Freeride zuid holland

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Rossie
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 22 april 2012, 16:13

Het is jammer maar het is qua mtb'en om te huilen in deze omgeving..

Ik ben zelf ook al uit pure ellende aan het kijken naar stukken/stroken grond/bomen langs snelwegen of op/af ritten om evt wat te maken..

Maar ik denk dat je met meerdere mede bikers zal moeten samenwerken wil je echt iets leuks kunnen gaan bouwen.. en dan officieel via de gemeente, handtekeningen aanbieden, evt sponsors, evt een plaatselijke wieller vereniging..

Of idd ergens een "illegaal" baantje creëren wat niemand tot last is, dus niet op het weiland van boer Harm :-q
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mark-V schreef: wo 11 september 2019, 14:35
wamske schreef: wo 11 september 2019, 12:30 Misschien kun je een boer vinden die niet weet wat hij met zijn grond aanmoet, maar met een gemiddelde prijs van rond de 60k per hectare (stukje van 100 bij 100), acht ik die kans niet zo groot.


Een boer misschien niet zo gauw, maar mensen die een groot vrijstaand huis kopen en daar een lap grond bij krijgen kan een ander verhaal zijn (ik kern er verschillenden)
In de Randstad? Grond krijgen? :~
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

TenZNL schreef: do 12 september 2019, 00:48
Mark-V schreef: wo 11 september 2019, 14:35
Een boer misschien niet zo gauw, maar mensen die een groot vrijstaand huis kopen en daar een lap grond bij krijgen kan een ander verhaal zijn (ik kern er verschillenden)
In de Randstad? Grond krijgen? :~
Ik heb het niet over de Randstad hoor :)
Ik woon onder Dordrecht, bij de Biesbosch, daar is land toch wat minder schaars dan bij de randstad. Daarom is het maar net welk deel van ZH je bedoelt ;)
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Mark-V schreef: do 12 september 2019, 13:54
TenZNL schreef: do 12 september 2019, 00:48
In de Randstad? Grond krijgen? :~
Ik heb het niet over de Randstad hoor :)
Ik woon onder Dordrecht, bij de Biesbosch, daar is land toch wat minder schaars dan bij de randstad. Daarom is het maar net welk deel van ZH je bedoelt ;)
Volgens de kaarten in dit overzicht zou Dordrecht toch nog net onder de Randstad vallen... zie kaartje rechtsboven. Maar goed, het zal idd qua schaarste van grond ook weer per gedeelte daarvan verschillen.
lavadomtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 9 september 2019, 16:43
Mijn mountainbike: Trek remedy 8

Rossie schreef: wo 11 september 2019, 20:37 Het is jammer maar het is qua mtb'en om te huilen in deze omgeving..

Ik ben zelf ook al uit pure ellende aan het kijken naar stukken/stroken grond/bomen langs snelwegen of op/af ritten om evt wat te maken..

Maar ik denk dat je met meerdere mede bikers zal moeten samenwerken wil je echt iets leuks kunnen gaan bouwen.. en dan officieel via de gemeente, handtekeningen aanbieden, evt sponsors, evt een plaatselijke wieller vereniging..

Of idd ergens een "illegaal" baantje creëren wat niemand tot last is, dus niet op het weiland van boer Harm :-q

waar woon jij ? misschien is samen werking van toepassing dan
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mark-V schreef: do 12 september 2019, 13:54
TenZNL schreef: do 12 september 2019, 00:48
In de Randstad? Grond krijgen? :~
Ik heb het niet over de Randstad hoor :)
Ik woon onder Dordrecht, bij de Biesbosch, daar is land toch wat minder schaars dan bij de randstad. Daarom is het maar net welk deel van ZH je bedoelt ;)
Ik dacht dat jij uit Hank kwam? Waar woon je dan, in Willemsdorp ofzo? Daar waar de camping groter dan het dorp is :winkie:

Dordt is wel degelijk randstad, zoals hierboven al is gezegd. 078 en 010 zitten praktisch aan elkaar vast, op wat rivieren en snelwegen na.
De grens Zuid-Holland/Noord Brabant loopt door de nieuwe en boven Merwede en het Hollands Diep. Alles zuidelijk van de Wieldrechtse zeedijk is boerenland of natuurgebied, idem voor de Hoekse waard. Pas aan de overkant van de Moerdijk krijg je andere prijzen, maar ook daar betaal je voor de grond. Een huis kopen betekent nl niet dat je de grond erbij krijg :wink:

Maar goed, even los van dat...al die "overtollige" grond heeft toch een eigenaar dus zelfs al mag je daar voor een vergoeding wat doen, is hij nog steeds aansprakelijk voor wat er op die grond gebeurd. Kan me niet voorstellen dat mensen daarop zitten te wachten.
Rossie
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 22 april 2012, 16:13

lavadomtb schreef: do 12 september 2019, 15:39
Rossie schreef: wo 11 september 2019, 20:37 Het is jammer maar het is qua mtb'en om te huilen in deze omgeving..

Ik ben zelf ook al uit pure ellende aan het kijken naar stukken/stroken grond/bomen langs snelwegen of op/af ritten om evt wat te maken..

Maar ik denk dat je met meerdere mede bikers zal moeten samenwerken wil je echt iets leuks kunnen gaan bouwen.. en dan officieel via de gemeente, handtekeningen aanbieden, evt sponsors, evt een plaatselijke wieller vereniging..

Of idd ergens een "illegaal" baantje creëren wat niemand tot last is, dus niet op het weiland van boer Harm :-q

waar woon jij ? misschien is samen werking van toepassing dan
Als je Waddinxveen niet te ver vind..
Er zijn wat mede forum gebruikers die aan het baantje naast de Coenecoopbrug werken, ik ben van plan daar binnenkort een keer aan mee te gaan helpen als dat lukt qua tijd..

Ik heb nog niets afgesproken maar moet as zaterdag werken tot +- 13:30, daarna kan ik evt er heen.. dusss..

Maar dat topic staat onder Let's ride / Gouda. :-q
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

TenZNL schreef: do 12 september 2019, 17:37 Ik dacht dat jij uit Hank kwam? Waar woon je dan, in Willemsdorp ofzo? Daar waar de camping groter dan het dorp is :winkie:

Dordt is wel degelijk randstad, zoals hierboven al is gezegd. 078 en 010 zitten praktisch aan elkaar vast, op wat rivieren en snelwegen na.
Onder Dordt dus ;) Maar Gorinchem valt toch ook nog onder ZH?
(Ik wist niet dat Dordt onder de randstad valt trouwens).

TenZNL schreef: do 12 september 2019, 17:37 Maar goed, even los van dat...al die "overtollige" grond heeft toch een eigenaar dus zelfs al mag je daar voor een vergoeding wat doen, is hij nog steeds aansprakelijk voor wat er op die grond gebeurd. Kan me niet voorstellen dat mensen daarop zitten te wachten.
Ik denk dat het niet zo zwart/wit is... Als jij iets op mijn grond uitspookt ben jij toch echt nog steeds verantwoordelijk voor je eigen gedrag. Daarom staan er vaak ook disclaimers bij het begin van een park.
Neem b.v. Bikeparkje Noordeloos, dat ligt bij iemand in zijn achtertuin, ook in eigen beheer en vrij toegankelijk. Toch kan ik hun niet aansprakelijk stellen als ik daar op mn bek ga...
Dan had ik daar maar niet moeten gaan rijden. Ik wist de risico's ;)

Neemt niet weg dat je er wel even goed over na moet denken...
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Gorinchem ligt toch rechts van Dordt?
Neem b.v. Bikeparkje Noordeloos, dat ligt bij iemand in zijn achtertuin, ook in eigen beheer en vrij toegankelijk. Toch kan ik hun niet aansprakelijk stellen als ik daar op mn bek ga...
Betaal je daar entree of wordt dat land gehuurd? Als je als boer zijnde (onderhands) geld aanneemt van een een paar gasten die daar wat willen gaan stunten en er breekt iemand z`n nek, denk ik dat ie gewoon een probleem heeft.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

TenZNL schreef: vr 13 september 2019, 09:58 Gorinchem ligt toch rechts van Dordt?
Neem b.v. Bikeparkje Noordeloos, dat ligt bij iemand in zijn achtertuin, ook in eigen beheer en vrij toegankelijk. Toch kan ik hun niet aansprakelijk stellen als ik daar op mn bek ga...
Betaal je daar entree of wordt dat land gehuurd? Als je als boer zijnde (onderhands) geld aanneemt van een een paar gasten die daar wat willen gaan stunten en er breekt iemand z`n nek, denk ik dat ie gewoon een probleem heeft.
Onderhands betekent voor de wet " gratis gebruik laten maken van" toch? ;)
En nee, ik betaal niets bij noordeloos en het wordt ook niet gehuurd....

Maar dit zou toch wel met wetteksten te onderbouwen moeten zijn (wie er ook gelijk heeft)?
Ik volg mijn gevoel, maar zou zo niet weten waar ik uitsluitsel in de wet kan vinden hiervoor.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mark-V schreef: vr 13 september 2019, 15:37
Onderhands betekent voor de wet " gratis gebruik laten maken van" toch? ;)
En nee, ik betaal niets bij noordeloos en het wordt ook niet gehuurd....

Maar dit zou toch wel met wetteksten te onderbouwen moeten zijn (wie er ook gelijk heeft)?
Ik volg mijn gevoel, maar zou zo niet weten waar ik uitsluitsel in de wet kan vinden hiervoor.
http://edepot.wur.nl/201763

Ik heb dit gevonden, een studie c.q voorstel mbt de nieuw aan te leggen UHR 2.0 routes uit 2012. Artikel 6.3 op pagina 38 gaat over de aansprakelijkheid, daar worden tevens alle van toepassing zijnde artikelen uit het Burgerlijk wetboek genoemd. Zoek jij even uit of dat in de huidige tijd nog van toepassing is? :wink:

Verder schijnen skateparken onder de wet attracties en speeltoestellen te vallen, grote kans dat bikeparken onder dezelfde noemer vallen (hetgeen iets heel anders is dan een stukkie braak terrein van een boer)
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

TenZNL schreef: vr 13 september 2019, 23:53 http://edepot.wur.nl/201763

Ik heb dit gevonden, een studie c.q voorstel mbt de nieuw aan te leggen UHR 2.0 routes uit 2012. Artikel 6.3 op pagina 38 gaat over de aansprakelijkheid, daar worden tevens alle van toepassing zijnde artikelen uit het Burgerlijk wetboek genoemd. Zoek jij even uit of dat in de huidige tijd nog van toepassing is? :wink:

Verder schijnen skateparken onder de wet attracties en speeltoestellen te vallen, grote kans dat bikeparken onder dezelfde noemer vallen (hetgeen iets heel anders is dan een stukkie braak terrein van een boer)
Uit dat stukje over de UHR:
Uit onrechtmatige daad, artikel 6:162 Burgerlijk Wetboek (BW); ook wel 'schuldaansprakelijkheid' genoemd. Uit dit wetsartikel is met name de volgende zinsnede van belang: "Als onrechtmatige daad worden aangemerkt ... een doen of nalaten (van) hetgeen volgens ongeschreven
recht in het maatschappelijk verkeer betaamt...". Als dus een gebruiker van een route schade
leidt, moet hij aantonen dat iemand anders dan hijzelf iets heeft gedaan of nagelaten waardoor
deze gebruiker schade heeft geleden. Bovendien moet de gebruiker aantonen dat het risico
dat hij liep voor hem niet voorzienbaar was. Een mountainbikeroute kenmerkt zich door de
avontuurlijkheid daarvan, met soms slecht berijdbare ondergrond, bochten, hindernissen,
klimmetjes en afdalingen. Er moet nogal wat op zijn pad komen, wil dit niet voorzienbaar zijn
geweest en dan nog te wijten aan doen of nalaten van een ander die kennelijk de plicht had om
dit te voorkomen. Wanneer bij de documentatie omtrent de routes duidelijk wordt aangegeven
dat veel onverwachts te verwachten is, valt nauwelijks te verwachten dat een gebruiker met
succes een schadeclaim kan indienen. Een absolute garantie is dit echter niet.
Het stukje risicoaansprakelijkheid wat door dieren of opstal veroorzaakt wordt (en direct daaronder staat) verwijst naar boek 6 artikel 174, waarin dit onder opstal verstaan wordt:
Onder opstal in dit artikel worden verstaan gebouwen en werken, die duurzaam met de grond zijn verenigd, hetzij rechtstreeks, hetzij door vereniging met andere gebouwen of werken.
Dus m.a.w. als je het bij zand houdt is er weinig aansprakelijk te stellen. Eventuele bouwwerken (Wallride e.d.) ben je verantwoordelijk voor als zij b.v. in elkaar storten.

Overigens ligt het aansprakelijkheidsrisico niet bij de eigenaar maar bij de pachter als het land gepacht is.

Dus volgens mij is dat best wel wettelijk af te dichten ;)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Tenzij er betaald is voor gebruik, wat het uitgangspunt van deze casus was :wink:
lavadomtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 9 september 2019, 16:43
Mijn mountainbike: Trek remedy 8

Dit onderwerp ligt al weer een tijdje stil maar ik ben aan de slag gegaan met 3 vrienden. Het is nog in bouw. Momenteel zijn er 3 trails (hard bezig met ze langer maken. We hebben wat jumps zijn nu bezig met een gap van 5 meter(alleen de landing moet nog gemaakt worden). Er is al een kleiner gapje. Ook is er nog een grote dropp off in aanbouw. Locatie Bodegraven. (exacte locatie geef ik niet) Als je een keer wilt fietsen of bouwen geen probleem stuur mij maar een berichtje.
Plaats reactie