Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Kollie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 20 april 2009, 20:33

Hallo,

De laatste tijd fiets ik met mijn MTB meer op fietspaden, bospaden en ook gravel etc.
Is een gravelbike qua geometrie comfortabeler? Na 15 tot 20 km krijg ik last van mijn nek op de MTB.
Of wordt dat op een gravelbike eerder erger?

Heb nu een 26 inch.
Honey Rider
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 11:17

Ook ik heb deelgenomen aan de ‘liberation ride’; de ‘180’ kilometer. In de praktijk net geen 170. De route en omstandigheden waren minder heroïsch dan op 5 mei. Maar ook dit keer zeker weer een paar keer het gevoel dat ik heerlijk aan het ‘underbiken’ was. Maar ik beleef daar juist plezier aan!
Joop
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Kollie schreef: di 10 september 2019, 13:23 Hallo,

De laatste tijd fiets ik met mijn MTB meer op fietspaden, bospaden en ook gravel etc.
Is een gravelbike qua geometrie comfortabeler? Na 15 tot 20 km krijg ik last van mijn nek op de MTB.
Of wordt dat op een gravelbike eerder erger?

Heb nu een 26 inch.
Dat blijft waarschijnlijk redelijk hetzelfde. Stuurhoogte is de factor hier. Monteer een stuurpen met een flinke hoek omhoog. Kan zowel op een gravelracer als een hardtail.
Waar woke is, is vuur
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Kollie schreef: di 10 september 2019, 13:23 Hallo,

De laatste tijd fiets ik met mijn MTB meer op fietspaden, bospaden en ook gravel etc.
Is een gravelbike qua geometrie comfortabeler? Na 15 tot 20 km krijg ik last van mijn nek op de MTB.
Of wordt dat op een gravelbike eerder erger?

Heb nu een 26 inch.
Dat ligt vrnl aan de stuurhoogte/zitlengte. Waarschijnlijk staat je stuur vrij laag en/of is je stuurpen te lang.
Dat zal op gravelbike niet perse beter worden. Dat ligt er aan hoe jijzelf er op zit.

Ik zou inderdaad eerst eens een kortere hogere stuurpen proberen of (goedkoop) rizer stuur.
Kollie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 20 april 2009, 20:33

Een andere stuurpen is waarschijnlijk niet duur om te testen. Veranderd er iets in het stuurgedrag als de pen korter (en evt. hoger) wordt?
Ik zal ook eens naar een riser kijken, misschien kan beide ook de oplossing zijn/worden.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Kollie schreef: wo 11 september 2019, 09:26 Een andere stuurpen is waarschijnlijk niet duur om te testen. Veranderd er iets in het stuurgedrag als de pen korter (en evt. hoger) wordt?
Ik zal ook eens naar een riser kijken, misschien kan beide ook de oplossing zijn/worden.
Stuurgedrag verandert iets, maar als je van een lange lage pen (ik neem aan dat je dat op 26" hebt) bv 2cm omhoog en 2cm korter gaat blijft het binnen de perken vlgs mij.
Nb je zou een topic kunnen openen met wat foto's ? Dan krijg je wrsch meer tips als in dit gravel topic.
Gebruikersavatar
R&DY
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 16 juni 2015, 11:20
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT Expert Carbon World Cup

r.e.n.e. schreef: ma 9 september 2019, 21:22 Even een vraagje , ik zoek voor mijn straggler een bandenset voor op mijn carbon hoge velgen voor deels op de weg, nu heb ik conti 27gemonteerd en op mijn cross set liggen furious fred 2.0.
Ik zoek een band met veel volume met weinig profiel en met skin/tan wall zijkant, vanaf ongeveer 35mm breed maar ze moeten wel op een brede racevelg passen.
Wie heeft voor mij de oplossing, ik zie door de bomen het bos niet meer.
Vittoria terreno zero misschien een optie? Ik heb ze zelf in 40mm

Afbeelding
Laatst gewijzigd door R&DY op wo 11 september 2019, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Fadje104
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: za 3 december 2016, 21:16

r.e.n.e. schreef: ma 9 september 2019, 21:22 Even een vraagje , ik zoek voor mijn straggler een bandenset voor op mijn carbon hoge velgen voor deels op de weg, nu heb ik conti 27gemonteerd en op mijn cross set liggen furious fred 2.0.
Ik zoek een band met veel volume met weinig profiel en met skin/tan wall zijkant, vanaf ongeveer 35mm breed maar ze moeten wel op een brede racevelg passen.
Wie heeft voor mij de oplossing, ik zie door de bomen het bos niet meer.
Continental contact speed 2 iets? in vele mater verkrijgbaar(28-42)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

WTB Riddler?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Kollie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 20 april 2009, 20:33

MonkeyRider schreef: wo 11 september 2019, 10:28
Kollie schreef: wo 11 september 2019, 09:26 Een andere stuurpen is waarschijnlijk niet duur om te testen. Veranderd er iets in het stuurgedrag als de pen korter (en evt. hoger) wordt?
Ik zal ook eens naar een riser kijken, misschien kan beide ook de oplossing zijn/worden.
Stuurgedrag verandert iets, maar als je van een lange lage pen (ik neem aan dat je dat op 26" hebt) bv 2cm omhoog en 2cm korter gaat blijft het binnen de perken vlgs mij.
Nb je zou een topic kunnen openen met wat foto's ? Dan krijg je wrsch meer tips als in dit gravel topic.
Ik ga kijken naar de mogelijkheden en misschien open ik dan wel een nieuwe topic. Mijn 1e gedachte was dat een gravelbike comfortabeler zou zijn, daarom ben ik hier begonnen. Bedankt.
Gebruikersavatar
speedrider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12

Kapitein Iglo schreef: wo 11 september 2019, 12:51 WTB Riddler?
Heb ik ook op gereden. Binnen no time waren ze op. En niet veel mee op de weg gereden.
Life is short.....................enjoy it!!!
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

r.e.n.e. schreef: ma 9 september 2019, 21:22 Even een vraagje , ik zoek voor mijn straggler een bandenset voor op mijn carbon hoge velgen voor deels op de weg, nu heb ik conti 27gemonteerd en op mijn cross set liggen furious fred 2.0.
Ik zoek een band met veel volume met weinig profiel en met skin/tan wall zijkant, vanaf ongeveer 35mm breed maar ze moeten wel op een brede racevelg passen.
Wie heeft voor mij de oplossing, ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ik weet niet hoe weinig profiel je wilt? Paar opties, allemaal skinwall en 35+, variërend in profiel :

-Challenge Strada Bianca
-Challenge Gravel Grinder
-Donelly (Clement) Strada USH
-Donelly (Clement) X'plor USH
-Donelly (Clement) X'plor MSO
-WTB Venture
-WTB Exposure
-WTB Byway
-Panaracer GravelKing
-Panaracer GravelKing SK
-Panaracer GravelKing Plus
-Panaracer Pasela

Geloof dat een aantal hiervan (met name de WTB) nog vrij nieuw zijn in deze maten en leverbaarheid misschien nog een issue is.
Gebruikersavatar
Tacoos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 10 juni 2013, 21:09
Mijn mountainbike: Trek Rumblefish Elite

Komend weekend Strada Bianche Peel en Heide:
https://stradebianchepeelenhei.nl/
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Tacoos schreef: za 14 september 2019, 09:48 Komend weekend Strada Bianche Peel en Heide:
https://stradebianchepeelenhei.nl/
Goede tip :-q
Ik sta ingeschreven :-D
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Iemand deze al eens opgevallen:

Liteville 4-One (Gravelbike)
Er zitten voor mij wel een paar nadelen aan:
- Evo3, eigen uitlijning van achterwiel op basis van 142 standaard
- 34.9 zadelpen, dit ivm mogelijkheid van een 8-pins dropper
- Max 40mm banden
Reach is enorm, 50mm extra reach voor een XL bike in vergelijking met de concurrentie.
Verder is het een mooie machine!

Prijs: 1500 voor frameset bij BC incl Enve vork.

Afbeelding
Plaats reactie