Vermijden van overkop te gaan in een snelle afdaling

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je hebt downhill als in een DH-wedstrijd en je hebt downhill als in "de heuvel afrijden".
Dat laatste komt in de Ardennen vrij veel voor op de XC-routes. En daar rijdt men uiteraard zonder fullface.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Bij een echt downhill parkoers (waar ik overigens geen ervaring mee heb) kun je je inderdaad erop kleden. Maar hoe moet je je dan kleden/beschermen als je in de Ardennen fietst, waar klimmen wordt afgewisseld met soms redelijk steile afdalingen, waar je ook best dik over de 40 kunt gaan als je wilt? Je kunt moeilijk steeds van fiets of zelfs van helm wisselen als je gaat afdalen. Het enige wat je denk ik kunt doen is niet te hard gaan zodat je er zeker van bent dat je de zaak overziet en kunt reageren op plotselinge obstakels. Bij mij ligt de grens waarop ik uit mijn comfortzone ga rond of soms net iets boven de 35 km/uur. Ik kan me voorstellen dat die bij meer ervaren hoger ligt. Ik zag laatst een megavalanche filmpje waar ze over het ijs harder dan 100 km/uur gingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Beterschap voor Libertybiker :-q

En in het algemeen:
Clinic(s) volgen en ervaring opdoen in die omgeving.
Niet alle ongelukken kan je voorkomen, maar ongelukken door onervarenheid wel.
(is overigens geen verwijt, eerder advies)
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op wo 11 september 2019, 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Klote man.

Tja, wat valt er over te zeggen? Er kan zoveel gebeurd zijn: tegen een steen/wortel aan die te hoog was voor je vering? In een greppel/kuil die te hoog was voor je vering? Voorwiel opeens opzij geramd door een obstakel?

Enige wat misschien verstandiger is toch een zwaarder soort fiets dan XC te gebruiken als je dergelijke afdalingen gaat doen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kent iemand de (huidige) vaste routes van Vielsalm?
Ik heb ze de laatste 15 jaar vermeden wegens te saai...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
The Drutz
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 806
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 15:09
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
Contacteer:

Ai, dit zijn de minder leuke berichten. Gelukkig dat de gevolgen niet erger zijn en veel sterkte en beterschap in het herstel.

Ik heb iets vergelijkbaars ook eens gehad op een voor mij zeer bekende route, op lagere snelheid en gelukkig met slechts een gebroken sleutelbeen. Maar tot op heden heb ik het voorval ook niet kunnen verklaren. Ook mijn voorwiel zal ergens achter gehaakt zijn of ineens dwars geklap zijn waardoor ik over de kop ben gegaan. Soms moet je "gewoon" accepteren dat iets gebeurd is waar je geen verklaring voor hebt en kunt vinden. Ik vind het wel erg goed van je dat je niet het materiaal, de omstandigheden, de staat van de route of de rest van de wereld de schuld geeft, maar het dicht bij jezelf houdt en kijkt wat je zelf kunt doen (in de toekomst en die komt er vast weer op de fiets) om zo'n sitiatie de baas te zijn.

De meeste technische tips zijn al gegeven: Belangrijk is de attackhouding, dan kun je anticiperen o wat er komt. En die houding is iets anders dan gewoon op de pedalen staan. In het verleden heb ik zelf de "fout" wel eens gemaakt door staand op de pedalen af te dalen, maar dan dusdanig staand dat je iets op je tenen staand (dat rust lekker uit voor je benen). Maar dan wordt je makkelijker gekatepulteerd over je stuur als je iets voor je wielen tegen komt. Ga daarom in de attackhouding staan met je hielen iets naar beneden gedrukt. Als je dan een opstakel tegenkomt duw je eerder je fiets er doorheen dan dat je over het stuur gaat. D

Succes met het herstel en het een plek geven.
"Righty tighty, lefty loosey."
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Was de snelheid een gok, of na te zien op een registratie dmv Garmin of Strava? Snelheid is, als je op de fiets in een afdaling zit, echt lastig in te schatten.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Lonelybiker schreef: di 10 september 2019, 23:37
Makkelijk schreef: di 10 september 2019, 21:14 Vreselijk zo'n ongelukkige crash. Vriendin heeft een heel erg gelijksoortige crash gehad. Ik heb het niet gezien maar daarna wel uitgebreid de situatie bekeken terwijl de ambulanceverpleegkundigen met haar bezig waren (ik wist dat ze zou willen weten wat er gebeurd kan zijn). In mijn ogen is haar voorwiel geblokkeerd in een erosiegeul ter gevolg van een stuurbeweging. Hoewel mensen bang zijn van de voorrem is op hoge snelheid aan je stuur trekken een minstens zo effectieve manier om je voorwiel te "stallen". Ze zei ook dat ze de erosiegeulen laat zag en er van schrok. Ze zag het niet als rolbaar.

Als je zo snel bent gevallen dat je niet genoeg tijd had om jezelf op te vangen dan is waarschijnlijk je voorwiel ergens blijven haken, of dat nou door remmen, sturen of een groot stuk steen komt.





Maar wanneer is het nou gebeurd?
Het is effectief eind augustus gebeurd, maar ik zit vanaf nu wellicht nog 2 maanden thuis.

Bedankt voor de vele reacties.

Ik heb dezelfde post gedaan in een Belgisch forum en ook naar de gemeente Vielsalm.
Ik verwachtte nu niet meteen een pasklaar antwoord ofzo maar echt niets reactie.

Wat zijn die Nederlanders toch ontzettend lieve en empathische mensen seg. :-q :winkie:
Als je met een belgisch forum mountainbike.be bedoelt, dat is dan ook op sterven na dood. Veel sterkte met je herstel alleszins. Proberen te reconstrueren wat er net gebeurde is een normale reactie, maar gaat weinig veranderen en zal toch gissen blijven. Je kan je beter focussen op de revalidatie.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 11 september 2019, 08:49 Kent iemand de (huidige) vaste routes van Vielsalm?
Ik heb ze de laatste 15 jaar vermeden wegens te saai...
In die 15 jaar is er niets verandert. Het enige is dat je op sommige plekken inderdaad makkelijk over de 40 km/u, wat in NL echt een uitzondering is. Maar verder zijn vrijwel alle Nederlande routes uitdagender als het gaat om sturen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: di 10 september 2019, 22:20 En altijd in de attackhouding dalen in onbekend terrein!
Nooit blijven zitten. Altijd ontspannen staan op de pedalen, knieen wat gebogen (en juist niet zodanig gestrekt dat je gelocked staat met je knieen... dit is een XC manier van dalen om de benen wat rust te geven, geschikt op makkelijker en reeds verkend = bekend terrein! Als je echt op hoge snelheid op onverwachte dingen goed voorbereid wilt zijn: attackhouding!), met de armen/ellebogen wat naar buiten en gebogen...
Zo ‘danst’ de fiets onder je lichaam en doen vering van de fiets en je eigen verende knieen en armen/ellebogen het controlerende werk. Lijn kiezen, laat de fiets maar lopen, yes :winkie: !!
The Drutz schreef: wo 11 september 2019, 09:35 De meeste technische tips zijn al gegeven: Belangrijk is de attackhouding, dan kun je anticiperen o wat er komt. En die houding is iets anders dan gewoon op de pedalen staan. In het verleden heb ik zelf de "fout" wel eens gemaakt door staand op de pedalen af te dalen, maar dan dusdanig staand dat je iets op je tenen staand (dat rust lekker uit voor je benen). Maar dan wordt je makkelijker gekatapulteerd over je stuur als je iets voor je wielen tegen komt. Ga daarom in de attackhouding staan met je hielen iets naar beneden gedrukt. Als je dan een obstakel tegenkomt duw je eerder je fiets er doorheen dan dat je over het stuur gaat.

Wat ik zeg, gaan staan zoals van der Poel, dus met je benen vrijwel gestrekt. Maar wel zo dat je dus inderdaad de hobbels zelf weg filtert met je armen en benen, dus niet op slot gaan staan.

Waarom ik dus weer keihard tegen de bovenstaande adviezen in ga is dat die onrealistisch zijn. Ze zijn niet fout en idealiter val je iedere afdaling aan in die 'attackhouding'.
Maar we hebben het hier over een toerder, op een toertocht. Op een afdaling waar je in principe aan het bijkomen bent. De attackhouding is voor Enduro World Series afdaling, voor Downhill World Cup afdaling, voor als je perse die ene KOM wilt zetten. Voor die enkele super ruige afdaling waar je geen moment rust hebt.
In Vielsalm gaat alles over brede paden. Als je iedere afdaling in die attackhouding rijdt, dan ben je halverwege gesloopt. En ga je meer fouten maken... . Daarnaast valt er niets te 'attacken'. Je moet alleen blijven opletten en wel actief blijven rijden. Je zou dus vlak voor zo een geul eventueel in die attackhouding kunnen gaan staan, maar kom op, je tilt je voorwiel op en je bent er overheen. Daar heb je geen attackhouding bij nodig. En ook het argument dat je hier richting de 50 km/u rijdt heeft er niets mee te maken. Met 20 km/u over een slingerpaadje is tientallen malen spannender. Je hebt in Vielsalm alle tijd je voor te bereiden op die afwateringsgeul, op die wortel, ook met hogere snelheid.

Dus als toerder heb je het meeste baat bij gewoon gaan staan. Om zo ontspannen mogelijk af te dalen. Je moet dus alleen blijven opletten. En pas wanneer je richting je maximale kunnen gaat, dan duik je ineen in die attackhouding.


Wil iemand dat overigens ook eens tegen van der Poel zeggen :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Mark-V schreef: di 10 september 2019, 22:46 Ik denk dat je zelf al je antwoord gegeven hebt in je openingspost. Ik vind het wel leuk om downhill / freeride te doen, maar ik zou toch ook niet zomaar met 45-50km/u ergens naar beneden vliegen op een XC fiets als ik die route niet perfect ken.
Een DH/Freeride fiets heeft veel meer marge voor fouten op zo'n snelheid (meer/betere demping, dikkere banden, andere geometrie) dan een XC fiets.
En met die snelheden wordt een XC fiets geheid nerveus, waardoor je veel meer afhankelijk bent van je skills.
En als je die had gehad, dan had je nu niet deze vraag gesteld ;)

Klinkt misschien een beetje onvriendelijk (zo is het niet bedoeld), maar ik denk dat de meest belangrijke skill is om je eigen kunnen op dat moment goed in te schatten.
Weet wanneer je je ongemakkelijk moet gaan voelen en anticipeer daarop.
Zoals je hebt ervaren is deze sport niet zonder risico. En ik weet bijna zeker dat je ook niet de gebruikelijke bescherming aan had die met die snelheden gedragen worden (o.a. een full face helm). Die helm alleen had het nu misschien niet kunnen voorkomen, maar het besef dat 45-50km/u downhill echt wel hard is, had misschien wel kunnen helpen. ;)

Sterkte met je herstel!
De vaste route van Vielsalm. Daar ga je echt niet rijden met een DH Freeridebike :winkie: ...
Is gewoon XC, niks wilds aan, vaste route, he?!
Helmpje, handschoentjes, snelheid aanpassen aan onbekend terrein, en gaan. Gewone goede XC fiets en adequate techniek, meer heb je echt niet nodig.
Okay dan... pech... heb je ook niet nodig, ook een belangrijke :wink: ...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Lars TB schreef: wo 11 september 2019, 12:59
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 11 september 2019, 08:49 Kent iemand de (huidige) vaste routes van Vielsalm?
Ik heb ze de laatste 15 jaar vermeden wegens te saai...
sommige plekken inderdaad makkelijk over de 40 km/u, wat in NL echt een uitzondering is. Maar verder zijn vrijwel alle Nederlande routes uitdagender als het gaat om sturen.
Afbeelding

:bier:

'Hoge heuvel af' @ Zoetahminder :wink:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ja, ja, Lars. Wel goed lezen, he, de TS schreef:
“Mijn snelheid moet ongeveer 45-50 km/h bedraagt hebben toen er een aantal erosiegeulen / putten opdoken”.

Dus: niks bijkomen, attackkouding vereist. Bijna 50 naar beneden en onbekend parcours... plots opdoemende geulen en putten.

En nee, met 25 ontspannen naar beneden zeilen, inderdaad geen attackhouding, wel ontspannen staan.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
The Drutz
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 806
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 15:09
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
Contacteer:

aurelius schreef: wo 11 september 2019, 13:24 Ja, ja, Lars. Wel goed lezen, he, de TS schreef:
“Mijn snelheid moet ongeveer 45-50 km/h bedraagt hebben toen er een aantal erosiegeulen / putten opdoken”.

Dus: niks bijkomen, attackkouding vereist. Bijna 50 naar beneden en onbekend parcours... plots opdoemende geulen en putten.

En nee, met 25 ontspannen naar beneden zeilen, inderdaad geen attackhouding, wel ontspannen staan.
Inderdaad Aurelius, dit was ook de reden van mijn tip en goede nuancering.

En tuurlijk Lars, als je op een breed stuk zit en je kunt dit goed overzien en er zijn geen obstakels dan inderdaad ontspannen staan, maar zodra er obstakels komen ff jezelf bij de les zetten door de attackhouding aannemen. Maar inderdaad goede nuance Lars
"Righty tighty, lefty loosey."
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

aurelius schreef: wo 11 september 2019, 13:17 De vaste route van Vielsalm. Daar ga je echt niet rijden met een DH Freeridebike :winkie: ...
Is gewoon XC, niks wilds aan, vaste route, he?!
Helmpje, handschoentjes, snelheid aanpassen aan onbekend terrein, en gaan. Gewone goede XC fiets en adequate techniek, meer heb je echt niet nodig.
Okay dan... pech... heb je ook niet nodig, ook een belangrijke :wink: ...
Ik ken die route niet, maar je rijstijl bepaalt in mijn ogen toch echt je bescherming (en keuze bike), en niet de locatie.
Ik rij op straat ook zonder helm en enige andere vorm van bescherming. Maar ik rij op straat ook met full face, body armor, knee pads, elbow pads en handschoenen.
Mijn bescherming pas ik aan aan het risico dat ik loop. En 45-50km/u naar beneden op een XC onbekend terrein noem ik best een risico... ;)
Plaats reactie