Bredere velgen maar minder grip?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ik ben begin dit jaar van de oude ralphs op 21 mm overgestapt op de nieuwe ray/ralph op 26.5mm en dat beviel eigenlijk meer dan goed. ik heb het idee dat de grens verder ligt en dat de ray behoorlijk voorspelbaar is in het grens gebied (schuiven is niet gelijk op je bek). Uiteraard niet dezelfde vergelijking omdat ik van de oude ralph kwam, maar hoe je de ray/ralph op een brede velg beschrijft herken ik totaal niet. Ik rij er in Dorst (bochtig parkoers) een aardige tijd mee.
De band bolt ook best mooi vind ik op een brede velg, met een mooi rond profiel.

even een andere check.. hoe is de spaakspanning* van je nieuwe wielen... je mag verwachten dat dit in orde is, maar wellicht staan ze veel te slap en voelt het daardoor sketchy.

*beetje lastig als je geen kaas hebt gegeten van wielen bouwen, maar je kan het best vergelijken met een betrouwbaar goede set door 2 parallelle spaken (aan dezelfde kant) met je duim en wijsvinger naar elkaar toe te knijpen, als dit ongeveer hetzelfde voelt als bij een goede wielset, dan zal het ok zijn, als je ze makkelijker naar elkaar toe kan knijpen, dan staan de spaken wellicht te los.
disclaimer, dit is verre van betrouwbaar, doordat de spaakdikte van invloed is, maar ook boost/non boost, drive side non drive side.. etc
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Spaakspanning is wel ok, het is een nieuwe wielset. Oude Ritchey set is iets stijver misschien, maar niet zo dramatisch.

Heb nog even op het internet gekeken en daar wordt dit “probleem” ook her en der beschreven.

Een andere band, aanpassing van druk en wennen zijn de oplossing. Die laatste twee lijken nu al aardig te werken. Ik ga maar gewoon fietsen.
☺️
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

(bij een nieuwe set zou je mogen verwachten dat de spanning OK is, maar dat hoeft uiteraard niet zo te zijn.. overal worden foutjes gemaakt, ook bij machinaal gespaakte wielen)
Plaats reactie