Vermijden van overkop te gaan in een snelle afdaling

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Lonelybiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: di 10 september 2019, 19:10

In het laatste weekend van augustus ben ik met een maat gaan mtb'en in Vielsalm.
Ik ben daar zwaar ten val gekomen. Ik heb mijn nek gebroken (stabiele breuk) tijdens de valpartij.
In de formule 1 hebben ze dan meestal de replay om uit te vissen wat er misgegaan is.
Ik heb helaas geen replay en ook de replay in mijn hoofd is gewist, waarschijnlijk van de klap.
Mijn maat reed op het moment van het ongeval 80 meter achter mij en heeft het niet zien gebeuren.

Momenteel zit ik thuis. Ik probeer de puzzelstukjes te leggen wat er precies foutgelopen kan zijn.
Ik wil weten wat mij heeft doen vallen, wat ik moet doen om een gelijkaardige val in de toekomst te vermijden.
Ik ben al zeker 2 maand thuis en werkgevers vinden dat nu éénmaal niet zo superleuk ...
Een nek is toch ook een zeer kwetsbare plaats. Ik heb heel veel geluk gehad, volgens de dokter, om er zonder verlamming vanaf te komen.
Had ik op de plaats van de breuk een dwarsleasie (breuk met beschadiging van het ruggemerg) gehad, dan zou ik vanaf mijn kin verlamd geweest zijn. Dat doet een mens toch nadenken.

Ik wil graag het ongeval beschrijven en enig advies inwinnen van meer ervaren bikers wat er precies fout gelopen kan zijn.
Het ongeval gebeurt op de vaste route nummer 2 van Vielsalm. In het begin heb je flink wat pittig klimwerk, om na de tweede of derde klim een steile maar snelle afdaling aan te vatten. Het was een gewone brede bosweg, hier en daar een put en een boomwortels, maar het leek perfect mogelijk om bij te trappen en wat snelheid te nemen. Mijn snelheid moet ongeveer 45-50 km/h bedraagt hebben toen er een aantal erosiegeulen / putten opdoken. Ik moet in zon geul over mijn stuur gekatapulteerd geweest zijn en ben echt vol op mijn gezicht gegaan. Bril volledig verplinterd, helm kapot aan de zijkant en door de impact van mijn hoofd geslingerd, wielershirt volledig kapot en opgereten langs links.
Er is ook aanzienlijke schade aan mijn fiets, oa aan het versnellingsapparaat waar ik al net kosten aan gehad heb.

Ik weet dat, als een afdaling iets of wat technisch is, dat ik die niet aan hoge snelheid moet nemen. Dit leek echter een 'bijtrapafdaling' maar dus met enkele surprises in petto. In een steile afdaling ga ik normaal achter mijn zadel hangen en kom ik zo weinig mogelijk aan de voorrem. In een snelle afdaling is dat echter niet de positie die je normaal aanneemt. Ik heb al filmpjes bekeken van hoe de 'pros' enorme jumps uitvoeren, ook downhillers enz, eerst rechtkomen en dan terug naar achteren. Dat lijkt mij iets te hoog gegrepen om dat te proberen, ik heb niet de allerbeste techniek en dat zou alleen maar een zwaardere val kunnen opleveren. Ik heb ook geen ambities om een freestyler of downhiller te worden. Wel heel knap wat die mannen kunnen, maar ik ben dus al blij dat ik een gewone xc-rit in de Ardennen overleef.

Welke positie neem je dan best aan in zulk een afdaling, zodat je wat snelheid hebt maar toch tijdig kan anticiperen op oneffenheden in de weg? Kwestie van niet tegen hoge snelheid gelanceerd te geraken. Iets meer naar achter gaan hangen en minder snel gaan en niet bijtrappen, is dat het enige dat men kan doen?

En nog een kleinere vraag: is het normaal dat bij de impact mijn helm van mijn hoofd geslingerd is?Hij was net nieuw en kon hem zelfs als hij strak aangespannen was nog een beetje naar voor en achter bewegen op mijn hoofd. Volgens de verkoper was dat echter normaal.

Alvast dank voor het advies voor ieder die mij misschien tot nader inzicht kan brengen wat ik fout gedaan heb.
Ik denk dat enig beter inzicht in mijn ongeval mij zou helpen bij mijn revalidatie en mij opnieuw moed kan geven het biken terug op te pikken eens ik dat terug kan.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Zo... wat een verhaal... allereerst veel sterkte met je herstel!

Nog wat vragen, om een beter beeld te kunnen vormen:
Op wat voor fiets reed je? Hardtail, fully, 29”?
Welke banden, welke druk? Fatsoenlijke vork, goed afgesteld?
Welke maat fiets, hoe lang ben je?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Oei! Maar mooi dat het 'goed' is afgelopen!


Het blijft vanaf hier wat gokken, maar ik ga wat antwoorden proberen te geven.

Belangrijk: wat voor een fiets heb je?

Van die helm: kijk eens naar een vliegtuigcrash: daar liggen dan overal schoenen rondom het wrak. Die worden door de kracht van de klap gewoon los geslingerd. En die zitten nog wat vaster dan een helm. Is dus niet abnormaal. En een helm is gemaakt om de eerste klap op te vangen. Zelfs als die op je hoofd blijft zitten is een helm al veel minder efficiënt bij een tweede klap.


Inderdaad ga je op een snelle afdaling niet achterop hangen. In feite blijf je neutraal op je pedalen staan. En dan ook echt staan. Kijk naar van der Poel. Knieën dus bijna gestrekt. Je gewicht staat dus op de pedalen, rust nauwelijks op je stuur. In principe zou je moeten gaan staan op momenten dat je niet hoeft te trappen, maar er zijn natuurlijk een heleboel situaties waar dat niet echt hoeft. Op hoge snelheid of hobbeling en technisch terrein zou ik echter wel per definitie gaan staan.

Op het moment dat je staat heb je namelijk veel meer controle over je fiets en kun je heel snel inspelen op de situaties. Als je zit ben je een dood gewicht op je fiets en kun je je fiets nauwelijks onder je bewegen.

In het geval van die afdalingen rond Vielsalm heb je inderdaad veel geulen voor de afwatering. Soms een glooiende kuil met daar achter nog een kleine hobbel. Soms een kort geultje. In principe zou je het voorwiel over de hele geul en de eventuele hobbel moeten trekken en er na weer rustig neer moeten zetten. En dan 'veer' je met je benen je achterwiel er doorheen. Of je springt er overheen. Als je je voorwiel er gewoon doorheen laat rollen en rekent op de vering dat die de klap opvangt, dan loop je het risico dat de vering dat niet goed doet, dat je wiel blijft hangen of dat je zelf naar voren gegooid wordt omdat je sterk afgeremd wordt door de kuil en/of hobbel. Dit is een waarschijnlijk scenario in jouw geval.

Iets anders kan ik zo niet verzinnen. Tenminste, ik kan een hele hoop verzinnen, maar dat zijn unieke situaties als precies een grote steen op je pad bijvoorbeeld. Dingen die je onder 'pech' kunt scharen.


Je zou dus kunnen oefenen je voorwiel op te tillen. Doe dit dus staande op de fiets. Je kunt je stuur iets induwen en dan er hard aan trekken terwijl je iets naar achteren leunt. Dit kun je op straat doen en dan proberen je voorwiel zo hoog te krijgen en het zo lang vol te houden dat je hem over een putdeksel kunt trekken.
Voor springen doe je hetzelfde, maar dan met twee wielen. Of je probeert te bunny-hoppen. Hiervoor staan heel veel filmpjes op internet hoe je dit aanpakt.
Een clinic is dan ook aan te raden. Wel eentje waar ze dit goed oefenen!


En vanwege je fiets: op hoge snelheid begint de kwaliteit van de demping een rol te spelen. En dan kan het zo zijn dat een normaal best redelijke vork bij die hoge snelheid opeens volledig door slaat in zo een kuil, op zo een hobbel. En dan word je ook naar voren geslingerd en kun je zomaar over het stuur slaan... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Klinkt als een hele nare val. Succes met je herstel. Een dropper is ook handig. Zadel laag en hard meetrappen met minder risico over het stuur te gaan. Maar meestal gaat het mij downhill al hard genoeg zonder bij te trappen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Vreselijk zo'n ongelukkige crash. Vriendin heeft een heel erg gelijksoortige crash gehad. Ik heb het niet gezien maar daarna wel uitgebreid de situatie bekeken terwijl de ambulanceverpleegkundigen met haar bezig waren (ik wist dat ze zou willen weten wat er gebeurd kan zijn). In mijn ogen is haar voorwiel geblokkeerd in een erosiegeul ter gevolg van een stuurbeweging. Hoewel mensen bang zijn van de voorrem is op hoge snelheid aan je stuur trekken een minstens zo effectieve manier om je voorwiel te "stallen". Ze zei ook dat ze de erosiegeulen laat zag en er van schrok. Ze zag het niet als rolbaar.

Als je zo snel bent gevallen dat je niet genoeg tijd had om jezelf op te vangen dan is waarschijnlijk je voorwiel ergens blijven haken, of dat nou door remmen, sturen of een groot stuk steen komt.
Lonelybiker schreef: di 10 september 2019, 20:12 In het laatste weekend van augustus ben ik met een maat gaan mtb'en in Vielsalm.
Ik ben al zeker 2 maand thuis en werkgevers vinden dat nu éénmaal niet zo superleuk ...
Maar wanneer is het nou gebeurd?
Waar woke is, is vuur
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Makkelijk schreef: di 10 september 2019, 21:14
Lonelybiker schreef: di 10 september 2019, 20:12 In het laatste weekend van augustus ben ik met een maat gaan mtb'en in Vielsalm.
Ik ben al zeker 2 maand thuis en werkgevers vinden dat nu éénmaal niet zo superleuk ...
Maar wanneer is het nou gebeurd?
Hé, hij is hard op zijn hoofd gevallen! Ga jij 'm nu nog meer hoofdpijn bezorgen... :-{ :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Ik kan je geen advies geven, maar wil je wel sterkte wensen met je herstel.
who dares wins
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ben XC-rijder, voorliefde voor hard dalen op voor XC begrippen uitdagende trails... niet vies van kommetjes bergaf rijden... maar... niet in totaal onbekend terrein!
Dan ‘matig’ ik relatief de snelheid wat (gaat nog steeds wel hard) en kijk ik zo ver mogelijk vooruit. Scannen wat eraan komt, anticiperen.

Bij geulen en greppels geldt oha: vermijden, door tijdig je lijn goed te kiezen, of, als dat niet meer gaat, op tijd bij te remmen, en dan zo ‘dwars’ mogelijk de geul/greppel benaderen en daarbij je voorwiel op tijd wat optrekken, zodat je relatief ‘recht’ tegen de wand de geul/greppel over/uit stuurt, ipv schuin tot evenwijdig ertegenaan, met het risico dat je in de geul/greppel blijft, of erin terug ketst, of zelfs wegglijdt met je voorband.
De achterkant van je fiets volgt dan meestal vanzelf de greppel uit/over, als het met je voorwiel goed is gegaan.

Zit je eenmaal echt in de greppel en weet je (tsja, lastig, ervaring, iets met schade en schande, etc...), hier kom ik niet 123 uit: vooral accepteren dat je erin zit, geen plotse stuurbewegingen meer maken, gedoseerd rollend remmen (wielen nooit blokkeren!), snelheid eruit halen, met de greppel/geulrichting mee blijven sturen, en zo crash voorkomen, stil gaan staan met 1 been aan de grond, danwel beheerst en met lagere snelheid laten vallen, damage control dus.

Val je toch... en word je gekatapulteert, dan heb je mazzel als je nog wat judoreflexen hebt... klein maken, niks uitsteken, maar rollend de val breken...

Maar soms heb je gewoon pech en dan ben je ineens weg, nul controle... of staat er een boom in je valrichting...

En altijd in de attackhouding dalen in onbekend terrein!
Nooit blijven zitten. Altijd ontspannen staan op de pedalen, knieen wat gebogen (en juist niet zodanig gestrekt dat je gelocked staat met je knieen... dit is een XC manier van dalen om de benen wat rust te geven, geschikt op makkelijker en reeds verkend = bekend terrein! Als je echt op hoge snelheid op onverwachte dingen goed voorbereid wilt zijn: attackhouding!), met de armen/ellebogen wat naar buiten en gebogen...
Zo ‘danst’ de fiets onder je lichaam en doen vering van de fiets en je eigen verende knieen en armen/ellebogen het controlerende werk. Lijn kiezen, laat de fiets maar lopen, yes :winkie: !!

Wat bredere banden met goede grip, op niet te hoge druk, goed afgestelde vork/demper, ook allemaal belangrijk om voluit gecontroleerd te kunnen dalen.
En een dropper is ideaal omdat je zadel dan niet meer id weg zit. Voordeel: je kunt je fiets nog meer/makkelijker onder je laten dansen en je kunt je zwaartepunt nog meer verlagen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Sterkte met herstel, dat zal inderdaad wel even duren. De oorzaak zul je nooit meer met 100% zekerheid vinden. In afdalingen til je je voorwiel inderdaad over zo'n geul heen. Daarmee voorkom je dat het dubbel slaat of zoveel snelheid verliest dat je over the bars gaat. Ga dit inderdaad zoals Lars ook al adviseerd eerst in een clinic oefenen en daarna bij elke plas, putdeksel, tak of geul. Dit is ook voor de gewone xc rijder basis techniek die je voor je eigen veiligheid moet beheersen.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik denk dat je zelf al je antwoord gegeven hebt in je openingspost. Ik vind het wel leuk om downhill / freeride te doen, maar ik zou toch ook niet zomaar met 45-50km/u ergens naar beneden vliegen op een XC fiets als ik die route niet perfect ken.
Een DH/Freeride fiets heeft veel meer marge voor fouten op zo'n snelheid (meer/betere demping, dikkere banden, andere geometrie) dan een XC fiets.
En met die snelheden wordt een XC fiets geheid nerveus, waardoor je veel meer afhankelijk bent van je skills.
En als je die had gehad, dan had je nu niet deze vraag gesteld ;)

Klinkt misschien een beetje onvriendelijk (zo is het niet bedoeld), maar ik denk dat de meest belangrijke skill is om je eigen kunnen op dat moment goed in te schatten.
Weet wanneer je je ongemakkelijk moet gaan voelen en anticipeer daarop.
Zoals je hebt ervaren is deze sport niet zonder risico. En ik weet bijna zeker dat je ook niet de gebruikelijke bescherming aan had die met die snelheden gedragen worden (o.a. een full face helm). Die helm alleen had het nu misschien niet kunnen voorkomen, maar het besef dat 45-50km/u downhill echt wel hard is, had misschien wel kunnen helpen. ;)

Sterkte met je herstel!
Lonelybiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: di 10 september 2019, 19:10

Makkelijk schreef: di 10 september 2019, 21:14 Vreselijk zo'n ongelukkige crash. Vriendin heeft een heel erg gelijksoortige crash gehad. Ik heb het niet gezien maar daarna wel uitgebreid de situatie bekeken terwijl de ambulanceverpleegkundigen met haar bezig waren (ik wist dat ze zou willen weten wat er gebeurd kan zijn). In mijn ogen is haar voorwiel geblokkeerd in een erosiegeul ter gevolg van een stuurbeweging. Hoewel mensen bang zijn van de voorrem is op hoge snelheid aan je stuur trekken een minstens zo effectieve manier om je voorwiel te "stallen". Ze zei ook dat ze de erosiegeulen laat zag en er van schrok. Ze zag het niet als rolbaar.

Als je zo snel bent gevallen dat je niet genoeg tijd had om jezelf op te vangen dan is waarschijnlijk je voorwiel ergens blijven haken, of dat nou door remmen, sturen of een groot stuk steen komt.
Lonelybiker schreef: di 10 september 2019, 20:12 In het laatste weekend van augustus ben ik met een maat gaan mtb'en in Vielsalm.
Ik ben al zeker 2 maand thuis en werkgevers vinden dat nu éénmaal niet zo superleuk ...
Maar wanneer is het nou gebeurd?
Het is effectief eind augustus gebeurd, maar ik zit vanaf nu wellicht nog 2 maanden thuis.

Bedankt voor de vele reacties.

Ik heb dezelfde post gedaan in een Belgisch forum en ook naar de gemeente Vielsalm.
Ik verwachtte nu niet meteen een pasklaar antwoord ofzo maar echt niets reactie.

Wat zijn die Nederlanders toch ontzettend lieve en empathische mensen seg. :-q :winkie:
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Lonelybiker schreef: di 10 september 2019, 23:37
Ik heb dezelfde post gedaan in een Belgisch forum en ook naar de gemeente Vielsalm.
Ik verwachtte nu niet meteen een pasklaar antwoord ofzo maar echt niets reactie.

Wat zijn die Nederlanders toch ontzettend lieve en empathische mensen seg. :-q :winkie:
We hebben gewoon graag een mening :bier:

Sterkte met je herstel, je wordt met schade en schande wijs in het mountainbiken helaas. Jouw les was wel erg hard :((

Meeste is wel gezegd, vooral anticiperend rijden en de "oplossingen" voor alles wat je tegen kunt komen op de trails proberen op een veilige manier/plek te oefenen.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7361
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

In de eerste plaats is en zal het een verzameling veronderstellingen blijven aan de hand van de beschikbare informatie. Wat er precies is misgegaan zul je dus nooit echt achterhalen: "shit happens", rustig opbouwen en kijken waar je je kunt/moet verbeteren c.q. het anders moet aanpakken (aanknopingpspunten staan er al genoeg)... Sterkte met het herstel.

Mark-V schreef: di 10 september 2019, 22:46En ik weet bijna zeker dat je ook niet de gebruikelijke bescherming aan had die met die snelheden gedragen worden (o.a. een full face helm). Die helm alleen had het nu misschien niet kunnen voorkomen, maar het besef dat 45-50km/u downhill echt wel hard is, had misschien wel kunnen helpen. ;)
Heb je ooit in de Ardennen een vaste route of toertocht gereden? Dan had je er misschien een iets andere definitie van "gebruikelijke" op na gehouden...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Pfoe, heftig verhaal zeg. Ik heb wel es n klappertje gemaakt maar niet zo een als jij hier beschrijft ... ook ik wens je veel sterkte met herstellen en laat dit je niet ontmoedigen om weer op de bike te stappen. Zoals hier al geschreven: door schade & schande word je wijs...en blijf het vertrouwen houden. Succes ermee! :-q
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

cheeta schreef: di 10 september 2019, 23:54
Mark-V schreef: di 10 september 2019, 22:46En ik weet bijna zeker dat je ook niet de gebruikelijke bescherming aan had die met die snelheden gedragen worden (o.a. een full face helm). Die helm alleen had het nu misschien niet kunnen voorkomen, maar het besef dat 45-50km/u downhill echt wel hard is, had misschien wel kunnen helpen. ;)
Heb je ooit in de Ardennen een vaste route of toertocht gereden? Dan had je er misschien een iets andere definitie van "gebruikelijke" op na gehouden...
Is dat relevant of ik mee gedaan heb aan een toertocht of uberhaupt in de ardennen ben geweest?
Er zijn duidelijk verschillende disciplines (XC, Enduro, Downhill) en natuurlijk hebben ze wat overlap, maar als je met een XC gaat downhillen (ook al is het maar 1 afdaling) dan begeef je je dus in een andere discipline. Als je slim bent draag je daar dan ook de bijpassende bescherming bij toch?
Of wilde jij graag vinden dat dat niet nodig is, omdat het maar één keer is? Dat mag hoor :-q :winkie:

Ik vind sowieso de term mountainbiken in NL erg snel gebruikt terwijl het eigenlijk boswielrennen is, maar dat is mijn mening ;)
Plaats reactie