SRAM GX Eagle vs. XT M8100

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

Een nog te bestellen fully is in twee versies te verkrijgen: SRAM GX Eagle of XT M8100. Geen prijsverschil. Wel is volgens de specs de XT fiets ruim 500 gr. zwaarder. Verschil is alleen de schakelgroep (niet de remmen dus).

Nu heb ik al ruim 20 jaar geen SRAM meer gereden. Wel XT en XTR.

Iemand ervaring met SRAM GX Eagle ?

Of eigenlijk is de vraag: SRAM of Shimano?
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Gewoon doen waar jouw voorkeur naar uitgaat.
En anders even de zoekfunctie gebruiken aangezien deze vraag al meerdere keren hier is gesteld. Info genoeg over te vinden dus op het forum.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Het gewichtsverschil komt niet door de groep. GX is een paar gram lichter bij het ene component, M8100 bij het andere component.

Onder de streep zit er 5gr verschil in in het voordeel van de M8100.

M8100: Let op het gewicht van de ketting ;)
https://bikerumor.com/2019/05/30/shiman ... ght-lists/

GX:
https://bikerumor.com/2017/06/08/first- ... ike-group/
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Let op dat SRAM triggers anders schakelen dan Shimano, op- en afschakelen is beide met de duim. Kwestie van wennen maar persoonlijk vind ik het nog steeds irritant (en ergonomisch ook minder)
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

shimano liep een tijdje achter op eagle, maar ik heb (zonder ervaring) het idee dat ze nu minstens op hetzelfde niveau zitten. Onder zware load zou de nieuwe 12 speed shimano super goed moeten presteren, merkbaar beter dan eagle. En als je de triggers van shimano gewend bent, dan wil je denk ik geen SRAM (wat andersom wellicht ook het geval is, kwestie van gewenning).
Dus ik zou in mijn geval voor shimano gaan.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

TenZNL schreef: di 10 september 2019, 09:19 Let op dat SRAM triggers anders schakelen dan Shimano, op- en afschakelen is beide met de duim. Kwestie van wennen maar persoonlijk vind ik het nog steeds irritant (en ergonomisch ook minder)
Ik heb de 2-way-release dan weer nooit gebruikt en ben pro-SRAM door het klik-klak-gevoel en de ergonomie. De M8000 was daar al iets beter in maar nog steeds geen SRAM-gevoel. Meer speling, minder direct schakelen.
Laatst gewijzigd door RuudRuud op di 10 september 2019, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ik doelde meer op het verschil tussen het afschakelen, SRAM is met de duim en Shimano met de wijsvinger. In het begin zat ik nogal te klooien omdat ik, na jaren Shimano, volautomatisch met de wijsvinger afschakelde.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

shimano kan met zowel de wijsvinger als de duim, vanaf XT m8000 zelfs 2 klikjes tegelijk naar een kleiner kransje met je duim (ideaal!)

2 way release (wijsvinger en duim, 2 kanten op) en multi release (meerdere (2) kliks zwaarder)
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Prulleman schreef: di 10 september 2019, 10:59 shimano kan met zowel de wijsvinger als de duim, vanaf XT m8000 zelfs 2 klikjes tegelijk naar een kleiner kransje met je duim (ideaal!)

2 way release (wijsvinger en duim, 2 kanten op) en multi release (meerdere (2) kliks zwaarder)
Ooit gevoeld hoe snel SRAM schakelt naar kleinere kransjes? Dan heb je de multi-release niet nodig. En op al mijn shifters voelde multi-release echt niet goed als je door moest duwen voor het tweede kransje kleiner. (2x XTM785/6 (?) en 2x XTM8000)

Los van de voorkeur. XT schakelt goed genoeg, in een direct vergelijk met de M8000 groep schakelt Eagle GX toch echt nog ietsjes/marginaal beter.

De M8100-groep? Geen idee :)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ken oude SLX, XT en XTR groepen.
Ken oude SRAM XO groep.
Recent gebruikte ik SRAM Eagle GX 1x2, gripshift, en sinds juli 1x12 XTR. XT 1x12 zal daar qua feel en prestatie nauwelijks ver vanaf zitten.

Voordeel SRAM 1x12: ze waren er al een paar jaar, Shimano had hen de boel uit handen gegeven, maar... is weer helemaal terug!
Voordeel SRAM, voor mij: gripshift! Triggers schakelen wat meer staccato.

Shimano XTR 1x12 nu: ook meer staccato, ipv dat boterzachte van vroeger, SRAM en Shimano lijken wat dat betreft meer op elkaar nu.
Bereik Shimano 1x12 is met 10-51 groter dan SRAM 10-50, vind ik een pre, zeker in de bergen, als je veel hm's rijdt. Onderlinge stapjes bij Shimano zijn mn in het lichtste bereik ook vloeiender, kleiner. Bij SRAM is het 'ineens naar heel klein', voelt meer aan als een sprong.
Shimano XTR blinkt uit in trappen onder kracht en toch vloeiend schakelen, of, 'slordig' schakelen en toch vloeiend schakelen. Dat kan Eagle GX iets minder goed, wel gewoon goed.
Nadeel Shimano: voor de liefhebbers ervan geen gripshift.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ik rij nu een jaar met sram en ik heb sindsdien niet meer omgekeken naar Shimano. Ik loop niet warm voor 12 speed omdat ik dat nog niet echt nodig acht en de cassettes vrij duur vind. Ik vergelijk 11 speed met 11 speed en ik vind sram duidelijk beter schakelen. Ik heb gx derrie met x1 shifter en ik vergelijk met XT derrie en SLX shifter. Shimano schakelt wel veel stiller, dat moet ik ze wel nageven. En zaken als derrie wieltjes zijn een stuk goedkoper bij Shimano.
Omdraaien kan altijd nog!
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Heb geen gx eagle gehad wel 2x11 gx. Nu 1x12 Xt 8100. Is niet helemaal wat de vraag is maar ben met de 1x12 deze zomer in de alpen van zwitserland en in winterberg geweest, en bevalt mij prima. Had bij de gx der. Al binnen 800 km een der.wiel kapot en een ketting op meerdere plekken kapot.(terwijl ik altijd netjes onderhoud pleeg) voor mij weer Xt en voor de vrouw ook :-D
who dares wins
i-toon
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: za 28 augustus 2004, 15:00
Mijn mountainbike: wordt vooral gebruikt in de Maasduinen

Ik heb altijd met Shimano geschakeld, nu voor het eerst met SRAM GX Eagle, ik zou zo graag weer terug willen naar Shimano. Als ik de 12-speed cassette kon plaatsen op mijn wiel, stapte ik weer over naar Shimano. Heb nu wel de Shimano XT 12-speed shifter gemonteerd, schakelen gaat weer als vanouds, maar zou het liefst de complete groep monteren. Voor mij nooit meer SRAM!!!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

i-toon schreef: wo 11 september 2019, 09:54 Ik heb altijd met Shimano geschakeld, nu voor het eerst met SRAM GX Eagle, ik zou zo graag weer terug willen naar Shimano. Als ik de 12-speed cassette kon plaatsen op mijn wiel, stapte ik weer over naar Shimano. Heb nu wel de Shimano XT 12-speed shifter gemonteerd, schakelen gaat weer als vanouds, maar zou het liefst de complete groep monteren. Voor mij nooit meer SRAM!!!
Mag ik vragen waarom? Ik ben echt lyrisch over mijn 11 speed groep.. Ik lees wel dat de 12 speed groepen van sram niet zo fantastisch werken als de 11 speed groepen. Voorname in de iets 'goedkopere' klasse. NX/GX spul. Dit lees ik overigens op engelstalige fora.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Mijn ervaring is dat eigenlijk alle hedendaagse schakelgroepen geen belemmering vormen voor het fietsen dat ik doe.
Ik heb gebruikt: Shimano SLX/XT 10 speed, Shimano SLX/XT 11 speed, SRAM NX/GX 11 speed en SRAM GX Eagle. Mits correct afgesteld en niet versleten werkt alles gewoon uitstekend, zelfs de Shimano Sora 8 speed groep op m'n racer.

Mijn mening: Sram VS Shimano is net als Rockshox VS FOX, vooral berust op subjectiviteit, beiden voldoen prima en ieder heeft z'n voorkeur.
Plaats reactie