Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

MonkeyRider schreef: di 3 september 2019, 14:00 Thnx voor de tip :-q FSA heeft intussen ook een 46--30...maar dan moet er een nieuw bb in.
Sonder doet zeker mee....maar hij zou het liefst een lbs hebben.
Cube Nuroad 2020 blijft hoog scoren.

Hij krijgt nu weekje mijn Pickenflick mee ( we zitten vrijwel hetzelfde) om te wennen aan dropbar......dan valt de rest sowieso tegen :winkie:
Giant Revolt komt ook in alu lees ik net. Die kun je binnenkort (?) dus bij de lbs bekijken. Ik vermoed dat die wat speelser/ sportiever is dan de Nuroad.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10837
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Afbeelding

Deze gravelaar is einde oefening. Ik knalde op een camper in de afdaling van de Passo Monte Croce in de Dolomieten.

Het frame is geknakt, maar ik ben keurig naar de grond gegaan.
Afbeelding

Dit is verder de enige schade aan de fiets. Eigenaar/ondergetekende is verder ok, maar wel bont en blauw en een gedeukt ego.

De fiets heb ik begin dit jaar van Jamis Diablo overgenomen en ik was er echt heel blij mee. Helemaal mijn fiets.
Deze dus https://www.stevensbikes.de/2017/index. ... lang=nl_NL

Afbeelding

Waarschijnlijk moet ik op zoek naar een nieuw frame plus vork. Alle andere onderdelen zijn nog in orde.

De remmen van dit model zijn flat mount en de wielen zijn QR. De nieuwe Gavere frames hebben wel nog steeds Flat Mount montage voor de remmen, maar ze zijn allemaal met steekassen uitgevoerd. Jamis vertelde me al dat er conversiekits zijn om QR wielen in frames/vorken met steekas te gebruiken.

Is er iemand in de zaal die daar ervaring mee heeft?
Zijn er alternatieve frame/vork combinaties die jullie mij kunnen aanraden met een endurance/gravelgeometrie die ik in de afweging mee zou kunnen nemen?

Slotwoord: draag altijd je helm. Die van mij heeft mijn leven gered
Laatst gewijzigd door bert l. op do 5 september 2019, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Zo Bert.. dat is een behoorlijke klapper geweest.. :o en ook wel geluk gehad denk ik? Zonde van je frame maar het belangrijkste is dat je er zelf redelijk vanaf gekomen bent!

Wel een praktijkbewijs van de sterkte van een carbon voorvork. Die lijkt nog redelijk in model (hoewel het waarschijnlijk verstandig is deze inderdaad ookte vervangen 8) )
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Dat is een klap geweest.
Beterschap en balen tegelijk. Helm is idd. zeer belangrijk. (zie Ekoi review voorpagina).

Ik zou trouwens je stuur niet meer gebruiken na zo'n klap. Dat is imho bijna niet meer te vertrouwen.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
bucharestblues
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 6 september 2019, 09:58

MonkeyRider schreef: di 3 september 2019, 14:00 Thnx voor de tip :-q FSA heeft intussen ook een 46--30...maar dan moet er een nieuw bb in.
Sonder doet zeker mee....maar hij zou het liefst een lbs hebben.
Cube Nuroad 2020 blijft hoog scoren.

Hij krijgt nu weekje mijn Pickenflick mee ( we zitten vrijwel hetzelfde) om te wennen aan dropbar......dan valt de rest sowieso tegen :winkie:
Ik kan de nuroad aanraden - qua prijs vind je niet veel completers. Volledig 105 is top asmontage - en je kan altijd nog de grx route gaan. Kijk ff op fiets.nl bij het gravelracers topic, daar heb ik al een paar keer wat geschreven over mijn ervaringen de eerste maanden met de nuroad. Einde maand gaat hij ook mee naar Hellental.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10837
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Pat. schreef: do 5 september 2019, 22:54 Dat is een klap geweest.
Beterschap en balen tegelijk. Helm is idd. zeer belangrijk. (zie Ekoi review voorpagina).

Ik zou trouwens je stuur niet meer gebruiken na zo'n klap. Dat is imho bijna niet meer te vertrouwen.
Geldt dat dan ook voor de shifters?
En ook als ik alleen met het voorwiel en mijn hoofd de camper geraakt heb? Dat waren nl. alleen de twee enige plekken waar schade aan de camper gevonden is...
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

bert l. schreef: vr 6 september 2019, 10:52
Pat. schreef: do 5 september 2019, 22:54 Dat is een klap geweest.
Beterschap en balen tegelijk. Helm is idd. zeer belangrijk. (zie Ekoi review voorpagina).

Ik zou trouwens je stuur niet meer gebruiken na zo'n klap. Dat is imho bijna niet meer te vertrouwen.
Geldt dat dan ook voor de shifters?
En ook als ik alleen met het voorwiel en mijn hoofd de camper geraakt heb? Dat waren nl. alleen de twee enige plekken waar schade aan de camper gevonden is...
Nee, maar bij extreme crashes krijgt een stuur toch een flinke optater. Nu kunnen ze wel veel hebben maar ik heb een aantal keren gehoord dat een tijdjes na het breken van het frame (dus na een echt dikke crash) het stuur de geest gaf. Je hangt toch aardig aan de bars. Shiftes heb ik niet veel horen voorkomen.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Fadje104
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: za 3 december 2016, 21:16

bert l. schreef: vr 6 september 2019, 10:52
Pat. schreef: do 5 september 2019, 22:54 Dat is een klap geweest.
Beterschap en balen tegelijk. Helm is idd. zeer belangrijk. (zie Ekoi review voorpagina).

Ik zou trouwens je stuur niet meer gebruiken na zo'n klap. Dat is imho bijna niet meer te vertrouwen.
Geldt dat dan ook voor de shifters?
En ook als ik alleen met het voorwiel en mijn hoofd de camper geraakt heb? Dat waren nl. alleen de twee enige plekken waar schade aan de camper gevonden is...
Stuur zou ik uit voorzorg vervangen, het is zo'n nare crash als je de bij een volgende rit lekker gaat staan en een sprintje trekt en je stuur het dan begeeft. Shifters kom je vanzelf achter als ze schade hebben opgelopen, maar kun je niet echt door crashen.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Nog Gravelaars meegedaan met een van de Graveltochten afgelopen weekend?

Ik gisteren aan de Liberation Ride. Beetje regen mocht de pret niet drukken. Wel had ik het gevoel (maar da's een gevoel) dat het gebied rondom Valkenburg meer asfalt bevatte dan vorig jaar.
En een beetje gesmokkeld. Ik ben voor de 100 km. en 1150 hoogtemeters gegaan. Dat vond ik meer dan genoeg :-q

Afbeelding
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
r.e.n.e.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 399
Lid geworden op: do 4 september 2008, 23:29
Mijn mountainbike: Rocky Mountain element 930
Contacteer:

Even een vraagje , ik zoek voor mijn straggler een bandenset voor op mijn carbon hoge velgen voor deels op de weg, nu heb ik conti 27gemonteerd en op mijn cross set liggen furious fred 2.0.
Ik zoek een band met veel volume met weinig profiel en met skin/tan wall zijkant, vanaf ongeveer 35mm breed maar ze moeten wel op een brede racevelg passen.
Wie heeft voor mij de oplossing, ik zie door de bomen het bos niet meer.
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Pat. schreef: ma 9 september 2019, 15:53 Nog Gravelaars meegedaan met een van de Graveltochten afgelopen weekend?

Ik gisteren aan de Liberation Ride. Beetje regen mocht de pret niet drukken. Wel had ik het gevoel (maar da's een gevoel) dat het gebied rondom Valkenburg meer asfalt bevatte dan vorig jaar.
En een beetje gesmokkeld. Ik ben voor de 100 km. en 1150 hoogtemeters gegaan. Dat vond ik meer dan genoeg :-q

Afbeelding
Het is altijd een compromis tussen echte gravel, asfalt en veredelde MTB tracks.
Met name het gebied rondom Valkenburg en ook Epen leent zich niet echt voor gravel, vind ik. En ben je al gauw sneller en confortabeler onderweg op een 29er. Gravel in mijn opinie zijn bredere onverharde wegen met liefst een fijne lichte off-road structuur. Daar komt de gravelracer ook tot zijn recht. Wordt het technischer en grover qua ondergrond met dikke stenen etc is het stukken minder op zon ding.
Ik heb dit jaar niet meegedaan, verleden jaar wel. En met name de eerste ronde in voorjaar 2018 was een veredelde MTB tocht. Met name het deel door België als “hoogtepunt”.
De eerste 20 km waren precies wat ik verwachtte. Bredere niet te technische onverharde wegen, waarop de snelheid lekker opliep en de jongens op 29ers het nakijken hadden. Vervolgens in België werd je om de oren gereden door deze jongens.
Organisatie heeft dat destijds positief opgepakt en de 2de en 3de rit minder MTB achtig gemaakt.
Mogelijk hebben ze dat dit jaar nog wat verder doorgetrokken door nog wat meer pure gravel te nemen, minder MTB en iets meer asfalt.

Overigens zou ik graag eens een gravelrit rondom hun thuisbasis willen zien. Vertrekken vanaf Toma Kerkrade en dan hoek Simpelveld, Voerendaal Nuth, Schimmert, Meerssen en Schinnen, Brunssum berijden. Daar liggen mijn favoriete gravelstroken.

Ga ik het heuvelland in pak ik liever de MTB.
Ride like you stole it
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

bert l. schreef: do 5 september 2019, 18:23...
Die kan je nog mooi indoor gebruiken tijdens bijvoorbeeld Zwift... :D :-q
Dat heb ik ook gedaan met mijn Kona Rove die alleen een knikje aan de bevenzijde heeft net als dit frame.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

@gravelmarc
Ik heb met Kermit een stuk gedaan van deze gravelroutes (de langste) vanuit Valkenburg. Na een (te ?) ruige start vanuit het dal toch echt niet zo ruig en goed te doen. https://gravelrides.cc/parkhotel-valkenburg/

Vanuit Kerkrade staan deze er op https://gravelrides.cc/toma-cycles-kerkrade/
Lijkt dat goed te doen?
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

MonkeyRider schreef: di 10 september 2019, 11:40 @gravelmarc
Ik heb met Kermit een stuk gedaan van deze gravelroutes (de langste) vanuit Valkenburg. Na een (te ?) ruige start vanuit het dal toch echt niet zo ruig en goed te doen. https://gravelrides.cc/parkhotel-valkenburg/

Vanuit Kerkrade staan deze er op https://gravelrides.cc/toma-cycles-kerkrade/
Lijkt dat goed te doen?
Ik ben bekend met deze routes. Beter gezegd, woon er middenin.
Die route vanuit Kerkrade is van de hand van Lars Toma zelf. Logisch dat dat weer meer richting de routes van gravelseries zijn.
Wat ik bedoelde te zeggen is, dat niet (alleen) het heuvelland ideaal is om te gravellen maar dat zeker de driehoek tussen a79/A2/a76 zeker zo mooi is qua onverhard rijden. Ben van menig dat daar de gravelracer tot recht komt en je in het heuvelland al gauw “moet oppassen” dat je niet om paden/tracks komt die eigenlijk een 29er vereisen.

Overigens is er voor geïnteresseerde 22 september een gravelrit te rijden tijdens de mh2d.
https://www.mh2d.nl/routes/graveltocht-zondag/
Ride like you stole it
Gebruikersavatar
ramon2
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 8 oktober 2014, 13:55
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

Ja ik heb hem ook gereden de 122 km afstand samen met een vriend van mij.
Ook nog even een (klein) stukje met LTD opgereden :-D .

Ik was op m'n gravelbike (Giant Revolt) maar ik dacht ook op sommige stukken dat ik beter uit de voeten zou kunnen met m'n MTB.
Maar ik denk dan altijd 'het is wel een goede training' dus niet denken maar gewoon doortrappen.

Groeten Ramon
Specialized Epic, Giant Revolt, Trek Emonda
Plaats reactie