SRAM GX Eagle vs. XT M8100

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

helemaal mee eens, met als enige nuance dat hoe smaller de kransjes en ketting, hoe preciezer de afstelling komt (kijk maar naar een b-tension van een 12 speed, die moet niet meer dan 1 mm afwijken, dat was bij 8 speed wel anders). Daaraan gerelateerd zullen de goedkopere groepen zoals NX wellicht wat meer speling op draaipunten van de achter der. hebben en daardoor nog iets gevoeliger.

Mensen zullen dus eerder klagen over deze groepen..
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Kabookie schreef: wo 11 september 2019, 10:46 Mijn ervaring is dat eigenlijk alle hedendaagse schakelgroepen geen belemmering vormen voor het fietsen dat ik doe.
Ik heb gebruikt: Shimano SLX/XT 10 speed, Shimano SLX/XT 11 speed, SRAM NX/GX 11 speed en SRAM GX Eagle. Mits correct afgesteld en niet versleten werkt alles gewoon uitstekend, zelfs de Shimano Sora 8 speed groep op m'n racer.

Mijn mening: Sram VS Shimano is net als Rockshox VS FOX, vooral berust op subjectiviteit, beiden voldoen prima en ieder heeft z'n voorkeur.
Ik kan niet anders dan het eens zijn met jouw mening. Geen van beide is slecht.
Omdraaien kan altijd nog!
ErwinMtb
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 13 januari 2019, 21:23

Ik heb nu sinds het voorjaar een Canyon Exceed met X01 derrailleur en verder gx en Sram level tl remmen en ik zou het zo omruilen voor een complete xt set... Ik vind de remmen niet zo lekker als xt en qua aandrijving vind ik het toch tegenvallen.
De drivetrain is nog nooit helemaal stil geweest en ik stoor me er soms aan..
Ook heb ik na 1800 km de cassette al moeten vervangen ivm doortrappen. volgende fiets maar weer Xt denk ik.
cheizberd
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 8 maart 2015, 21:33

Voor mij is één van reden om voor XT te gaan het feit dat de kleinste kransjes los zitten. Bij de m8000 groep heb ik zo aardig bespaard op cassettes aan gezien het met 1x11 in NL toch vooral de 11 t/m 15 zijn die echt slijten. Met losse kransjes was ik dan voor 25 euro klaar ipv een hele cassette. Nu nog hopen dat ze voor 12 speed ook beschikbaar komen (heb ze nog niet op BC gezien)
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

ErwinMtb schreef: wo 11 september 2019, 21:13 Ik heb nu sinds het voorjaar een Canyon Exceed met X01 derrailleur en verder gx en Sram level tl remmen en ik zou het zo omruilen voor een complete xt set... Ik vind de remmen niet zo lekker als xt en qua aandrijving vind ik het toch tegenvallen.
De drivetrain is nog nooit helemaal stil geweest en ik stoor me er soms aan..
Ook heb ik na 1800 km de cassette al moeten vervangen ivm doortrappen. volgende fiets maar weer Xt denk ik.
Ik hoor van meer mensen dat na 1500-1600 km de cassette op is.. Waarschijnlijk omdat de cassette is opgebouwd met dunner materiaal om een 12 speed cassette op een 11 speed body te krijgen. Misschien is SunRace een alternatief? Aanzienlijk zwaarder, misschien ook steviger?

Verder kun je TL remmen niet echt vergelijken met XT remmen. Ik denk dat je met Guides meer in de buurt komt. Ik heb Guide R remmen en ze remmen fantastisch. Shimano maakt ook stillere drivetrains, that's for sure, maar ik heb met Sram toch meer het idee van schakelen en dat het allemaal met net wat meer geweld gaat. Iets wat ik leuk vind als ik flink aan het raggen ben.
Omdraaien kan altijd nog!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

aurelius schreef: di 10 september 2019, 14:21 Ken oude SLX, XT en XTR groepen.
Ken oude SRAM XO groep.
Recent gebruikte ik SRAM Eagle GX 1x2, gripshift, en sinds juli 1x12 XTR. XT 1x12 zal daar qua feel en prestatie nauwelijks ver vanaf zitten.

Voordeel SRAM 1x12: ze waren er al een paar jaar, Shimano had hen de boel uit handen gegeven, maar... is weer helemaal terug!
Voordeel SRAM, voor mij: gripshift! Triggers schakelen wat meer staccato.

Shimano XTR 1x12 nu: ook meer staccato, ipv dat boterzachte van vroeger, SRAM en Shimano lijken wat dat betreft meer op elkaar nu.
Bereik Shimano 1x12 is met 10-51 groter dan SRAM 10-50, vind ik een pre, zeker in de bergen, als je veel hm's rijdt. Onderlinge stapjes bij Shimano zijn mn in het lichtste bereik ook vloeiender, kleiner. Bij SRAM is het 'ineens naar heel klein', voelt meer aan als een sprong.
Shimano XTR blinkt uit in trappen onder kracht en toch vloeiend schakelen, of, 'slordig' schakelen en toch vloeiend schakelen. Dat kan Eagle GX iets minder goed, wel gewoon goed.
Nadeel Shimano: voor de liefhebbers ervan geen gripshift.
Nu we het over remmen hebben:
SRAM Guides vind ik heerlijk remmen. Krachtig en mn zeer goed en fijngevoelig te doseren.
XT remt ook zeer goed, minstens zo krachtig, maar iets meer staccato, aan/uit. Ook gewoon goed te doseren, maar iets minder fijn dan de Guide RSC's. Op technische uitdagende afdalingen heb ik het liever wat fijngevoeliger te doseren, minder aan uit.

SRAM vs Shimano, vooral een smaakkwestie.
Allebei van hoog niveau, zowel wat schakelarij betreft als wat remmen betreft.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

aurelius schreef: do 12 september 2019, 10:17
aurelius schreef: di 10 september 2019, 14:21 Ken oude SLX, XT en XTR groepen.
Ken oude SRAM XO groep.
Recent gebruikte ik SRAM Eagle GX 1x2, gripshift, en sinds juli 1x12 XTR. XT 1x12 zal daar qua feel en prestatie nauwelijks ver vanaf zitten.

Voordeel SRAM 1x12: ze waren er al een paar jaar, Shimano had hen de boel uit handen gegeven, maar... is weer helemaal terug!
Voordeel SRAM, voor mij: gripshift! Triggers schakelen wat meer staccato.

Shimano XTR 1x12 nu: ook meer staccato, ipv dat boterzachte van vroeger, SRAM en Shimano lijken wat dat betreft meer op elkaar nu.
Bereik Shimano 1x12 is met 10-51 groter dan SRAM 10-50, vind ik een pre, zeker in de bergen, als je veel hm's rijdt. Onderlinge stapjes bij Shimano zijn mn in het lichtste bereik ook vloeiender, kleiner. Bij SRAM is het 'ineens naar heel klein', voelt meer aan als een sprong.
Shimano XTR blinkt uit in trappen onder kracht en toch vloeiend schakelen, of, 'slordig' schakelen en toch vloeiend schakelen. Dat kan Eagle GX iets minder goed, wel gewoon goed.
Nadeel Shimano: voor de liefhebbers ervan geen gripshift.
Nu we het over remmen hebben:
SRAM Guides vind ik heerlijk remmen. Krachtig en mn zeer goed en fijngevoelig te doseren.
XT remt ook zeer goed, minstens zo krachtig, maar iets meer staccato, aan/uit. Ook gewoon goed te doseren, maar iets minder fijn dan de Guide RSC's. Op technische uitdagende afdalingen heb ik het liever wat fijngevoeliger te doseren, minder aan uit.

SRAM vs Shimano, vooral een smaakkwestie.
Allebei van hoog niveau, zowel wat schakelarij betreft als wat remmen betreft.

Ik ben laatst van 180 naar 200 mm gegaan aan de voorkant en vind het wel fijn dat ie snel aangrijpt als ik dat wil, maar dat ik hem geleidelijker kan loslaten als er weer een beetje gang in mag komen. Mijn Guide R zijn nu 3 jaar oud. Als ze vervangen moeten worden ga ik denk ik voor Code R :D :D
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Sram remmen gaan bij mij in de hoek bij Sapim spaken, Mavic naven en Magura (remmen).
Pech kan je altijd hebben, maar ik wil het risico niet meer lopen dat een onbetrouwbaar product mijn fietsvakantie verpest. Te vaak gebeurd

Maar ieder zijn ding.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

Bedankt allemaal voor de reacties.

Dat je SRAM alleen met de duim kunt bedienen wist ik niet (had vroeger Gripshift). Is ook geen probleem want bij Shimano gebruik ik het nooit. Heb de shifters vrij ver van de handvaten staan, te ver om er met de wijsvinger bij te kunnen maar dicht bij genoeg om met de duim te bedienen.

Het gewichts verschil heb ik nog niet kunnen ontdekken. Duidelijk is dat tussen SRAM en XT geen 520 gram verschil zit. Denk dat de fabrikant een foutje gemaakt heeft met het gewicht van de fiets. Heb daarover nog geen antwoord.

Heb inmiddels gereden met de SRAM Level Ultimate remmen. Wat een drama. Remt voor geen meter. XT is een stuk beter. En reagerende op bovenstaande bericht kan ik zeggen dat de Magura nog beter remt dan XT. Heb op de speedbike MT5e (dubbele zuigers) zitten.

Alles afwegend denk ik het maar bij Shimano zal houden. XT staat bijna boven aan de lijn, GX Eagle ergens bijna onderaan. Weet ook niet wat SRAM doet in combinatie met een KMC ketting. SRAM onderdelen zijn ook een stukje duurder.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Nou die conclusie zou ik toch niet willen trekken hoor. GX Eagle ergens onderaan de range :~
Is echt te vergelijken met XT. X01 en XX1 zijn nagenoeg gelijk. Worden meer verkocht voor trail of XC gebruik. Dus vergelijkbaar met xtr. Ook qua prijs ..

Heb altijd Shimano gereden. Mijn huidige bikes zijn echter afgemonteerd met sram eagle 11s en sram xo1/xx1 12s. Schakelt toch echt wel lekker hoor. Had bij xt toch eerder het idee dat ie minder ging schakelen.
Maar prijstechnisch zou dezelfde bike met xt goedkoper moeten zijn denk ik?

Shimano is breder verkrijgbaar en meer gangbaar dus wat wil je zelf het liefst.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik heb ruim 1.5jaar GX eagle op mijn Remedy zitten en vd week op een fiets met XT 12sp proefgereden en kan niet zeggen dat ik het een beter vind als het andere. Op de stijle klim bij Spaarnwoude vindt ook XT het niet leuk als je verkeerd schakelt. Niet beter en niet slechter en wat ik in blaadjes las dat shimano meer handkracht nodig heeft ervaarde ik ook echt niet echt.

Qua remmen vond ik de XT wel beter als de GuideR die op mijn andere fiets zitten, maar daar ben ik nooit vriendjes mee geweest qua remkracht (met 200/180 schijven). Qua doseerbaarheid vond ik ze minder als CodeR die op mijn Remedy zitten die ook echt goed stoppen.

Volgens mij is het belangrijkste wat je mooi vindt en affiniteit mee hebt.
Hier is inmiddels het meeste ingesteld op SRAM qua extra voorblaadjes , body,s op Hope naven etc dus blijf daar wel ff bij, maar ben wel blij met dat er een goede concurrent bij is voor 12 speed, misschien dat dan bij SRAM de prijzen wat normaliseren.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Qua schakelen zitten beide groepen dicht bij elkaar, dat zal elkaar niet veel ontlopen. Ik rij nu met eagle, GX shifter, XO derailleur KMC ketting en Sunrace cassette. Werkt prima, met de kanttekening dat bij Shimano je ketting en tandwielen niet kan mixen wat bij SRAM wel kan. De Shimano groep heeft een ander tandwiel en ketting ontwerp. En vergelijk niet 11 SPD schakelen met 12 SPD want dat is appels met peren vergelijken.

Ik heb beide 12 speed groepen en shifter gereden en ben na 25 jaar voor het eerst over op SRAM, deze generatie shifters vind ik eindelijk acceptabel en ik kon snel wennen aan de bediening, dat had mijn oude DX groep in 1991 ook.

Ga je dan naar remmen kijken dan is de keuze snel gemaakt. Daar is SRAM gewoon niet op gelijke hoogte met Shimano. Aangezien de fiets met of volledig SRAM of volledig XT komt en remmen wel erg belangrijk zijn denk ik dat je met de XT fiets de juiste keuze maakt.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Bij Shimano 1x12 is inmiddels ook alles onderling uitwisselbaar, net als bij SRAM.

En de SRAM Guides zijn juist jaren benchmark geweest wat remmen betreft, terwijl de oude XT's een tijdje juist wat wisselend waren qua remmen. Inmiddels zijn ze wel on par. Smaakverschil, 2x goed.
De Level serie, die iets na de Guide serie werd geintroduceerd, is echt wel anders, echt meer gericht op XC-racen. De Guides zijn veel krachtiger dan de Levels, de Guides zijn juist ook bedoeld om trails, AM, mee te rijden.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

aurelius schreef: vr 13 september 2019, 09:57 Bij Shimano 1x12 is inmiddels ook alles onderling uitwisselbaar, net als bij SRAM.

En de SRAM Guides zijn juist jaren benchmark geweest wat remmen betreft, terwijl de oude XT's een tijdje juist wat wisselend waren qua remmen. Inmiddels zijn ze wel on par. Smaakverschil, 2x goed.
De Level serie, die iets na de Guide serie werd geintroduceerd, is echt wel anders, echt meer gericht op XC-racen. De Guides zijn veel krachtiger dan de Levels, de Guides zijn juist ook bedoeld om trails, AM, mee te rijden.
Maar ketting en tandwielen van Shimano 12 spd kun je niet zomaar mixen met andere merken. Dat is wel echt anders. Wel binnen Shimano,'s eigen groepen, maar niet met after markets opties. Werkt misschien wel maar hoe goed is dan de vraag.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu volgt mijn mening!

Ik rijd vooral SRAM 11 sp. Alles door elkaar, ook Gripshift en Trigger. Shimano 11 sp vond ik niets: schakelen te hakerig en te ongevoelig. En geloof me, heb het echt wel geprobeerd. Geen idee waarom Shimano niet aan hun superieure 9 sp schakelgevoel vast gehouden heeft. Overigens rijd ik 11 sp omdat het prima voor mij voldoet. Alleen voor het buitenland gooi ik er een ander blad op aan de voorkant, dat zou bij 12 sp niet meer nodig zijn. Verder is 11 sp lichter en goedkoper.

Verschil in schakelkwaliteit tussen GX, X0 en XX merk ik niet, zit wel iets verschil in de cassettes. Voelbaar, maar onder belasting schakelt alles (ook Sunrace!) nog steeds trefzeker.

Aangezien mijn wijsvinger ongeveer permanent op de remgreep ligt, schakel ik daar dus niet mee. Dus de Shimano schakelaars hebben geen meerwaarde. Inderdaad zoals anderen ook aanhalen: je kunt zo snel afschakelen met een Trigger van SRAM dat de meerwaarde van doorklikken bij Shimano er ook niet is als argument.


Maar 12 sp SRAM schakelt wel voelbaar soepeler. Niet zoveel beter dat het voor mij een reden is over te stappen echter. Recentelijk eindelijk een echt stuk op een 12 sp XTR gereden. Als je denkt dat SRAM 12 sp al goed is, dan is dit nog een tandje beter. Het 9 sp idee is bijna weer terug! Maar met mijn gewenning aan SRAM Trigger lijkt de Shimano shifter gewoon echt minder ergonomisch. En de achterderailleur van Shimano is nog lelijker dan die van SRAM Eagle... .

Als ik over stap naar 12 sp dan neem ik nu Shimano weer volledig mee in de overweging. Of anders gezegd: het maakt me niet uit of het SRAM of Shimano wordt. Hoewel dat Microspline verhaal natuurlijk een aanfluiting is... .


13 sp Rotor?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie