Vork duikt snel en maakt geluid

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Langun
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 9 september 2019, 19:13

Ik lees al even mee op het forum als beginnende mountainbiker, ik rij al een aantal jaar met de koersfiets en heb nu 5 jaar een mountainbike om op zijn Vlaams wat door de modder te ploeteren in de winter, het is nu de bedoeling om wat meer te focussen op MTB.

Ik rij met een Canyon Grand Canyon AL 29 uit 2014, met een Rockshox 30 vork.

Gisteren vond ik van in het begin van een TT mijn vering bizar aanvoelen, hij zakte vrij eenvoudig in, bij iets grotere hits ging dat ook gepaard met een geluid.

De foto toont hoever ik mijn vork met enige inzet krijg op een vlak stuk wanneer hij gelocked (!) staat, filmpje is geluid unlocked.

https://ibb.co/MfpgL8z
https://youtu.be/rY0HynGcBBE

Iemand enig idee? Druk staat op 100psi, zoals aangegeven op de vork voor mijn gewicht (77kg).
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Te weinig olie in de rechter vorkpoot?
Er zijn twee pompjes in het spel en ze geven niet dezelfde waarde aan bij dezelfde druk?
Tijd voor een servicebeurt? (5 jaar?!)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
evdbos_mtbnl
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 4 februari 2015, 10:50

Om te beginnen zou ik mijn voorvork niet volgens de tabel instellen maar op de sag. Dat is de mate dat hij inzakt als je voorzichtig op de fiets gaat zitten. Meestal zo'n 20 tot 25 % van de totale travel. Er zijn genoeg Youtube filmpjes die tonen hoe dat moet. En je hebt al een mooie rubber ring om je linker vorkbuis zitten om je daar behulpzaam bij te zijn.

Verder lijkt het er op dat je vork ernstig aan een grondige beurt toe is. Dat is niet moeilijk zelf te doen en volgens mij zijn Rockshox revisie/onderhouds kitjes met o-ringen en dergelijke goed leverbaar. En ook aan de nodige olie is goed te komen. Maar of de omschrijving Rockshox 30 voldoende is om het juiste setje te bemachtigen? Als je de juiste benaming hebt van je voorvork (en liefst ook het modeljaar) kun je op de SRAM site alle mogelijke technische en onderhoudsinformatie vinden.
Gebruikersavatar
two-one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: di 27 februari 2007, 02:01
Mijn mountainbike: Van alles wat...

Waarschijnlijk is de o-ring in de 'sealhead' van de demper versleten, en alle dempingsolie in de onderpoten gelopen, waardoor de lockout het niet meer doet, en je het einde van de veerweg niet meer bereikt.

Het geluid komt waarschijnlijk door een gebroken veertje in de solo-air veer. Als je daar niet snel iets aan doet, zullen de restjes van die veer de hele luchtveer kapotkrassen.
Langun
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 9 september 2019, 19:13

Op basis van jullie reacties lijkt het me een goed idee om de vork nu binnen te brengen bij iemand die er verstand van heeft om alles terug op punt te zetten en nadien na te gaan hoe je standaard onderhoud uitvoert zodat ik dit in de toekomst kan vermijden.

Bedankt!
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Misschien is een service beurt bij Bikesuspension een idee? Ligt ook tamelijk zuidelijk in Nederland.
https://www.bikesuspension.nl/wie-zijn-wij.html
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ad58 schreef: di 10 september 2019, 14:05 Misschien is een service beurt bij Bikesuspension een idee? Ligt ook tamelijk zuidelijk in Nederland.
https://www.bikesuspension.nl/wie-zijn-wij.html
+1 !

Hele goede ervaringen mee. Mijn demper, dropper en vork zijn daar ook in onderhoud.
Omdraaien kan altijd nog!
Plaats reactie