̶ ̶k̶o̶p̶e̶n̶
• Gewoon zo doorrijden en niet zeuren

Ik ben heel benieuwd of er mensen zijn die mogelijkheden zien en denken dat zoiets misschien wel kan en het leuk vinden om mee te denken. Of ervaring hebben met radicale aanpassingen aan frames.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Gezien de waarde van het frame zou ik te dure opties vergeten. Bruggetje tussen de seatstays zou ik wel durven verwijderen geloof ik. Verder lijkt een kortere demper me een simpele manier om wat te zakken.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Oli4k schreef: di 3 september 2019, 15:52 • Aangepaste hefboom ontwerpen, prototypen en industrieel laten 3D-printen uit een geschikt materiaal. Biedt extra voordeel dat er nog meer te customizen valt.
Dat was in de jaren '90 een heel gebruikelijke optie om vooral de veerweg te vergroten. Daar kun je nu ook mee spelen. Genoeg programma's waarbij je het veersysteem kun analyseren om te zorgen dat je aan het veersysteem niet al te veel verkloot als je een andere link gaat maken.


Overigens zou je ook al een vork met 3-4 cm meer veerweg kunnen monteren.


En bedenk ook dat als je de boel flink achterover zet, je zithouding ook een groot drama kan worden... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

suravida schreef: di 3 september 2019, 18:22 Gezien de waarde van het frame zou ik te dure opties vergeten. Bruggetje tussen de seatstays zou ik wel durven verwijderen geloof ik. Verder lijkt een kortere demper me een simpele manier om wat te zakken.
Bruggetje aanpassen/vervangen is misschien ook nog een optie. Misschien eens een Carbon reparateur raadplegen. Zal niet per se de voordeligste optie zijn 🤔

Die programma’s is een goed idee om mee te beginnen. Enkel een langere vork zie ik niet zitten want dan komt het bracket ook meer omhoog. En ik vind 150 v+a ook wel prima. Een kortere demper heb ik gehad. Mijn vorige demper was een flink gebruikte Manitou Evolver X4. Die is heel makkelijk aan te passen omdat er geen stikstof in zit. Ik had er een paar shims ingestoken zodat de inbouwlengte en stroke korter werden. Helaas werkte de demper op zich redelijk beroerd. Oud en slecht onderhouden. Ik heb niet nagemeten hoeveel lengte/stroke gelijk stond aan welke balhoofdhoek. Met analyse software moet dat wel uit te vogelen zijn. Dat vind ik ook leuk om te doen.

De huidige demper is nieuw, afgevuld met stikstof en wil ik liever niet aan rommelen.

Nog iets wat ik zou kunnen uitzoeken is of er excentrische lagers bestaan in de juiste maat. Dat zou waarschijnlijk de minst ingrijpende methode zijn. Er van uitgaande het zou kunnen werken.

Edit: maar dat bruggetje blijft dan natuurlijk nog steeds in de weg zitten.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De vraag is ook welk effect je zoekt wat rijeigenschappen betreft... . Het is nu niet zo dat je bb schrikbarend omhoog komt. Genoeg andere punten waar ik me meer zorgen om zou maken... (zoals die zitbuishoek).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Dat is wel een goede vraag. Op zich ben ik behoorlijk tevreden over hoe hij nu rijdt. Het is veelzijdige fiets. Het is eigenlijk een long travel XC bike. Goede klimmer, competente daler. Alleen op de echt steile stukken en qua bochten kan het beter. Als ik remmend ergens af rij ga ik door de veerweg heen en zit ik dus met een nog steilere balhoofdhoek. Dan is hij ineens heel nerveus op een moment dat je dat juist niet wil. Ik wil relaxt achter die vooras blijven. Een ander punt waar ik verbetering zou willen is in switchbacks. Daar gebeurt iets waardoor hij er heel moeilijk doorheen te krijgen is. Platleggen lukt me niet echt. De fiets nodigt er in ieder geval niet toe uit. Mijn gevoel zegt dat dat vooral aan de balhoofdhoek ligt.

Ik had niet de indruk dat er veel mis is met de zitbuishoek, of wel?
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Afbeelding
De achterbrug is er af geweest om te kijken of daar mogelijkheden zijn. Hij blijkt op het eerste gezicht helemaal van carbon te zijn. En het lijkt dat er met een relatief kleine aanpassing wel wat mogelijk moet zijn. Er zit volgens mij als halve leek genoeg materiaal om het gat waar de as doorheen gaat wat te vergroten en bijvoorbeeld daar een kleine flipchip in te plaatsen. Beetje afhankelijk van materiaaldikte zou het gat dan 3mm opschuiven. Dat gat aanpassen zou natuurlijk heel precies gedaan moeten worden. Niet iets om zelf met de boormachine uit het handje te doen 😉

Ik heb gemeten wat een 3 mm kortere staande achtervork doet met de hoeken en het lijkt iets meer dan 1° op te leveren.

Afbeelding
Zo zou die flipchip eruit kunnen zien. De wanddikte is in het ontwerp is 0,5 mm. Dat is nog een uitdaging met fabricage: te dun om industrieel te laten 3D-printen.

Een andere optie is om geen chip te gebruiken maar het gat (door een professional) 3 a 4 mm op te laten schuiven.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Je zou ook een metalen vulbus kunnen laten maken waardoor je de as kan verplaatsen.
Maar als ik zo lees welk gedrag je wilt veranderen vraag ik me af of het lukt.
Duiken bij remmen > weet je zeker dat de vork goed is afgesteld?
Switchbacks > waarom zou een slackere hoek daarin gaan helpen?
De wielbasis wordt langer dus zou je in principe minder makkelijk kunnen sturen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Jamis Diablo schreef: di 10 september 2019, 09:39 Je zou ook een metalen vulbus kunnen laten maken waardoor je de as kan verplaatsen.
Maar als ik zo lees welk gedrag je wilt veranderen vraag ik me af of het lukt.
Duiken bij remmen > weet je zeker dat de vork goed is afgesteld?
Switchbacks > waarom zou een slackere hoek daarin gaan helpen?
De wielbasis wordt langer dus zou je in principe minder makkelijk kunnen sturen.
Bedoel je een excentrische bus? Ik zie hem niet helemaal voor me.

Die vork kan beter afgesteld. Misschien kan ik de ingaande demping stugger zetten en kijken of het dan minder is. Eventueel in combinatie met de rebound juist wat sneller.

Het verschil in wielbasis heb ik niet gemeten. Sowieso wel goed te weten wat er exact gebeurt, ook met de brackethoogte e.d., en het allemaal nog in CAD te zetten. Of Bikechecker.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Je had een ontwerp gemaakt om te printen, dat zou je ook in metaal kunnen laten draaien.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Oli4k schreef: di 3 september 2019, 22:42 Dat is wel een goede vraag. Op zich ben ik behoorlijk tevreden over hoe hij nu rijdt. Het is veelzijdige fiets. Het is eigenlijk een long travel XC bike. Goede klimmer, competente daler. Alleen op de echt steile stukken en qua bochten kan het beter. Als ik remmend ergens af rij ga ik door de veerweg heen en zit ik dus met een nog steilere balhoofdhoek. Dan is hij ineens heel nerveus op een moment dat je dat juist niet wil. Ik wil relaxt achter die vooras blijven. Een ander punt waar ik verbetering zou willen is in switchbacks. Daar gebeurt iets waardoor hij er heel moeilijk doorheen te krijgen is. Platleggen lukt me niet echt. De fiets nodigt er in ieder geval niet toe uit. Mijn gevoel zegt dat dat vooral aan de balhoofdhoek ligt.

Ik had niet de indruk dat er veel mis is met de zitbuishoek, of wel?
Maar als je de balhoofdhoek gaat veranderen, dan verander je ook de zitbuishoek. En klimt de fiets misschien stukken minder. En stuurt misschien stukken minder omdat de gewichtsverdeling heel anders is.

Als je het over echte switchbacks hebt, dan ligt dat meestal niet aan je fiets... .

En het duiken van de vork blijf je houden als je niets aan de instellingen verandert. Je kunt beter daar mee beginnen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

Jamis Diablo schreef: di 10 september 2019, 11:29 Je had een ontwerp gemaakt om te printen, dat zou je ook in metaal kunnen laten draaien.
Bedoel je deze?:
Oli4k schreef: di 10 september 2019, 09:27
Afbeelding
Zo zou die flipchip eruit kunnen zien. De wanddikte is in het ontwerp is 0,5 mm. Dat is nog een uitdaging met fabricage: te dun om industrieel te laten 3D-printen.

Een andere optie is om geen chip te gebruiken maar het gat (door een professional) 3 a 4 mm op te laten schuiven.
Ik zie niet hoe je dit zou willen draaien? Laten frezen zou wel kunnen zo op het eerste oog. Al weet ik niet wat goedkoper zal zijn.

Wellicht dat via Shapeways je iets kunt laten printen? Ik weet dat je daar voorheen onderdelen kon laten printen met SLS (Selective Laser Sintering). Dit is niet vergelijkbaar met "normaal materiaal" (in termen van sterkte/stijfheid), maar wellicht voldoende. Ook als prototype bruikbaar eventueel
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Draaien, frezen, smurfen whatever.
Mijn punt was dat als het niet te printen is, het wellicht wel met metaal is te maken.
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

Jamis Diablo schreef: di 10 september 2019, 17:05 Draaien, frezen, smurfen whatever.
Mijn punt was dat als het niet te printen is, het wellicht wel met metaal is te maken.
Meestal is het andersom. Is het niet te frezen / draaien, is het wel te printen ;)
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik heb het model geüploadet bij Shapeways. Ze doen gelijk een check of het te printen is en geven aan dat de minimale wanddikte 0,7 mm moet zijn. Dat valt me mee. Eerst maar eens kijken of ik een expert kan vinden die kritisch naar die achtervork kan kijken en beoordelen/berekenen of het überhaupt zou kunnen qua sterkte.
Plaats reactie