Nieuwe buitenbanden Bulls Coperhead 3 27,5 inch nodig. Advies gevraagd.

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Skaya
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 12:13

Hoi allemaal

Ik had even een vraag die voor de meeste onder jullie waarschijnlijk absurd simpel is, maar ik ben er zelf geheel niet in thuis.

De buitenbanden van mijn mountainbike zijn aan vervanging toe, maar ik had graag even advies gevraagd over welke
banden het best geschikt zijn om mijn huidige banden mee te vervangen.

Even voor de duidelijkheid, ik ben geen doorgedreven mountainbikster en gebruik de fiets eigenlijk vooral voor
langere afstanden te fietsen (fietstochten) en om comfortabel off road op zandpaden te kunnen rijden (geen stunts of whatsoever dus).
Ik rij er dus vooral op, omdat ik het veel fijner vind rijden dan een gewone stadsfiets.

Op mijn fiets staan nog de oorspronkelijke banden die bij de fiets kwamen geleverd (Bulls coperheid 3 27,5 inch versie
van 2014 met Rocket Ron EVO 2.25 inch banden) en na grote tevredenheid ( ruim 5.000 km op te teller) wou ik heel graag opnieuw
dezelfde banden aanschaffen. Helaas blijkt deze lijn nu vervangen te zijn door andere types en heb ik geen enkel idee welke banden mij dezelfde duurzaamheid zouden kunnen leveren. Voordien (en voor mijn gewone stadsfiets kocht ik steeds de banden die de fietsenwinkel mij aangaf, maar de laatste jaren is die kwaliteit zo dramatisch slecht dat ik liever zelf op zoek zou gaan naar een alternatief, aangezien ik hoop weer langere tijd met mijn banden te kunnen rijden). Ik denk wel graag bij ongeveer dezelfde lijn te willen blijven, aangezien ik er erg tevreden over was, maar er zijn zoveel verschillende banden die er (voor mij) quasi identiek uit zien. Enkel met een behoorlijk prijsverschil.

Welke banden zouden jullie mij aanraden? Ik zoek liefst wel een budgetvriendelijk type, aangezien het toch ook niet voor hardcore mountainbike gebruik is. Eventueel ook advies over het type binnenband?

Momenteel kijk ik op de websites van bikster.be en mantel.com, aangezien ik zou bestellen vanuit België.

Alvast bedankt. ^^
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Bijvoorbeeld:

https://www.mantel.com/schwalbe-racing- ... buitenband

Doen het ook best lekker op straat en prima op Nederlandse parcoursen🙂
Skaya
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 12:13

En zijn deze te vergelijken met mijn huidige banden qua levensduur? Qua prijs vind ik ze zeker wel interessant. Ik heb alleen geen idee in welke prijsklasse de oorspronkelijke banden vielen en wat ik mag verwachten in kwaliteitsverschil tussen de lagere en hoger geprijsde banden.

Ik zie er wel bij staan dat deze vooral zou zijn als achterband. Kan deze dan ook gewoon zonder probleem als voorband worden gebruikt of zou dit erg merkbaar zijn aan de rijkwaliteit?
sanderbike77
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: di 31 juli 2018, 17:57

De racing ray zijn prima bandjes voor jou gebruik! Qua levensduur zullen die bandjes prima voldoen!

Eventueel zou een smart sam ook nog een optie zijn, maar die kan ik zo 1 2 3 niet meer vinden op mantel

Voor de binnenbandjes zou ik gwn de standaard schwalbe binnenbandjes bestellen deze zal mantel ook wel te koop hebben.

Sandee
Skaya
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 12:13

Is de performance lijn dan niet slijtage gevoeliger? Of ligt het verschil vooral in de prestaties bij het "echte" mountainbike werk?

Ik heb intussen zelf ook even wat tijd geïnvesteerd in me even wat in te lezen in de verschillende soorten banden van Schwable en heb nu een beter idee welke banden geschikt zijn voor welke terreinen e.d. en dat de performance lijn blijkbaar uit een ander soort samenstelling qua rubber bestaat, maar ik vind weinig concreets over de impact hiervan op de slijtage gevoeligheid. Mijn huidige banden zijn blijkbaar van het oude TLR pacestar 3 waarbij ik heb begrepen dat ze blijkbaar overeen komen met de huidige liteskin addix.

Ik hoef zeker niet de meest professionele set, aangezien ik niet eens de skills bezit om die ten volle te benuttigen, maar ik vind het wel erg belangrijk dat ze echt lang meegaan, aangezien ze toch een prijskaartje met zich meebrengen.

Op mijn gewone stadsfiets merk ik dat veel van de buitenbanden die ze tegenwoordig aanbieden echt niet meer te vergelijken zijn met de bandjes die je vroeger kocht. Ze zijn echt bewust gemaakt om snel stuk te gaan. Erg stug, lijken bijna uit plastic en barsten al na enkele maanden fietsen. En dat zijn er dan die ik haal bij een redelijk dure fietsenwinkel. :/
Plaats reactie