Ervaringen: van hardtail naar fully

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ook met een wals krijg je remkuilen...



Als je maar hard genoeg remt :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Aha, dus die remknippen ontstaan als ze het parcours aanwalsen... :-{
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Yep, daarom komen ze steeds terug :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, hoe meer ze walsen, hoe eerder ze terugkomen :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Precies, hoe moeilijk is het? :winkie:
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Lars TB schreef: di 10 september 2019, 15:00
bijkerk0318 schreef: zo 8 september 2019, 19:14

Welk gedeelte van mijn theorie klopt niet? Kan heel goed hoor dat die niet klopt want het is niet gebaseerd op enig onderzoek en ik kan het ook niet onderbouwen/bewijzen. Ik heb het ook maar ergens gehoord, maar ik vind het wel logisch klinken.

En nee ik rij niet zonder geveerde vork, dat doe ik mezelf niet aan haha
Zolang je niet op een wals rijdt (geen enkele vering, ook niet uit de wielen!) zal ieder voertuig hobbels op een vlakke weg veroorzaken. In zoverre heb je dus wel gelijk dat een FS dit misschien iets sneller zou kunnen veroorzaken dan een hardtail. Maar jouw voorvork en je banden geven hetzelfde effect. Ook als je niet remt. Maar het verschil dat de achtervering maakt zal minimaal zijn. En als er eenmaal zeer kleine hobbels liggen, dan versterkt een hardtail (of ongeveerde bike) het effect van het dieper worden van de kuilen misschien juist!
Yep, heeft zelfs een term: Washboard roads.

Whenever a sideways force acts on a malleable surface, ripples occur. You may have seen the same little ripple on wind or water-driven sand at the beach, and on moguls that develop on ski hills. Motocross bikes and snowmobiles also cause ripples to form in dirt and snow. Small bumps on steel railway tracks are also a result of the washboard phenomenon.

https://adventure.howstuffworks.com/out ... -roads.htm


Er is maar 1 oplossing:
Heeel zachtjes fietsen.
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Lars TB schreef: di 10 september 2019, 15:00
bijkerk0318 schreef: zo 8 september 2019, 19:14

Welk gedeelte van mijn theorie klopt niet? Kan heel goed hoor dat die niet klopt want het is niet gebaseerd op enig onderzoek en ik kan het ook niet onderbouwen/bewijzen. Ik heb het ook maar ergens gehoord, maar ik vind het wel logisch klinken.

En nee ik rij niet zonder geveerde vork, dat doe ik mezelf niet aan haha
Zolang je niet op een wals rijdt (geen enkele vering, ook niet uit de wielen!) zal ieder voertuig hobbels op een vlakke weg veroorzaken. In zoverre heb je dus wel gelijk dat een FS dit misschien iets sneller zou kunnen veroorzaken dan een hardtail. Maar jouw voorvork en je banden geven hetzelfde effect. Ook als je niet remt. Maar het verschil dat de achtervering maakt zal minimaal zijn. En als er eenmaal zeer kleine hobbels liggen, dan versterkt een hardtail (of ongeveerde bike) het effect van het dieper worden van de kuilen misschien juist!
Vind het wel een interessante vraag,het was ook niet bedoeld om de fully's schuld te geven. Bedankt voor je uitleg, het klinkt logisch :)
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

ofv schreef: ma 9 september 2019, 22:09
slapbandje schreef: ma 9 september 2019, 18:06 Ik heb zelf enkele jaren een Seven Cycles IMX als dagelijkse fiets gebruikt (ook titanium/carbon) en die was toch behoorlijk comfortabel te noemen.
Is uiteraard niet te vergelijken met een fully maar voor een hardtail had ik niets te klagen.
Heb je de voorvering goed afgesteld staan? Dat kan ook een stuk uitmaken in het gehele gevoel wat je hebt op je fiets.
Eerlijk gezegd heb ik nog te weinig ervaring met rijden op een trail om iets nuttigs te zeggen over het comfort v.d. fiets. Ik vind de fiets op stukken v.d. route in ieder geval behoorlijk bonken / tekeer gaan. Ik heb na afgelopen week de volledige 18km afgelegd te hebben enorme spierpijn in mijn schouders, maar goed, ik heb ook maanden helemaal niets aan sport gedaan.

Ik heb e.e.a. aan video's op Youtube bekeken en het veren (vooral in slowmotion) ziet er geweldig uit. Ik kan me zo voorstellen dat het een stuk rustiger rijdt. Verder is 26inch ook niet de meest rustige maat denk ik inmiddels te begrijpen en heb ik nog een vrij smal stuur vast. Als ik de nieuwere fietsen bekijk zien die er wat dat betreft zo anders uit...

Eerlijk gezegd ben ik wel een type die beseft dat de tijd en ook techniek niet stil staat. Dan ga je twijfelen aan een 2009 fiets. We zijn 10 jaar verder.
Ik ben 4 jaar geleden van een ongeveerde alu-mtb met 26-ers overgestapt op een 29-er carbon HT (Scott Scale). Dat had ik jaren eerder moeten doen...Het comfort is zoveel groter, het rolt veel makkelijker, en speelsheid en wendbaarheid zijn nog steeds prima. Moet er bij zeggen dat een groot deel daarvan op het conto van lichtere wielen en andere banden (tubeless RaRA) komt. De standaard onderdelen vond ik veel te "lomp" en heb ik na een week dus vervangen. Tubeless kun je met veel minder druk rijden, dat geeft veel extra comfort en minder weerstand. Met mijn nieuwe fiets ging er meteen 2 minuten van mijn pr in Dorst af, met de lichtere set wielen meteen weer 2 minuten.

Ik woon in Tilburg, rijd elke week 1 van de 3 (LDD, DCV en Stadsbos013), grootste deel van alle paden kan ik gewoon in het zadel blijven. Een vergelijk met een fully heb ik niet, maar ik denk dat als je voor het merendeel de NL-routes rijdt, gezien het extra gewicht (dan wel extra prijs) beter een HT kunt nemen.

Overigens in de zomer in Oostenrijk in Bikepark Leogang geweest, de beginnersafdalingen waren prima te doen met de HT.
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

JoopO schreef: do 12 september 2019, 21:40
ofv schreef: ma 9 september 2019, 22:09

Eerlijk gezegd heb ik nog te weinig ervaring met rijden op een trail om iets nuttigs te zeggen over het comfort v.d. fiets. Ik vind de fiets op stukken v.d. route in ieder geval behoorlijk bonken / tekeer gaan. Ik heb na afgelopen week de volledige 18km afgelegd te hebben enorme spierpijn in mijn schouders, maar goed, ik heb ook maanden helemaal niets aan sport gedaan.

Ik heb e.e.a. aan video's op Youtube bekeken en het veren (vooral in slowmotion) ziet er geweldig uit. Ik kan me zo voorstellen dat het een stuk rustiger rijdt. Verder is 26inch ook niet de meest rustige maat denk ik inmiddels te begrijpen en heb ik nog een vrij smal stuur vast. Als ik de nieuwere fietsen bekijk zien die er wat dat betreft zo anders uit...

Eerlijk gezegd ben ik wel een type die beseft dat de tijd en ook techniek niet stil staat. Dan ga je twijfelen aan een 2009 fiets. We zijn 10 jaar verder.
Ik ben 4 jaar geleden van een ongeveerde alu-mtb met 26-ers overgestapt op een 29-er carbon HT (Scott Scale). Dat had ik jaren eerder moeten doen...Het comfort is zoveel groter, het rolt veel makkelijker, en speelsheid en wendbaarheid zijn nog steeds prima. Moet er bij zeggen dat een groot deel daarvan op het conto van lichtere wielen en andere banden (tubeless RaRA) komt. De standaard onderdelen vond ik veel te "lomp" en heb ik na een week dus vervangen. Tubeless kun je met veel minder druk rijden, dat geeft veel extra comfort en minder weerstand. Met mijn nieuwe fiets ging er meteen 2 minuten van mijn pr in Dorst af, met de lichtere set wielen meteen weer 2 minuten.

Ik woon in Tilburg, rijd elke week 1 van de 3 (LDD, DCV en Stadsbos013), grootste deel van alle paden kan ik gewoon in het zadel blijven. Een vergelijk met een fully heb ik niet, maar ik denk dat als je voor het merendeel de NL-routes rijdt, gezien het extra gewicht (dan wel extra prijs) beter een HT kunt nemen.

Overigens in de zomer in Oostenrijk in Bikepark Leogang geweest, de beginnersafdalingen waren prima te doen met de HT.
Nietes :winkie:
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

JoopO schreef: do 12 september 2019, 21:40 Ik ben 4 jaar geleden van een ongeveerde alu-mtb met 26-ers overgestapt op een 29-er carbon HT (Scott Scale). Dat had ik jaren eerder moeten doen...Het comfort is zoveel groter, het rolt veel makkelijker, en speelsheid en wendbaarheid zijn nog steeds prima. Moet er bij zeggen dat een groot deel daarvan op het conto van lichtere wielen en andere banden (tubeless RaRA) komt. De standaard onderdelen vond ik veel te "lomp" en heb ik na een week dus vervangen. Tubeless kun je met veel minder druk rijden, dat geeft veel extra comfort en minder weerstand. Met mijn nieuwe fiets ging er meteen 2 minuten van mijn pr in Dorst af, met de lichtere set wielen meteen weer 2 minuten.

Ik woon in Tilburg, rijd elke week 1 van de 3 (LDD, DCV en Stadsbos013), grootste deel van alle paden kan ik gewoon in het zadel blijven. Een vergelijk met een fully heb ik niet, maar ik denk dat als je voor het merendeel de NL-routes rijdt, gezien het extra gewicht (dan wel extra prijs) beter een HT kunt nemen.

Overigens in de zomer in Oostenrijk in Bikepark Leogang geweest, de beginnersafdalingen waren prima te doen met de HT.
Ik vermoed dat ik vooral maar eens moet gaan testrijden. Dit artikel van Red Bull bijvoorbeeld lijkt duidelijkheid te willen scheppen maar al met al komt het nog steeds neer op dat je voor beide zoveel redenen kunt hebben om een keus te maken. De in meeste gevallen lagere prijs, minder kosten in onderhoud en makkelijker schoon te maken HT is ook echt wel iets voor te zeggen in de zin van plezier hebben in je hobby. Van de andere kant is het jammer om 1000 euro te besparen als het al met al de verkeerde keus is...

https://www.redbull.com/se-en/hardtail- ... -mtb-bikes
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

ofv schreef: vr 13 september 2019, 09:45
Ik vermoed dat ik vooral maar eens moet gaan testrijden. Dit artikel van Red Bull bijvoorbeeld lijkt duidelijkheid te willen scheppen maar al met al komt het nog steeds neer op dat je voor beide zoveel redenen kunt hebben om een keus te maken. De in meeste gevallen lagere prijs, minder kosten in onderhoud en makkelijker schoon te maken HT is ook echt wel iets voor te zeggen in de zin van plezier hebben in je hobby. Van de andere kant is het jammer om 1000 euro te besparen als het al met al de verkeerde keus is...

https://www.redbull.com/se-en/hardtail- ... -mtb-bikes
Het hangt nogal van je totaalbudget af: Als dat 1500 euro is, dan zou ik nooit voor een fully gaan. Is je budget zeg 1000 euro meer, dan moet je bij jezelf nagaan wat je belangrijker vindt: volgeveerd of een hoogwaardiger afmontage, wielen, voorvork, etc.

Gewicht en pedaalefficiëntie zijn IMHO an-sich geen argumenten meer om een fully te laten staan. Er zijn maar heel weinig situaties waarin een hardtail het beter doet dan een fully (tenzij je vooral op asfalt en gravelpaden rijdt). Kosten, maar ook wel eenvoud van onderhoud zijn m.i. idd wel argumenten.

Succes met kiezen! ;-)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

38x10 schreef: vr 13 september 2019, 10:00 Succes met kiezen! ;-)
:-q Bedankt! Zeker in mijn geval is eenvoudigere techniek wellicht verstandig aangezien ik geen hele goede sleutelaar ben, eerder een vrij slechte. :D

Ik ben benieuwd of er ergens demodagen zijn waarbij je verschillende fietsen en merken kunt uitproberen?
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Die bestaan er zeker (oa Specialized). Ook weet ik dat Santa Cruz dealers diverse demofietsen hebben staan bij verschillende dealers. Toevallig wel twee merken die vooral in het hogere prijssegment opereren :-?

NB: toen ik een paar jaar geleden eindelijk mijn old-skool 26'er wilde gaan vervangen heb ik in eerste instantie gekeken naar hardtails met vaste(!!) voorvork. Inmiddels tijd ik sinds een klein jaar op een fully, en ik zou echt helemaal nooit meer iets anders willen.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

38x10 schreef: vr 13 september 2019, 10:31 Die bestaan er zeker (oa Specialized). Ook weet ik dat Santa Cruz dealers diverse demofietsen hebben staan bij verschillende dealers. Toevallig wel twee merken die vooral in het hogere prijssegment opereren :-?

NB: toen ik een paar jaar geleden eindelijk mijn old-skool 26'er wilde gaan vervangen heb ik in eerste instantie gekeken naar hardtails met vaste(!!) voorvork. Inmiddels tijd ik sinds een klein jaar op een fully, en ik zou echt helemaal nooit meer iets anders willen.
Ik zal het eens opzoeken, thanks. Wellicht is het eventueel een optie voor me om op een 2020 fiets demo te rijden en dan voor een leuke 2018/2019 tweedehands te gaan. Heb het idee dat die fietsen vrij hard afschrijven en dan koop je behoorlijk wat fiets voor een prijs rond de 2500 euro.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Of je koopt een ex-demo. Leverde me vorig jaar een korting op van ruim 40%. Dat tikt best lekker aan (en het voordeel dat de dealergarantie behouden blijft en de dealer de fiets nog een keer helemaal nakijkt en versleten onderdelen vervangt)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Plaats reactie