SPD inklikken gaat lastig

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

@ TS
Ik heb dit ook gehad en met bepaalde schoen pedaal combinatie lijkt de schoenzool te dik.
Heb zelf de zool wat weggesneden en het probleem was weg.

Dit zou het mogelijke kunnen zijn, SPD klikken echt niet slecht in, dan is het iets technisch
Wat wel kan is dat je de positie niet goed kan vinden waardoor het lastig gaat dat is wat anders.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Doe even wat ringetjes tussen de cleat en de schoenzool, dan ben je er zo achter of ze te diep liggen. Veel SPD schoenen hebben dat probleem helaas.

In mijn ervaring klikt spd makkelijker in dan spd-sl. Wel is de beweging iets anders. Daar kan het ook mee te maken hebben. Juist de gewenning van al heel lang SL.
Waar woke is, is vuur
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Al vele reacties. Ik rij al jaren met SPD en eigenlijk nooit een probleem met inklikken of uitklikken.

Heb even gekeken naar mijn eigen schoenen (Shimano, dat wel) en dat ziet er best vergelijkbaar uit met de schoen van TS. Het plaatje moet net iets verzonken liggen, anders loop je op t staal. Het systeem is daarop ontworpen.

Mijn plaatjes zitten niet zover naar voren, als iemand anders ook al heeft gezegd ze moeten onder de bal van je voet, niet te ver naar voren.

Ook de veerkracht van de SPD pedalen niet te strak zetten. Zijn je pedalen nog wel goed? Al getest op de fiets van een bikebuddy? Of bikebuddy op jouw fiets?
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ok, ik ga ze nog eens wat verder naar achteren schuiven. Wie weet....
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

George schreef: ma 9 september 2019, 08:56 Ik lees dat je de pedalen in de 'lichtste' stand hebt staan, je bedoelt daarmee zo los mogelijk neem ik aan? Dat klikt wel makkelijk uit maar kan het inklikken bemoeilijken, je kunt dus proberen ze geleidelijk wat strakker af te stellen om te kijken of dat beter gaat.
Waarom zou het inklikken makkelijker gaan als ze strakker staan? Je moet dan toch meer kracht zetten om de veerspanning te overwinnen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Uiteraard, te strak is ook niet goed maar de veer moet wel strak genoeg staan om vast te kunnen klemmen. Te los is dus ook niet goed. Waarschijnlijk zit het probleem in de combinatie van cleats en zool zoals eerder genoemd maar ook de veerspanning is iets om even te checken.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Mad Wally schreef: di 10 september 2019, 08:57
George schreef: ma 9 september 2019, 08:56 Ik lees dat je de pedalen in de 'lichtste' stand hebt staan, je bedoelt daarmee zo los mogelijk neem ik aan? Dat klikt wel makkelijk uit maar kan het inklikken bemoeilijken, je kunt dus proberen ze geleidelijk wat strakker af te stellen om te kijken of dat beter gaat.
Waarom zou het inklikken makkelijker gaan als ze strakker staan? Je moet dan toch meer kracht zetten om de veerspanning te overwinnen.
Omdat de veer zonder voorspanning... dan nog niet z'n veerwerking heeft en daardoor belemmer je het inklikken.... :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Na wat nadenken denk ik dat het probleem wat anders ligt. Door de MS doet mijn linkerbeen/voet het wat minder goed. Het inklikken op zich gaat goed, alleen het vinden van de juiste positie/opening niet. Rechts gaat dat stukken beter. Met mijn linkervoet heb ik gewoon minder coördinatie.
Ik denk dat ik eens ga oefenen met eerst links inklikken (dat gaat vanuit stilstand en heb je dus meer tijd) en dan de rechtervoet, die gewoon sneller gaat.
Om de een of andere reden klik ik altijd eerst rechts in, dus zal ik dat moeten wijzigen alshet bovenstaande verhaal de oorzaak is.
Gewoon even een paar rondjes om het huis om te testen.
De plaatjes zitten volgens mij gewoon goed, onder de bal van mijn voet net zoals bij mijn racer.
Als dat allemaal niet werkt, ga ik gewoon weer terug naar mijn flats.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik heb een paar pedalen "over" met zo,n kooi en voor mij (ook een linkervoet met nauwelijks gevoel en coordinatie) helpt dat behoorlijk.
Je ze mag ze wel ff een poosje lenen om te kijken of het voor je werkt.
We moeten alleen even kijken hoe ze bij je komen want ik fiets niet zo vaak in jouw regio.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ad58 schreef: di 10 september 2019, 10:10 Na wat nadenken denk ik dat het probleem wat anders ligt. Door de MS doet mijn linkerbeen/voet het wat minder goed. Het inklikken op zich gaat goed, alleen het vinden van de juiste positie/opening niet. Rechts gaat dat stukken beter. Met mijn linkervoet heb ik gewoon minder coördinatie.
Ik denk dat ik eens ga oefenen met eerst links inklikken (dat gaat vanuit stilstand en heb je dus meer tijd) en dan de rechtervoet, die gewoon sneller gaat.
Om de een of andere reden klik ik altijd eerst rechts in, dus zal ik dat moeten wijzigen alshet bovenstaande verhaal de oorzaak is.
Gewoon even een paar rondjes om het huis om te testen.
De plaatjes zitten volgens mij gewoon goed, onder de bal van mijn voet net zoals bij mijn racer.
Als dat allemaal niet werkt, ga ik gewoon weer terug naar mijn flats.
Is het sowieso niet handiger om je goede been te gebruiken voor het afstappen? Makkelijker uitklikken ook en betere stabiliteit als je afstapt. Zal even wennen zijn, maar op termijn wellicht beter.
Helaas ook MS ervaringsdeskundig met een zus met al 30 jaar progressieve MS.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Met afstappen heb ik geen problemen, het is meer de fijne coördinatie.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Jurf schreef: di 10 september 2019, 10:23 Ik heb een paar pedalen "over" met zo,n kooi en voor mij (ook een linkervoet met nauwelijks gevoel en coordinatie) helpt dat behoorlijk.
Je ze mag ze wel ff een poosje lenen om te kijken of het voor je werkt.
We moeten alleen even kijken hoe ze bij je komen want ik fiets niet zo vaak in jouw regio.
Ik houd me aanbevolen en haast heb ik niet! Kunnen we misschien met een ritje combineren als het tenminste gaat met mij dan! :-q
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ad58, je woont wel naast mijn favoriete winkel: Europe archery!

Edit: sorry verkeerde "Baarschot"
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Mijn favoriete was All-Inn- Traditional te Schijf. :wink:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

En een andere mogelijke oorzaak. Het aangrijpingspunt van de plaatjes van mijn raceschoenen zit duidelijk meer naar voren:

Afbeelding

Het lijkt trouwens net of die raceschoen een paar maten kleiner is! :lol: Maar dit is een vertekening door het perspectief.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Plaats reactie