Ik lees al even mee op het forum als beginnende mountainbiker, ik rij al een aantal jaar met de koersfiets en heb nu 5 jaar een mountainbike om op zijn Vlaams wat door de modder te ploeteren in de winter, het is nu de bedoeling om wat meer te focussen op MTB.
Ik rij met een Canyon Grand Canyon AL 29 uit 2014, met een Rockshox 30 vork.
Gisteren vond ik van in het begin van een TT mijn vering bizar aanvoelen, hij zakte vrij eenvoudig in, bij iets grotere hits ging dat ook gepaard met een geluid.
De foto toont hoever ik mijn vork met enige inzet krijg op een vlak stuk wanneer hij gelocked (!) staat, filmpje is geluid unlocked.
https://ibb.co/MfpgL8z
https://youtu.be/rY0HynGcBBE
Iemand enig idee? Druk staat op 100psi, zoals aangegeven op de vork voor mijn gewicht (77kg).
Vork duikt snel en maakt geluid
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Te weinig olie in de rechter vorkpoot?
Er zijn twee pompjes in het spel en ze geven niet dezelfde waarde aan bij dezelfde druk?
Tijd voor een servicebeurt? (5 jaar?!)
Er zijn twee pompjes in het spel en ze geven niet dezelfde waarde aan bij dezelfde druk?
Tijd voor een servicebeurt? (5 jaar?!)
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- All rounder
- Berichten: 61
- Lid geworden op: wo 4 februari 2015, 10:50
Om te beginnen zou ik mijn voorvork niet volgens de tabel instellen maar op de sag. Dat is de mate dat hij inzakt als je voorzichtig op de fiets gaat zitten. Meestal zo'n 20 tot 25 % van de totale travel. Er zijn genoeg Youtube filmpjes die tonen hoe dat moet. En je hebt al een mooie rubber ring om je linker vorkbuis zitten om je daar behulpzaam bij te zijn.
Verder lijkt het er op dat je vork ernstig aan een grondige beurt toe is. Dat is niet moeilijk zelf te doen en volgens mij zijn Rockshox revisie/onderhouds kitjes met o-ringen en dergelijke goed leverbaar. En ook aan de nodige olie is goed te komen. Maar of de omschrijving Rockshox 30 voldoende is om het juiste setje te bemachtigen? Als je de juiste benaming hebt van je voorvork (en liefst ook het modeljaar) kun je op de SRAM site alle mogelijke technische en onderhoudsinformatie vinden.
Verder lijkt het er op dat je vork ernstig aan een grondige beurt toe is. Dat is niet moeilijk zelf te doen en volgens mij zijn Rockshox revisie/onderhouds kitjes met o-ringen en dergelijke goed leverbaar. En ook aan de nodige olie is goed te komen. Maar of de omschrijving Rockshox 30 voldoende is om het juiste setje te bemachtigen? Als je de juiste benaming hebt van je voorvork (en liefst ook het modeljaar) kun je op de SRAM site alle mogelijke technische en onderhoudsinformatie vinden.
- two-one
- Extreme Biker
- Berichten: 835
- Lid geworden op: di 27 februari 2007, 02:01
- Mijn mountainbike: Van alles wat...
Waarschijnlijk is de o-ring in de 'sealhead' van de demper versleten, en alle dempingsolie in de onderpoten gelopen, waardoor de lockout het niet meer doet, en je het einde van de veerweg niet meer bereikt.
Het geluid komt waarschijnlijk door een gebroken veertje in de solo-air veer. Als je daar niet snel iets aan doet, zullen de restjes van die veer de hele luchtveer kapotkrassen.
Het geluid komt waarschijnlijk door een gebroken veertje in de solo-air veer. Als je daar niet snel iets aan doet, zullen de restjes van die veer de hele luchtveer kapotkrassen.
Op basis van jullie reacties lijkt het me een goed idee om de vork nu binnen te brengen bij iemand die er verstand van heeft om alles terug op punt te zetten en nadien na te gaan hoe je standaard onderhoud uitvoert zodat ik dit in de toekomst kan vermijden.
Bedankt!
Bedankt!
- Ad58
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2751
- Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
- Mijn mountainbike: Niner Ros 9
Misschien is een service beurt bij Bikesuspension een idee? Ligt ook tamelijk zuidelijk in Nederland.
https://www.bikesuspension.nl/wie-zijn-wij.html
https://www.bikesuspension.nl/wie-zijn-wij.html
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.
A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 852
- Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
- Mijn mountainbike: Cube stereo 120
+1 !Ad58 schreef: ↑di 10 september 2019, 14:05 Misschien is een service beurt bij Bikesuspension een idee? Ligt ook tamelijk zuidelijk in Nederland.
https://www.bikesuspension.nl/wie-zijn-wij.html
Hele goede ervaringen mee. Mijn demper, dropper en vork zijn daar ook in onderhoud.
Omdraaien kan altijd nog!