Maatvoering Specialized

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Ik zit met het volgende:

Ben bij de lbs geweest om te informeren naar een Specialized frameset.
Mijn huidige frame (Ghost Lector 2017) is 50cm en mn zadelhoogte is 83cm gemeten langs de zitbuis vanuit het hart van het bb.
Ik heb destijds meteen een langere zadelpen gemonteerd met het oog op de grote overspanning en minimale insteek.

Volgens de lbs pas ik prima op een maat L frame van Specialized terwijl deze 19" (48cm) is. Ikzelf neig meer naar een XL frame.

Ik durf niet op de gok te kopen, misschien is er hier iemand die mij kan vertellen wat wijsheid is?

Groeten Ap.
Put something exciting between your legs!
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Hoe lang ben je zelf? Lange armen?
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Ben 1.77mtr en heb inderdaad lange benen en armen. Ik ga morgen kijken naar BMC als ik de geometrie van de teamelite vergelijk kom ik volgens mij al veel beter weg. Bij het rondkijken ga je al gauw op de looks af, maar ben er al wel achter dat de maten (reach/stack) een stuk belangrijker zijn.
Put something exciting between your legs!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ik ben zelf 1.94 lang en heb mijn zadel op 82 cm staan. Ik heb een 2014 Cannondale Trail 1 in de maat XL.
Ik weet niet of de geometrieen te vergelijken zijn anders zou je eens kunnen proberen. Omgeving Deventer/Arnhem.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

RsAp schreef: wo 11 september 2019, 16:50 Ik zit met het volgende:

Ben bij de lbs geweest om te informeren naar een Specialized frameset.
Mijn huidige frame (Ghost Lector 2017) is 50cm en mn zadelhoogte is 83cm gemeten langs de zitbuis vanuit het hart van het bb.
Ik heb destijds meteen een langere zadelpen gemonteerd met het oog op de grote overspanning en minimale insteek.

Volgens de lbs pas ik prima op een maat L frame van Specialized terwijl deze 19" (48cm) is. Ikzelf neig meer naar een XL frame.

Ik durf niet op de gok te kopen, misschien is er hier iemand die mij kan vertellen wat wijsheid is?

Groeten Ap.

Ik ben 1.75 en heb een maat M 18 inch frame . Zadel staat op 73 cm. Dus L zou voor jou goed moeten zijn.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

RsAp schreef: wo 11 september 2019, 17:52 Ben 1.77mtr en heb inderdaad lange benen en armen. Ik ga morgen kijken naar BMC als ik de geometrie van de teamelite vergelijk kom ik volgens mij al veel beter weg. Bij het rondkijken ga je al gauw op de looks af, maar ben er al wel achter dat de maten (reach/stack) een stuk belangrijker zijn.
1.77 en 83 cm? Ik heb met mijn 1.94 ook flink lange benen en mijn zadel staat op 82 cm. Je hebt niet toevallig het meetlint 10 cm opgeschoven om makkelijker te kunnen meten, dat doe ik namelijk wel eens. Je moet dan natuurlijk niet vergeten daarvoor te corrigeren.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Fietsmaat van mij is 1,90 en heeft Speci XL.
L lijkt mij niet verkeerd. Eerder iets te groot voor 1,77m, maar met lange armen en benen zou dat goed kunnen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Lange benen = korte romp. Als je armen dat compenseren kwa lengte lijkt een L inderdaad een goede keuze.
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Het is toch echt 83cm. Maar als ik de reactie's zo lees dan lijkt me de L toch de juiste keus. Ik kan altijd nog even bij een dealer die een complete fiets in maat L heeft staan het zadel op 83cm zetten om te kijken hoe het uitkomt met de zadelpenlengte en het hoogte verschil naar het stuur toe.

Mijn binnenbeenlengte is 93cm.

In ieder geval bedankt voor de reactie's!
Put something exciting between your legs!
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

RsAp schreef: wo 11 september 2019, 19:11

Mijn binnenbeenlengte is 93cm.
Dat is wel serieus lang bij 1.77...
Ik ben 2.01 en heb 86cm
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Het is een L geworden. De geometrie van de XL past me niet, daarvoor is mijn bovenlijf te kort. ik kom 2,5cm te kort met de standaard zadelpen dus dat valt op te vangen met een wat langere pen. Bedankt voor de reactie's.
Put something exciting between your legs!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

RsAp schreef: za 14 september 2019, 13:21 Het is een L geworden. De geometrie van de XL past me niet, daarvoor is mijn bovenlijf te kort. ik kom 2,5cm te kort met de standaard zadelpen dus dat valt op te vangen met een wat langere pen. Bedankt voor de reactie's.
Heel veel plezier er mee!
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie